CALVINISM: ATENȚIE LA PRETENȚIE

Ce spune calvinismul (bătrânul tată al securității eterne a mântuirii):

  1. PĂCATUL ORIGINAR: Prin căderea în păcat omul, în general, si-a depravat natura genetică și este incapabil să se salveze, sau să dorească salvarea din sine însuși. Este nevoie de o intervenție exterioară pentru a-i da dorința, voința și posibilitatea mântuirii.
  2. CHEMAREA INFAILIBILĂ: Cei pe care Dumnezeu îi cheamă la mântuire în virtutea Voiei Sale absolute, sunt capacitați să răspundă și să onoreze această chemare, fără excepție. Tuturor acestora, Dumnezeu le pune la dispoziție toate resursele și le transformă natura pentru a-și menține această chemare.
  3. PREDESTINAREA: Ca rezultat al conceptului chemării infailibile, este dedus faptul că destinul fiecărui om a fost prearanjat de Dumnezeu, adică oamenii care merg în rai au fost predestinați la aceasta, după cum cei care merg în iad, sunt subiectele unei decizii exterioare lor și implacabile.
  4. RĂSCUMPĂRAREA SELECTIVĂ: Atunci când Domnul Isus a murit pe Calvar, El a plătit prețul doar pentru cei pe care Dumnezeu i-a ales în prealabil să fie mântuiți. Fundamentul acestui concept este că Dumnezeu nu ar fi risipit sacrificiul Său în dreptul celor pe care nu i-a inclus în Planul de mântuire.
  5. PERSEVERENȚA SFINȚILOR: Cei aleși nu pot cădea total și nici ireversibil din Grația Divină. Nu prin puterile și eforturile lor, ci în baza Decretului Divin de mântuire în dreptul lor, ei sunt păstrați în Har.

Pentru cei ce pot citi în limba engleză, vă recomand următoarea pagină: http://eternalsecurity.us/eight_pillars_of_eternal_securit.htm

ÎN CE SENS ESTE MÂNTUIREA NOASTRĂ SIGURĂ:

–        Mântuirea este sigură prin faptul că nu este de origine omenească (tot ce este omenesc este perisabil)

–        Mântuirea este sigură prin faptul că nu putem fi smulşi din ea de forţe exterioare arbitrare

–        Mântuirea este sigură prin faptul că nu se poate pierde în mod involuntar / inconştient

NEGAȚIILE TEORIEI SECURITĂȚII ETERNE A MÂNTUIRII:

1.      DOCTRINA SIGURANŢEI ETERNE A MÂNTUIRII NEAGĂ CHEMAREA LA MÂNTUIRE

Pentru că este o chemare inutilă (DEGEABA VENIŢI)

a) Noi vă chemăm la mântuire

b) Dumnezeu a ales dinainte anumiţi oameni

c) nu ştim care au fost aleşi

d) veniţi oricum şi se va vedea

e) adevărat că dacă nu sunteţi aleşi şi veniţi, degeaba veniţi

Pentru că este o chemare puerilă (DEGEABA VĂ CHEMĂM)

Cei care au fost aleşi chiar dacă nu-i chemăm pentru că nu îi ştim, oricum vor veni,  atunci de ce să-i mai chemăm)

Predestinarea Divină nu este un act părtinitor ci un atribut Divin: PREŞTIINŢA

Alegerea nu este un factor de discriminare ci un act de reciprocitate anticipată a lui Dumnezeu (“mulţi chemaţi, puţini aleşi” – adică, în dragostea şi dreptatea Sa, Dumnezeu le adresează chemarea chiar dacă ştie dinainte că o vor respinge şi NU cu gândul că oricum, şi dacă ar primi Evanghelia, tot  îi va respinge)

Omul doreşte să obţină informaţii care Îi aparţin DOAR lui Dumnezeu (“Nu este treaba voastră…”)

2.      DOCTRINA SIGURANŢEI ETERNE A MÂNTUIRII NEAGĂ PĂSTRAREA MÂNTUIRII

Pentru că nu poţi pierde ce nu ai primit (DACĂ N-AI FOST ALES)

Pentru că nu e nevoie să păstrezi ceea ce nu poţi pierde (DACĂ AI FOST ALES)

3.      DOCTRINA SIGURANŢEI ETERNE A MÂNTUIRII SE NEAGĂ PE SINE

Pentru că îţi oferă siguranţa eternă a mântuirii dar nu îţi oferă siguranţa că ai fost mântuit (STAI SĂ VEDEM)

Dacă abandonezi credinţa şi un stil de viaţă creştin… înseamnă că nu ai avut o convertire autentică, deci nu ai fost mântuit

Şi, atunci, eu cum ştiu dacă sânt mântuit, acum?

Pentru că se pune pe sine sub semnul întrebării: DACĂ ai fost ales, nu poţi pierde mântuirea

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

61 răspunsuri to “CALVINISM: ATENȚIE LA PRETENȚIE”

  1. Brother Cristi, multumesc pentru ca ai abordat subiectul acesta pentru ca Calvinismul si „you can’t lose your salvation” circula mult in randul tinerilor crestini romani din SUA… aceasta influenta vine din bisericile americane moderne…

    your brother in Chris
    Chris Prunean

    • Domnul să te binecuvânteze Chris!
      Mă bucur de slujirea ta și am o deosebită apreciere pt. tine și familia ta, și în special tatăl tău!
      ”Calvinismul și ”securitatea eternă a mântuirii” sunt într-adevăr o mare plagă, împachetată atractiv prin răstălmăcirea multor pasaje biblice.
      O consider ”mama” tuturor răutăților din biserica modernă!

  2. Gândiți într-o manieră mult prea raționalistă. Parcă aș citi despre “die reine Vernunft” și Kant… Teologia reformată nu face decât să proclame suveranitatea absolută a harului lui Dumnezeu peste starea de păcat ubicuă a omului, care – fiind mort în greșeli și păcate – nu poate reacționa defel în privința propriei mântuiri. Teologia reformată e profund conștientă de gravitatea păcatului, care ne afectează gândirea, voința, sentimentele, trupul și natura făcându-le pe toate roabe și total incapabile să primească (și chiar să dorească) harul. Așadar proclamă primatul harului și caracterul activ al lucrării lui Dumnezeu în mântuirea omului.

  3. That english link has nothing to do with Calvinism. Perseverance of the Saints is completely different than Eternal Security. Tsk Tsk for making assumptions you should not make.

    • You are absolutely wrong. As I have said, „calvinism” is the parent theology for „eternal security”. They both advocate the same basic teaching: predestination! You want to argue with me on nuances? Don’t!

      • Îmi pare rău să vă dezamăgesc, dar greșiți. Aici tocmai nuanțele sunt important. Teologia calvină trebuie separată de teologia lui Calvin, pe de o parte, iar pe de alta, nici teologia calvină nu e tocmai o realitate monolitică. De pildă, infralapsarienii și supralapsarienii aveau perspective diferite asupra predestinării, cei dintâi având unele afinități cu teologia lui Toma de Aquino, care a trăit – după cum știți – cu aproape 400 de ani înainte de Calvin. În privința lui Calvin, trebuie spus că acesta nu credea în ispășirea limitată de vreme ce era convins că, prin jertfa Domnului Isus, toate păcatele lumii au fost ispășite.

        • @ Shifu
          De-aia mă amuzați voi, teologii, pe mine.
          Zice că unu odată, ca să meargă în Africa, s-a documentat ce animale sunt mai fioroase. Undeva a citit de crocodil, în altă parte de hipopotam, de hiene și… de lei! Da el zice: Eeee, să te mănânce un leu, mi se pare mai onorabil…
          Voi faceți aici teoria chibritului și când colo, că-i zice într-un fel, că-i zice în altul, otrava e aceeași. Adică voiam să zic, te mănâncă!

      • Voi fi făcând eu teoria chibritului, dar – după cum vedeti – n-am scris nimic in spirit polemic. Nu vă place calvinismul? Foarte bine. Eu am scris doar ca să vă dovedesc că teologia calvină sau reformată nu e the “parent theology” pentru teoria siguranței veșnice, cum spuneti dumneavoastră. Teologia apuseană sustine acest lucru cel puțin de la Toma încoace, dacă nu chiar de la Augustin (deși nu în forma promovată în teologia medievală). Repet, nu vreau să vă bag pe gît teologia reformată, doar spun că nu aveti dreptate în privinta originii doctrinei despre siguranța veșnică, atât și nimic mai mult.

  4. cum adica te mananca?ce daune produce o convingere calvinista?chiar in seara asta vreo 5 fratii la un studiu biblic incercau sa mi-o „induca”.
    Eu nu cred in predestinare,iar vis a vis de Romani 9,stiu doar ca faraon a pierdut clipa cercetarii….in exexhiel scrie asta…
    Vas de ocara….daca cineva se curateste de aceasta…..tit timotei,va fi un vas de cinste,folositor stapanului sau

    • Convingerea calvinistă produce daune foarte mari. Una: ideea că poți să faci orice, nu poți pierde mântuirea, sau orice ai face, dacă nu ești predestinat nu vei fi mântuit. Uite cum judecă omul (cu inima nespus de înșelătoare și deznădăjduit de rea): mă duc și îmi fac de cap. Dacă sunt în Planul de mântuire, tot mântuit o să fiu. Dacă nu sunt, cel puțin știu un lucru.
      Este o doctrină care încurajează la păcat!
      Mă bucur că nu crezi în predestinare.

      • WOW. WHERE DO I START???

      • Domnule, daca asta ati inteles din Calvin (apropos, nu Calvin a facut cele cinci puncte, daca nu stiati), atunci pot spune cu toata convingerea ca nu intelegeti nimic din reforma, care la o adica v-a facut posibili si pe dvs. penticostalii.

        calvinismul nu se invata de pe instructiunile de la aspirator, domnule Ionescu

      • Domnule Ionescu

        la ceea ce ati spus dvs. despre calvinism va ride in nas orice licean citit putin.
        dar despre bunul simt intelectual ce spuneti?

        nu, repet, nu intelegeti nimic din reforma daca sustineti o astfel de afirmatie

        • @ Otniel Vereș
          1. Doar liceenii ”puțin citiți” și dvs. îmi râdeți în nas…
          2. M-ați întrebat ce spun despre ”bunul simț intelectual”? Că nu aveți deloc…
          3. Eu susțin o afirmație, iar dumneavoastră repetați o negație…

  5. Frate Ionescu, dupa postul dumneavoastra de la 6:34 pm drept sa spun nici nu stiu daca are rost sa incep. Sounds more like Hyper Calvinism.Anyway , i will take a stab
    37Tot ce-Mi dă Tatăl, va ajunge la Mine; şi pe cel ce vine la Mine, nu -l voi izgoni afară:

    38căci M’am pogorît din cer ca să fac nu voia Mea, ci voia Celui ce M’a trimes.

    39Şi voia Celuice M’a trimes, este să nu pierd nimic din tot ce Mi -a dat El, ci să -l înviez în ziua de apoi.
    First: Tatal da fiului ceva
    second: Toti care tatal ai da vor ajunge la fiul care nu i izgoneste
    third: Fiul a venit din cer sa faca voia tatalui
    fourth: care este voia tatalui?
    fifth: sa nu PIARDA pe NIMENI pe care tatal i-a daruit fiului.
    No acuma la unul ca mine care sint cam aiurit, se intimpla sa pierd cite ceva destul de des…
    Intrebare: Este exegesa celor trei versete corecta sau nu?

    • Este un caz clasic de încurcătură între atributele divine și limitele umane.
      Pot să te îngrop imediat în cinșpe versete care arată că omul este liber să aleagă. Dar o să te doară capul rău de tot.
      De ce nu stăm noi liniștiți în colivia noastră, gândind lucrurile la nivelul nostru?…
      Totuși, din prietenie 🙂 , tot o să-ți dau o durere de cap.
      Deocamdată, ține aici de cheltuială, dar mâine sau poimâine, după cum o să am timp, vin cu tunu’ ăl’ mare:
      Evrei 10:26-39 ”Căci, dacă păcătuim cu voia, după ce am primit cunoştinţa adevărului, nu mai rămâne nicio jertfă pentru păcate, ci doar o aşteptare înfricoşată a judecăţii şi văpaia unui foc care va mistui pe cei răzvrătiţi. Cine a călcat Legea lui Moise este omorât fără milă, pe mărturia a doi sau trei martori. Cu cât mai aspră pedeapsă credeţi că va lua cel ce va călca în picioare pe Fiul lui Dumnezeu, va pângări sângele legământului, cu care a fost sfinţit, şi va batjocori pe Duhul harului? Căci ştim cine este Cel ce a zis: „A Mea este răzbunarea, Eu voi răsplăti!”, şi în altă parte: „Domnul va judeca pe poporul Său.” Grozav lucru este să cazi în mâinile Dumnezeului celui Viu! Aduceţi-vă aminte de zilele de la început, când, după ce aţi fost luminaţi, aţi dus o mare luptă de suferinţe: pe de o parte, eraţi puşi ca privelişte în mijlocul ocărilor şi necazurilor, şi, pe de alta, v-aţi făcut părtaşi cu aceia care aveau aceeaşi soartă ca voi. În adevăr, aţi avut milă de cei din temniţă şi aţi primit cu bucurie răpirea averilor voastre, ca unii care ştiţi că aveţi în ceruri o avuţie mai bună, care dăinuie. Să nu vă părăsiţi, dar, încrederea voastră pe care o aşteaptă o mare răsplătire! Căci aveţi nevoie de răbdare, ca, după ce aţi împlinit voia lui Dumnezeu, să puteţi căpăta ce v-a fost făgăduit. „Încă puţină, foarte puţină vreme”, şi „Cel ce vine va veni şi nu va zăbovi. Şi cel neprihănit va trăi prin credinţă; dar, dacă dă înapoi, sufletul Meu nu găseşte plăcere în el.” Noi însă nu suntem din aceia care dau înapoi ca să se piardă, ci din aceia care au credinţă pentru mântuirea sufletului.”
      Atât deocamdată.

  6. Problemă principală în articolul dumneavoastră este că puneți în cârca calvinismului lucruri pe care calvinismul nu le afirmă și nu le-a susținut niciodată.

    Am observat un iz de hipercalvinism în unele afirmații – acesta trebuie delimitat de calvinism cu claritate pentru că nu sunt același concept.

    Așa că contraziceți lucruri pe care nici un calvinist nu le afirmă:

    1. erori: „veniţi oricum şi se va vedea” și „adevărat că dacă nu sunteţi aleşi şi veniţi, degeaba veniți”

    Nici un calvinist nu spune că „degeaba veniți” ci TOȚI cei care vin la Hristos vor primi viața. Nu este nimeni care să fi venit cu motivații serioase la Hristos și să nu fi primit viața. Calvinismul discută despre ce stă în spatele venirii omului la Hristos (și nu e vorba doar despre alegerea omului). Calvinismul discută despre motivul pentru care nu toți oamenii vin la Hristos (și nu e vorba doar pentru că nu a ales).

    Dar ca să fie clar: toți oamenii care vin la Hristos vor fi primiți, nu vor fi dați afară și vor primi viața veșnică – Biblia și calvinismul afirmă asta.

    2. „Cei care au fost aleşi chiar dacă nu-i chemăm pentru că nu îi ştim, oricum vor veni, atunci de ce să-i mai chemăm”

    Cei aleși nu vor veni fără să fie chemați. Această aberație nu o afirmă calvinismul. Toți cei aleși vor veni în urma chemării Evangheliei predicate. Îi chemăm pe toți oamenii pentru că doar așa pot primi credința. Dumnezeu a hotărât să mântuiască oamenii prin chemarea exterioară a Evangheliei iar cei care îi răspund, toți, vor fi mântuiți fără nici un dubiu. (Romani 10:31)

    Nimeni care a fost ales nu va fi mântuit fără să fie chemat. Dacă cineva a fost ales dar nu e chemat – nu va fi mântuit și înseamnă că nu a fost ales. Nu există alegere fără chemare cum nu există chemare eficace fără să fi fost alegere. Le-ați divorțat dar calvinismul nu o face. (Romani 8:30)

    3. La punctul 3 faceți o confuzie mare. Dumnezeu păstrează omul și lucrează în acesta prin voința lui – Dumnezeu nu exclude voința omului și participarea lui – aceasta este ceea ce afirmă un calvinist (care-și cunoaște doctrina). Nici un calvinist (care îmbrățișează doctrinele harului, ale reformei) nu va fi pasiv în viața de credință. (Filipeni 2:12-13)

    4. „eu cum ştiu dacă sânt mântuit, acum” – citiți prima epistolă a lui Ioan – acolo sunt dovezile faptului că ești mântuit, regenerat. [umblarea în lumină – stil de viață în lumină, sensibilitatea la păcat – mărturisirea păcatelor, păzirea poruncilor lui Hristos – dragoste, preferință, plăcere și împlinirea lor, asemănarea cu Hristos – dorința de a cunoaște cum a trăit Hristos și asemănarea cu El, etc]

    Cu tot respectul, când citesc afirmațiile pe care le faceți, am impresia că ați citit doar cum combat alții teologia reformată. Ați putea discuta despre calvinism doar după ce l-ați citit pe Calvin, John Owen sau alții care expun doctrina așa cum trebuie să o facă.

    • @ Andrei C.
      Sunt pus într-o mare încurcătură.
      Să vă mai explic odată ce am zis, nu am răbdare acum.
      Să vă las în pace, nu pot.
      Eu nu am spus că, Calvinismul ZICE cuvintele pe care le-ați citat. Am scris la începutul articolului CE ZICE calvinismul.
      Am spus însă, că dacă, calvinismul zice ce zice, și teoria securității eterne a mântuirii zice ce zice, ATUNCI… și pe urmă am adăugat deducțiile care vă irită într-atâta (apropos de hiper) dar care sunt foarte logice ca 1 + 1 = 2! Adică, cică, calvinismul nu zice aia și ailaltă, dar ce zice, rezultă în ceea ce am zis eu că rezultă!
      Niciun calvinist nu zice ce am zis eu, pentru că nu-l duce capul să deducă logic rezultatele catastrofale ale crezului său. Pardon!

      • he he he. Hai sa sa folosim aceiasi logica, 1+1+1=1
        Logic? nope, Dumnezeiesc? yes, trinitatea. Biblia este plina de chestii ilogice( ptr.mintea noastra tridimensionala) . De multe ori se numesc „antinomies”, (contradiction existing between two apparently indubitable propositions;)
        Am invatat sa accept biblia nu bazat pe logica, ci bazat pe credinta ca ce zice Dumnezeu e adevarat, nu trebuie sa inteleg intodeauna.

    • Chiar credeți că nu citesc decât ”ricoșeuri” teologice?
      Mă insultați. Of, ce sensibil am ajuns 🙂 . Nu mi se întâmpla mai demult, când nu aveam blog. E o chestie recentă…

  7. Frate Ionescu, nu incerc sa apar TULIP ori Calvin.Nu sint calvinist. Dar am citat trei versete(cuvintele Mintuitorului ,ni le-a spus ca sa ne gindim la ele , sa incercam sa le intelegem) si v-am intrebat daca analiza acelor versete este corecta. Atit.Este sau nu este? Nu am cerut sa ma ingropati cu alte versete , ca si eu pot sa dau un Google si sa ingrop verseturile dumneavoastra cu ale mele(smiley face)
    Anyway, pina aduceti dumneavoastra tunul mare, ( sau imi raspundeti la intrebarea de mai sus)am aici o scrisoare a lui Withfield to Wesley, maybe , just maybe after you read it( if you read it) , you might understand some of us that see the Doctrines of Grace a little different than you, and why we like that scary word’ predestinare'( but not in the way you explained it above).
    http://www.spurgeon.org/~phil//wesley.htm
    Question 1
    When you pray for someone , do you ask God to give that person free will or you ask God to overcome their unwillingness to repent even by force, if necessary?
    Question #2
    ULTIMATELY AND DECISIVELY ( i used these words intentionally) , if you and I make it to haven, is it because of us holding to the faith , or is it because God kept us ?( i did not say that we dont have our part in it)
    question #3
    If man is ULTIMATELY the one that makes the choice to accept the offer of salvation, why bother praying after he refuses to repent?Man is free, God does not force anybody , he is a gentleman, right?(this is a quote from a preacher in our church , i almost fell over the balcony when i heard that) .
    question#4
    When you got saved, was it a 50/50 , God offered you accept type of thing?Here is a quote fromTozer for help :
    We pursue God because, and only because, He has first put an urge within us that spurs us to the pursuit. „No man can come to me,” said our Lord, „except the Father which hath sent me draw him,” and it is by this very prevenient drawing that God takes from us every vestige of credit for the act of coming. The impulse to pursue God originates with God, but the out working of that impulse is our following hard after Him; and all the time we are pursuing Him we are already in His hand: „Thy right hand upholdeth me.
    kumbaya??

  8. Mi-e mila de Calvin; cum e el de vina pentru toate relele din lume… Citesc ce zice Pavel in Efeseni 1:4, „in El (Cristos) Dumnezeu ne-a ales inainte de intemeierea lumii…”, 1:5 „ne-a randuit mai dinainte sa fim infiati”, 1:11, „In El am fost facuti si mostenitori, fiind randuiti mai dinainte dupa hotararea Aceluia care face toate dupa fatul voiei Sale”. Si David in Psalmul 139:16, „in cartea Ta erau scrise toate zilele care-mi erau randuite mai inainte de a fi fost vreuna din ele”. Tot Calvin e de vina?

  9. Am sperat ca imi raspundeti la analiza celor trei versete. Dar vad ca ocoliti raspunsul. este analiza celor trei versete facuta corect?
    Anyway, hai sa folosim un pic de logica. Inainte de intemeierea lumii Dumnezeu decide sa al creieze pe x . Next prin atributul prestiinta, vede prin ” tunelul timpului” ca x o sa aleaga y. Bine inteles Dumnezeu fiind suveran , are puterea sa nu il creieze pe x stiind alegerea y, dar totusi il creaza.X prin definitie , nu poate sa alege numay y .Alegerea lui x este secundara,si este posibila numai datorita primei alegeri, a creatorului de a crea. 1+1=2. Suna a predestinatie in cele din urma.Prestiinta in cazul Creatorului este predestinatie .Ecuatia acesta pot sa o duc mult mai departe si sa demonstrez ca prestiinta este complect ilogica ( daca chiar vrem sa folosim logica in a explica lucrarile lui Dumnezeu) dar nu am chef.

  10. Sunteți, deci reformat (asta da surpriză!), însă nu calvin, ci arminian. Nu-i bai, e în regulă. Imi place articolul despre modernism: nota 10 cu steluță!

  11. Ioan 15 este foarte clar pentru mine. 6 *dacă nu rămâne cineva în Mine, este aruncat afară, ca mlădița neroditoare și se usucă; apoi mlădițele uscate sunt strânse, aruncate în foc și ard.* Deci, nu corespunde cu *odată în vița, totdeauna în viță.* Preștiința lui Dumnezeu este absolută, timpul și spațul se desfăsoară inaintea lui ca o pagină de web which we scroll up and down. Dar noi trebuie să rămânem in El la presentul continuu (Ioan 15:6) pentru că e posibil să fi in viță (mântuit) și apoi aruncat afară in urma alegerii personale (păcat, necredință, etc). Calviniștii agrează cu această afirmare, nu?

  12. Sunt calvinist si accept faptul ca subiectul este unul controversat ,dar aceasta conceptie nu m-a incurajat la pacat,ci la a-L iubi si onora mai mult pe Domnul Isus,exteriorizand iubirea prin pazirea poruncilor(Ioan 14:15.) din dragoste, nu de frica iadului. Siguranta mantuirii bazata pe alegerea Tatalui, suficenta jertfei Domnului Isus si a lucrarii Duhului Sfant au creat acel echilibru sufletesc care m-a impulsionat sa zidesc sa lupt si sa nu dau inapoi in ispitele si incercarile vietii,izgonind frica si depresia. Am incetat sa traiesc sa fiu acceptat si mantuit,traiesc pentru Gloria Numelui Sau,ducand aceasta mantuire pana la capat prin menarginita marime a puterii Sale care lucreaza cu tarie in mine dandu-mi vointa si infaptuirea dupa placerea Sa.(efes 1:19;filip.2:12-13.). Oricine este nascut din Dumnezeu (nascut din nou) nu pacatuieste (nu staruie si nu se bucura de pacat) pentru ca samanta Lui ramane in el (1Ioan3:9.). Oricine are nadejdea aceasta(siguranta mantuirii) in El( in unire cu Hristos ,nascut din nou) se . . . . . . . . “ face ce vrea”, “isi face de cap” , nu asa scrie. Astept postarea dumneavoastra si sper sa nu mai fie cu ironie (nu se sta intre frati).

    • Gabriel, ce incerci sa explici este inexplicabil si ilogical( fara iluminare Dumnezeiasca). De un timp incoace nici nu ma astept sa conving pe cineva. E ca si cum incerci sa explici zapada unui african.Zimbesc cind aud argumente ca cele de mai sus. Si e drept, ptr. cei ce merg pe calea pierzarii, asa numitul „calvinism”( eu il numesc pavelinism) este un accelerator pe calea iadului.Si pentru altii poate fi un destabilizator. Cine are copii stie ce vorbesc, la unii copii daca le spui: „draga , tu o sa fii copilul meu nu conteaza ce faci” o sa iti dea mult mai multe necazuri ca si atunci cind spui ” ba, te trimit la casa de copii daca calci pe bec”. Asa ca lasa-i sa creada cum vor, stie Domnul de ce nu le eschide ochii. Despre echilibrul sufletesc , stiu exact despre ce vorbesti , il experimentez si eu (intr-o anumita masura)prin mila Domnului, de vreo 3 ani.
      Cit despre ironiile fratelui Ionescu,( pe linga faptul ca sint tipic bucurestene), sint sarea si piperul, ceea ce face acest blog diferit in blagosfera.Enjoy it. Few people can do it the right way.

  13. Gaby baiete si pe aici numai cu negative cind o sa vine timpul sa fii si tu mai pozitiv GBY

  14. Frate Cristi, nu va pare rau ca Luther s-a „desprins” de la catolici si … Calvin vine si el cu ineptiile lui?… Ce plictisitoare ar fi credinta noastra daca am avea doar penticostali in lume, asa? Ar fi tare trist… Insa Dumnezeu vrea diversitate, si dupa parerea mea vom intalni in cer o multime de calvinisti, lutherani, presbiterieni, strejaristi… Daca ar fi dupa cei ce nu le place „doctrina sigurantei eterne” care ar fi primii ce vor fi scosi din rai pentru ca acesti „calvinisti” cred intr-o erezie? Aha stiu, i-ati scoate pe cei de la Calvary Chapel ca ei au undeva in „substrat” aceasta doctrina – odata mantuit, pentru totdeauna mantuit! Ce pacat , dar Dumnezeu nu are nevoie de „consilieri” cand accepta pe cineva in imparatia Sa. Si apropos, fiecare e mantuit in dreptul lui crezand in Fiul lui Dumnezeu. Dumnezeu sa ne ajute sa fim printre cei alesi de El pentru o vesnicie in ceruri cu EL si cu toti ce l-au slujit ce devotament pana la sfarsit.

  15. EU am devenit calvinist din primele saptamani dupa ce m-am pocait. Asa am citit in Scriptura, asa am tinut. Mult mai tarziu am aflat ca exista niste doctrine numite calvinism. Nici acum nu l-am citit pe Calvin, Biblia mea e suficienta sa ma mentine la un nivel destul de ridicat de calvinism. O fi de vina traducerea sau editia Bibliei ?

  16. O batranica se ruga lui Dumnezeu la geamul casei pt hrana,doi oameni rai ca sa-si bata joc s-au dus sa cumpere bucatele pe care le-au lasat la geam, vazind ca ia fost ascultata rugaciunea batranica multumeste lui Dumnezeu
    .- Tu proasto noi am adus bucatele ,spusera oameni.
    -Este adevarat ca voi le-ati adus dar Dumnezeu va trimis,raspunse batranica.
    Intrebari:
    -Au ales ei sa mearga?
    Sau Dumnezeu ia trimis?
    – Au fost niste roboti? I-a obligat Dumnezeu?.
    Orice om este nascut in Adam (mort in pacat,depravat) si nu are voinata sa il aleaga pe Hristos.
    Initiativa este a Domnului care invie oameni din morti (naste din nou) prin auzirea evangheliei ,ei incep sa realizeze pacatul din viata lor ,devin sensibili la pacat simt nevoia de iertare si incep sa creada (in evanghelie) credinta care nu vine de la ei ci este darul lui Dumnezeu (Efes2:8.) si asa aleg ei pe Hristos. Primesc Duhul Sfint(la nasterea din nou) care le descopera lucrurile minunate care le-au primit de la Dumnezeu prin harul Sau(1cor2:10-14)(vezi http://www.betaniaroma.it/lucruri-pretioase-pe-care-le-ai-si-nu-le-stii/ ) si asa ii atrage sa-L doreasca .Cind pacatuiesc simt tirania pacatului suporta consecinta pacatului si primesc disciplinarea Tatalui care ii fac partasi sfinteniei Lui.Au mislocirea Fiului si descoperirea adevarului care ii elibereaza(Ioan 8:32) din robia pacatului si a poftelor inselatoare si in lumina adevarului realizeaza bucuria trainica in Hristos ,renuntind la placerile de o clipa a pacatului alegandul pe El. Dumnezeu care ne-a creat stie de ce avem nevoie si va lucra la contextele vieti noastre ca din dragoste sa vrem sa il alegem pe El.
    Nu suntem roboti ,suntem persoane care alegem dar alegerile noastre sunt o consecinta a alegeri Sale.
    Pavel se roaga (efes 1:17) lui Dumnezeu sa ne dea un duh intelepciune si de descoperire in cunoasterea Lui, luminandune ochii inimii sa putem pricepe care este nadejdea chemari Lui (siguranta chemari lui) adica ce garanti sa avem pentru viitor pentru faptul ca ne-a ales (cuvintul „chemari” face referire in context la alegerea si a faptului ca am fost rinduiti sa fim infiati prin Isus Hristos). Frate pastor Ionescu cred ca aceasta conceptie umileste si nu aduce lauda meritului uman in alegerea mintuirii sau poate gasiti nedreptate in Dumnezeu pentru faptul(Rom 9) ca nu atirna de cine vrea si de cine alearga . . . .. . . … spunand ,dece mai baga de vina vaselor de ocara ale miniei facute pentru pieire?
    Raspuns:
    Cu respect ,dumnesvoastra cine va credetii? . . . . . . . .

  17. Punctul 1 ” prin caderea in pacat…….omul este incapabil sa se salveze.Este nevoie de o iunterventie exterioara” Corect. La Dumnezeu totul
    este posibil,chiar si” interventia”…care poate fi totusi
    limitata.De ce…….pentru a nu ingradii VOINTA omu-
    lui.Dumnezeu ofera cadoul,dar acceptarea acestuia
    ramane la latitudinea omului,si aceasta in virtutea
    libertatii de a alege ! Printre altele dragostea AGAPE
    (ma refer la implinirea ei totala,absoluta) presupune o alegere RECIPROCA (BILATERALA)
    si nici de cum una unilaterala.De aceea inainte de
    ALEGEREA lui Dumnezeu,El asteapta DECIZIA,OP-
    TIUNEA omului. In Eden,implinirea PARTASIEI
    sublime,perfecte OM-DUMNEZEU era posibila
    doar in urma posibilitatii omului de a alege,intre
    doua posibilitati.” ASCULTARE” de buna voie,fara
    vreo interventie exterioara. DECI:.Inerventia exterioara
    si limiteaza la OFERTA !

    PUNCTUL 2 si 3 ” Cei pe care Dumnezeu ii cheama
    la mantuire ….sant capacitati sa raspunda si sa ona
    reze chemarea FARA EXCEPTIE”
    un singur exemplu : 12 au fost chemati,(au fost ei
    „capacitati ” (fortati,influentati sau….) sa-si onoreze chemarea ? unul a demonstrat contrariul !
    si mai sant exemple !

    • lui Gabriel C.

      foarte corect !

      Intradevar”,initiativa este a Domnului” dar
      atitudinea fata de initiativa este a omului !
      In urma unei atitudini pozitive,Dumnezeu poate
      incepe procesul de” nastere din nou”, bineinteles
      prin concursul nemijlocit a omului. Procesul poate
      fi de durata….dar hotararea este momentana,si aceasta este important,sa intri in GRATIA lui
      Dumnezeu ! sa intri pe drumul bun.Pavel insusi
      recunoaste ca mai avea probleme cu firea….dar
      drumul era bun.
      „Cine crede si….” spunea Isus.Referire stricta la
      timpul prezent…la moment. Dupa acest moment
      …..Dumnezeu lucreaza la desavarsirea omului !

  18. Fr.Ionescu :” ma simt un om nemerituos”
    f.frumos….o modestie(care trebuie sa ne caracterizeze pe toti de altfel)…..izvorata dintr-o
    profunda REALITATE.
    Dar, slava Domnului, considerentul personal
    „nemerituos” este apreciat si preschimbat de Isus intr-un MERIT : noi crestinii adevarati am ales
    optiunea EU SANT CALEA,ADEVARUL SI VIATA !
    oferita de Domnul nostru.
    -e un,totusi….care conduce spre Vesnicie !
    si nu o spunem noi,ci insusi….ISUS !

  19. O simpla lamurire.
    Dumneavoastra alegeti sa fiti” ales” in cartea vietii? sau vorbiti de o alegere de a trai in voia Sa,datorita alegerii lui Dumnezeu inainte de intemeierea lumii in dreptul dumneavoastra?

  20. Ganditi-va la afirmatia fratelui Ionescu,facuta
    anterior :”Doar prin El, dar pentru ca aleg sa fiu
    ales de El !”

  21. Frate Ionescu,conform predicii de duminica seara 5 dec. am dedus ca Evanghelia inseamna toata scriptura in opinia dvs. Aveti vreun argument in favoarea acestei idei?Daca nu ,este vreo diferenta intre Evanghelie si Scriptira?Pentru ca in opinia unor teologi Evanghelia inseamna Vestea Buna in exclusivitate.Va multumesc.

    • Cred că Evanghelia este TOATĂ Scriptura și Scriptura este TOATĂ Evanghelia!
      Detaliile le învățăm pe parcurs. Însă principiile de la început.
      Ceea ce propun calviniștii este o schimbare radicală în enunțarea principiilor Evangheliei atunci când trec la ”hrana tare”. Acest lucru mi se pare o erezie și o blasfemie vecină cu anatema!

  22. pt fr Ionescu
    cred ca va inselati:
    (…)
    pt fr Radu Oprea cred ca nu ati fost de mult timp la o inmormantare sa vedeti un mort, poti sal iubesti cit vrei tu . . . . . el nu va raspunde cu nimic . . . . .

    • @ gabriel c.
      John Piper, dacă dorește, poate să comenteze el însuși, sau își poate deschide propriul bolog…
      De înșelat, nu pot fi înșelat, doar suntem roboți…
      Probabil așa am fost programat 🙂 …
      Cât privește cu înmormântarea, luați-o mai ușor.
      Nu se potrivește chiar peste tot. Dacă doar pe unii îi înviază, la ce ne-a mai trimis să-i strigăm pe toți…

    • pt.fr.Gabriel…..nu inteleg legatura dintre „inmormantare” si” mort” cu
      ceea ce se …..discuta !

  23. Ce zis Ap. Pavel rămane valabil. Eu sant al lui Pavel ,Eu sant al lui Chifa ,iar eu sant al lui Apolo , asa zic multi si astăzi . Eu sant calvinist ,eu sant Luther – ist si lista ar putea continua .Dar Imaginativa că Pavel vă intreabă ,A murit vre unul dintre acestia pentru voi?? Baza mintuiri noastre este Jertfa lui ISUS Cristos si Sangele lui. Deci interesul nostru trebuie să fie concentrat la Isus Cristos mai mult decat la oricare alt om, fie acesta din orce epocă ar fi. Căci ISUS a zis – INVĂTATI dela MINE!!!!!

  24. Your E-mail address will not be published .Do you understand what it does mean??? Frate Cristi, am văzut E-mail-ul meu pe zeci de bloguri ori eu am postat doar pe blogul Răpirea biserici.Deci te rog a doua oară NU publica E-mail-ul meu, i-al jos depe toate blogurile Acum Apropo, să nu ne intereseze atat de mult cine a fost Calvin si ce a scris el, atata vreme cat noi santem familiarizati cu acele cuvinte pline de o rezonantă spirituală fără precedent intre toti scritorii lumii,si acele cuvinte sant -Vreau să-l cunosc pe EL ( Cristos ) si puterea invierii Lui si să mă fac una cu moartea Lui-. Asa că nu se face să mai arunci paie-aprinse in capul celolalti , că vei bine că ti le aruncă inapoi mai inflăcărate si sigur că nu iti comvine. Să auzim de bine si la anul care vine!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cristian Ionescu despre calvinism « România Evanghelică - 8 decembrie 2010

    […] popaspentrusuflet.wordpress.com […]

  2. Nuanțe calviniste… « România Evanghelică - 8 decembrie 2010

    […] Comentariu Shifu pe blogul lui Cristian Ionescu […]

Lasă un răspuns către gabriel.C Anulează răspunsul