DE LA TRITEISM SĂ N-AJUNGEM LA BOTEZUL AL DOILEA

Pentru că în mod obsesiv pastorul Daniel Chiu folosește predicile ținute de fratele Iosif Țon la Biserica Elim din Chicago, mă văd determinat din nou să răspund articolului recent pe care l-a publicat ca guest pe blogul fratelui Marius Cruceru. Articolul se numește Triteismul lui Iosif Țon.

Pentru ca să nu fiu interpretat greșit, menționez din nou că între mine și fratele Chiu nu există conflicte personale și îi respect chemarea, slujirea și competența în lucrarea pe care o face pentru Dumnezeu.

Se pare că fratele Daniel are un reflex negativ la exprimarea că Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfânt ar fi ”ei”. O astfel de încurcătură i-a determinat pe unii să anuleze până și botezul în Numele Trinității și să îl administreze din nou doar în Numele lui Isus. Aceștia, pentru a se feri de pericolul politeismului, au inventat o teologie extremă, spunând că Dumnezeu este Unul, că se manifestă în trei feluri dar nu concomitent ci succesiv (Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt) și că la urmă, va reveni la statutul de Tată. Eu nu aș fi chiar așa de sensibil la exprimarea cuvântului ”ei”, chiar dacă nici nu mă dau în vânt după această formulare. Însă, trebuie să o așezăm în context. Fratele Țon vorbea despre tipul de relație la care ne cheamă Dumnezeu după modelul Trinității atât cu El (ei) cât și unii cu alții. Personal chiar nu cred că Domnul este supărat în vreun fel pe faptul că I s-a zis ei, de vreme ce în mai multe rânduri Dumnezeu Însuși (și Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt) nu a(u) avut probleme în a se prezenta la plural.

În cazul de față, văditele resentimente anti-Țon îl împing pe fratele Daniel Chiu un pic prea departe. Pentru că dintr-un caz de cel mult o observație teologică pertinentă, se exagerează, iată din nou, la anatemizări și atacuri impertinente.

Eu cred că noi, creștinii, ar trebui să fim confortabili cu teologia Trinității. Să nu uităm, politeismul are la bază ideea de zeități ale căror relații sunt după modelul uman (conspirații, lupte, coaliții, conflicte). Dumnezeul adevărat se distinge în Trinitatea Sa tocmai datorită unității ermetice (natură, scop și relație) între cele trei Persoane!

Dar dacă vom începe să ne stresăm prea mult în caruselul cuvintelor, s-ar putea să ne ferim de una și să dăm de alta.

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

14 răspunsuri to “DE LA TRITEISM SĂ N-AJUNGEM LA BOTEZUL AL DOILEA”

  1. D.A. Carson, un autor si teolog renumit (pastor baptist, acum membru in EV Free network) in cartea sa „The Difficult Doctrine of the Love of God” (recommended by Gabi) trateaza subiectul dragostei intra-Trinitare in mod detailat. Nu tin minte sa foloseasca cuvantul „Ei,” dar expune Persoanele Trinitatii in mod distinct si arata dragostea intre Dumnezeu Tatal si Domnul Isus ca standarul oricarei relatii de dragoste adevarata, un scop pe care ma gandesc ca si dr Ton la avut cand a mentionat relatia intra-Trinitara.

  2. „Pentru ca să nu fiu interpretat greșit, menționez din nou că între mine și fratele Chiu nu există conflicte personale și îi respect chemarea, slujirea și competența în lucrarea pe care o face pentru Dumnezeu.” Fr. Ionescu, este de apreciat faptul că păstrați relații frățești și aveți cuvinte de apreciere față de fr. D Chiu și eu cred lucrul acesta, pentrucă așa a-ți spus d-voastră, nu pentrucă l-am interpretat sau mi sa părut mie. Nu știu însă, de unde a-ți înțeles că fr. d Chiu ar avea ceva cu fr. Țon. D-lui a făcut niște observații și comentarii pe marginea predicilor fr. Țon, atît tot, la fel cum și d-voastră a-ți făcut observații și a-ți comentat pe marginea a ceea ce a scris fr. D Chiu. Așa cum d-voastră aveți predispoziție să comentați postările dumnealui, probabil și fr. Chiu se vede nevoit să puncteze anumite lucruri la fr. Țon pe care nu toată lumea le sesizează. Prin analogie ar trebui să înțeleg că dacă fr. Chiu are ceva cu persoana fr. Țon și d-voastră aveți ceva cu fr. Chiu?

    • Citiți toate postările fratelui Chiu și cele de pe alte bloguri la adresa fratelui Țon și veți înțelege ce spun. Nu sunt împotriva dreptului de a puncta anumite erori dacă sunt, dar ca să începem să ne cramponăm până și în amănunte de exprimare, cred că se merge prea departe. Deja, pare ceva personal și cred că nu mă înșel.

  3. – Domnul Hristos a spus: ” Iar Eu şi Tatăl Meu una suntem.”( Ioan 10: 30).
    – ” Căci trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh, şi Aceşti trei Una sunt.”
    ( I Ioan 5: 7).
    ( Bine, stiu e ” coma lui Ioan” ).
    – ” UNUL ESTE DUMNEZEU” ( Iacov 2: 19).
    – Iarasi, Domnul Hristos a spus: „Ascultă Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn.” ( Marcu 12: 29).

    • Domnule Crist B, sa fim seriosi. Omul asta (Chiu), este pus pe harta. Cine l-ar fi bagat in seama daca isi vedea de ale lui? (doar l-ati exclus pe Ton. Inca va bantuie noptile?).
      Vad ca spera (in zadar) ca ceva dim maretia fr Ton sa se lipeasca si de el.
      Vad ca nu pote trai decat lipit de victima.
      Liviu Vultur

  4. Exista Un Singur Dumnezeu in Trei Persoane: Sfanta Treime. DAR, DUMNEZEU ESTE EL, NU EI. Noi, crestinii, au nu suntem monoteisti?

  5. @ Liviu Vultur. Da putem fi serioși, depinde la ce grad de comparație al seriozității ne oprim,„serioși” ori „mai serioși”. Doamne ajută!

  6. Vai vai ,ce mai Chiuie unii cand e vorba de Iosif Ton.Altii,pe de alta parte sunt Negruti de suparare.ASta-i viata.Invidia este la mare culme.

  7. nu am inteles bine despre ce invidie este vorba? pentru ce anume?
    intra in competitie unii cu altii aici careva? nu cred!
    cred ca, corect ar fi sa folosim intocmai limbajul pe care L-a inspirat Duhul celor care au scris Scriptura;
    fara alte forme, fara imagnatie omeneasca;
    sa raminem la Domnul Domnilor, care este Unul(trei intrunul si Unul in trei, numai prin credinta se poate primi);
    altfel facem divagatii pe aceasta tema;
    fratele Chiu este cunoscut si apreciat ca un adevarat om a lui Dumnezeu de foarte multi frati din intreaga lume, este o persoana coservativa;
    nu are sens sa invocam invidia, atunci cind cineva ne corecteaza;
    devenind lumesti, rautaciosi,
    mai util e sa si ascultam. 🙂

    • Invidie? Despre ce vorbiti?
      Cât priveste un limbaj biblic, cred cã excelãm aici pe popas 🙂

    • Elisa.Cum adica despre ce invidie?Invidia ca Iosif Ton e mai bun ca el(chiar daca Fratele Ton e smerit cu Inima si nu ar spune el astfel de cuvinte) si ca are o teologie mai buna si mai adevarata.Iosif Ton este linsat, iar Chiu si Negrutiu(lansati de Marius Cruceru care ridica mingea la fileu) sunt macelarii cu toporu-n mana(ghinionul lor ca fratele Ton are o lana din titaniu si le distruge topoarele).Si ma rog, cu ce greseste fratele Ton in teologia sa?Chiu ar face bine sa-si vada de oile sale si sa se limiteze la biserica sa.Apropo.Sti ce-mi place cel mai mult la Iosif Ton?Faptul ca nu a dat nici o replica celor doi ci si-a vazut de treaba sa.
      Cat despre limbaj,eu stiam ca la inceput de propozitie se scrie cu litera mare.

  8. va rog sa corectati Dvstra „Conservativ”

  9. Subiectul mi se pare absurd (mă refer la triteism). Aşa cum nu poţi impărţi un om in mai multe componente distincte şi totuşi funcţionale, tot aşa mi se pare absurd să dăm atribuţii distincte celor trei persoane din Dumnezeire. Dacă „ei” sunt una, cum putem diseca această unitate? Cine a văzut pe Fiul, a VĂZUT pe Tatăl. Noi percepem pe Dumnezeu ca Duhul Sfânt, nu putem altfel. „Dacă Eu nu mă duc, Mangaietorul nu va veni la voi.” De ce nu? Acolo sus vom cunoaşte pe deplin.
    Nu ştiu cum de cărturarii acestui veac se-ncăpăţînează să creadă că acum „cunoaştem în parte”. Aţi auzit vreodată un predicator să spună „nu ştiu?” – Eu am spus expresia asta miercuri la studiu biblic şi nu s-a supărat nimeni. Biblia este simplă, dar tocmai de aia-i complicată pentru unii, că-ncearcă să ştie tot. Am o listă de versete pe care nu le pot predica, nu multe, dar asta e; să fac speculaţii? Nicidecum, deşi aş ăutea. Avem deocamdată tot ce priveşte Viaţa, avem tot ce priveşte Evlavia; mai aveţi alte puncte ţintă?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: