SIMPTOMELE VIITORULUI (2)

OBSESIA SUCCESULUI:

CONCEPTUL MEGA

Atunci când ne gândim la ceea ce înseamnă ”biserică”, vizualizăm clișeele cu care am fost condiționați: un locaș de închinare impunător, un număr impresionant de participanți, muzică de calitate, programe, departamente, proiecte și în general imaginea produsă de fenomenul ”mega”. O mulțime de studenți la teologie, se închipuie predicând în fața unei audiențe de mii de oameni, conducând o mașină de lux la un edificiu de lux, într-un birou de lux, dând ordine în stânga și în dreapta! Pentru marea lor majoritate aceste visuri nu vor deveni niciodată realitate. Marea majoritate a credincioșilor americani se închină în biserici de câteva zeci de membri. Pentru ei, ideea de succes este relativă. Ca tot ceea ce este specific stilului de viață american, mare înseamnă succes, mic înseamnă faliment. Asta, bineînțeles, până recent când s-a anunțat că una dintre cele mai celebre biserici din lume, Catedrala de Cristal, a dat faliment.

Problema fenomenului mega nu are de-a face cu mărimea în sine a bisericii; este extraordinar să vezi cum un număr mare de oameni îl slăvesc pe Domnul! Nu are de-a face nici cu faptul că se construiesc clădiri impunătoare; se merită să sacrificăm și să îl onorăm pe Domnul cu ceea ce avem mai bun. Eu nu critic fenomenul, critic obsesia! Păstoresc o biserică de câteva sute de suflete, cu facilități frumoase, cu programe, departamente, activități și ”organigramă”. Nu voi fi fariseu să spun că nu e bine.


Întrebarea este: cu ce preț? În rândurile următoare vă supun atenției câteva ”slăbiciuni” ale unei biserici mega.

1. BISERICA ESTE FONDATĂ PE PREFERINȚE NU PE PRINCIPII. Multe dintre aceste biserici s-au înființat în urma unor sondaje de opinie regionale, oamenii fiind întrebați cum ar dori să fie biserica din care fac parte.

2. MEMBRII SUNT ACCEPTAȚI ÎN PRIMUL RÂND PE CONSIDERENTE FINANCIARE NU MORALE SAU DOCTRINARE. Pastorul unei asemenea biserici, nu putea condamna stilul de viața ”ușor” a unei membre proeminente și cu dare de mână. Pe de altă parte, aceste biserici fug de o anumită ”firmă”, ascunzându-și identitatea în spatele unei etichete: non-denominațională.

3. MESAJUL BISERICII ESTE DILUAT PENTRU A ÎNCURAJA ȘI MOTIVA NU PENTRU A CONFRUNTA ȘI CORECTA. Enoriașii nu trebuie ofensați prin predici ”dure”.

4. ADUNĂRILE BISERICII SUNT ADEVĂRATE SPECTACOLE, CARE AU CA SCOP SĂ-I DISTREZE PE PARTICIPANȚI, NU SĂ ÎI ZIDEASCĂ SPIRITUAL. Croiala lor ține cont de limitele umane și nu de nevoile sufletești.

5. COEZIUNEA BISERICII SE REALIZEAZĂ ÎN JURUL UNUI LIDER ȘI NU A CREDINȚEI. Biserica încetează să fie cristocentrică.

6. PENTRU A ȚINE PASUL CU CHELTUIELILE ENORME DE FUNCȚIONARE A COLOSULUI, TEOLOGIA PROSPERITĂȚII ȘI A SECURITĂȚII ETERNE DEVIN NORMA TEOLOGICĂ A CONGREGAȚIEI. Suferința, sărăcia, modestia devin dovezi de necredință. Prigonirile nici nu intră în discuție ca parte din escatologia acestor biserici.

Nu cred că Dumnezeu interzice megabiserica. Problema este atunci când conceptul devine obsesie. Care trebuie să fie prioritățile unei biserici, mică sau mare? Aceleași:

1. PREDICAREA CUVÂNTULUI ÎN MOD ECHILIBRAT, AȘA CUM ESTE SCRIS!

2. CHEMAREA OAMENILOR LA DOMNUL ISUS CHRISTOS!

3. TOATE VALORILE MATERIALE TREBUIE SUBORDONATE NEVOILOR SPIRITUALE ALE BISERICII!

4. A FI MEMBRU ÎNSEAMNĂ MAI ÎNTÂI O TRĂIRE SFÂNTĂ, CONFORM PRINCIPIILOR SCRIPTURII!

5. CALITATEA ȘI CANTITATEA SUNT DOUĂ MĂSURI CARE TREBUIE PĂSTRATE ÎN ECHILIBRU!

6. NICIUN OM NU POATE FI INDISPENSABIL ȘI NU TREBUIE SĂ SE CREEZE DEPENDENȚA DE UN OM ÎN BISERICĂ!

7. BISERICA TREBUIE CĂLĂUZITĂ DE DUHUL SFÂNT NU CONDUSĂ DE SCOPURI!

Într-o perspectivă mai generală, mega-biserica, așa cum arată astăzi, devine leagănul ecumenic al ”bisericii” de viitor: fără identitate, fără moralitate și fără eternitate!

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

7 răspunsuri sa “SIMPTOMELE VIITORULUI (2)”

  1. Esenta ,calitatea ,puterea,sunt prescrise si distribuite in fiole relativ mici. Otrava la fel. Cu cat concentratia este mai puternica, cu atat si efectul ei la scara.Cat priveste RECLAMA ,in cele mai multe cazuri ,devine un diluant ,in detrimentul consumatorului dar in avantajul si la indemana „vanzatorului”…… .Duhul Sfant- este postat diametral opus RECLAMEI ,competitiei de piata, mandriei,sclipirii de fatada si ambalaj, speculei si ghiseftului !.Paradoxal oricarei filosofii doctrinare , absenta Lui duce totdeauna la faliment !

  2. AMIN!
    Aici este bătălia! Cu Duhul Sfânt nu se ajunge întotdeauna la ceea ce lumea definește SUCCES.
    Și atunci se aleg alte căi. Muklte din bisericile de azi au ales o cale lumească de evaluare.

  3. Eu am vazut personal biserici mega care nu se incadreaza in nici una din pct-le amintite… http://www.rez.org e una din ele… john stocker cred ca are printre cele mai tari mesaje si viziune care le-am auzit in 20 de ani.
    nu sunt membru, n-am fost niciodata, dar am fost de destule ori acolo si am ascultat online cativa ani buni.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: