IOAN ”VLADIMIR” PUSTAN: ÎNAINTE CU GRIJĂ!

Nu mi-am propus niciodată să atac personal pe cineva. Nu am nici cel mai mic interes și nu sunt preocupat de mașina, casa, hainele (dacă sunt decente) sau portofelul cuiva. Dacă nu le-a furat să-i fie de bine! Ceea ce am criticat la Ioan ”Vladimir” Pustan au fost abaterile de la crezul penticostal. Consider că omul are – sau a avut – o infatuare obsesivă față de riturile ortodoxe (sau/și greco-catolice) și nu și-a însușit temeinic valorile credinței evanghelice. Nu i-am taxat toate vorbele slabe, afirmațiile dubioase, acțiunile controversate sau ceea ce mi s-a părut excentric în activitatea sa. Nu mi-au plăcut dar nici nu am făcut caz de ele. Nu am nicio antipatie față de el, ba dimpotrivă, îi apreciez entuziasmul, eforturile și capacitatea. În chestiunea cu semnul crucii a mers prea departe și am considerat că cei ce se ocupă de binele său spiritual nu au sărit destul de repede și destul de arși încât să-l îndrepte la timp. Pericolul ar fi fost să ajungă cât de curând o epavă. Oricât de mult te-ar îndrăgi oamenii, bufoneriile ți le înghit doar pentru o vreme.

Avertismentul și Comunicatul Conducerii Cultului Penticostal sunt dușul rece de care avea mare nevoie. Acum, fratele Pustan ar putea continua cu mult succes lucrarea pe care o face, dovedind că a depășit criza (de ce-o fi fost ea, poate de la jumătatea vieții) prin care a trecut.

Dacă nu va mai face sau spune lucruri prin care să încalce flagrant Mărturisirea de Credință Penticostală, din partea mea acest articol este ultimul iz de scepticism cu privire la activitatea sa. Voi fi bucuros să apreciez ceea ce este pozitiv în misiunea pe care o conduce. Așa că închei cu urarea ”Ioan Vladimir Pustan: Înainte cu grijă!”

About cristianionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

72 Răspunsuri to “IOAN ”VLADIMIR” PUSTAN: ÎNAINTE CU GRIJĂ!”

  1. Cred ca nu santeti strain de simpatia pentru biserica ortodoxa a fr (…) Credeti ca este departe de fr Pustan?

    • Nu am sesizat-o. Cel puțin nu s-a manifestat în mod vizibil.

      • Dar ce ziceti de faptul ca avem pastori penticostali care isi iau doctoratul la ortodoxi si ne mai sunt si lideri proieminenti?

      • ionel
        de cate ori trebuie sa-l acoperim pe aproapele nostru cand ne greseste?insa nu-l cunosc personal pe acest frate Vladimir in acelasi timp nu am dc sa arunc cu pietre in el.

      • Pacea Domnului Isus,frate Cristian Ionescu,stiu ca comentul meu este lung,va rog sa il cititi in intregime si cu atentie,! Ma bucur ca in sfarsit pot scris,am mai incercat sa va las un coment ,dar nu mi se vedea scrisul,vream sa va zic in primul rand ca apreciem stilul dumneavoastra de a predica {atat eu cat si comunitatea crestina clerica si laica din care fac parte},apreciem stilul dumneavoastra de a predica,deoarece Dumnezeu va inzestrat cu harul acesta de a fii foarte clar in exprimare,in sensul ca faceti in asa fel ,prin harul Domnului ca ceea ce vreti sa transmiteti sa fie usor de inteles si asimilat.Cu privire la afirmatiile dumneavoastra as vrea sa va fac cateva sugestii,daca imi acordati ingaduinta,si va rog sa nu va suparati daca o sa vi se para deplasate sau nu o sa fiiti de acord cu ele,va rog sa va ganditi bine la ele,chiar daca o sa vi se pare ciudate fata de ceea ce sunteti obisnuit:
        *Semnul crucii : Noi ,neoprotestantii consideram ca semnul crucii este pacat deoarece:
        - 1 Este o inchinare formala,un gest fizic,ce nu implica spiritualul,iar Domnul Isus ne-a invatat prin Scriptura,in locul unde ii vorbeste femeii samaritence sa ne inchinam in duh si in Adevar;
        - 2 Noi spunem ca pentru Domnul,crucea a fost un instrument de tortura,a fost ceva ce l-a facut sa sufere,deci este ceva care sa facem ca semn ,cand pentru Domnul a insemnat chin
        Sa le luam pe fiecare in parte:
        1 :.Cand iti faci semnul crucii zici :” In numele Tatalui,al Fiului Si al Sfantului Duh,Amin!{asa sa fie}.Dar atunci cand zici aceste lucruri nu trebue sa le zici doar la nivel vocal,ci trebue primite si la nivel mental si in inima prin credinta,de altfel,rugaciunea ortodoxa sau catolica nu include numai aceasta formula,aceasta constituind doar preambulul,si partea de sfarsit,dar si aceasta parte introductiva si in acelasi timp de parte de sfarsit aduce beneficiu daca este facuta cu toata inima,in sensul ca,atunci cand te rogi si iti faci semnul crucii zici :” In Numele Tatalui! ” Crezi cu toata inima si mintea ceea ce zici,apoi :” Al fiului”,crezi iar cu toata inima si mintea,… am cunoscut personal un om care venind acasa la o ora tarzie,ia aparut o aratare satanica,un duh deminic in forma de femeie in rochie de mireasa,omul infiorat,si-a facut semnul crucii,{prin asta chemand cu disperare si cu toata inima si mintea numele si ajutorul Domnului}iar aratarea a disparut.Alt caz,cunosc pe cineva care acum este la scoala de teologie ortodoxa,cand era mic,mama lui se ocupa cu vrajitoria,in camera,in timp ce dormea,i s-a aratat pe tavan o aratare demonica,a ramas inlemnit de frica,neindraznind nici sa isi miste membrele,asa ca si-a facut cruce cu limba.Acea aratare a disparut. Pentru acesti oameni aceasta este modalitatea prin care ei cheama numele Domnului,stiu ca El poate fii chemat mult mai usor,dar pentru ca noi avem o inchinare mai corecta nu putem spune ca a lor este total gresita. De multe ori in bisericile noastre evanghelice,protestante sau neo-protestante,oamenii sunt de piatra,se roaga de multe ori formal,unii au ajuns ca le stii dinainte ce cuvinte or sa spuna la rugaciune,rugaciuni seci,lipsite de Sfantul Duh,
        2 Cu privire la faptul acesta,il putem privii si din alt punct de vedere,si anume,Crucea,acest instrument de tortura roman,folosit ca altar pentru jertfa cea mai neprihanita din lume,acest altar a fost totodata si un altar al biruintei,caci prin acest altar Dumnezeu,dandu-se ca jertfa,a rascumparat lumea intreaga,deci poate fii privita crucea si ca un “teren” al biruintei,al rascumpararii,nu numai al jertfei.
        Daca noi nu ne facem cruce pe motivul ca nu consideram necesar,nu puteam inchide totul sub aceasta lege :” Crucea a fost un altar al jertfei,al suferintei pentru Domnul,deci ar fii si o mare ofensa pentru El sa o facem ” Nu! Domnul nu se uita la asta,Domnul se uita cum facem noi crucea,cada noi credem ca a fost un altar al suferintei si de acea trebue sa nu o facem,bine,sa nu o facem,dar daca noi aveam o inima deschisa spre a o face mergand pe premisa ca a fost un instrument prin care s-a adus biruinta ,putem sa o facem,Dumnezeu priveste la atitudinea inimii atunci cand facem sau nu facem asta.
        Concluzia este ca nu este un pacat sa iti faci Semnul crucii,noi protestantii asa tindem sa credem,dar nu este. Dumnezeu sa va binecuvinteze,va multumesc pentru rabdare si atentie!

        • Nu putem minimaliza aceste adăugări flagrante la ceea ce Scripturile definesc “închinare în Duh și Adevăr”.
          Din aproape în aproape ajungem la emancipările păgâne:
          - pururea fecioria Mariei
          - cultul icoanelor
          - moaștele
          - relicvele
          - adorarea și rugăciunile la sfinți
          - cultul morților
          - liturghia ca act mântuitor
          - botezul copiilor mici
          Etc.
          Semnul crucii este un act periculos deoarece este înșelător: face parte dintr-o cultură a superstițiilor.

        • Daniel, te rog daca se poate sa ma dumiresti:
          - cum era socotita moartea pe cruce in vremea Domnului Isus?
          - de ce Iuda este tradator si nu il cinstim ca s-a “jertfit” pentru ca scripturile sa se implineasca?
          - de ce nu aavem de-aface cu o inchinare la cruce decit dupa imp.Constantin? deci vreo 300 de ani dupa evenimentele de pe Golgota.
          Eu ma gindesc ca ar fi nimerit ca mai intii sa definim “crucea” pentru ca Domnul Isus inca nu suferise moartea pe cruce dar indemna pe cei ce doreau sa ….apoi sa-si ia crucea si sa-L urmeze. Despre ce cruce vorbea Domnul Isus?
          Si te rog frumos asa pentru curiozitatea mea, ce adunare sau carei denominatii ii apartii? Vreau doaar sa inteleg(pentru ca simpt ceva nelamurit) ce aperi si din ce transee.Eu ma bucur nespus in adunarea fratilor penticostali Fii binecuvintat.

  2. Reblogged this on Vanitas Vanitatum and commented:
    Errare humanum est, dar nu trebuie perseverat în ea…

  3. Dacă ar exista un buton de dislike cu siguranţă l-aş folosi pentru această postare…

  4. Ce ne intereseaza Mai mult? Crezul penticostal sau crezu biblic?

  5. Frate Cristian,

    In ultima vreme am fost de acord cu majoritatea posturilor dumneavoastra…insa va spun ca era mult mai bine fara acest post. Disclaimer-ul dumneavoastra intareste ca aveti ceva personal cu Ioan “Vladimir” Pustan. Il cunosc pe Vladimir( parinti au hotarat sa-l dezmierde cu Vladimir) personal…Il consider prieten. Am vorbit cu el ore in sir despre actiunile sale in bisericile istorice si din ceea ce eu am descoperit la el nu are nici “o infatuare obsesivă față de riturile ortodoxe (sau/și greco-catolice)” . L-am intrebat motivul din spatele tuturor lucrurilor care le face..si credeti-ma chiar iubeste pacatosii. As fi curios la studiul dumneavoastra din cartea Romani cum ati explicat capitolul 9 prima parte. Cam acolo este Vladimir cand vorbim despre poporul roman.
    A spune ca “nu și-a însușit temeinic valorile credinței evanghelice” este o insulta nedemna mai ales ca vine din partea unui pastor evanghelic proeminent.
    Sunteti prea iute in a eticheta persoanele…mai ales ca sunteti subiectiv cand faceti asta…”My way or the highway”. Sper sa nu va fi ofensat prin postul meu…Eu va iubesc chiar daca…..

  6. Nu cunosc incidentul creat şi dimensiunile sale, dar opinez că domnul Pustan ar trebui să-şi reverifice crezurile cu privire la relaţia dintre Sfintele Scripturi, tradiţia sa confesională şi tradiţia ortodoxă în cadrul căreia s-a manifestat ca slujitor penticostal. Altfel exprimat, cred că e mult mai grav decât pare la prima vedere…
    Răspunsul comunităţii din care face parte nu poate fi numai mustrarea, ci şi rugăciune pentru domnia-sa şi ajutorarea în vederea îndreptării domniei-sale, altfel bătălia este pierdută şi recidiva aşteaptă după colţ…
    Berakhoth/ Binecuvântări!

  7. Eroarea comisă este mult mai mare şi mai subtilă decât pare la prima vedere. Aparent, domnul Pustan nu cunoaşte relaţiile dintre Sfintele Scripturi, teologia confesiunii sale şi tradiţia sa confesională, şi cu atât mai puţin dogmatica şi tradiţia ortodoxă.
    O simplă mustrare scrisă nu va ajuta, domnia-sa are nevoie de o re-examinare a crezurilor proclamate, de un timp de retragere, de analiză şi de rugăciune din partea confraţilor domniei sale. Altfel, recidiva aşteaptă după colţ…
    Berakhoth/ Binecuvântări!

    • tu te simti ofensat?sau cum?mai bine te uiti la ce piatra ai in mana si nu mai arunca.’si ne iarta noua greselile noastre PRECUM SI NOI IERTAM GRESITILOR NOSTRII”.Pana la urma tu pe cine ai in suflet sa-ti da-i cu parerea despre acest frate.Daca ai fragoste in inima reversi dragoste,daca judeci vei fii judecat,daca esti rau reversi rautate,si lista poate continua …

  8. …pe cind o a treia postare pustiitoare?…

    • Stimabile marcel s, sunt un om nedeprins cu secretele tehnicii IT si, volens-nolens, am comis o eroare. Mea culpa… Dacă aţi fi lecturat cu un pic de bun-simţ, aţi fi remarcat aceasta, iar dacă aţi fi avut şi puţintică răbdare, v-aţi fi abţinut.
      Berakhoth/Binecuvântări!

      • …comentariul meu nu se refera la cele doua comentarii ale dvs ,ci la cele doua postarii ale proprietariului blogului cu privire la V. Pustan…

  9. NouaOrdineCrestina Răspunde 18 mai 2012 la 3:02 PM

    . . .si apoi au lasat cu totii privirea-n jos, nicidecum rusinasti ci cautand de zor pietre !

  10. Frate Cristi primiti frați si din Texas la conferința de familii?

  11. F. Cristian , nu stiu daca ati ascultat interviu dat de Vladimir Pustan la -credo. tv.,unde el a prezentat faptul ca 90 la suta din tot ce se preda la ITP este de provenienta Ortodoxa.SI atunci sa ne mai miram ca el si-a facut cruce , sau ca are o oarecare simpatie pentru oameni din spatiul ortodox?I In biserica din california ,unde sant eu a venit un pastor din romania si l-am intrebat daca este de acord cu declaratia F. Pustan , stiind ca si el este absolvent al ITP, si a confirmt intru totul cele declarate de V> Pustan. Deci marturia adoi martori este adevarata. In concluzie ,ITP Bucuresti pregateste preoti si pastori ortodocsi pentru bisericile penticostale. Se pare – am spus se pare – ca santem vanduti. Deci sa nu ne mai miram ca din cand in cand apar tendinte ortodoxe in bisericile penti.Atunci ITP – ul este problema cea mare. Crezul nostru este Sfant si marturia este adevarata, s-o tinem sus mai mult ca niciodata!!!!

    • Mă îndoiesc de acest lucru.

      • Eu sunt unul dintre cei ce au absolvit ITP-ul în 1999. Vă pot spune că la acea vreme am avut doar în anul 4 un curs de Teologie Dogmatică Ortodoxă cu profesorul Dumitru Popescu (dacă i-am reţinut bine numele). Ce pot să vă spun este că atunci acel curs pentru unii dintre noi a fost o familiarizare minimă cu privire la dogmatica ortodoxă şi în acelaşi timp ne-a determinat să fim şi mai evanghelici în crezul nostru (nu eram vrajiţi de frumuseţea celor pe care ni le prezenta ci mereu îl duceam la Biblie!) pentru că oricât vor încerca să ne prezinte profunzimea şi frumuseţea Ortodoxiei noi am văzut şi atunci şi vedem şi acum că ea nu schimbă vieţi; este multă teorie (de multe ori în contradicţie cu Biblia) şi care nu are putere de schimbare. Ţin minte că fratele rector de la acea vreme (1999) ne-a cerut să fim respectuoşi cu domnul profesor şi să nu încercăm să îl încurcăm că o putem face foarte uşor! Cred că şi fraţii din conducerea ITP şi cei care predau atunci (Trandafir Şandru, Emil Bulgăr, Ioan Bochian, Nelu Mureşan, Emil Meştereagă, Teodor Padrea, Eugen Jugaru, John Tipei) erau mai fermi când era vorba de a rămâne în cadrul Bibliei aşa cum este ea înţeleasă în cadrul organizaţiei noastre. Îmi amintesc ca fratele Şandru l-a trimis cel puţin pe un profesor la plimbare deoarece o luase razna (nu era penticostal). Cred că dacă fratele Şandru ar mai trăi astăzi şi ar citi postările unui profesor de acum de la ITP ar proceda la fel; l-ar trimite la plimbare! Dar… .

        • Fr. Joldes,

          de cand cei mortii in pacat au ajuns sa ne invete pe noi Cuvintul lui Dumnezeu? Acelasi lucru grav se petrece (…)
          –––––––––––––––––––
          Frate Remus,
          Toate la vremea lor!
          Încerc să nu mestec mai mult decât pot înghiți… :)

    • Mărturia a doi oameni este adevărată???… Cunosc mai mulţi de-ăştia de care spuneţi, umblă doi câte doi pe la casele oamenilor, cu reviste frumos policromiate în mână, vestind Regatul şi alea-alea… Dacă sunt doi, în perspectiva dvs, au o mărturie adevărată…
      Înainte de a afirma lucruri atât de grave, v-aţi gândit să examinaţi curriculum-ul de la ITP? Aţi cerut vreunui student cursurile sale, pentru verificare?…
      Mai multă prudenţă pe viitor, şi nu vă alăturaţi celor care afirmă una sau alta fără dovezi.
      Berakhoth!

    • Frate Criss, dvs. ati surprins un fenomen real: I.T.P. -ul a fost descoperit la unele discipline si pozitii profesorale si a acceptat profesori orthodocsi, adventisti, baptisti anti-charismatici. Totodata, absolventii I.T.P., timp de 10 ani au fost arondati pentru sustinerea examenelor de licenta la Facultati de Teologie Ortodoxa, sau Reformata. In plus, f.multi pastori si teologi penticostali s-au inscris la scoli doctorale ortodoxe sau protestante din Romania, in lipsa uneia penticostale. Ce este si mai grav, fr. Vladimir I. Pustan a facut public, in interviul dat la Radio RVE Suceava, in 7 Dec. 2011, existenta unui Protocol intervenit intre Fundatia Ciresarii si Patriarhia B.O.R. Bucuresti pentru organizarea de lectorate comune prin invitarea a 5 profesori teologi din cadrul B.O.R. sa predea la Scolile de Predicare ale Fundatiei Ciresarii. In baza acestui Protocol a fost invitat sa conferentieze si prof.dr. Necula la Beius.
      In acelasi interviu dat la RVE Suceava, pastorul Pustan a enuntat ceva grav: “Trezirea nu va mai avea loc in Romania prin Bisericile penticostale, ci prin cele Ortodoxe!!!”
      http://suceavaevanghelica.wordpress.com/2011/12/07/vladimir-pustan-in-direct-la-rve-suceava/

      • ““Trezirea nu va mai avea loc in Romania prin Bisericile penticostale, ci prin cele Ortodoxe!!!””

        Chestia asta am auzit-o si eu intr-una din predicile domniei sale…

        Stie cineva de vreo biserica apostata care s-ar fi reformat??

        14 Nu vă înjugaţi la un jug nepotrivit cu cei necredincioşi. Căci ce legătură este între neprihănire şi fărădelege? Sau cum poate sta împreună lumina cu întunericul?

        15 Ce înţelegere poate fi între Hristos şi Belial? Sau ce legătură are cel credincios cu cel necredincios?

        De aceea: „Ieşiţi din mijlocul lor şi despărţiţi-vă de ei, zice Domnul; nu vă atingeţi de ce este necurat, şi vă voi primi.

    • Nu ITP-ul e problema, ci sunt unele persoane care pe parcurs se formează. Nu se preda la Institut Teologie Ortodoxă, sunteti dezinformat. Ceea ce se face este compararea perspectivelor asupra anumitor pasaje, în nici un caz adoptarea pozitiei ortodoxe. Motivul pentru care se prezintă și poziția ortodoxă este pentru familiarizare, având în vedere contextul în care trăim. De ce? Vorba unui mare învățat: „să nu mirosim a sectanți, să nu cădem proști în fața lor, ca și cum nu știm ce ei cred.” Vă rog nu ai faceti afirmații care nu sunt susținute de dovezi clare. Eu sunt student si nu se face ceea ce se afirma. Cel putin de cand sunt eu student aici (4 ani).

      • Dostoievschi a fost un credincios adevarat?
        dar sfintul Augustin?
        dar Rafail Noica?
        dar monahul de la Rohia? (N.Steinhardt)
        ne dau lectii ortodocsii conservatori,care sunt smeriti si care il cauta pe Dumnezeu;
        nu interesele personale;
        nu sume uriase din evanghelizari;
        nu glume de la amvon;
        nu viata de famile cu 1-2 copii, ci 5-6…
        Am invatat multe de la baiatul cel ortodoxa(mai am unul bapticostaldupaevanghelie. :)
        cit si de la prietenii lui, preoti cu cite 5-6 copii, care considera TV un pacat, pierderea timpului la fotbal -pacat;
        anticonceptionalele-pacat;
        imbuibarea-pacat..si lista poate continua.
        Da,cred ca vor fi nascuti din nou si la ortodocsi;
        pina atunci cind vom vedea sfirsitul, ar fi bine sa avem grija sa nu cadem, uitindu-ne prea mult la alte confesiuni, cind ale noastre sunt…asa cum sunt;
        da, cred ca la ortodocsi se ridica o pleiada de credinciosi autentici, sa dea Domnul ca sa faca EL ceea ce doreste din acestia;
        care nu au viclenie , nici dorinte de afirmare;
        si de fratii mei sa aiba mila, pentru ca, o spun cu mare durere, nu am cu ce ma mindri in Domnul, asa cum stau lucrurile;
        asa cum ne pot vedea toti intr-un orasel micut, unde ti se aud bataile inimii.
        Nu mai avem relevanta si nu ne este la indemina sa tot lovim in ortodocsi, ca vezi -bine, ca noi nu e nimeni;
        pentruca aici stiu toti ca nu traim, nu ne imbracam, nu suntem altfel sau mai buni decit ortodocsii, dimpotriva, moralitatea noastra e o pricina de pacatuire pentru altii;
        nu pot veni cu exemple, pentru ca nu este cazul.
        Asa am crezut cind m-am intors la Dumnezeu;
        prezentul imi confirma altceva;
        ca numai cei care fac voia Tatalui vor ajunge in CER;
        nu apartenta la o confesiune;
        lucru inexistent la primii crestini, “infiintat” fiind de oameni si nu dupa Cuvintul lui Dumnezeu.
        Fratele Nicolaie Moldoveanu nu mai apartinea niciunei confesiuni.
        De fapt nu este scris ca trebuie sa fim altceva decit crestini;
        nicaieri nu spune altceva.

        • Sora Elisa,
          Dumneavoastră veți putea găsi oameni simpatici, cumsecade, sinceri și, într-un cuvânt, “mai buni ca pocăiții”, nu numai la ortodocși, ci la mormoni, iehoviști, chiar musulmani sau budiști, ba până și la atei. Să nu confundăm coordonatele!
          Mai întâi sunt coordonatele CREDINȚEI respective, care o arată bună sau falsă și abia după aceea coordonatele CREDINCIOSULUI, care îl arată fidel sau fals funcție de modul în care își trăiește credința sa. Un om care nu respectă o credință (cea bună sau restul, false, nu contează) este el însuși un ÎNȘELĂTOR. Cel ce respectă un crez fals este un ÎNȘELAT. Omul care trăiește adevărata credință este CEL MÂNTUIT!

          • Nu frate pastor,
            nu vorbeam de cei care nu cred in Tatal Fiul si Duhul Sfint!
            ci de aceia care cred in Trinitate!
            si care au o traire dupa poruncile sfinte ,
            pe care Domnul
            ii va calauzi pe drumul LUI in toate cele, pentru ca, cauta sincer pe Dumnezeu si nu se imbata cu apa rece.
            Sorry!
            daca cumva dvstra v-ati gindit la “ceilalti”.

  12. Fr. Ionescu,

    mai adineauri un tinar marturisea ca a facut facultatea de teologie baptista si ca, l-i sa predat multa teologie ortodoxa. Nu credeti ca si la ITP se intampla acelasi lucru ? Si cum este posibil ca, studentii de la aceste doua institutii de invatamant superior evanghelice sa fie intoxicati cu teologie ortodoxa ? Sa nu mai vorbim de, doctorate care se dau-iau ( de ) la ortodocsi !!! Comunitatea evanghelica din Romania in 22 de ani de la ” revolutie ” ( adica lovitura de stat ) , nu a avut timp suficient sa rezolve aceasta problema ca, studentii sa primeasca invataturi in concordanta cu Sfintele Scripturi ?

    • Știți de ca am tolerat acest comentariu al cărui loc era (de) drept la gunoi? Pentru că explică foarte bine starea de moft în care vă tăvăliți împreună cu vedetele voastre!
      Poate trebuia să ziceți mai degrabă FIȚI ABERANT CA SĂ FIȚI RELEVANT! Aceasta este lozinca a ceea ce susțineți și promovați dumneavoastră și lamentabilul articol de pe pași.ro!
      Mă mir că nu roșiți!

      • Fr Cristi, ecumnenismul le este răspunsul pentru așa zisul “orgoliu denominaţional” din articolul de pe pasi.ro…

  13. Cati dintre voi ati facut teologie pe aici? Se vede ca va pierdeti fara sa cunoaste-ti. Bazele teologiei…oricare ar fi ea au fost puse de biserica ortodoxa si catolica pe vremea cand erau inca una. Teologia baptista, penticostala, reformata sunt derivate toate din teologia inceputa de biserica din vreacurile 3,4. Orice teologie ai invata, trebuie sa inveti cum si de ce s-au modificat lucrurile in aceasta. Cand am zis ca am facut multa teologie ortodoxa si catolica la baptisti, nu am zis ca nu am avut invataturi in concordata cu Biblia. Dar cand esti in afara subiectului vezi altfel toate lucrurile. Pentru mine a fost util sa inteleg teologia ortodoxa, pentru ca sunt casatorit cu o fata care vine dintr-o astfel de familie si daca nu as fi fost eu pocait cu sotia, nu stiu cine le-ar fi aratat unde gresesc. Dar ca sa le pot arata unde gresesc trebuie sa stiu ceea ce cred ei. In rest cati din cei ce au comentat aici sunt si din Romania. Nu de alta dar mi se pare prea usor sa stai bine mersi in SUA si sa comentezi despre ce se intampla in Romania. Eu inteleg ca in SUA, evanghelicii sunt majoritari. Aici in Romania e invers. Nu poti judeca lucrarea unui om aflat in alta situatie decat a ta.

    • ”Nu poti judeca lucrarea unui om aflat in alta situatie decat a ta.”
      Cum să nu! Evanghelia este aceeași oricând și oriunde!
      Bazele teologiei – îmi permit să vă contrazic de pe poziția mea de novice – nu au pus-o prelații în secolele 3,4 ci Domnul Isus în Evanghelii și apostolii în epistole. Este TEMELIA (Isus Hristos!) a apostolilor și prorocilor.

      • Imi pare rau sa va contrazic…

        Isus a pus bazele Bisericii, nu a teologiei.. Teologia nu e tot una cu Biserica si cu Biblia.

        Teologia a aparut ca o stiinta depre Dumnezeu, incercand sa explice Biblia.

        Nu cred ca Isus Hristos a instituit teologia (studierea despre Dumnezeu), ci El a instituit Biserica (oameni care sa Il cunoasca pe Dumnezeu prin EL).

        • Cred ca este bine sa lamurim mai intii cuvintul.
          TEOLOGIE, conform DEX Ed II ,Bucuresti 1998, pag. 1084 (coloana a doua) : Disciplina care se ocupa cu expunerea si justificarea rationala a izvoarelor , a dogmelor si riturilor unei religii. – Din fr. theologie.
          Si in acest context, care este starea de fapt privind bazele teologiei? Si cine sunt persoanele care se ocupa cu expuneri si justificari RATIONALE a religiilor, a dogmelor, a riturilor,pentru ca tarlaua acestor persoane nu este mica?
          Ba si mai interesant mi s-ar parea a se face o distinctie foarte claara si limpede intre teologi si invatatori., intre teologie si INVATATURA . Invatatorii i-am cam gasit prin biblie, despre teologi mai putin.Ceea ce n u stiu cu precizie este daca Gamaliel si Nicodim au fost si teologi sau numai invatatori ai legii.Dupa parerea mea cam pe acolo sunt tainele .
          Si revin la o parere a mea mai veche. Cred ca este tot mai necesar a se clarifica notiunile de biserica, adunare si casa de inchinare. Tocmai pentru a nu ajunge in situatia de a scrie oasana (accent pe ultima silaba,) cu “O”. si sa lasam sa se inteleaga ca este nume propriu.

        • David Viorel Dogar,

          Scrierile Pauline și Ioanine (dar și a celorlalți apostoli) sunt cele mai importante baze ale studiului despre Dumnezeu din Noul Testament. Deci sunt teologie. Acestea sunt bazate pe învățăturile Domnului Isus precum și revelație prin Duhul Sfânt.

          Multe din doctrinele tratate de apostoli in special cele soteriologice, precum si înterpretările Vechiului Testament au fost inițiate de nimeni altul decât Domnul Isus.

          Domnul Isus a pus bazele Bisericii dar și a învățăturii ei.

      • Stimabile, făcând analiza discursului dvs., reiese că o dată cu teologia pe care aţi învăţat-o, aţi învăţat şi istoria Bisericii aşa cum v-a fost predată de ortodocşi sau de catolici, sau de tradiţionalişti via profesorii dvs. A existat O SINGURĂ COMUNITATE DE CREDINŢĂ care a fost una, în Ierusalim, dar pe măsură ce credincioşii se răspândeau din loc în loc, erau întemeiate alte comunităţi de credinţă. Iniţial, evreii credincioşi în Mesia se “congregau” în sinagogi (“sun-agoge”, gr., vezi Iacov, 2:2), apoi au format propriile lor comunităţi, care nu se subordonau, ci colaborau cu Ierusalimul, în timp ce credincioşii non-evrei, care iniţial se adunaseră în sinagogi, fiind prozeliţi sau simpatizanţi ai iudaismului, o dată ce au ajuns să creadă în Mesia au format sinaxe (sun-axis, gr.). Comunităţile colaborau dezbătrau, dar Biserică-Şefă s-a autointitulat doar biserica Romei, condusă (nu slujită) de episcopi.
        Să închei: nu numai că Răsăritul totdeauna a teologhisit diferit de Apus, dar nici organizatoric ele nu au constituit corp comun. “Schisma” de la 1054 e doar recunoaşterea unei situaţii culturale, teologice şi eclesiologice existente de veacuri.
        Cunoaşterea teologiei dogmatice a oricărei comunităţi de credinţă este utilă, dar numai după ce eşti fundamentat în adevăr şi ai o gândire critică…
        Berakhoth!

    • Stimabile, făcând analiza discursului dvs., reiese că o dată cu teologia pe care aţi învăţat-o, aţi învăţat şi istoria Bisericii aşa cum v-a fost predată de ortodocşi sau de catolici, sau de tradiţionalişti via profesorii dvs. A existat O SINGURĂ COMUNITATE DE CREDINŢĂ care a fost una, în Ierusalim, dar pe măsură ce credincioşii se răspândeau din loc în loc, erau întemeiate alte comunităţi de credinţă. Iniţial, evreii credincioşi în Mesia se “congregau” în sinagogi (“sun-agoge”, gr., vezi Iacov, 2:2), apoi au format propriile lor comunităţi, care nu se subordonau, ci colaborau cu Ierusalimul, în timp ce credincioşii non-evrei, care iniţial se adunaseră în sinagogi, fiind prozeliţi sau simpatizanţi ai iudaismului, o dată ce au ajuns să creadă în Mesia au format sinaxe (sun-axis, gr.). Comunităţile colaborau dezbătrau, dar Biserică-Şefă s-a autointitulat doar biserica Romei, condusă (nu slujită) de episcopi.
      Să închei: nu numai că Răsăritul totdeauna a teologhisit diferit de Apus, dar nici organizatoric ele nu au constituit corp comun. “Schisma” de la 1054 e doar recunoaşterea unei situaţii culturale, teologice şi eclesiologice existente de veacuri.
      Cunoaşterea teologiei dogmatice a oricărei comunităţi de credinţă este utilă, dar numai după ce eşti fundamentat în adevăr şi ai o gândire critică…
      Iar în ceea ce priveşte relativismul dvs. filosofic şi cultural, domnul pastor Ionescu v-a dat deja un răspuns biblic.
      Berakhoth/Binecuvântări!

  14. V-a placut asa mult aceasta analiza de a trebuit repeteta ?

  15. Cumplite vremi am ajuns sa traim
    Cand e-o rusine sa ramai fidel
    Caci in pacat se-arata barbatia
    Si castitatea a ajuns rusinea
    Iar depravatii au ajuns model.

    Cumplite vremi in jur ni se arata
    Cand e normal sa minti si sa inseli
    Cand decadenta-i generalizata
    Si morala de mult e demodata
    Iar lumea este plina de rebeli.

    Cumplite vremi se vad la orice pas
    Caci omul e cu totul ratacit
    Cand ca justificare la pacat
    Se crede-un animal evoluat
    Iar monstruosul a ajuns iubit.

    Cumplite vremi pe umeri ni se lasa
    Cand vazduhul de rau e incarcat
    Caci ocultismul a ajuns la culme
    Si horoscopu-i dulcea-nselaciune
    Iar crestinismu-i cel mai atacat.

    Cumplit va fi de nu ne pocaim
    Cand semnele ne anunta Sfarsitul
    Caci Judecata gata-i sa inceapa
    Cu cei ce s-au mai pocait odata
    Iar necredinta mosteni-va iadul

  16. Stiti cum se spunea in popor? – “Teologia te ologeste! “

    • Daniel, este un fel de teologie care te ologeste.. dar lipsa de teologie te omoara.
      Uite unde ne duce lipsa de teologie

      “Nearly eight in 10 Protestant pastors strongly disagree that eternal life can be obtained through religions other than Christianity, according to a survey by LifeWay Research”.

      When presented with the same statement, just 48 percent of adults who attend a Protestant church once a month or more disagree strongly and 9 percent disagree somewhat.

      http://www.lifeway.com/Article/Research-poll-Pastors-uphold-Christian-exclusivity

  17. o vorba din popor: “Teologia te ologeste!”

  18. …daca ar trebui sa despicam firul de par…in patru…Ma intreb daca inca trebuie sa se faca o delimitare stricta, teologica, in zilele noastre intre Penticostali, Baptisti, Crestini dupa Evanghelie ca si confesiuni. Dupa parerea mea se tine stricta apartetenta la o anumita confesiune nu atat ca nu putem lucra impreuna ci …ca asa am mostenit asta ca o traditie “sfanta”…Se spune ca dupa ce o fata s-a maritat a vrut sa pregateasca o prajitura si cand sa o puna la copt soacra ei o intreaba de ce a taiat ambele margini?! Nestiind cum sa motiveze asta i-a raspuns soacrei ei ca asa o vazuse pe maicasa. Si se decide nora sa isi sune mama si sa o intrebe cauza – la care mama ei ii raspunde ca nici ea nu-si mai aduce aminte ci ca asa o invatase si ea de la mama ei. Hotarata nora sa afle raspunsul dilemei decide sa o sune pe bunica ei la care bunica ii raspunde la fel ca si mama ei ca “asa a vazut-o pe mama ei facand..” Strabunica fiindu-i inca in viata, nora decide sa o sune la care strabunica ii raspunde ca “…motivul pentru care taia marginile era ca…doar atat ii incapea in tava ce ea o avea la acea vreme…”…Ceva morala se trage de aici?!…

    • Poate da, dar nu obligatoriu! Se putea și să nu arate frumos fără margini tăiate, sau altceva, cine știe… :)

    • Daniel Medre,

      bineinteles ca penticostalii trebuie sa faca o delimitare teologica clara , fata de fratii baptisti si crestini dupa Evanghelie (…)

      • Ma tem ca delimitarea trebuie sa o faca –prin– TRAIRE REALA– altfel, doar teorie, butoaie goale galagioase. –poezia de mai sus (Aurel)a prins foarte bine fenomenul de pseudopocainta a generatiei de astazi.

        • Pocainta inseamna durere, pocainta fara durere intilnesti in toate cultele, mai putin la un crestin autentic;
          in orice confesiune, daca experimentezi pocainta autentica , agungi la Cruce.
          Restul e doar amagire.

  19. Fr. Ionescu,

    la cine sa trimitem pe (…)
    _________________________________
    Știți frate Remus că în Proverbe spune să nu tragi un câine de urechi…

  20. Fratilor as dori sa-mi da-ti o explicatie la doua pasaje din sf Scripura mat 28;19-20 si 1corint 9;19-23.multumesc Domnul sa va Binecuvanteze.

    • Matei 28:19,20
      Duceți-vă și faceți ucenici din toate neamurile, botezîndu -i în Numele Tatălui și al Fiului și al Sfîntului Duh.
      Și învățați -i să păzească tot ce v’am poruncit. Și iată că Eu sînt cu voi în toate zilele, pînă la sfîrșitul veacului. Amin!
      1Corinteni 9:19-23
      Căci, măcar că sînt slobod față de toți, m’am făcut robul tuturor, ca să cîștig pe cei mai mulți.
      Cu Iudeii, m’am făcut ca un Iudeu, ca să cîștig pe Iudei; cu ceice sînt supt Lege, m’am făcut ca și cînd aș fi fost supt Lege (măcar că nu sînt supt Lege), ca să cîștig pe ceice sînt supt Lege;
      cu ceice sînt fără Lege, m’am făcut ca și cum aș fi fost fără lege (măcar că nu sînt fără o lege a lui Dumnezeu, ci sînt supt legea lui Hristos), ca să cîștig pe cei fără lege.
      Am fost slab cu cei slabi, ca să cîștig pe cei slabi. M’am făcut tuturor totul, ca, oricum, să mîntuiesc pe unii din ei.
      Fac totul pentru Evanghelie, ca să am și eu parte de ea.

      Pasajul nu reprezintă și nu poate fi interpretat ca o însușire a practicilor păgâne sau o imitare a manifestărilor nebiblice ale altor religii.
      Sensibilitățile culturale – ca de exemplu un mod de îmbrăcăminte mai auster, ca în țările musulmane – sunt, cred eu, ceea ce vizează Pavel aici. O dovedește istoria călătoriilor sale misionare.

      • Distinse domnule pastor,

        Nu obiectez vizavi de exegeza pe care aţi aplicat-o celor două pasaje sfinte şi de punerea lor în relaţie.
        Mă gândeam doar să vă semnalez că există unii care cred că Evanghelia după Matei, 28:19b, cu botezarea, nu apare în original, ci că ar fi o inserare târzie, de secol IV, făcută de Eusebius, faimosul istoric al Bisericii… Desigur, cei care aduc în discuţie chestiunea asta fie sunt susţinători ai botezului “în Numele lui Iisus”, fie non- (sau chiar anti-)trinitarieni.
        Dacă nu v-aţi întâlnit cu asemenea susţinători, nu aţi pierdut nimic.

        Berakhoth/ Binecuvântări!

        P.S. Dacă textul acesta va fi postat iarăşi de două ori, vă rog anticipat să mă scuzaţi, tehnica asta IT şi internet pur şi simplu mă depăşeşte…

  21. multumesc pt raspunsul acordat multe Binecuvantari

  22. Sunt mai mult decat dezamagit. Pe unde l-ati prins l-ati executat. Pentru ce? Reclama?! Invidie? Necesitate?! Oare cum priveste Dumnezeu articolul acesta? Probabil are nevoie mai mult ca oricand de apararea dumneavoastra online. Cu grija, inainte

    • Pentru că pe unde a fost, a făcut ceea ce a făcut. Public, repetat, sfidător și flagrant. Nu el în primul rând, ci actul trebuia condamnat, dar nu se poate separa omul de acțiunile lui. Cât privește avantajele (reclama, invidia și celelalte), nu sunteți primul, nici ultimul care mă atacă personal (nu aveți de unde să-mi cunoașteți inima, nu?).
      Interesant: nu sunteți în stare să-l apărați și să-i justificați ceea ce a făcut decât prin a încerca să înăbușiți adevărul și pe cei ce-l apără!

  23. Dragii mei,

    priviti aici:
    http://www.youtube.com/watch?v=vYlU3LKyHUI
    la minutul 31:40 si veti vedea un lucru in premiera: Vladimir Pustan recunoaste ca a intentionat sa devina preot ortodox, dar a fost respins pe motiv ca mama sa apartinea altei confesiuni decat cea ortodoxa!

    Asa, se explica oarecum gestul sau si simpatia sa pentru aceasta confesiune! Simpatie care nu poate fi negata nici de catre cei mai “mari fani” ai pastorului Pustan.

    Intrebarea care ramane: Cum poate un copil\tanar care a crescut in Biserica Penticostala, sa isi doreasca sa ajunga preot ortodox? Vorbesc ca unul care de la varsta de 4 ani am fost dus de catre parintii mei la Biserica si am crescut ca si copil in Biserica Penticostala! Acolo am ramas pana astazi fara sa imi doresc altceva…Si ca mine mai sunt multi altii!

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,995 other followers

%d bloggers like this: