POVESTEA VORBII: ”FIECARE SĂ LEAGĂ UNDE ÎL DOARE”

A avut mare dreptate Anton Pann atunci când a citat înțelepciunea populară. Dacă vrei să știi slăbiciunea cuiva, vezi ce acoperă. Îmi aduc aminte că, mulți ani în urmă, fiind copil, eram foarte curioși atunci când în bisericuța noastră veneau… ”străini”. Eram fascinați. Odată, ne-a vizitat un olandez care a predicat tot timpul cu mâna în buzunar, spre marea noastră poticnire (eu și acum privesc dezgustat acest obicei). Mă rog, a plecat și ne-a trecut. La vreo două sau trei săptămâni mai târziu, fratele Sile Roske, predicatorul nostru favorit, a predicat despre a nu judeca și a nu vorbi de rău. Gata, ne-a convins 🙂 ! Înainte de finalul predicii, după obiceiul său, a încheiat cu o ilustrație. Ne-a întrebat: ”Vă aduceți aminte de fratele din Olanda care ne-a vizitat cu câteva săptămâni în urmă?” ”Da!” răspundem noi în cor. ”Vă aduceți aminte că a predicat cu mâna în buzunar?” ”Păi despre asta tot vorbim de-atunci!” era să sărim noi, dar ne-am abținut. ”Nici mie nu prea mi-a plăcut” zice fratele Sile, ”dar la ieșire, când să plecăm, am observat că la mâna pe care a ținut-o tot timpul predicii în buzunar îi lipseau două degete, probabil în urma vreunui accident.” Lecția a fost clară și dureroasă. Ce credeți, ne-am vindecat? Nu! Încă odată, nu îmi plac predicatorii care țin mâna în buzunar în timp ce predică, dar sindromul descris de această vorbă este general: ne legăm unde ne doare! La o extremă sunt cei care cred (săracii) că bandajul lor ascunde meteahna. Nici-o judecată nu este mai dură decât cea a imaginației! La polul opus sunt cei pentru care perdelele altora devin o obsesie. Mor de curioși. Și uite-așa nu putem trăi unii de alții! În loc să-și vadă fiecare de ale lui. Da nu putem, ca-n ”povestea vorbii”:

Spun c-a fost odată un crai oarecare
Ce avea din fire un nas foarte mare;
El își vedea bine cusurul ce-l are,
Dar tot gîndea cum că poate i să pare.
Supușii și alții, carii întrebase,
Că îi șade bine îl încredințase.
Căci cine-ndrăznește la unul mai mare
Să-i spuie de față cusurul ce-l are?
Tot pe acea vreme ș-în acea cetate
Era ș-o cocoană gheboasă în spate,
Ce o amăgise lingăii să crează
Că ea e în lume cea dintîie rază,
Cu poezii, versuri o încorunase
Ș-a se ținea zînă o înfumurase.
Aceasta se duse la craiul odată,
Cu alt oarecine avînd judecată,
Și văzînd că craiul hatîr ei nu-i face
Să vorbească-n parte-i după cum îi place,
Prerumpînd cuvîntul, zise cu mirare:
— Va—a—ai de mine, ce nas ai mare!
Pe craiul cu astă vorbă îl împunse,
Dar deocamdată nimic nu răspunse.
Ea însă părîndu-i că nu auzise
Între alte vorbe iară îi mai zise.
Craiul și aceasta o-nghiți cu noduri,
Ea nu-nceta însă de a-i da iar bolduri
Și mai zise iarăși: — Ce ciudat îmi pare!
N-am mai văzut încă astfel de nas mare!
Se înăspri craiul și zise: — Cocoană!
Știi că ești cu totul ciudată persoană!
Ce îmi tot spui mie că-mi e nasul mare
Și nu-ți vezi cocoașa ce-o porți în spinare?
Cusurul cel mare nu ți-l simți din spate
Și judeci p-al altui, el ț-e greutate.
Plecînd ea să meargă și ieșind în tindă,
Zise craiul iară, privind în oglindă:
— Nu a fost minciună ce a zis neștine
Că greu se cunoaște cineva pe sine!

MATEI 7:1-5

Nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi. Căci cu ce judecată judecaţi veţi fi judecaţi; şi cu ce măsură măsuraţi vi se va măsura. De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tău şi nu te uiţi cu băgare de seamă la bârna din ochiul tău?Sau, cum poţi zice fratelui tău: „Lasă-mă să scot paiul din ochiul tău”, şi, când colo, tu ai o bârnă în al tău?… Făţarnicule, scoate întâi bârna din ochiul tău, şi atunci vei vedea desluşit să scoţi paiul din ochiul fratelui tău.

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

32 răspunsuri sa “POVESTEA VORBII: ”FIECARE SĂ LEAGĂ UNDE ÎL DOARE””

  1. Eu, unul, ma poticnesc in predicatorii care n-au mesaj, in rest mi-e egal ce format sau imbracaminte poarta….O, ma mai poticnesc si in aia cu cercei in urechi (imi pare nepotrivit), dar daca are mesaj, pot trece peste…

    • Stiti cã cel mai de succes „predicator” a fost satana: la o singurã „predicã” a „convertit” toatã lumea de atunci 🙂

      • o fi avut „mesaj” :)…oricum, asta nu e scuza, sa nu mai ai mesaj, si sa punem accentul pe tinuta..daca inteleg eu bine, din prisosul inimii vb gura, nu din felul tinutei 🙂

      • f deacord… dar sa stiti ca tinuta se schimba de la o generatie la alta pe cand mesajul e constant… de aia nu dau importanta tinutei mai deloc (nu chiar, dar vb vine).

        eu am o teorie proprie: cu cat mai slabi/goi, cu atat mai imbracati… uitati=va la popi–dupa vesminte ar fi cei mai tari si sfinti…dar nu sunt…

  2. CS LEWIS SAID IT BEST.
    Thus, while the rule of chastity is the same for all Christians at all times, the rule of propriety changes. A girl in the Pacific islands wearing hardly any clothes and a Victorian lady completely covered in clothes might both be equally „modest,” proper, or decent, according to the standards of their own societies: and both, for all we could tell by their dress, might be equally chaste (or equally unchaste). Some of the language which chaste women used in Shakespeare’s time would have been used in the nineteenth century only by a woman completely abandoned. When people break the rule of propriety current in their own time and place, if they do so in order to excite lust in themselves or others, then they are offending against chastity. But if they break it through ignorance or carelessness they are guilty only of bad manners. When, as often happens, they break it defiantly in order to shock or embarrass others, they are not necessarily being unchaste, but they are being uncharitable: for it is uncharitable to take pleasure in making other people uncomfortable. I do not think that a very strict or fussy standard of propriety is any proof of chastity or any help to it, and I therefore regard the great relaxation and simplifying of the rule which has taken place in my own lifetime as a good thing. At its present stage, however, it has this inconvenience, that people of different ages and different types do not all acknowledge the same standard, and we hardly know where we are. While this confusion lasts I think that old, or old-fashioned, people should be very careful not to assume that young or „emancipated” people are corrupt whenever they are (by the old standard) improper; and, in return, that young people should not call their elders prudes or puritans because they do not easily adopt the new standard. A real desire to believe all the good you can of others and to make others as comfortable as you can will solve most of the problems

    • Gabi – ai dat un citat de milioane. Daca l-ar intelege toti romanii, poate altfel ar aborda discutiile despre fuste, batic si cercei.

      “Astfel, in timp ce porunca neprihanirii e intotdeauna aceeasi pentru toti crestinii, normele de decenta se schimba. O fata din insulele Pacificului, mai mult dezbracata decit imbracata si o doamna din era victoriana complet acoperita in haine, pot fi la fel de modeste, cuviincioase sau decente in functie de standardele propriilor lor societati: si amandoua – daca ar fi sa le judecam dupa felul cum sint imbracate – pot fi considerate la fel de virtuoase ( sau la fel de desfrinate)”…

      (Ma las de tradus…parca o faceam mai usor acum un sfert de veac).
      Citind restul citatului, observ ca Lewis diagnosticheaza corect problema bisericilor romanesti 🙂 (that people of different ages and different types do not all acknowledge the same standard) dar solutia lui (a real desire to believe all the good you can of others and to make others as comfortable as you can will solve most of the problems) nu prea tine la noi, unde majoritatea batrinilor inca se mai poticnesc intr-o verigheta.

      • Dragă Alex,
        o singură dată, nu prea ne potrivim la gânduri. Eu cred că noi trebuie să înțelegem puterea de corupere a sufletului prin vizual. O fată ”îmbrăcată” indecent va fi o pricină de poticnire pentru alții.
        Totuși, a purta inele, brățări, cercei, fuste scurte, decolteuri, etc. toate acestea chiar sunt un semn al smereniei, al modestiei?…
        Exemplul lui CS Lewis… de data asta nu sunt de acord nici cu el și cu nimeni.

  3. Alex te-ai intrebat cita minte si educatie au femeile din acele insule?

    • Pete –
      I think you missed my point.

      Era vorba ca vestimentatia crestinilor din orice societate e totdeauna in concordanta cu normele de eticheta si buna cuviinta ale societatii respective.

      Crestinii de oriunde, se imbraca modest, „cu rusine si sfiala” DUPA STANDARDELE LOCALE, nu dupa standardele unui alt colt de lume sau din evul mediu.
      Oricine intelege ca o crestina din Hawaii nu va merge la biserica in bikini – dar nici ca va fi imbracata dupa moda tarancilor mioritice.
      Deci ceea ce e considerat modest pe o insula in Pacific, poate foarte bine sa fie considerat indecent intr-un catun din Moldova.

  4. Frate Cristian Ionescu, CS LEWIS abordeaza problema indecentei senzuale in propozitia de mai jos:
    When people break the rule of propriety current in their own time and place, if they do so in order to excite lust in themselves or others, then they are offending against chastity.

    Now, e drept romincele noastre nu poarta cercei si inele, dar poarta fuste de $500 si posete de 1000 de dolari.Haine pe care le vezi numai pe „carpetul rosu” de a Oscar. De un timp incoace am inceput sa colind biserici americane, si drept sa va spun , senzualitate ca la noi nu am prea vazut inca in nici o biserica americana, masini de lux in parcare nici atit.

    Si nu uitati ca Lewis a scris in ani 40 si 50.

  5. Cristi draga –
    Nu cred ca e mare prapastie intre noi, bazat pe ceea ce spune Lewis. Argumentul lui, ca normele de decenta si buna cuviinta difera de la societate la societate sta in picioare.
    Evident ca daca o “hula girl” din Hawaii –ul de astazi ar ateriza printr-un “tunel al timpului” intr-o mahala din Londra reginei Victoria, s-ar isca mare, mare circ. Dar daca aceeasi fata merge pe-o insula vecina, n-o baga nimeni in seama. Motivul? Se incadreaza perfect in normele de conduita considerate OK si acceptate in “neighborhood”-ul ei.

    Revenind la oitele noastre, pot da un exemplu similar:
    Cit timp am locuit in Wisconsin, nu era picior de roman pe-o raza de 150 de mile. Daca sotia mea ar fi aparut in vreo duminica la First Assembly of God imbrobodita c-o naframa innodata in fata… toate surorile ar fi crezut c-o dor maselele :). Dar daca ar fi venit la Elim, in Chicago, fara batic si avind la git delicatul lantisor (“ring pendant” – which all the Naval Academy graduates give to their mothers) ma indoiesc ca bunul meu prieten Cristian Ionescu ar mai fi lasat-o sa cinte in biserica 🙂 :). Si e normal sa fie asa.
    Biblia ne invata sa nu fim o pricina de poticnire pentru vasele mai slabe 🙂 . Din cauza asta Pavel era cind Roman, cind grec sau iudeu, si tot din acceasi cauza Miriam, o misionara BEE, avea in poseta un batic cind venea prin Romania ca “turista”.

    Sint convins deci ca sintem pe aceeasi pagina in privinta acomodarii noastre dupa regulile cumunitatii si bisericii in care ne inchinam (si care totdeanuna vor parea prea stricte celor tineri si prea libertine celor in virsta).

    Fiecare biserica e indreptatita sa-si stabileasca standardele ei (dar numai bazat pe Scriptura) si sa accepte drept membrii doar pe aceia care sint de accord cu Statement-ul ei de credinta (Crezul bisericii – pe care cel mai adesea nu-l gasesc afisat pe site-urile bisericilor romanesti).

    Cit despre ispita vizualului – acesta e un subiect enorm de important, sint total de accord.
    Daca femeile ar viziona acest scurt video (http://www.prageru.com/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=62), cred ca s-ar imbraca mult mai atent.

    Cind fetele din bisericile noastre vor fi cu adevarat nascute din nou, vor intelege ca imbracamintea lor trebuie nu doar SA ACOPERE ci si SA NU ETALEZE, sa nu scoata in relief. Degeaba au unele rochia pina la glezne daca e mulata pe corp, si-i scoate in relief toate formele si rotunjimile! Nu doar lungimea fustei denota daca o fata se imbraca in chip cuviincios, cu rusine si sfiala (1 Tim. 2:9-10).
    Tinerii, de obicei, sint inclinati sa asculte si sa se lase influentati mai degraba de cei de virsta lor, si de-aceea am recomandat tuturor famililor cu copii de virsta adolescentei ca sa urmareasca si sa se implice in conferintele unor tineri model, gemenii Alex si Brett Harris: (http://www.therebelution.com/about/alex_and_brett.htm).
    E surprinzator cum tineri care au ramas imuni la zeci de predici din bisericile lor, au fost transformati radical dupa ce au participat la un Rebelution Tour, cu fratii Harris! (Fiica-mea, care a participat la dezbaterile lor despre modestie, a decis sa nu mearga niciodata la un strand, in costum de baie, daca erau si baieti prezenti).

    Deci problema modestiei, are de-a face mai mult cu inima decit cu garderoba.
    Bataliile pe acest front, foarte frecvente in bisericile noastre, le vom cistiga mai usor daca ne vom ocupa mai mult de interiorul copiilor nostri decit de exterioriorul lor.

  6. Sorry, am uitat sa specific ca videoclipul respectiv e intitulat „Men and the Power of the Visual”. Cred ca e afisat at the bottom.
    Toate acele scurte prelegeri (5 min.)sint exceptionale: fiecare valoreaza cit sase luni de college, dupa spusele autorului!

    • fr. Alex Pop, daca apostolul Pavel ar trimite o scrisoare „catre romini” sint sigur ca un capitol s-ar intitula „acoperirea picioarelor” in loc de acoperirea capului! 🙂

      • Dragã Gabi,
        De ce trebuie sã dezechilibrãm adevãrul Scripturilor, subliniind un principiu în detrimentul altuia…
        Dacã trebuiesc acoperite picioarele, nu crezi cã rãmâne destul si pentru cap? Sau a rãmas asa putin material de trebuie sã tragem dintr-o parte ca sã acoperim alta…

      • Frate Ionescu, ma intorc din nou la versetul din Coloseni 2:23,
        ” but they lack any value in but they lack any value in RESTRAINING SENSUAL INDULGENCE.”
        In societatea greaca capul acoperit ( sau descoperit ) simboliza ceva, pe care i putea duce pe unii in pacat. In zilele noastre inca nu am intilnit o persoana normala sa fie afectata de o femeie fara batic. Din cauza aceasta baticul( de fapt batista, ca nu e mai mare ca o batista) purtat in bisericile noastre nu are nici o valore in „RESTRAINING SENSUAL INDULGENCE.”. Pe cind celalalta „acoperire” , sint sigur ca sinteti de acord ca are o valore mult mai mare.
        Pavel le spune la greci sa se tunda, datorita firii( adica a civilizatiei romane), dar la evrei nu porunceste acelasi lucru.

  7. Bineinteles. Pavel ne si spune de ce trebuie sa ne pazim, in coloseni 2: 23 ( engleza suna mai bine)
    23 Such regulations indeed have an appearance of wisdom, with their self-imposed worship, their false humility and their harsh treatment of the body, but they lack any value in RESTRAINING SENSUAL INDULGENCE.
    Acelasi lucru il subliniaza Lewis in citatul de mai sus. Cravata, inelul, blugi, etc. nu are rost sa fie amintite, cel putin in societatea in care traim. Daca am merge in Afganistan , de ex., normele s-ar schimba.

  8. mie imi displac (si cred ca nu numai mie) pastorii care se dau altceva decat sunt, chiar daca invatatura lor este sanatoasa. ei una spun altora, si alta fac ei.
    deloc ma intereseaza ticurile lor.

    • Sper că nu este vorba de o aluzie ieftină.
      Una dintre armele întunericului este insinuarea.
      Prin insinuare nu spui nimic concret despre cineva (poate pentru că nu ai ce spune?…), dar faci afirmații de genul: ”lasă că știm noi” sau ”eeeh, bine-ar fi să fie așa…” sau ” mie nu-mi plac oamenii (pastorii) care…” ca și când în acest caz ar fi vorba de vreunul anume, deși expresia este la general.
      Am publicat comentariul pentru că exemplul este tipic și educativ.

  9. Fr Cristi ma bucur pentru astfel de conversatii chiar daca nu sintem totdeauna de acord dar pastram ce este bun si ne zidim unii pe altii asa da-i inainte GBY

  10. Fratilor, va rog sa va uitati la video acesta. Pastorul acesta explica cum trebuie sa se imbrace o femeie in societate si in biserica. Fratele Ioan Buia la presentat in biserica pastorita de el. Acest fel de explicatie trebuie folosit in toate predicile, 100% biblic, fara a te uita la fata omului. Scopul sa fie cum sa ne mintuim sufletele.

    • Marius , tare predica. Clipul asta trebuie pus la conventie, ca pastorii nostrii, din motive necunoscute mie, nu mai au curajul necesar sa explice subiecte dinastea controversate…..

  11. Acel video este disponibil şi la http://www.resursecrestine.r

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: