DESPRE POCĂINȚĂ ȘI IERTARE

Pentru că ”Răscumpărarea memoriei” nu mai este doar o carte, ci și un fenomen, aș dori să discutăm puțin despre implicațiile majore ale subiectelor derivate din esența acestui conținut istoric, emoțional și spiritual: POCĂINȚA ȘI IERTAREA.

Mai întâi, să eliminăm căteva reacții periferice care, prin subiectivismul lor extrem, îi descalifică pe purtători și moral și intelectual:

a. NU VREAU SĂ ȘTIU! Ce nu vrei să știi? Adevărul? Nu vrei să știi că oamenii care au fost înaintea ta au căzut pradă unui sistem care nu a murit, și-a schimbat doar hainele, și te va înghiți și pe tine? Da, nu vrei să știi ceea ce te scoate din culcușul cald al confortului tău vinovat! Știe o lume întreagă, ne râde o lume întreagă, iar noi nu vrem să știm! Ne costă? Plătim, dar nu vrem să știm! Mda, adevărul deranjează!

b. NU E ADEVĂRAT! Chiar? N-ai citit cartea, dar ”știi” că nu e adevărat? Ai văzut documentele, și tot nu crezi? De fapt, nu vrei să crezi! Categoria dinainte reprezintă pe cei ce decid să fie ignoranți. Cei care neagă, luptă împotriva adevărului. Ronald Reagan spunea: ”Realitatea este foarte încăpățânată. Nu se schimbă.”

c. ȘI CE DACĂ! Cum se exprimau unii atunci când a fost pus la vot agentul ”Pavel Viorel” și au fost confruntați cu realitatea colaborării sale cu securitatea: ziceau ei, ”și ce dacă a colaborat, noi tot îl votăm!” Ei aici se schimbă foaia. Aceasta este o categorie de oameni care acceptă colaborarea și o facilitează: pe aceștia eu îi numesc ”colaboratori prin asociere.”

d. A FĂCUT ȘI MULT BINE! Serios? Vine ziua sentinței pentru criminalul care ți-a ucis pe cineva drag și descoperi cu stupoare că și el, criminalul, este ”dragul” cuiva. Care vine și spune cum și el, săracul, a făcut mult bine: gângurea când era copil, se juca la groapa cu nisip, a luat de două ori nota 10 la purtare și dădea de mâncare la câine. Și uite așa, mila bate judecata, croind cărări de nelegiuire și sânge în societatea (și biserica) noastră, că milă ne e de toți, numai de victimele care au fost și care vor fi nu ne doare!

e. E TREABA LUI DUMNEZEU! NOI NU JUDECĂM! Sigur că da! Noi nu băgăm oameni nici în rai, nici în iad ci doar în pământ! Dar dacă este așa, să-mi explicați mie, de ce mai existăm? De ce ne-a dat bunul Dumnezeu rațiune, că la unii s-a atrofiat de atâta lipsă de judecată… Dumnezeu ne-a dat principii! Și ne-a oferit, în mod limitat dar și bine definit, dreptul la judecată! Nu în ce privește mântuirea, da în ce privește funcțiile de slujire! Nu decizia de viață și moarte, da în ce privește legarea și dezlegarea! Nu unii pe alții în privința încredințărilor personale, da în ce privește doctrina și purtarea! Nu atunci când e vorba de autoritatea morală a conducătorilor noștri, da atunci când ei sunt primii care o calcă!

Este însă o categorie de oameni care spiritualizează forțat argumentul ”răscumpărării memoriei”, încercând să îngroape adevărul între pocăință și iertare. Pentru aceștia există câteva cuvinte ”cod” care îi pacifizează imediat: ”îmi pare rău că…”, ”dacă întradevăr am…”, ”iertați-mă dacă…”. În sufletul lor, aceste expresii sunt sinonime cu pocăința. Eu aș aștepta ceva mai tranșant, ca de exemplu:

Exodul 9:27 ”Faraon a trimis să cheme pe Moise şi pe Aaron şi le-a zis: „De data aceasta, am păcătuit; Domnul are dreptate, iar eu şi poporul meu suntem vinovaţi.”                                                                                                                       Iosua 7:20 ”Acan a răspuns lui Iosua şi a zis: „Este adevărat că am păcătuit împotriva Domnului Dumnezeului lui Israel şi iată ce am făcut…”                                2 Samuel 24:17 ”David, văzând pe îngerul care lovea pe popor, a zis Domnului: „Iată că am păcătuit! Eu sunt vinovat: dar oile acestea ce au făcut? Mâna Ta să se îndrepte, dar, împotriva mea şi împotriva casei tatălui meu!”                                Luca 15:21 ”Fiul i-a zis: „Tată, am păcătuit împotriva cerului şi împotriva ta, nu mai sunt vrednic să mă chem fiul tău.”

Pentru că, între pocăință și iertare, nu este adevărul! Adevărul este întotdeauna deasupra! Între pocăință și iertare sunt CONSECINȚE! În primul rând, păcatul, orice păcat, are consecințe naturale: ura lui Cain a dus la uciderea fratelui său Abel, pofta lui David a adus după sine moartea lui Urie și a multor viteji, etc. Dar păcatul are și consecințe punitive: blestemul asupra lui Cain, moartea fiilor lui David; prin acestea Dumnezeu (și oamenii) descurajează un astfel de comportament distructiv. Există și o altă latură educativă a consecințelor păcatului: Dumnezeu ne învață diferența între bine și rău și formează instinctul nostru în a alege de fiecare dată binele și nu răul.

Problema este că noi fugim de consecințe! Ori, fără consecințe, pocăința este ieftină, că nu ne doare gura! Însă această pocăință ieftină (adică fără consecințe) are urmări tragice:

– Nu schimbă comportamentul și mentalitatea păcătoasă a omului                     Eclesiastul 8:11 ”Pentru că nu se aduce repede la îndeplinire hotărârea dată împotriva faptelor rele, de aceea este plină inima fiilor oamenilor de dorinţa să facă rău.”                                                                                                                                       Scopul lui Dumnezeu este să dea oamenilor timp pentru pocăință! Întârzierea consecințelor este interpretată greșit ca o licențiere a păcatului.

– Devine modelul unui stil de viață păcătos. De ce Ieremia, Daniel și Neemia își asumă păcatele înaintașilor? Pentru că acești mari bărbați ai credinței au înțeles că s-a creat o traiectorie a păcatului în istoria poporului lor, din generație în generație, și că acest cerc trebuia întrerupt.

– Creează o confuzie cronică în doctrina bisericii între mântuire și slujire! Când fratele trebuie să ”slujească mai departe” pentru că ”Domnul îl iartă și îl iertăm și noi”, acest concept va amalgama cele două subiecte distincte și va extrapola în toate domeniile spirituale ale bisericii: NU SE MAI POATE PEDEPSI NIMIC! Biserica de azi este caraghios împărțită în ”slujitori” și ”simpli membri”! Dacă ”slujitorul” a devenit imun oricărei ”judecări” a comportamentului său, CĂ AI AVEA CE SĂ-I IEI, ce mai faci cu ”simplul membru” care minte, fură, înjură și curvește, CĂ NU PREA AI CE-I LUA!

Așa s-a creat o societate ”ușoară” ca fulgul în cântarul moralității: facem ce vrem, fără consecințe! O mare parte din tehnologia de azi este concentrată pe această coordonată: perversiuni și imoralități sexuale fără consecințe (sarcini nedorite, boli venerice, stigmă socială), divorțuri amiabile, legalizarea drogurilor, devalorizarea vieții (eutanasia), și multe alte moduri prin care se demolează țesătura de susținere a vieții așa cum a fost concepută de Creatorul ei.

Cineva spunea: ”Dreptatea fără dragoste este brutalitate, dar dragostea fără dreptate este slăbiciune!” Ceea ce mă șochează, este că cei care promovează ”dragostea” sunt mai vitriolici, mai intoleranți și mai iraționali decât noi, ”ăia răi”, care mai ținem un pic la dreptate!

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

7 răspunsuri sa “DESPRE POCĂINȚĂ ȘI IERTARE”

  1. Ieri am ascultat o predica de a ta despre Darul deosebirii duhurilor ! A fost pt prima data in viata cand am auzit dezbatut acest subiect ! Eu predic de peste 34 de ani si ascult o gramada de predici dar de subiectul acesta nu am auzit o dezbatere asa clara ! ! Am dat Slava Domnului pt clarificarea temei si pt mesager ! Daca acest Dar ar fi in Adunarile noastre si in frati nu s-ar ajunge la cele descrise in postul tau . Cele relatate in post demonstreaza practic cum functioneaza acest Dar la cel care a si predicat despre el ! Domnul Isus sa te binecuvanteze si sa-si umple copiii Lui cu Duhul Sfant ca sa poata deosebi duhurile si consecintele grave ce le aduc in vietile multora !

  2. In incheierea subiectului;”DESPRE POCAINTA SI IERTARE ” este scris;”Cineva spunea: ”Dreptatea fără dragoste este brutalitate, dar dragostea fără dreptate este slăbiciune!” Ceea ce mă șochează, este că cei care promovează ”dragostea” sunt mai vitriolici, mai intoleranți și mai iraționali decât noi, ”ăia răi”, care mai ținem un pic la dreptate!
    Oare de ce?Si totushi in viata de zi cu zi chiar avind toate calitatile DRAGOSTEI ,NU TREBUIE SA NE PASTRAM NEPRIHANITI ATIT PE NOI CHIT SI PE CEI DIN JURUL NOSTRU?Ce spune apostolul Pavel despre unul care ajunge sa pacatuiasca?Sa-l incurajam l-a alte pacate?Sa nu ii dezvaluim personalitatea duplicitara?Si sa lasam si pe altii sa cada in capcanele ce mereu se intind?Este trist ca azi multora ne este frica sa sustinem ADEVARUL SI SA NE LUPTAM PENTRU ADEVAR!!!Este dureros ca ajungem sa facem compromisuri si ne este greu sa ne recunoastem greshelile si pacatele care ajung sa se formeze datorita slabiciunii si fricii!Daca intradevar am detine O DRAGOSTE ADEVARATA PENTRU ADEVAR SI CERINTA MESAJULUI DIVIN AM AVEA SI NOI PUTEREA SI EXPRIMAREA PE CARE APOSTOLUL PETRU A EXPUS-O;”,,Trebuie să ascultăm mai mult de Dumnezeu decît de oameni!”Si nu am neglija nici mesajul din apocalipsa 3 cu ;”18te sfătuiesc să cumperi dela Mine aur curăţit prin foc, ca să te îmbogăţeşti; şi haine albe, ca să te îmbraci cu ele, şi să nu ţi se vadă ruşinea goliciunii tale; şi doftorie pentru ochi, ca să-ţi ungi ochii, şi să vezi.
    19Eu mustru şi pedepsesc pe toţi aceia, pe cari -i iubesc. Fii plin de rîvnă dar, şi pocăieşte-te!
    20Iată Eu stau la uşă, şi bat. Dacă aude cineva glasul meu şi deschide uşa, voi intra la el, voi cina cu el, şi el cu Mine.
    21Celui ce va birui, îi voi da să şadă cu Mine pe scaunul Meu de domnie, după cum şi Eu am biruit şi am şezut cu Tatăl Meu pe scaunul Lui de domnie.
    22Cine are urechi, să asculte ce zice Bisericilor Duhul.”Oare auzim si intelegem mesajul simplu si plin de ADEVAR ?Sau ……..

Trackbacks/Pingbacks

  1. 10 bloguri / 10 postări în Top 10 WP (10.11.2010) « România Evanghelică - 10 noiembrie 2010

    […] 67. Avem candidati! (penticostalul) 83. Timpul petrecut în fața ecranelor (trezirespirituala) 94. Despre PocĂinȚĂ Și Iertare […]

  2. 11 postări în Top 10 WP (11.11.2010) « România Evanghelică - 11 noiembrie 2010

    […] Adrian Păunescu – Trecutul care nu trece (rotundu) 68. Avem candidati! (penticostalul) 70. Despre PocĂinȚĂ Și Iertare (popaspentrusuflet) 73. Fundația EGM din România caută Coordonator pentru dezvoltarea liderilor […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: