DA, PENTICOSTALII AU DOCTRINĂ

Cred că dacă mai aud odată că mișcarea penticostală este tributară Sfintelor Scripturi și că noi nu am avea o bază doctrinară solidă, mă supăr de-a binelea.

Pentru câteva zile, am avut ocazia să stau câteva ore în părtășie cu fratele Nelu Peia, păstor baptist și unul dintre liderii mișcării de trezire spirituală Străjerii. Atât în particular cât și la două slujbe, am încercat să-mi explic fenomenul carismatic într-un context diferit de cel penticostal. Nu mai este un secret pentru nimeni că această mișcare s-a lansat între păstorii baptiști. Am afirmat mai demult că nu consider de condamnat ca o instituție să scoată în afara sa elemente care nu o (mai) reprezintă. Cum s-a făcut lucrul acesta este o altă problemă pe care cred că am dezbătut-o suficient și nu trebuie reluată acum.

Ceea ce mă interesează tot mai mult este încadrarea acestei lucrări în contextul penticostal. Știți că nu este ușor? Mai întâi, Biserica Penticostală este în sine o mișcare în care există manifestări calificate drept carismatice. Dar, aceste manifestări au trecut prin filtrul analizei lor în lumina Cuvântului de mai bine de 100 de ani. Doctrina Penticostală nu este nouă. În timp, un număr foarte mare de oameni erudiți s-au încălzit la focul Darului Sfânt și multe cărți, tratate și comentarii au documentat acest fenomen. Că frații penticostali au avut o predispoziție mai mare pentru rugăciune și manifestarea darurilor spirituale, lucrul acesta nu poate fi perceput ca o abandonare a Cuvântului lui Dumnezeu.

Sunt născut-crescut în Biserica Penticostală și, deși am vizitat multe biserici de alte confesiuni, nu am avut niciodată impresia că alții stau mai bine la capitolul învățătură. În cadrul Bisericii Baptiste este adevărat, au fost câțiva predicatori de elită (frații Popovici, Iosif Țon, Vasile Taloș, Liviu Olah) care au știut să explice într-un mod sistematic dar și inteligibil marile adevăruri ale Scripturilor. Pe fondul spiritului mult mai deschis al penticostalilor față de baptiști, popularizarea acestora în mediul penticostal a creat imaginea unei comunități penticostale oarecum dependente de Biserica Baptistă ca sursă doctrinară (cu excepția capitolului referitor la Lucrarea Duhului Sfânt). Cine crede acest lucru, probabil nu i-a ascultat niciodată predicând pe frații Teodor Codreanu, Trandafir Șandru, Ionel Pleșa, Sile Roske, Emil Bulgăr, Constantin Caraman, Simionuc, Răuț și mulți alții din generația mai veche, care nu au crescut și nu s-au format pe fondul ascensiunii marilor baptiști ai anilor ’70, ci cu mult înainte de mediatizarea lor. Da stimaților, Biserica Penticostală și-a avut (și își are) doctrina ei. O doctrină Biblică.

Îmi dau seama și mai bine atunci când, așa cum s-a petrecut cu fratele Nelu Peia, cei care se apropie de înțelegerea noastră cu privire la lucrarea Duhului Sfânt, se bucură de descoperirea unor moduri (pentru ei) noi în care Domnul lucrează, în timp ce la noi ele sunt de ordinul obișnuitului. Am avut o seară frumoasă de rugăciune și ungeri cu untdelemn pentru bolnavi. Câteva sute de persoane au ieșit în față. Fratele Peia îmi spunea că a fost impresionat de spiritul fierbinte al bisericii (rugăciunea a durat mai bine de o jumătate de oră). Însă, noi avem un asemenea serviciu mai special în fiecare lună. Rugăciunile în comun, fierbinți și de durată sunt aproape în fiecare duminică. Pentru noi nu mai este foarte… special. Este ceva obișnuit. Manifestările noastre au trecut testul unei istorii documentate de mai bine de un secol. Examinarea lor a avut loc și într-un mediu favorabil dar și în medii ostile. Că sunt frați baptiști (și nu numai) care le descoperă acum și le documentează Biblic, este înălțător. Aceasta confirmă ceea ce noi știam demult: manifestările pe care le practicăm au acoperire în Cuvântul Sfânt. Problema este că – amuzant, nu? – în vreme ce aceste mișcări își caută identitatea și rațiunea doctrinară, noi o avem destul de bine stabilită și conturată (deși, ca în orice context uman, există nuanțări). Iată de ce spuneam că aceste mișcări sunt dificil de integrat în mijlocul mișcării penticostale. Deoarece noi nu mai suntem dispuși să suferim încă odată durerile nașterii. Roata a fost deja descoperită, nu este necesară reinventarea ei. Ceea ce poate comunitatea penticostală să facă, este să acorde iubire și înțelegere fraților noștri care, în mod sincer, caută prezența plină de putere a Domnului. Și, mai mult, putem să cooptăm râvna și dăruirea pe care adesea le-am pierdut: am devenit prea teologi. Biserica Penticostală are numai de câștigat prin deschiderea față de acești oameni. Nu vă temeți, nu suntem la punctul la care să ne răstoarne câteva ghidușii de care, să recunoaștem, nu ducem nici noi lipsă.

Doctrina poate fi unitară și obiectivă. Manifestările au adeseori un caracter particular, subiectiv. Dar ghidușiile acestea sunt semnele unei căutări sincere pe care Domnul n-o descalifică ci o onorează. Exagerările pot fi corectate cu blândețe. Pe de altă parte, nu tot ceea ce este perceput drept exagerare merită acest calificativ. Domnul Isus era considerat așa de stabilimentul religios, rigid al vremii. Nu uitați ce spunea Apostolul Pavel: ”Cât despre mine, fraţilor, când am venit la voi, n-am venit să vă vestesc taina lui Dumnezeu cu o vorbire sau înţelepciune strălucită. Căci n-am avut de gând să ştiu între voi altceva decât pe Isus Hristos, şi pe El răstignit. Eu însumi, când am venit în mijlocul vostru, am fost slab, fricos şi plin de cutremur. Şi învăţătura şi propovăduirea mea nu stăteau în vorbirile înduplecătoare ale înţelepciunii, ci într-o dovadă dată de Duhul şi de putere, pentru ca credinţa voastră să fie întemeiată nu pe înţelepciunea oamenilor, ci pe puterea lui Dumnezeu.” (1 CORINTENI 2:1-5)

Vine vremea când trebuie să descoperim că Domnul ne-a chemat nu doar la o învățătură teoretică, filosofică și monotonă, ci la o credință vie, dinamică, plină de putere! Personal, am găsit-o în mediul penticostal. Cu doctrină cu tot!

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

88 răspunsuri to “DA, PENTICOSTALII AU DOCTRINĂ”

  1. Am observat un lucru comun celor care studiaza si predica Cuvantul lui Dumnezeu, dar mai ales la cei mai in varsta: nu mai sunt dispusi sa invete de la nimeni.Discutiile purtate sunt de pe pozitia adevarului definitiv, interpretarile si explicatiile Cuvantului pe care le ofera sunt adevarul absolut si nu suporta nici o discutie alternativa.Adevarul Domnului Dumnezeu se descopera fiecarei generatii de oameni adaugand lumina tot mai mare flacarii inceputului de ziua.De ce sa nu accepti ca vederea ta poate fi imbogatita si cu alte nuante ale descoperirii dumenzeesti, sau de ce sa nu accepti totusi ca poti fi gresit intr-o interpretare despre care esti absolut convins ( sau acceptata pe baza altor convingeri) ca esti corect?

    • Sunt si eu de acord cu tine. Cei care isi astupa urechile, crezand ca este de ajuns, se vitregesc singuri de resurse uriase si nemasurate din Dumnezeu. Peronal consider (pe zi ce trece) ca apelativul MINUNAT adresat lui Dumnezeu este asa de sarac ca mi se pare ca trebuie redefinit.
      Teologia este esentiala, insa „Ungerea” care ne invata toate lucrurile o cuprinde si o stapaneste.
      Duhule Sfinte inalta numele lui Isus tot mai mult in vremurile acestea tarzii!

  2. Invatatura teoretica si filozofica (care nu e monotona, dimpotriva) nu-i neaparat rea, nu?

    • Shifule şti ce cred eu, cea ce spunea Domnul Isus …”îţi mai lipseşte un lucru;…” rămâne să te gândeşti care este acel lucru.
      Să auzim numai de bine!

      • Nu stiu ce anume crezi ca-mi lipseste: faptul ca trebuie sa dau totul saracilor sau sa-mi iau crucea si sa-l urmez pe Domnul. In privinta primului aspect, nu sunt un om bogat, dar nici unul care traieste in saracie. Sunt familist si am grija de ai mei; multumesc Domnului, nu ducem lipsa de nimic. Doi, ce te face sa crezi ca nu-l urmez pe Domnul? Remarca vis-a-vis de filozofie?

    • Shifu,vorbind de teologia penticostala, pe sit-ul lui Vasile Croitoru, autorul cu cele mai multe carti de vinzare este ………T.D.Jakes,. Era sa-mi cada laptopu de pe picioare cind am vazut! Si Croitoru este unul din teologii penticostali… Daca nici pe T.D. Jakes nu la putut mirosi ca este(pe linga alte erezii) un oneness pentecostal( adica nu crede in trinitate) ce sperante mai putem avea? I miroase pe securisti bine de tot…

      • Vasilică Croitor, nu Vasile Croitoru (care e cu totul altă persoană).

      • Gabi,
        faptul ca Vasilica Croitor a tradus carti in Limba Romana este laudabil. Face o lucrare buna.
        Noi cunoastem disputata teologie a lui T.D.Jakes pentru ca a fost dezvaluita in mod public cu zeci de ani in urma in Bisericile Evanghelice in USA. La ‘Google Romania’ nu stiu daca s-ar fi putut afla aceleasi informatii si pe deasupra nu cred ca fratii din Romania apeleaza la Google la orice pas, precum noi, cei din America.
        Si inca o intrebare, oare cite dintre persoanele (Romane, Americane,etc) care il citeaza pe Karl Barth, ii cunosc viata personala? ‘Google’ este o scula necesar care ne-nvata sa ne folosim discernamintul.

      • Rodi, hai sa fim seriosi, ciobanul Gavrila poate nu stie, da Vasilica Croitor stie ce face. Am o intrebare ptr. oricine are curajul sa raspunda(ca in ultimul timp toata lumea cinta in struna RM- ului). Care are sanse sa afecteze negativ viitorul cultului penticostal:
        #1 . Fr. Gurau ( interesant nume , „predestinat” parca ptr. meseria de culise care si-a ales-o 🙂 ) cu semnarea acelei declaratii de cooperare si minciunica pe care a tras-o acum citiva ani, dar cu o invatatura destul de solida , fara multe gauri( faceti ce zice nu ce face)
        #2 Vasilica Croitor, care comercializeaza carti cu predicatori care raspindesc o ” evanghelie a prosperitatii” , se pare ca nu cred in trinitate, membrii onorifici din miscarea ” faith movement” ?
        Are cineva curajul sa raspunda? Daca aveti dosar la Secu, nu v-as sfatui, ca s-ar putea sa primiti un telefon la miez de noapte, si miine sa fiti obligati sa faceti ceva marturisiri…

      • Gabi draga, taci ca intri-n gura lupului! Nu-l cunosc pe Vasile Croitor si habar n-am cine-i T. D. Jakes, dar daca e anti-trinitarian (ori unitarian, zica-i-se cum om vrea) e clar.

      • Shifu nu intru, ca Vasile Croitoru se pare ca este the king maker in CP, el este scriitorul cartii Rascumpararea Memoriei, are blogul nr. 1 la evanghelici si e foarte apreciat de pastorii din diaspora. TD Jakes is a black Preacher foarte popular ptr. spectacolele pe care le da in fata a mii de oameni.Aderent al charismaticilor de extrema, unitarian, si promovat de Vasilica Croitorul pe blogul RM. Sint surprins cu cita vehemanta unor anumiti pastori care judeca situatii care s-au intimplat 20 de ani in urma, si intorc un „blind eye” la raspindirea acestor erezii in tara noastra, invataturi care sint mai periculoase decit comunismul ar fi visat vreodata sa devina. Sint surprins de V. Croitoru care stie engleza, si de fapt l-am intrebat sa comenteze asupra citatului de mai jos ,dar a decis sa nu il posteze( cel putin eu nu l-am vazut pina acum)
        citat:
        “Ruth turns to Naomi and says “I shall not leave thee.” She makes her statement to this woman…that sounds somewhat, somewhere in between poetry, intimacy, and borders on lesbianism. People don’t even know how to explain what Ruth said to Naomi. It makes them uncomfortable. They’re afraid to talk about it. They don’t want to teach on it. Same thing with David and Jonathan…where there were same-sex relationships getting too close, people don’t even know what to say.”
        Interesant nu? exact argumentul folosit de homosexuali ” crestini”. Si acest TD Jakes este vindut si tradus in Romania de unul dintre liderii penticostalilor, si ceilalti stau pe margine si „nu vad si nu aud”

      • As fi curios sa aud opinia fratelui Ionescu…:)

      • Vezi tu, Gabi, astazi nu mai conteaza corectitudinea invataturii. Astazi conteaza doar sa fii plin de dragoste, desigur, inteleasa gresit. Ce conteaza ca invatatura e deficitara? Conteaza sa-i iubesti pe toti acceptandu-i cu toate prostiile lor, nu? Cand unii s-au luat de Ton au fost luati la misto, ca – vezi Doamne- nu sunt plini de dragoste fata de fratele lor. Dar mai bine tac pentru ca nu vreau sa aduc prim plan o chestie care-i moarta si fumata de mult… Inca de dinainte de Craciunul de anul trecut, deci mult zgomot pentru nimic.

  3. Cred ca, comunitatea penticostala romaneasca este cea mai aproape de Scriptura in ce priveste adevarul biblic in comparatie cu alte denominatiuni din tara noastra. Probabil tot aceasta situatie este si in Biserica Penticostala din Rusia sau in alte biserici de pe mapamond unde fratii au fost persecutati din cauza credintei.

    • cred ca voi ati ramas la nivelul de prunci nu intra nici un PENTICOSTAL,BAPTIST,ORTODOX ,CATOLICetc.ci numai cei ce se pocaesc cu adevarat se sfintesc si urasc pacatul atentie nu pe pacatos si accepta disciplina si inca ceva mai lasati cearta asta ci fiti atenti ca Domnul face o afirmatie daca nu primim cuvintul ca niste COPII va las pe toti cei ce va ciorovaiti sa raspundeti mai departe traim vremuri din urma unde ne cam alegem invatatori dupa poftele noasre RAPIREA ESTE APROAPEpentru adevarati pocaiti nu religiosi ATENTIE despre asta nu dicuta nime?Domnu sa va aldue.

  4. De un timp în coace de cînd am dat de acest blog şi nu la voia întîmplării, zic eu,ci prin purtarea de grijă a Celuia ce ştie de ce avem nevoi, aici imi găsesc o oază de pace şi linişte şi de ce sa nu spun şi de hrană spirituală la framîntările şi întrebările ce mi le pun cu privire la perioada aceasta de tranziţie a crizei nu neaparat numai economica ci mai ales spirituala in care se framîntă lumea de acum. Desigur ca nici neamul nostru romanesc nu a fost ferit de acesta şi cu satisfacţie şi apreciere pot să spun că aici găsesc un adapost prielnic de hranire a duhului meu dornic dupa adevar si neprihanire Temele lansate de fratele Cristian Ionescu sant de un inalt nivel spiritual moral creştin şi plăcut impresionat vă scriu că apreciez pozitiv şi comentariile făcute prin postările făcute de cei ce sînt vizitatori activi al blogului mai ales a celor ce fac comentări legate de temele lansate in discuţie. Iertare îmî fie frate pastor pentru ca aşi face o chemare care ar suna ca şi cum s-ar cuveni proprietarului acestui blog, dar l-aşi sugera celor care vin pe blogul acesta ca sa comenteze doar intr-un spirit critic la adresa D-tra sau a unui antecomentator şi critic şi la forma de prezentare neacordînd atenţie temei care defapt ar fi esenţa dialogului. (apropo vezi comentul lui mihai si schifu, unul cu persoana iar celalat cu forma are de lucru). Eu cred ca ar fi mult mai apreciabil daca comenatrile noastre sau axa pe tema lansata, aceasta făcănduse într-un spirit cu certitudine constructivă şi nu tendenţios de lovire sub centura.
    Dacă nu mi-aşi spune părerea cu privire la tema lansata de D-tra de data aceasta a-şi fi şi eu unul dintre aceia pe care eu discret incerc să-i atenţionez mai sus .Deacea doresc ca să-mi exprim adeziunea mea totală la cele expuse de D-tra şi aceasta prin mărturisirea mea că după o lungă căutare de cîţiva zeci de ani ,începută în ateism apoi ortodoxie şi un lung pelerinaj în mai multe confesiuni creştine in căutarea adevărului acum cinci ani m-am regasit plin de pace şi bucurie sufleteasca intr-o mică bisericuţă (adunare) penticostala romana aici în diasporă departe de ţara mea iubită Romania.Aceasta pentru că întradevăr am găsit în doctrina cultului penticostal o cale a credinţei dupa dorinţa inimii mele de a fi sub călăuzirea şi ocrotirea Duhului Sfant ,potrivită cu Cuvăntul Sfant a Lui Dumnezeu adica Biblia în care să fie pus la loc de cinste aducerea slavei Dumnezeului nostru veşnic viu pentru dragostea Lui nemarginită în care a dat ce a avut mai scump , pe Fiul sau Domnul ISUS ca prin jertfa Lui de suferinţe supreme să ne mîntuiască pentru viaţa veşnică. Eu nu neg ca fraţii mei de credinţă din alte confesiuni nu sînt şi nu pot fi mîntuiţi ,pentru că aşa cum spune Cuvantul lui Dumnezeu în Apocalipsa 7:14 acolo vor fi toţi aceia care şi-au spălat hainele în sîngele Mielului.Dar de ce să nu mă bucur de alegerea mea(care defapt a fost sub călăuzirea Duhului Sfant)aici unde după naşterea din nou am primit cu mare bucurie botezul cu Duhul Sfant şi pot să mă bucur şi de noianul de daruri divine pe care alţii le contesta că ar fi sau nu de la Dumnezeu iar alţii chiar resping că ar fi adevărate. Eu vă sugerez un gînd potrivit îndemnului psalmistului -Ps 34:8 veniţi – gustaţi şi vedeţi ce bun este Domnul.Slavit sa fie Domnul pentru oportunitatea ce ne ofera incă în acest timp de har al celui de al doisprezecelea ceas al aşteptării după mine, după tine şi după noi toţi.

  5. Acum avem doctrina , aveti dreptate , dar avem si ce fratii babtisti au avut prin anii 70. O sa redau mai jos ce Fratele Olah predica prin anii 74 ( cred), la babtisti:
    N-AM FACUT TREABA ASTA( rugaciunea), NOI AM DEZVOLTAT IN BISERICILE NOASTRE MUZICA, MUZICA SI IARASI MUZICA, AM ADUS TEATRELE IN BISERICILE NOASTRE, AM DEZVOLTAT FANFARELE, PROGRAME PESTE PROGRAME , POEZII PESTE POEZII SI TARE I-A PLACUT DIAVOLULUI TEATRUL ACESTA, CLUBUL PE CARE L-AM ADUS IN BISERICILOR NOASTRE, DE ACEA LUCRAREA NU MERGE”. Incheiat citatul.

    • citez:
      Cìnd Biserica nu se afla in perioada de trezire,exista un accent pe coruri,si nu doar pe coruri ci pe corurile platite,pe cvartete si pe solisti.Adunarea doar asista sau se ridica in picioare si asculta,iar corul canta in locul lor.
      Aceasta inseamna sa stingi Duhul.Nu este nevoie sa le spui acestor oameni:”toate sa se faca in chip cuviincios si cu randuiala”.
      Este singura lor preocupare.(Trezirea ,Martyn Lloyd -Jones.)
      Ce-i de facut?…………….ma-ntreb si eu!!??…..

  6. Nu sunt sigur ca avem o doctrina. Cata vreme nu s-a reusit sa se defineasca si sa se predice corect Doctrina Mantuirii si Doctrina despre Duhul Sfant. Exista inca multe comunitati penticostale unde vorbirea in alte limbi e o conditie a mantuirii. Cam ce predicau iudaizatorii despre taierea imprejur. Aici sigur nu e vorba de nuanta. Mai avem de muncit!

    • @ Han Christian
      Uite de ce cred eu că exagerezi puțin. Să admitem că ceea ce cred penticostalii nu ar fi perfect sau complet. Să mergem până acolo și să afirmăm că toți… ”mai avem de muncit”. Asta nu înseamnă că penticostalii nu au o doctrină. Cât privește ”vorbirea în limbi = condiție a mântuirii”, subiectul este foarte complex și orice doctrină (în speță a mântuirii) își are interpătrunderile ei cu alte doctrine majore. Nu așez vorbirea în limbi în contextul direct al mântuirii, dar mă întreb, odată mântuit, de ce un credincios nu ar dori să parcurgă TOATĂ traiectoria credinței. Atitudinea lui mă face să-l trimit înapoi la doctrina mântuirii, adică refuzul de a experimenta botezul cu Duhul Sfânt (sau, Doamne ferește, chiatr batjocorirea acestei lucrări) darurilor spirituale și nu faptul în sine că nu vorbește în limbi.

      • Munca celor raspunzatori pentru desavarsirea sfintilor e sa poata explica doctrina mantuirii prin ce a zis Pavel si Sila „Crede in Domnul Isus si vei fi mantuit..”si deasemanea sa explice si sa exercite Botezul cu/in Duhul Sfant (parte din doctrina despre Duhul Sfant) asa incat acesta sa nu poata fi refuzat.

      • Frate Ionescu, penticostalii se prea poate sa aiba o doctrina,( dumneavoastra stiu ca aveti. )Dar prima data trebuie sa se faca un crez la care sa se adereze. Ca penticostalul din Ardeal crede intr-un fel, cel din Moldova intr-un alt fel, eu nici nu stiu de care sint, de AG ? , de CP? De independenti? Si inca nici nu m-am atins de carismatici, ca ai chiar ca-s dusi…
        Doctrina de baza a mintuirii, nu se cunoaste, si nu se cunoaste de majoritatea predicatorilor romani, trebuie sa admiteti. Eu de vreo trei ani citesc la ea , c-am tot ce gasesc, si inca nu i-am dat de cap,asa de vasta si interesanta este. Citesc predicile lui Spurgeon, si ce mi se pare interesant, este ca fiecare predica se imvirte in jurul acestei doctrine, nu conteaza ce subiect abordeaza, totul se invirte in jurul Domnului Christos si a crucii. Acesta este si motivul ptr. care imi place sa asculti predicile reformatilor, se predica mult de Domnul Christos, si mai putin de oameni.

        • Da Gabi dragă, dar aceste probleme (nunțări) le au toți (toate denominațiile).
          Cât privește Spurgeon, cu toate că unii o să-mi dea în cap pentru asta, tare mă tem că predicile lui gravitau în jurul Domnului și al… lulelei (știai că era fumător?) 🙂 .

      • Luleaua nu este cancerigena, si de fapt, si noi avem adictile noastre, like In-and-out? Iam iam iam. 🙂

      • Frate Cristian,
        Daca postarea d-voastra se refera la penticostali romani m-as mira sa puteti sustine afirmatia.
        Biserica din care fac parte este sub COG dar bineinteles ca noi(pastori nostri) nu suntem de acord in intregime cu doctrina lor.
        In ce ne priveste pe noi romani „cate bordeie atatea obiceie”Nu contest faptul ca” am putea avea” o doctrina dar deocamdata nu consider ca o avem.

        multa pace

        • Nu există nici o denominație cu o doctrină unică, fără nuanțări.
          Eu nu am pus doar un titlu la postarea mea, ci și trimitere la Mărturisirea de credință penticostală care sumarizează crezul nostru.

  7. Mult va mai laudati ca aveti de toate, mai uitati-va in Biblie ce va mai lipseste apropo(Apocalipsa 3;17-18)
    Nu mai transferati pe pastorii baptisti la voi pe langa cei amintiti am avut parte sa cunosc si alti pastori care prin Duhul Lui Dumnezeu au facut minuni si au fost exemple pozitive ; Simion Cure, Petru Dugulescu, Cenuse Teodor, ei au fost oameni de care Dumnezeu s-a folosit de viata mea si viata mai multor generatii.
    In alta ordine de idei nu trebuie atit de mult sa ne obisnuim cu obisnuitul daca suntem convinsi ca Dumnezeu lucreaza prin lucruri neobisnuite. Orce mesaj din partea Domnului care te indeamna la pocainta si sfintire vine din partea Duhului Sfant.
    Atat pentru penticostali cat si pentru baptisti ca si conditie a mantuiri este , credinta si pocainta + nimic- nimic si dupa aceea vorbim aceeasi limba.
    Cu dragoste in Isus care ne-a haruit mantuirea ,care nu este un produs uman ci este Jerfa glorioasa a Domnului Isus.

  8. Domnul Isus a spus =DACĂ MĂ IUBIȚI ,VEȚI PĂZI PORUNCILE MELE=( Ioan 14 v 15 ). În Luca 24 v 49 este tot o poruncă de a LUI, de asemenea în Faptele Apostolilor ,cap 1 v 4-8, care s-a realizat în F:A.2 v 1-4,dar în F. A. 2 v39 ,spune că e pentru noi,cei din zilele de acum.DACĂ ÎL IUBIM, TREBUIE SĂ ÎI RESPECTĂM CUVÂNTUL.Penticostalismul este un CULT.credincioșii adevărați SÂNT O BISERICĂ,nu contează de prin ce sate sau cătune se vor aduna ( culte ), IMPORTANT ESTE CĂ =DOMNUL CUNOAȘTE PE CEI CE SUNT AI LUI=

  9. @ George F. Sti ce as face? As pune corul, fanfara , orchestra pe bara ptr. o juma de an, citiva frati SPIRITUALI sa conduca cintarile in comun, rugaciune, studiu biblic, cina , misiune, ajutorare de saraci….
    Problema e ca se injumatateste biserica , si laudarosii cu inchinarea se cara ca nu mai pot sa laude fara tobe si ritm.Si cine este pastor stie ca am dreptate :).

    • Stimatul meu frate ;”Gabi Bogdan”chiar vrei sa falimentezi Biserica?Inca nu ai intrat in tranzactie?Ar fi bine sa te imprietensti nu numai cu ciobanii ,dar si cu noua orinduire ,fiinca vad ca ai o frumoasa palarie!!Ar trebui sa fii prezent la intrunirea pastorala si sa tinzi spre modernizare!Si de la toiag sa ajungi la bagheta senzationala!!!

    • Conduc închinarea prin cântari la noi la biserică de trei ori pe lună cu tinerii, și mă străduiesc să cântăm cântări cu mesaje 1.biblice 2. spirituale și 3. la care participă biserica. Nu-i permis ca persoane care nu expun o viață spirituală corectă să participe in grupul care conduce închinarea.

      „lăudăroșii cu închinarea,” sper că e originală expresia because its right on! 🙂 🙂

      Din păcate îi caracterizează pe multi care conduc ”lauda și inchinarea” în bisericile care devin tot mai liberale, tot mai moderne, tot mai repede…

      • Yep, patent pending…

      • Cris Prunean,

        stiu eu o biserica, unde o familie vind alcool si tutun in chioscul lor ( inainte au vindut in mai multe, dar unele au falimentat ) si cinta amandoi in corul Bisericii. Si asta nu este o biserica oarecare ci, una cunoscuta in tara. Ba mai mult. Mai in trecut barbatul chiar conducea cintarile in acea adunare.
        Si uite asa pastorul impreuna cu, comitetul sfideaza Biblia si hotararile Consiliului Bisericesc din 2007 care spune clar ca vinzarea de alcool si tutun contravine moralei crestine !!!!
        Da, nu stiu cum se impaca treaba asta cu pastori de Biserica, bogati si foarte bogati, cind Domnul Isus a spus ca, cu greu va intra un bogat in imparatia lui Dumnezeu. Din aceste cuvinte eu inteleg ca invatatura Nou Testamentala, nu mai ageeaza ideea si dorinta unui om de a ajunge bogat, stare care-i ingreuneaza intrarea in imparatia lui Dumnezeu.
        Personal nu consider ca este decent ca o Biserica locala sa fie condusa de un pastor bogat si nici sa ocupe slujba de Evanghelist. Ocuparea unor functii in Biserica lui Dumnezeu de oameni bogati este o pricina de poticnire pentru cei nemantuiti si totodata o piedica in propasirea lucrarii de mantuire a celor nemantuiti.

      • @remus,
        dece esti asa de intrigat si suparat pe..dirijoru de..alcool..??
        Ai uitat ca inainte de a intra in „joc”(cintare) trebuie dat o tira de „damf”..??
        Cum vrei sa sune „chimvalele” daca nu sint..unse(udate)..??

      • Remus citi bani tre sa faci ca sa fi bogat?

    • Propunere:

      Pastor NP sa ocupe de sound system.

      Biserica & corul, acompaniati de orchestra & fanfara sa laude pe Domnul Isus, cat se poate de tare.
      Bolovanii de sare, afara, la evanghelizare .

      laudarosii cu inchinarea la… „parcare”.

      God bless ! Gabi Bogdan, are dreptate!

      la treaba cu voi !

    • @ Gabi Bogdan
      Sa-nteleg ..ca daca le-ai luat slujirea,..le-ai luat TOT.!!
      Nu mai e nimic sa-i atraga la biserica..
      Atunci, „problema”(ca se-njumatateste biserica) „NU E O PROBLEMA”….vorba italianului…
      Mai bine singur decit rau acompaniat!

  10. Fiecare grupare si Biserica spirituala ,detine o doctrina si o cerinta doctrinala!!Insa sa nu uitam un singur lucru;Cu totii trebuie sa detinem’o credinţă de acelaş preţ „Deci sa nu uitam sa detinem o CREDINTA DE ACELAS PRET CU A UCENICILOR!Si oare de ce?Ce ne descopera continutul SFINTELOR SCRIPTURI?Greu de stiut?Nu este ,insa comoditatea si interesul este indreptat spre altceva!!Si unii prin comentarii au expus chite ceva!!!Multi realizeaza si cunosc esenta ,insa nu este ushor sa se ajunga de la predicare la practica!Ne vom intreba;Cum asa?Foarte bine fiinca CREDINTA FRARA FAPTE CUM AJUNGE? SI UCENICII DUPA CE AU PRIMIT DUHUL SFINT ,CE FEL DE PERSOANE AU DEVENIT SI DE CE PUTERE AU FOST CALAUZITI?Azi in schimb realizam si dorim sa recunoastem ce se intimpla?Poate daca fiecare am fi expushi prin un aparat de raze „XR”sau unul de scanare si personalitatea fiecareia ar fi expusa ca la rezultatele de la cabinetul medical.Pina atunci vedem ceea ce vedem si credem ceea ce credem!Un lucru trbuie sa stim ;DUHUL SFINT LUCREAZA PENTRU CEI CARE TRAIESC PRIN PUTEREA DUHULUI SI AU AJUNS SA RASTINEASCA PUTEREA FIRII.Si nu ishi mai inshala semenul ,nu mai minte,si ajunge in viata ca Zacheu ,ca Corneliu si multe alte persoane care sint descrise in mod pozitiv in Biblie!!!Daca pretindem ca detinem DUHUL SFINT SA NU UITAM ATUNCI CE ESTE SCRIS;”2Harul şi pacea să vă fie înmulţite prin cunoaşterea lui Dumnezeu şi a Domnului nostru Isus Hristos!

    3Dumnezeiasca Lui putere ne -a dăruit tot ce priveşte viaţa şi evlavia, prin cunoaşterea Celuice ne -a chemat prin slava şi puterea Lui,

    4prin cari El ne -a dat făgăduinţele Lui nespus de mari şi scumpe, ca prin ele să vă faceţi părtaşi firii dumnezeieşti, după ce aţi fugit de stricăciunea, care este în lume prin pofte.

    5De aceea, daţi-vă şi voi toate silinţele ca să uniţi cu credinţa voastră fapta; cu fapta, cunoştinţa;

    6cu cunoştinţa, înfrînarea; cu înfrînarea, răbdarea; cu răbdarea, evlavia;

    7cu evlavia, dragostea de fraţi; cu dragostea de fraţi, iubirea de oameni.

    8Căci, dacă aveţi din belşug aceste lucruri în voi, ele nu vă vor lăsa să fiţi nici leneşi, nici neroditori în ce priveşte deplina cunoştinţă a Domnului nostru Isus Hristos.

    9Dar cine nu are aceste lucruri, este orb, umblă cu ochii închişi, şi a uitat că a fost curăţit de vechile lui păcate.

    10De aceea, fraţilor, căutaţi cu atît mai mult să vă întăriţi chemarea şi alegerea voastră; căci, dacă faceţi lucrul acesta, nu veţi aluneca niciodată.

    11În adevăr, în chipul acesta vi se va da din belşug intrare în Împărăţia vecinică a Domnului şi Mîntuitorului nostru Isus Hristos.”DECI SA NU UITAM ACESTE LUCRURI ESENTIALE FIINCA ELE NE GARANTEAZA MINTUIREA SI AJUNGERE IN IMPARATIE !Si apostolul Petru ne scrie;”15Îmi voi da osteneala dar, ca, şi după moartea mea, să vă puteţi aduce totdeauna aminte de aceste lucruri.”NE ADUCEM NOI AMINTE „DE ACESTE LUCRURI”?Si realizam daca putem sa i-l punem in practica in viata de zi cu zi?Sau …traim si ne hranim cu vorbe si ….mai putin cu fapte?Ramine in dreptul fiecaruia sa ne autoanalizam fiinca multi ne cunoastem si stim cine sintem .Avem nevoie de o MARE TREZIRE FIINCA CEI CARE PRETIND CA AU DUHUL SFINT ;STIM CE MESAJ PRIMIM? SA-L CITIM;”
    -13Fraţilor, voi aţi fost chemaţi la slobozenie. Numai, nu faceţi din slobozenie o pricină ca să trăiţi pentru firea pămîntească, ci slujiţi-vă unii altora în dragoste…16Zic dar: umblaţi cîrmuiţi de Duhul, şi nu împliniţi poftele firii pămînteşti….24Cei ce sînt ai lui Hristos Isus, şi-au răstignit firea pămîntească împreună cu patimile şi poftele ei.

    25Dacă trăim Duhul, să şi umblăm prin Duhul.

    26Să nu umblăm după o slavă deşartă, întărîtîndu-ne unii pe alţii, şi pizmuindu-ne unii pe alţii.”Aceste indemnuri sint cotate pentru a realiza ca sint CUVINTUL SCRIS si EL este „de folos ca să înveţe, să mustre, să îndrepte, să dea înţelepciune în neprihănire,

    17pentruca omul lui Dumnezeu să fie desăvîrşit şi cu totul destoinic pentru orice lucrare bună.”Deci dorim sa ajungem la DESAVIRSHIRE?Sa nu uitam ce este scris si prin fapte sa ajungem sa demonstram,fiindca altfel ne inshelam.

  11. @Cred că dacă mai aud odată că mișcarea penticostală este tributară Sfintelor Scripturi și că noi nu am avea o bază doctrinară solidă, mă supăr de-a binelea.

    Lipseste un „NU” (este tributara), sau nu inteleg eu bine fraza?
    Acuzatia ar fi: miscarea penticostala nu este tributara sfintelor scripturi, respectiv o neglijeaza.

  12. Va salut si eu frate pastor pe blogul dvs
    Am citi materialul de mai sus.. si as dori sa stiu si eu cum ati ajuns la concluzia ca miscarea carsiamtica a inceput intre pastorii baptisti. Nu ma indoiesc ca sunt printre ei si fosti pastori baptisti.. dar de unde ideea ca miscarea carismatica a inceput intre acestia?
    Ma surprinde afirmatia dvs „ca se incearca integrarea ei in cadrul penticostal”. Din cate „se stie” originea, este comuna cu a penticostalilor, prin anul 1901, iar apoi prin anii 60-70 carismaticii s-au evidentiat prin multele abuzuri teologice si de practica asa zis crestina.. prin ceea ce este definit Al doile val. promovat de Wimber si Wagner.. iar acum avem Al treilea val. cu Peter Wagner in rol principal..si cu Noii Apostoli..
    Asa ca nu vad cum se poate afirma ca „se incearca integrarea ei in mediul penticostal ” din moment ce tot mai multe biserici si pastori penticostali ii recunoaste si ii sustine ca fiind unii dintre ai lor. Mare parte a teologiei carismatice se regaseste in teolgia penticostala. Cum deci „se incearca” aceasta integrare, cand de fapt ea exista deja, si a existat de mai mult timp?
    Lamuriti-ma si pe mine pentru ca nu va inteleg.

  13. Multumesc pentru raspuns.
    Poate ar trebui totusi sa specificati ca Nelu Peia nu mai este pastor baptist… ci carismatic.

    Mai am o problema in enuntul dvs. Sustineti ca toate practicile penticostale au sustinere biblica. Puteti sa ne detaliati care anume este baza biblica pentru rugaciunea in comun? Si ce test au trecut aceste manifestari?
    Apoi, care este sustinerea biblica pentru practica unor profeti, gen oracol, la care alearga asa multi crestini penticostali, chiar lideri si pastori penticostali, si care au devenit un fel de dumnezei care au la dispozitie oricand un cuvant din ceruri sau o viziune? Nu am auzit pana acum in mod oficial ca biserica penticostala sa condamne astfel de lucruri, sau, poate considerati ca nu trebuiesc condamante.
    Multumesc anticipat pentru raspuns.

    • Dragă Emi Zărnescu,
      Sigur că Nelu Peia nu (mai) este pastor baptist. Dar mișcarea Străjerilor a început între pastorii baptiști printre care și… Nelu Peia.
      Acesta a fost punctul subliniat de mine.
      Rugăciunea în comun? Fapte 4:24 ”Când au auzit ei aceste lucruri, şi-au ridicat glasul toţi împreună către Dumnezeu şi au zis…”
      Problema este că rugăciunea poate îmbrăca mai multe forme care să nu contrazică Scripturile. Pentru noi, penticostalii, rugăciunea în comun dă posibilitate tuturor să se roage, în loc să se roage două trei fraze și în rest să-i asculte aproape o oră pe alții. Nu că ar fi ceva rău cu felul de rugăciune al fraților baptiști, dar în Biblie nu există un șablon exact. Ceea ce nu descalifică nici stilul penticostal. Eu îl consider mai dinamic.
      Cât privește darul și slujba proorociei, cred că exagerați generalizând poate niște cazuri izolate dar atribuindu-le întregii mișcări penticostale. Pe de altă parte, oamenii au nevoie de îndrumare de la Domnul pentru deciziile vieții lor și, unul dintre modurile în care Domnul vorbește, este prin prooroci și descoperiri.
      Ca păstori penticostali, menirea noastră este să încurajăm și să facilităm lucrarea Duhului Sfânt în rânduială, nu să o discredităm sau să o oprim.
      Acolo unde sesizăm neorânduială și fals intervenim.

      • De ce spuneți că Nelu Peia nu mai este pastor baptist?

        Atunci de ce atunci Consiliul Uniunii Baptiste a luat o măsură de disciplină la adresa lui ca PASTOR BAPTIST – suspendarea?

        De ce să fie numit Nelu Peia „pastor carismatic” cînd nu Ilie Popa a declarat, PE ACEST BLOG: „Nu suntem o mișcare carismatică”.

        Și: „Nu suntem o nouă denominație în țara noastră.”

        https://popaspentrusuflet.wordpress.com/2010/11/26/raspuns-de-la-”strajeri”-1

      • Am fost în mai multe rînduri în biserici penticostale.

        Niciodată nu am simțit modul de rugăciune în comun ca fiind… mai dinamic.

        În schimb, am simțit modul de cîntare în comun ca fiind mai dinamic.

        Dar aici sînt alte aspecte ale discuției:

        Faptul că sala bisericii e plină face ca și spațiul sonor să fie umplut, dar nu-mi amintesc acum de vreo cîntare penticostală cu o anumită sensibilitate muzicală care să-i facă pe ascultători să întindă gîtul și să ciulească urechile, cum trebuie să facă cei care ascultă instrumente sensibile precum harpa, lăuta, chitara clasică etc.

        În general e o gălăgie sonoră, mai puțin o construcție de idei muzicale și de interpretare a ideilor.

        De fapt e o ideologie agresivă specifică stilului penticostal, chiar evanghelic.

        Poeziile care au succes în bisericile penticostale sînt cele ideologice, care sună din coadă, CU MESAJ, nicidecum cele cu poeticitate, cele bune într-adevăr.

  14. Frate pastor Ionescu,
    Fapte 4:24.. si in continuare.. au zis toti ACEEASI rugaciune.. nu s-a rugat fiecare pentru ce a vrut.. si rugaciunea lor este scrisa in continuarea pasajului.. Daca vi se pare mai dinamica.rugaciunea in comun. atunci discutam pe alte tipuri de argumente, gen caracteristici si diferente cultice.. si atunci este ok pentru mine.

    Fenomenul profetilor „oracol” nu cred ca este atat de exagerat. Am intalnit destui credinciosi penticostali care pentru orice problema suna proorocul. Unii chiar zilnic. Imi este mila de ei.
    Stiu cazuri destule (am multe rude la penticostali 🙂 ) despre asemenea abuzuri, iar biserica nu face nimic, ba chiar incurajeaza asemena practici. Si nu vorbesc de o singura biserica.
    Nu stiu daca aceasta este si situatia bisericii dvs.
    Vorbesc pe ceea ce stiu din Romania.
    De asemenea, cred ca rolul unui pastor este si sa dea invatatura corecta in aceasta privinta, nu numai sa incurajeze.

  15. Ptr fratele Alin Cristea

    Una este ceea ce spune Ilie Popa si alta este practica si teologia lor. Este usor sa spui ca nu esti carismatic, cand esti criticat si pus in fata dovezilor, dar in schimb te comporti si sustii aceleasi lucruri.
    VIzita in Africa de Sud nu se mai pune, si declaratiile video facute acolo? Chestiunea cu proclamarea vindecarilor peste mutimi de oameni nu se mai ia in considerare, sau exorcizarea oraselor, si probabil in viitor Berlinul? Cum nu sunt carismatici cand au aceeasi teologie? Simpla declaratie anuleza practicile lor? Ori dansul nu intelege diferentele.. ceea ce imi este cam greu sa accept.. ori este o chestiune de suprafata… ca sa o spun mai frumos. Nu este spatiul aici sa comentez declaratia lui Ilie Popa.
    Apoi, tocmai asta afirmam si eu despre pastorii baptisti.. ca sunt fosti pastori baptisti..
    Chestiunea cu denominatiunea este destul de provocatoare… „noi nu suntem carismatici.. dar luam oi de pe la toate bisericile ca sa creada ce le spunem noi… ” Haideti sa fim rezonabili in aceasta privinta.

  16. EXACT ASTA spun și eu: Să fim rezonabili.

    1. Mișcarea Străjerilor este o mișcare interdenominațională.

    Nu e o nouă dominațiune care „ia oi de la toate bisericile”.

    2. De obicei, cei pe care îi numim pastori dețin această poziție și acest titlu în urma ordinării în cadrul unei denominațiuni. E vorba de o anumită recunoaștere din partea unei organizații confesionale (Cultul Baptist, Cultul Penticostal, Cultul Creștin după Evanghelie).

    Pastorii în discuție sînt pastori baptiști (care au fost suspendați, dar NU li s-a retras ordinarea, precum în cazul lui Iosif Țon).

    Ei NU au fost declarați pastori în cadrul vreunei organizații confesionale carismatice.

    3. Vizita în Africa de Sud nu are legătură cu statutul de pastori, despre care discutăm noi.

    Comunicatul Străjerilor din 10 decembrie 2010 conține și următoare precizare:

    “Declarăm că Mișcarea Străjerilor din România este independentă de orice alte mișcări spirituale din Africa sau America.”

    Și dacă e vorba de înregistrarea video despre Școala de vindecare din 2010, în interviuri nu apar cei doi pastori despre care vorbim.

    4. Evaluarea teologiei unui grup de creștini nu se face cu înregistrări video (ele pot fi doar materiale de studiu), nici după declarțaiile / practicile celor mai extremiști din grup.

    5. Pînă la evaluarea teologică a Mișcării Străjerilor, sîntem obligați, de bunul-simț, dacă nu de spiritul creștinesc, să ținem cont de ceea ce declară cei despre care discutăm.

    Din păcate, discuțiile de pe Internet de pînă acum au arătat că mulți nu au chef să se informeze ÎNAINTE de a comenta în public.

    6. Chiar așa, de unde știe comentatorul Emi Z. că Alin Cristea e frate?

    Și dacă Alin Cristea ar zice că e frate, ce, sîntem proști să-l credem?

  17. pentru comentatorul Alin Cristea – in speranta ca suntem frati..

    Pana la evaluarea teologica a miscarii – faptele vorbesc de la sine..
    … daca nu sunt carismatici.. atunci ce sunt? Penticostali? Asta ca sa stim si noi.

    • Faptul că vrem să știm odată și-odată cine sînt Străjerii nu legitimează prostiile care se spun despre ei.

      Din punct de vedere confesional / cultic, Mișcarea Străjerilor nu constituie o denominațiune.

      Cum nici Rugul Aprins nu e denominațiune, nici Asociația Măslinul, Peniel sau Casa de Rugăciune Permanentă.

      Nu este adevărat că faptele vorbesc de la sine. Asta poate pentru oameni înguști care nu vor mai întîi să se informeze și apoi să-și dea cu părerea.

      Faptele trebuie evaluate din perspectiva unor principii, doctrine, tradiții.

      Există diferite tipuri de penticostali, după cum există diferite tipuri de baptiști, și după cum există diferite tipuri de… evanghelici. Și anglicanii au o ramură evanghelică (John Stott – a leader of the worldwide evangelical movement).

      Nu toți avem în minte aceeași imagine despre ce înseamnă baptist, penticostal, carismatic, evanghelic etc.

      Cum ar fi să evaluăm penticostalii după excesele de acum cîteva zeci de ani?

      Cui ar folosi? Comentatorilor care, în lipsă de informații, bat cîmpii…

      Și creștinii au fost considerați la început o sectă a iudaismului.

      Dar cu timpul s-a văzut că e vorba de cu totul altceva – o nouă religie!

      Așadar, cînd vorbim despre ceva, ar trebui să precizăm și contextul care oferă acelui ceva semnificație și care ne ajută să vorbim despre același lucru.

      Altfel, dacă zic: Dă-mi sare, și celălalt înțelege „sare” ca fiind verbul din propoziția: Mingea sare, cum o să ne mai putem înțelege?

      Să ne spună și nouă cineva odată pentru totdeauna ce înseamnă… sare?!?

      • Vad ca tot incercati sa ne convingeti ca miscarea strajerii nu sunt carismatici.. poate nu sunt un cult confesional, dar teologic sunt carismatici..
        Mai cititi odata ceea ce este scris pe site si poate va lamuriti..
        in orice caz baptisti sau crestini dupa evanghelie nu sunt..
        Spuneti ca din lipsa de informatie… sa inteleg ca toate marturiile video, si site-ul miscarii nu sunt informatii de incredere? La fel si emisiunile AOTV?
        De ce ar fi asa greu ca acestia sa isi defineasca un crez. Acum cand multi discuta despre ei, dintr-o data nu mai stiu ce cred si nu mai pot sa isi defineasca teologia.
        Apoi – sa inteleg ca sunt o noua forma de crestinism sau religie, dupa cum afirmati?
        Ce este atat de greu sa accepte numele de carismatici, din moment ce teologia pe care o propaga pe site, pe la TV este aceeasi?
        Nu ne luati de copii, totusi.
        Observ ca se pune bazele si a unei scoli de vindecare. Asta tot de la baptisti este sau crestini dupa ev.?
        Incercarea de a compara miscarea cu trezirea din timpul lui Wesley este de departe extrem de fortata, iar caracteristile trezirii date pe site sunt extrem de subiective – gen multi tineri, mai multi barbati decat femei prezente.. In aceasta sta o trezire spirituala?
        Mai cititi odata marturiile oamenilor si poate observati ce trezire este, cu gandul numai la viata de aici, la bani, la binecuvantari materiale, la vindecare fizica, cele spirituale mai putin conteaza.. iar acesta este rezultatul.. predicilor dumnealor.

  18. Într-un singur comentariu, Gabi Bogdan scrie în 3 moduri greșite numele lui Vasilică Croitor:

    – Vasile Croitoru (cel care poartă numele ăsta e o ALTĂ persoană)

    – Vasilică Croitorul

    – V. Croitoru

    De asemenea, Găbiță Bogdanul face o afirmație exagerată, conform căreia blogul Răscumpărarea memoriei ar fi „blogul nr. 1 la evanghelici”.

    Serios? Cine zice?

  19. Comentatorul Emi Z. scrie: „Vad ca tot incercati sa ne convingeti ca miscarea strajerii nu sunt carismatici.. poate nu sunt un cult confesional, dar teologic sunt carismatici..”

    1. Eu nu am încercat să conving pe nimeni că Mișcarea Străjerii este carismatică (sau că nu este carismatică). Eu am atras atenția că nu putem să ne dăm cu părerea oricum oricunde despre oricine.

    2. Dacă, din punct de vedere teologic, Străjerii sînt carismatici, atunci de ce (aproape) nimeni nu a scris vreun articol în care să arate că, din punct de vedere teologic, Străjerii sînt carismatici?

    Ni s-ar fi indicat imediat acel articol, nu?

    EXACT ASTA am cerut: evaluarea unei mișcări religioase să se facă din perspectivă teologică, nu după niște înregistrări din altă țară și nu după declarațiile / practicile celor mai extremiști din grup.

    Eu am intervenit în discuție în momentul în care comentatorul Emi Z. a afirmat că „Nelu Peia nu mai este pastor baptist… ci carismatic”, iar Cristian Popescu a întărit: „Sigur că Nelu Peia nu (mai) este pastor baptist.”

    O formulă echilibrată la adresa celor doi pastori în discuție ar fi cea în care am spune că cei doi pastori baptiști în discuție se deosebesc de majoritatea pastorilor baptiști din România prin faptul că au inițiat Mișcarea Străjerilor, care este o mișcare interdenominațională.

    Am mai putea spune că cei doi pastori baptiști nu resping practici penticostale, chiar carismatice.

    Dar ar trebui să clarificăm care este diferența dintre penticostali și carismatici.

    Singurul articol din blogosfera evanghelică (1.000 de bloguri evanghelice în limba română) care a făcut această distincție este unul scurt, conținînd un citat în engleză al lui Wayne Grudem:

    http://vaisamar.wordpress.com/2010/12/29/care-e-diferenta-dintre-penticostali-si-carismatici

    Așadar, cînd facem afirmații precum „Străjerii sînt, teologic, carismatici”, ar trebui să avem și argumente pe care să le prezentăm oricui ne cere socoteală de cuvintele pe care le rostim.

    Ce încerc eu să arăt este că încă NU avem argumente construite printr-un discurs teologic.

    Reacțiile publice la adresa Străjerilor au fost doar ironice sau de simpatie.

    Nu putem construi discursul teologic prin ironie sau prin simpatie – acesta a fost punctul meu de vedere pe care l-am prezentat constant.

    Avem nevoie de informații despre Străjeri. Ori comentatorii români exact asta nu au la dispoziție: informații. În schimb sînt opiniomani gureși.

    Din cîte știu, sînt singurul care am oferit pe Internet imagini de la conferința Străjerilor din decembrie 2010.

    DE CE nu avem imagini și video de la conferințele Străjerilor? De ce se apelează la înregistrări video din alte țări?

    DE CE nu avem interviuri din România cu liderii Străjerilor? De ce se apelează la formulele unor comentatori despre Străjerii, dar nu se apelează la formulele liderilor Străjerilor?

    Mai trebuie să facem o distincție: Îi considerăm pe Străjeri creștini sau nu? Îi considerăm pe carismatici creștini sau nu?

    Unii comentatori se pripesc să folosească cuvîntul „erezie” la adresa Străjerilor.

    Nu și Comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste.

    Dar, cum am arătat, acel Comunicat este nul tocmai din cauza faptului că nu își fundamentează deciziile în mod… TEOLOGIC.

    http://romaniaevanghelica.wordpress.com/2010/12/15/de-ce-comunicatul-consiliului-uniunii-baptiste-este-nul

    • @ Alin Cristea
      Vă mulțumesc pentru… popire (literalmente 🙂 )
      Nu pretind scuze. Greșelile neintenționate sunt… amuzante.

    • Comentatorul Alin Cristea sustine” Nu avem argumente construite printr-un discurs teologic” cu referire la categorisirea miscarii Strajerii ca si carismatici.
      Partial este adevarat, insa in acelasi timp aceast este una dintre caracteristicile ambiguitatii dansilor, o caracteristica a multor grupari carismatice.
      Multi termeni pe care dansii ii folosesc baga in ceata pe multi care ii asculta.
      Ex: Slava Domnului – ce inseamna asta? Se face referire la timpul lui Moise? Atunci se putea observa un nor sau un stalp de foc. Se face referire la Cinzecime? Nu se stie.
      Exorcizarea crestinilor – care este baza teologica a unei asemena afirmatii si care sunt uneltele hermenutice prin care s-a ajuns la o asemenea afirmatie? Pentru un crestin nefamiliarizat cu procedurile de interpretare, lucrurile par in ordine, din moment ce i se da un text biblic;
      puterea cuvintelor – iarasi o idee care are un suport extrem de fragil in Scriptura, si pe care dansii o descriu ca fiind normativa pentru viata crestina; se observa aceeasi ambiguitate hermeneutica.

      Ideile acestea, si altele, promovate de miscarea Strajerii nu sunt doar ale lor, ci se regasesc in multe miscari asemanatoare, si din Romania, gen Raul Vietii, recunoscute deja ca si carismatice.

      In ce priveste informatiile, cred ca sunt destule pe baza caruia sa ne argumentam o parere teologica. Informatiile nu vin doar din inregistrarile conferintei. Mai sunt si emisiunile AO – TV, site-ul, alte inregistrari publicate pe youtube, asa cum de fapt am afirmat mai sus.
      Un alt aspect in aceasta privinta este colaborarea cu Razvan Mihailescu, pastor la biserica Raul Vietii din Bucuresti, o biserica carismatica, dusa la extrem, iar aici pot spune ca sunt martor ocular al teologiei dansilor. Am avut multe discutii cu membrii acestei biserici.
      Colaborarea cu Ioan Demeter mi se pare un alt element important in definirea carismatismului dansilor, prin prisma teologiei pe care dansu o afiseaza pe la emisiuni TV, conferinte, predici inregistrate, impreuna cu acesti doi pastori, mai sus amintiti, si care sunt de acord, peste tot pe unde apar impreuna, cu afirmatiile dansului.

      Apoi – mi se pare ca nu se intelege termenul de carismatic – unii il vad doar prin prisma darurilor supranaturale. Termenul are o intelegere mult mai vasta in ce priveste caracteristicile teologice si de practica cultica, unele fiind destul de diferite de cele penticostale, nu numai in directia darurilor spirituale supranaturale.

      Pentru a putea insa sa imi exprim mai bine parerile teologice fata de acestia, voi incerca sa analizez in detaliu mai multe aspecte ale invataturilor si practicilor miscarii, si voi publica un articol pe blogul personal.
      Sper ca pe la inceputul lui Martie sa il public.

      • @ Emil Z.
        Ce mi se pare interesant , cel putin in comunitatea penticostala romana din America , este ( aproape) totala lipsa de invatatura vis a vi de ereziile neocarismatice care apar ca ciupercile dupa ploaie. si multi romani din biserici penticostale romanesti asculta invataturile acestori clowns( Hinn, Monroe, J. Franklin, P. White, ) si frecventeaza seeker sensitive mega churches (duminica dimineata) Acelasi lucru vad si in Romania, in cartile care sint translatate si vindute in adunari fara ca pe nimeni sa-i intereseze..Cazul lui TD Jakes este exemplu foarte clar , nici un pastor in diaspora nu a luat pozitie ( cu toate ca i-am intrebat direct) , ba pedeasupra s-a venit cu acuzatia ca ” sintem vinatori de eretici”. Singurul pacat mortal la ora actuala se pare ca este semnarea unei declaratii cu securitatea acum douzeci de ani. Parerea mea ca in aceste timpuri , ereziile nimicitoare nu vin din miscarea babtista, ci din miscarea carismatica care se raspindeste prin toata lumea , cu ajutorul TBN-ului, si a metodelor implementate de miscarea ” emergent church”. Daca te uiti la lista participantilor sarbatorii de la Azuza street acu citiva ani, ramii perplex sa vezi infratirea dintre unii penticostali (pe care am crezut ca fac parte din ramura penticostalismului clasic ) cu acesti carismatici care nu au nimic de a face cu evanghelia Domnului. Motto crestinismului modern a devenit : larga e calea si multi sint aceea care o gasesc”.

      • 1. Comentatorul Emi Z. oferă el însuși argumente pentru IDEEA pe care am anunțat-o: (Aproape) nimeni nu comentează din punct de vedere teologic despre Mișcarea Străjerilor – nu au fost adunate destule informații despre teologia și practicile Străjerilor.

        Lucrul acesta poate indica lipsă de metodă sau lenevie din partea comentatorilor, dar și faptul că Mișcarea Străjerilor nu e de interes major, așa că teologii se ocupă de chestiuni mai importante.

        2. Teologia se face cu cuvinte (nu cu imagini), cu propoziții, cu IDEI, cu CONCEPTE. Așa s-a făcut sute de ani și așa se face în continuare. Oricine NU apelează la propoziții care pot fi înțelese, mai mult sau mai puțin, de către cititori, este suspect din punct de vedere al reflexelor teologice.

        3. Comentatorul Emi Z. a devenit suspect pentru că întîi a făcut afirmații PE CARE NU LE-A PUTUT SUSȚINE (despre pastorii baptiști care nu ar mai fi baptiști) și apoi comunică că are de gînd să facă o analiza. De obicei se face invers: ÎNTÎI se face analiza și apoi se trag concluziile.

        Procedura inversă a fost folosită și de Marius Cruceru: ÎNTÎI ne-a băgat sub nas YouTuburi, care a destabilizat materia cenușie doar a celor slabi la mine, și apoi a comunicat că urmează eseuri teologice.

        Dar deocamdată nu există vreun articol consistent despre Mișcarea Străjerilor.

        Dacă ar fi existat, am fi dat citate din acel articol, nu?

        4. IDEILE și CONCEPTELE teologice iau naștere în dezbateri, prin articole în reviste și prin cărți scrise.

        Mediul evanghelic românesc suferă din pricina faptului că nu există o revistă care să se adreseze EVANGHELICILOR și care să dezbată astfel de chestiuni.

        Blogurile nu reușesc (încă) să creeze DEZBATERE. Blogurile sînt pline de… OPINII!

        Astea nu prea costă – oricine își dă cu părerea!

        Dar ca să oferi o informație corectă, asta costă de obicei!

        Iar ca să ai o IDEE (1 bucată!), asta costă și mai mult!

  20. Îmi cer scuze pentru… popire.

    Vă rog corectați: Ionescu.

    • Nu se poate.
      Știu că ați făcut-o involuntar.
      E prea simpatică eroarea.
      Nu numai că nu m-am supărat, dar cred că din când în când câte o greșeală onestă de genul acesta care ne smerește pe amândoi odată 🙂 este chiar necesară.
      Ca să nu ne luăm prea în serios. Ar fi prea trist.
      P.S. Cine știe, când nu mi-o cădea prea bine, oi da și eu vina pe unu Popescu 🙂 . El să plătească…

  21. @Gabi Bogdan

    Problemele pe care le amintesti nu sunt atat de evidente inca in Romania. TD Jakes de abia si-a facut intrarea pe piata din Romania iar TBN-TV inca nu este popular aici.
    Ideea este ca Willow Creek a inceput sa aibe o influenta tot mai mare in Romania prin organizatia BIG Impact, si cu ei l-au adus si pe TD Jakes. Insa acestia nu sunt carismatici. Au o alta teologie, mai subtila, mai filozofica, mai umanista, in general au la baza ideologia gandirii pozitive.
    Carismatismul extrem de abia acum isi face drum prin Romania. Vom vedea ce se va intampla.
    Nu vad de ce ereziile nimicitoare ar veni de la baptistii 🙂 sau penticostalii 🙂 din Romania. Scolile teologice din Romania nu sunt inca liberale sau carismatice.. cel putin cele mai cunoscute.
    Marea problema de acum.. dar si pe viitor, este ca de fapt, toate acestea au o cauza, anume Biserica defineste tot mai greu Evanghelia. Pentru ca pana la urma, ce este Evanghelia? In ce consta ea?
    Neavand un etalon, nu ai cu ce sa compari, si atunci oricine vine cu o idee adaugata la un text biblic, este luat de bun. De aceea, cred ca lupta Bisericii trebuie sa inceapa de aici, de la definirea etalonului, ca sa putem depista falsurile.

    • M-am referit pa penticostalistii americani. Dupa parerea mea , penticostalii romani au fost feriti de extreme, datorita lui …….Bocheanu si a comunistilor( interesant , in fiecare rau este un bine). Si aveti dreptate , the ” seeker friendly” churches (Willow Creek) sint mult mai periculoase cred, decit unii carismatici. Singurul pastor care se pare ca vede pericolul( intre romani) cred ca este fr. Brincovan, ceilalti see no evil , hear no evil, pina enoriasii se intorc in bisericile lor ( duminica seara) , nu au nici o problema ca aceiasi enoriasi beau la izvoarele gindirii pozitive si se distreaza la spectacolele bisericesti fara sa trebuiasca sa plateasca bilet de intrare. Cit despre Evanghelie, aceiasi pastori , cind i intrebi sa-ti dea o definitie, se uita la tine de parca ai cazut de pe Marte, se simt insultati ca de ce i desconsideri cu o intrebare asa de usoara.Vasilica Croitoru este unul dintre cei care , se pare, raspindeste literatura acestori lupi, dar nu stiu daca isi da seama de ereziile ascunze ale acestor indivizi.
      Inchei cu un motto pe care BIll Hybels il are la intrarea in birou
      outside Bill Hybels’ office hangs a poster that says: “What is our business? Who is our customer? What does the customer consider value?”

      Nu-i de mirare ca are 30000 de membrii. Dar pastorii nostrii( majoritatea) stau si dorm, pina cind oile se intorc la staulul romanesc duminica seara, nici o problema.
      Am fost la o „Four Square Church” , nu de mult si pastorul face,” am predicat la un liceu public, si am cintat si ne-am distrat ( we had fun) ptr. vreo 40 de minute, si la sfirsit „”(sic) am predicat evanghelia, si peste 80% dintre tineri au venit in fata si au primit pe Isus ca Domn si Mintuitor in inima lor” . Acesta era un liceu public, si vreo 1000 de tineri au venit in fata…..ITI dai sema ce trezire ar fi acolo in acel liceu? ( daca ar fi reala) . Cum ai spus, si in acest caz, numai pastori care nu cunosc Evanghelia pot sa declare oameni mintuiti bazat pe o simpla declaratie.

  22. Domnul Alin Cristea..
    Inregistrarile video contin cuvinte si idei. Predicile inregistrate contin cuvinte si idei iar acestea se constitue in surse primare. Exista si surse scrise ale teologiei miscarii, gen scrierile pastorului Cris, Rapsodia Realitatii – materiale care sunt impartite pe la conferintele miscarii, si care constitue o parte importana a teologie dumnealor.
    DAR sursele de astazi nu sunt doar pe hartie, domnule Cristea, asa cum am si amintit.
    Teologia este o compunere de IDEI bazate sau nu pe niste argumente biblice, care ne ajuta sa ajungem la o concluzie favorabila sau nu, iar ideile miscarii sunt neargumentate corespunzator tocmai pentru ca nu exista argumente biblice corespunzatoare.

    Daca ar fi un incendiu nu as sta sa va dau o explicatie stiintifica despre compozitia materialelor inflamabile. Strig intai foc.. si apoi fac o analiza a incendiului.
    Pe mine nu ma intereseaza sa va conving pe dvs – care oricum nu acceptati nici o critica asupra miscarii; pe mine ma intereseaza ca aceia care nu stiu ce sa creada, sa auda o avertizare iar apoi vor veni si explicatiile.

    Dvs incurcati lucrurile – un pastor baptist pastreaza teologia baptista – pastorii mai sus amintiti nu mai sunt baptisti tocmai pentru ca nu mai sunt de teologie baptista si apoi si pentru ca sunt suspendati. Aici eu nu discut despre doctrina darurilor spirituale, asa cum este ea in bisericile penticostale – aceasta o trecem la intelegeri diferite. Doctrina darurilor in cadrul miscarii este diferita de cea penticostala si ea mascheaza adevaratele idei promovate de miscare, idei care distorsioneaza Evanghelia.

    Apoi, dvs credeti ca miscarea Strajerii a inventat roata? Credeti ca acum au aparut aceste invataturi? Credeti ca sunt singurii de pe lumea asta care vin sa ne spuna ca au adus trezirea spirituala?
    Aveti impresia ca ne-am treizit dintr-o data in fata unor invataturi noi de care istoria nu a auzit?
    Domnul Alin Cristea – in teologie nu e nimic nou.
    Analiza de care vorbesc nu o fac ca sa ma conving pe mine de cine sau ce face miscarea Strajeri – ci o fac ca sa imi sustin parerile teologice fata de invataturile miscarii si sa dau o explicatie pentru aceia care aud aceste averismente iar care acum vor sa afle si detaliile.

    • 1. Eu nu discut cu comentatorul Emi Z. Ar fi culmea să-mi pierd timpul răspunzînd întrebărilor oricui. Mai ales dacă e vorba de comentatori care nu pot să rămînă la subiect, nu sînt atenți, fac o varză cu ideile din comentariile lor și apoi mai sînt și obraznici pe deasupra spunîndu-mi mie că încurc lucrurile.

      2. „În teologie nu e nimic nou.” – Pe asta am pus-o la tolba cu tîmpenii.

      Anul trecut scriam undeva despre teologie că este un concept DINAMIC, nu unul static, cum dă de înțeles comentatorul Emi Z.

      Istoria dogmei tocmai asta studiază: dinamica teologiei.

      Dar, ca să dau de gîndit și mai mult cititorilor, oare la ce se referă „duhul nou și statornic”?

      Comentatorul Emi Z. s-a referit doar la „statornic”, nu și la „nou”.

      3. Comentatorul Emi Z. scrie: „Exista si surse scrise ale teologiei miscarii, gen scrierile pastorului Cris, Rapsodia Realitatii”.

      Daaaa?

      Și a dat cineva citate din sursa asta scrisă?

      DAR Comunicatul Străjerilor din 10 decembrie 2010 precizează:

      “Declarăm că Mișcarea Străjerilor din România este independentă de orice alte mișcări spirituale din Africa sau America.”

      Atunci de ce ni se bagă sub nas ceva care din Africa sau America?

      4. Comentatorul Emi Z. scrie o MINCIUNĂ la adresa mea – că eu n-aș accepta „nici o critică asupra mișcării [Străjerilor]”.

      Aștept scuze publice.

      Unde este „duhul nou și statornic”?

      Păi duhul e NOU atunci cînd aplică porunca SĂ NU MINȚI nu doar pe ulița satului, ci și pe… Internet.

      Internetul nu exista cînd a fost scrisă Biblia.

      Acum, cînd există Internetul, trebuie să avem duhul ăsta NOU, care ne face să fim creștini și pe Internet!

      Și astfel teologia este un concept dinamic, că se scriu articole în reviste și cărți despre cum afectează spațiul virtual eclesiologia noastră, etica noastră etc.

      5. Eu sînt implicat, în diverse polemici în spațiul public pe Internet, de vreo 8 ani – liste de discuții, reviste electronice, bloguri, Facebook.

      Intervin în diverse discuții, după anumite criterii pe care le am și conform discernămîntului pe care l-am dobîndit.

      Am destul de motive pentru care să mă implic în polemica publică despre Mișcarea Străjerilor.

      Unul e că se scriu prostii și răutăți despre Mișcarea Străjerilor.

      Dacă azi se scriu despre ei, mîiine se vor scrie despre noi, despre voi, despre alții.

      6. Comentatorul Emi Z. scrie: „Pe mine ma intereseaza ca aceia care nu stiu ce sa creada, sa auda o avertizare iar apoi vor veni si explicatiile.”

      Daaaa?

      Cine e Emi Z. de se crede responsabil cu avertizarea teologică?

      Nici măcar numele nu și l-a prezentat.

      Păi au făcut alții avertizarea deja. Din noiembrie!

      Și la ce folos?

      Că nu au venit cu explicațiile nici acum.

      Dar ideea cu avertizarea și APOI cu explicațiile este periculoasă!

      În cazul incendiului poate să fie benefică, dar cînd e vorba de fenomene religioase, deja e o cu totul altă situație.

      Este evident, din această comparație și din modul în care conversează, că Emi Z. este DEJA convins de caracterul nociv al Mișcării Străjerilor, însă nu în urma unei analize a fenomenului.

      Emi Z. își ventilează în public PĂREREA, nu concluzia vreunei analize pe care a făcut-o.

      Dacă nu a aflat încă, o să afle că Internetul nu este un loc atît de democratic pe cît se crede – adică nu acordăm tuturor aceeași credibilitate.

      Avînd în vedere că Iosif Țon s-a asociat cu Mișcarea Străjerilor, e de la sine înțeles că privirile multora vor fi atrase spre această persoană publică de renume, nu spre cîțiva pătrățoși (sau anonimi precum Emi Z.).

      „Aceia care nu stiu ce sa creada”?

      Va’s’zică, aceștia ar putea să accepte avertizarea lui Emi Z., fără explicații.

      Dar aceștia, la următoarea tură de „incendiu”, ar putea accepta avertizarea altcuiva, tot fără explicații.

      Ca să nu mai vorbesc de faptul că astfel se desconsideră capacitatea duhovnicească a Comunității Duhului de a avea discernămînt asupra unor chestiuni.

      În Biserica Baptistă Providența din Oradea sînt 7 familii care merg la întîlnirile de rugăciune ale Străjerilor. 12 dintre aceste 14 persoane au studii superioare.

      Biserica locală poate să evalueze starea lor spirituală, că cei din biserică VĂD viața lor, săptămînă de săptămînă, cum se roagă, CÎT se roagă, cum se relațoinează cu frații, dar și cu semenii, în ce proiecte sînt implicați etc.

      A vorbi despre Străjeri ca fiind un grup uniform de creștini este o greșeală.

      A scrie ceva despre teologia lor nu e deloc o treabă ușoară.

      Pentru că teologia ÎNTOTDEAUNA e ceva… nou!

  23. De pe site-ul Bisericii Baptiste Providența din Oradea:

    Pastorul şi conferenţiarul Emil Bartoş a prezentat în a doua seară a colocviului “Lucrarea Cuvântului revelat şi a Duhului Sfânt astăzi”, o scurtă istorie a mişcărilor de trezire şi înnoire spirituală.

    El şi-a început mesajul precizând că versetul pe baza căruia s-a predicat cel mai mult în istoria creştinismului este 2 Corinteni 5:17 “Dacă este cineva în Cristos este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus, iată că toate sunt noi”, înnoirea prin Cristos fiind la baza vieţii creştine. Acest adevăr stă la baza mişcărilor evanghelice, a mai precizat Emil Bartoş.

    Cu acest start, el a prezentat caracteristicile de bază ale evanghelicilor: mesajul despre mântuire în Isus Cristos, sublinierea Noului Testament şi referirile la cele patru Evanghelii. El a trecut apoi în revistă mişcarea reformată şi mesajul reformatorilor, naşterea baptiştilor, mişcările puritană, pietistă şi metodistă, iar apoi mişcările de trezire spirituală din secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea, o scurtă evaluare a lor cu plusurile şi minusurile care se văd de la distanţa a două-trei secole, mişcările extremiste de trezire spirituală, personalităţi ale mişcărilor de trezire, mişcările penticostale şi carismatice.

    http://providentaoradea.ro/stiri/evenimente/miscarile-de-trezire-si-innoire-spirituala

  24. @Alin Cristea
    Referitor la ceea ce ati afirmat mai sus :

    „DE CE nu avem imagini și video de la conferințele Străjerilor? De ce se apelează la înregistrări video din alte țări?…”
    Va anunt ca exista o Conferinta a Strajerilor de la inceput si pina la sfirsit (integala in cele 3 zile) pe adersa Bisericii Carismatice AGAPE Timisoara unde a avut loc .Asa ca daca doriti intrati la http://www.bisericaagape.ro/ , la Resurse – Servicii divine video – Arhiva – Conferinte si Seminarii. Conferinta Strajerilor din 2009 2-4 Aprilie (2009-04-02 Conf. P&R 1 la 7 )
    Vizionati acest material video daca doriti !

  25. Mulțumim pentru indicarea linkului.

    Dar nu e vorba de mine în primul rînd, care, precum s-a văzut, solicit propoziții, idei, concepte, atunci cînd caracterizăm o mișcare religioasă (și apoi imagini), ci e vorba de cei care comentează „generos” în public la adresa Mișcării Stărjerilor.

    Să dea citate din articole și cărți, iar dacă indică linkuri, să fie în primul rînd despre conferințele / întîlnirile din țară, apoi alte surse.

  26. Pastorul Ionel Peia este in mod clar baptist. „Carismaticii” sunt de 1000 de feluri iar Peia nu are nimic in comun cu majoritatea din aceste miscari. Acum, unii baptisti fundamentalsiti pun eticheta de „carismatic” pe orice manifestare noua. Din punctul lor de vedere si Cristian Barbosu este tot carismatic.
    Le putem spune pastori baptisti dinamici? Eu zic ca li se potriveste mult mai bine.

  27. Ca şi Virgil C.şi eu înţeleg,ca fr.C.Ionescu a vrut sa spuna ca se supara „daca mai aude ca Misc.Pentic.-NU- este tributara Sf.Scripturi…”!
    Dezbaterea teologica,este un pic de nivel prea ridicat,universitar,zic eu, ori noi…(spatiu public).
    Dar foarte pe scurt: v-ati întrebat, ce ar însemna şi cum ar arata eliminarea (fizic) a celor ce „nu sant ca noi”?
    Sau,cum s-ar împlini Scriptura,care zice „…navod care prinde tot felul de pesti…) si urmeaza („alegerea”),facuta de „ingeri,la sfarsitul veacului”Mt.13:47-49 ?
    Se pare ca trebuie sa coexistam si sa dam teste de activitate!

  28. Cristian Ionescu,
    Oare de ce nu se pleacă de la a defini şi a clarifica cel mai important lucru din Biblie:
    TEMA CENTRALĂ !
    În momentul în care se cunoaşte bine şi clar care este tema centrală a Bibliei, toate subiectele (inclusiv ideea dacă Penticostalii au sau nu o doctrină) trebuie şi se vor subordona acestei teme.
    De exemplu se poate stabili care este versetul cheie din Biblie, verset în jurul căruia gravitează toată Biblia. Astfel va fi mult mai comod şi mult mai evident faptul că Biblia este o carte unitară. Pentru că dacă ea este într-adevăr Cuvântul Lui Dumnezeu atunci ar trebui să se verifice şi din acest punct de vedere.

  29. buna! am si eu o intrebare:)…cum este vazuta relatia intre o persoana penticostala si una de religie ortodoxa?…p.s. solicit sinceritate!…multumesc!

  30. „Cred că dacă mai aud odată că mișcarea penticostală este tributară Sfintelor Scripturi și că noi nu am avea o bază doctrinară solidă, mă supăr de-a binelea.”

    Ați vrut să scrieți că dacă auziți că „nu” este tributară? Paragraful de mai sus, în forma actuală, nu are logică. Sau îmi scapă mie.

  31. Ma fratilor nu stiu de unde atata contraziceri, totusi sa ne gandim logic, scaparea nu e nici printr’o religie, scaparea este printr-o inima curata, , ganditi-va la femeia cananeanca , cand doar Israel era considerat poporul lui Dumnezeu si ceilalti erau considerati ‘spurcati’, acea femeie cananeanca a fost mantuita pentru inima ei credincioasa chiar daca nu facea parte din Israel, cat despre ortodocsi fac greseala ca se inchina la chip cioplit, se roaga la icoane care sunt facute de mana omului.. cand respecti cele 10 porunci poti sa zici ca esti curat dupa parerea mea, si da la penticostali Duhul Sfant lucreaza, si in biblie scrie, ”Eu va voi boteza in apa si Tatal Meu va va boteza cu Duhul Sfant”(ceva de genu) Pace !

  32. Frate pastor,
    Da avem doctrina, nimic de zis sau contrazis, dar as vrea sa vad si eu o carte de Doctrine biblice sau Dogmatica Penticostala editata de Biserica Penticostala din Romania. In afara de cartile lui Trandafir Sandru (care nu prea se mai gasesc) nu avem nimic. In acest moment impresia mea e ca nu avem o doctrina oficiala, bine conturata, pentru ca ceea ce avem in marturisirea de credinta lasa de dorit….Macar aceasta daca ar fi in totalitate dupa Biblie!

  33. „There is nothing new in theology, except herasy.” -Beyond Opinion: Living the Faith We Defend – Ravi Zacharias, p. 94 – (books.google.com)

    „What is new is not true. What is true is not new”, adica, Ce este nou in teologie nu este adevarat, si ce este adevarat in teologie nu este nou. – pastor Paul Dan – http://ioan8.wordpress.com/2010/12/08/ton-intre-erezie-si-apostazie/

    „Those who fail to learn from the past are, as George Santayana said, condemned to repeat it. If we closely examine some of our “new” ideas in the light of the history of the church, we will find that they are actually new forms of old conceptions. – -Millard Erikson, Christian Theology, Baker Book House, 1990, p.27.

  34. 1. A-l menționa pe (…) Paul Dan între Zacharias și Erickson e… erezie!

    2. Citatul atribuit lui Zacharias e scos din context. Și nu este al lui, ci este un vechi proverb („old adage”).

    Eu, la viața mea, am comentat cîteva proverbe, căci orice proverb are limitele lui, perimetrul în cadrul căruia e valabil. Proverbele nu sînt… axiome!

    3. Millard Erickson ar fi putut fi citat în românește, că e tradus!

    Citatul din Erickson întărește ceea ce am spus eu: că avem nevoie de forme NOI în care punem concepte vechi. Asta NU înseamnă că „în teologie nu e nimic nou”. Dimpotrivă, dacă e vin vechi, bun, trebuie pus în burdufuri noi!

    Din păcate, avem de a face, în ghetoul evanghelic, cu destui încăpățînați care resping duhul nou și statornic.

    Eu nu am de gînd să verific fiecare citat care mi se bagă sub nas aici. Pentru atribuirea eronată a unui citat unui autor serios precum Zacharias, un eseu pierdea cel puțin 1 punct la notă.

    Nu am de gînd să-mi pierd vremea cu greșeli de clasa a 5-a. Chiar am alte trebuie mai importante de făcut.

    De va mai fi nevoie, voi comenta astfel de comentarii direct pe România Evanghelică, cu instrumente ironice.

    Diavoliul ne face să pierdem vremea.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hawt Post – 24 ianuarie 2011 « România Evanghelică - 24 ianuarie 2011

    […] popaspentrusuflet.wordpress.com […]

  2. 12 postări în Top 100 WP (25.01.2011) « România Evanghelică - 25 ianuarie 2011

    […] Deconspirarea vicepreşedintelui (lascaupetru) 5. Da, Penticostalii Au DoctrinĂ (popaspentrusuflet) 15. Mîine, 25 ianuarie, se întîlneşte Comisia Naţională de Propuneri […]

  3. Tolba cu tîmpenii (000022) « România Evanghelică - 30 ianuarie 2011

    […] teologie nu e nimic nou.” – Emanuel Zărnescu pe blogul lui Cristian […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: