MAI EXISTĂ ABSOLUTURI ÎNTR-O LUME A RELATIVISMULUI?

Ernest Renan spunea că ”cele mai grandioase realizări ale umanității au fost aduse la îndeplinire în numele unor principii absolute”. Relativismul modern spune că nu există absoluturi… incluzând și această supoziție, nu? Această teorie a fost deturnată și pusă în slujba teoriilor umaniste care au ca scop eliberarea de dogme religioase și constrângeri sociale. Până la un punct această luptă a părut nobilă. A dus la dezintegrarea instituțiilor de represiune, a obținut drepturi elementare pentru toți cetățenii unei societăți, a creat oportunități pentru toate categoriile sociale. Necazul este că acest concept al opoziției față de puterea absolută și derivatele ei a fost dus până la… absolut. În revers,  Henry B. Adams spunea că ”libertatea absolută înseamnă absența oricăror limite. Limitele trebuie stabilite prin responsabilitate. Ideal este ca individul să exercite autocontrol, adică să fie responsabil.”

În ultima vreme constatăm răspândirea unui spirit al confuziei în special în cadrul exprimării principiilor de credință. Uimitoare mi se par demersurile referitoare la mărturisirile de credință ale denominațiilor evanghelice care, după părerea unora, nu mai reflectă realitatea obiectivă de pe teren. Mă refer în special la Mărturisirea de credință a Cultului Penticostal din România, aceeași cu a Uniunii Bisericilor Române Penticostale din SUA și Canada. Ceea ce de fapt se întâmplă pe teren este că din ce în ce mai mulți (credincioși, păstori și biserici întregi) o desconsideră și îi calcă principiile. În mod pervers ei mută conceptul de obiectivitate de la codul principial la comportamentul lor. Dacă mărturisirea de credință oricum nu se respectă, atunci să fie amendată mai degrabă decât să ne schimbăm noi purtarea (în bine, că în rău…).

Problema liberalilor este că (deși în batjocură ne cer nouă, conservatorilor, măsurători exacte) nu oferă noi delimitări. Și dacă am ajunge la o înțelegere cu privire la noile hotare, este în ADN-ul lor să le declare imediat război. Firea pământească nu iubește limitele. Obiectivul ei este anarhia, adică ziua în care fiecare își are propriul standard. Noul termen de referință al acestei ideologii este încredințarea. Nenorocirea este că pe zi ce trece, dumnealor îndeasă tot mai mult lista încredințărilor personale, aerisind pervers lista principiilor. Este un proces inadmisibil! Mărturisirea noastră de credință are în cel mai rău caz nevoie de noi specificații care să prevină abuzurile prin absoluțiune comise de unii în numele ambiguității ei pe alocuri. Nu vă înșelați, după ce se va reuși discreditarea structurii de autoritate a instituției, în obiectivul mașinii de război liberale se află Mărturisirea de credință. Le este insuportabilă pentru că îi condamnă. Cu Scripturile au rezolvat-o: ”le răstălmăcesc (spre pierzarea lor)”. Au mai rămas aceste jaloane învechite și retrograde. Când vor dispare acestea, atunci pe tobogan în jos…

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

26 răspunsuri to “MAI EXISTĂ ABSOLUTURI ÎNTR-O LUME A RELATIVISMULUI?”

  1. Frate Cristian,
    mare adevar graiti cand vorbiti despre tendintele evanghelicilor, in special ale noastre ale penticostalior. Un batran zicea recent cu durere „tineri nostri nu mai trebuie sa mearga in lume, ca sa ajunga la porci precum fiul risipitor ca au cocina cu ei in adunare, am lasat in curtea noastra mai intai mirosul de cocina iar apoi pe nesimtite ne-am trezit ca locuim in cocina… credinta noastra ieftina si sentimentala, muzica noastra moderna care ar avea succes nu numai la tanarul pierdut in casa tatalui dar mai ales in discoteca pentru ca acolo isi are originile, imbracamintea noastra lipsita de smerenie si simplitate, atat de extravaganta si provocatoare… nu doar miroase a cocina dar chiar este cocina… roscovele nu ne satura pentru ca nici nu ne putem hrani cu ele, ele sunt ale procilor… si zi de zi suntem tot mai mizerabili, flamanzi si goi…” Asta se intampla atunci cand am mutat hotarul (Proverbe 22:28) pe care l-a stabilit Dumnezeu pentru parinti nostri si pentru noi, cand credinta noastra este egocentrica si nu hristrocentrica (Marcu 8:34-38, Matei 16:24-28, Efeseni 4:17-24) aici se schimba totul… o credinta egocentrica are ca scop final FERICIREA, indiferent daca aceasta cere abatere de la principiile lui Dumnezeu, omul cauta doar sa fie fericit. In aceasta credinta omul si implinirea intereselor personale sunt in planul central iar Dumnezeu este in rolul secundar, adica dumnezeu este dependent de om si are nevoie disperata de om… Standardele in credinta egocentrica sunt dictate de om si Dumnezeu se conformeaza… in credinta Hristocentrica, Dumnezeu este in centru, principiile sale sunt suverane si omul are ca scop final SFINTENIA!!! Dumnezeu este dragoste, este bun dar este si sfant si drept, motiv pentru care nu promite ca in ceruri vom fi „dusi pe flori” (Ioan 16:20, 33), si el ne impune standardul Sau cu privire la noi si viata noastra, SFINTENIA(Evrei 12:14, 1 Tesaloniceni 4:3)! In aceasta credinta omul este dependent de Dumnezeu si trebuie sa se supuna planului lui Dumnezeu iar fericirea este doar o rezultanta a sfinteniei.
    Frate Cristian, eu de cateva zile ma tot intreb daca ce cititesc pe unele site-uri si bloguri, este adevarat sau sunt doar intentiile ascunse ale unor rau facatori… dar daca este si adevar prin scrierile pe care le-am citit inseamna ca ne trimitem copii la scoli crestine ca sa ii protejam si cand colo totusi ii infestam… despre (…) este vorba si alte scoli evanghelice am citit ca au probleme si reclamatii dar cel mai mult mi-a atras atentia aceasta (…)… am sa trimit cateva link-uri sa vedeti si sa va dati cu parerea, daca este adevar in cele scrie pe aceste siteuri, bloguri aceasta (…) trebuie inchisa repede ca sa nu fie infestati prea multi tineri dornici sa invate al sluji pe Dumnezeu. Eu nu am nici resursele necesare sa investighez cazul si nici autoritate in a face ceva, si daca as face, as face-o din dragoste pentru tineri dornici da a se pregati pentru slujire si pentru binele parintilor si posibilor investitori sinceri de face ceva pentru lucrarea Domnului. Eu am nadejdea ca Dumneavoastra aveti resursele necesare si autoritatea in a face un serviciu lui Dumnezeu si aproapelui prin a verifica care este starea acestei (…)… pun aici cateva adrese, unde sunt multe comentarii (…)
    si sunt multe altele daca veti cauta cu siguranta veti gasi multe alte locuri in care sunt date adevarate lupte de gherile datorita acestei (…).
    Chiar daca nu postati un astfel de mesaj va rog in numele Domnului investigati acest caz si lasati-va calauzit de Duhul lui Dumnezeu pentru a fi de un real folos pentru viitorii slujitori ai lui Dumnezeu. Cred ca la o conventie Penticostala de peste ocean ar trebui pusa in discutie situatia acestei (…) si nu numai… pentru ca sunt convins ca frati sinceri si cu dragoste pentru Domnul dau bani pentru aceste scoli, fara sa cunoasca realitatea… Eu atat am putut face sa va fac cunoscuta aceasta situatie si sa ma rog ca Dumnezeu sa intervina pentru binele celor in cauza. Cu aceasta ocazie va rog instiintati si pe alti pastori, slujitori ai Domnului din SUA, Canada si nu numai, dintre toti cei care sprijinesc astfel de lucrari, sa vada ce fac si pe cine ajuta ca blestemat este omul care se increde in om…
    Va multumesc pentru ca va faceti timp si pentru blog si cred ca aici cei dornici gasesc hrana si odihna pentru suflet.
    Domnul sa va calauzeasca si sa va dea biruinta in lucrarea la care ati fost chemat!

  2. Fr. Ionescu, la ce se refera Cbogdan ? (Cu privire la scolile crestine)

    • La… unele (…) școli (așa zis) creștine.
      Cele menționate de d-lui nu pot fi verificate ca atare, așa că le-am editat.
      Conceptul însă este valabil.

      • Frate Cristian, apreciez modul in care ati reeditat si ati atasat comentariul meu si cred ca stiti ce aveti de facut, pentru ca probabil cunoasteti mai bine situatia acestor „scoli crestine”… Domnul sa aiba mila…
        Marea durere este legata de faptul ca avem tot mai puyine cazuri de naste din nou si tot mai multe imitatii si falsuri religioase, azi am urmarit cu placere si cu lacrimi in ochii un interviu cu fr. Leonard Ravenhil, mare om a lui Dumnezeu si frumoase vremuri de inviorare spirituala… va rog pe toti cei ce doriti sa-l urmariti, nu este recent dar este incurajator pentru toti copii lui Dumnezeu care au ales sa nu se compromita si sa duca sfintenia pana la capat prin Harul lui Dumnezeu.

  3. Citesc Biblia de mai multe ori pe an aşa că nu prea am timp de alte cărţi sau studii. Nu-nţeleg de ce şi cum poate fi răstălmăcită Biblia; Biblia-mi pare clară, tot mai simplu de-nţeles. Nu ştiu d e ce trebuie ajustată prin mărturisire de credinţă. Îmi veţi zice că şi crezul creştin este bun; adevărat, dar pentru ce, dacă nu pentru cei dezinteresaţi de Biblie care vor să fie creştini fără studiu Biblic. Biblia este suficientă. Diferenţele doctrinare vin din lipsa aprofundării studiului Biblic, sau mai simplu spus, cunoaşterea superficială. Cărturarii acestui veac, ce-i drept, complică lucrurile, inchid accesul spre Impărăţia Domnului, astfel că cei mai mulţi oameni apucă pe căi lăturalnice. Dacă tot te plictiseşti la predică, dacă tot nu pricepi mare-lucru la studiu, ca om simplu, ce vei face: vei schimba atmosfera pe principiul contrabalansării, adică neutralizezi o extremă prin alta cu efect contrar.

  4. E drept, relativismul este o problemă, aproape sinonim cu indiferenţa, nepăsarea, dar problema este diversitatea:
    – o singură Biblie, mai multe interpretări
    – Un singur botez, mai multe culte
    – O singură credinţă
    – Un singur Domn şi Mîntuitor

    Deci nu-i de la Dumnezeu diversitatea; atunci, de unde? Dacă, de exemplu, sfinţi din diferite culte nu pot sta-n aceeaşi adunare, Domnul a pregătit un singur rai. Avem un avantaj, anume că atunci vom cunoaşte pe deplin, acum cunoaştem în parte.

  5. As vrea un raspuns in ce priveste CINA? se ia numai in Biserica? catolicii merg in spitale si acorda CINA oamenilor pe patul de suferintza, au fost vindecarii, penticostalii dece nu fac la fel? s-au cina se poate lua si acasa? exista un text in Biblie in care se arata ca numai in Bisericile penticostale se ia cina si o rinduiala dece o data pe luna? americanii o ia o data pe an in ianuarie, cercetarea o face fiecare credincios inaintea Domnului in fiecare zi

    • Cina Domnului se ia în părtășia bisericii locale. Nu înțeleg de ce spuneți că la penticostali nu se poate duce ”cina” acasă sau la spital în cazuri de boală sau daca persoana nu se poate deplasa la biserică. La noi și în mai toate bisericile evanghelice se practică acest lucru. Dar în general, împărtășirea se face – așa cum este și normal – în comunitate. De ce odată pe lună? Pentru că Domnul nu a spus ”în fiecare zi”, în fiecare săptămână” sau ”în fiecare an” și nici ”în fiecare lună” ci ”oridecâteori”: asta poate să însemne și odată pe lună.

      • Sunt de acord ca Domnul nu a specificat sa se ia in fiecare zi, singurul lucru de semnanalat ca Domnul a spus clar faceti aceasta in amintirea mea, Domnul nu a luat cina in fiecare duminica s-au simbata cum era sabatul, Domnul a luat CINA inaintea crucificarii, americanii aici in Hot Springs o ia o data pe an la inceputul anului, catolicii si ortodocsii in fiecare zi, inaintea spovedanie post si pe urma merg la impartasanie, cineva ma intrebat daca romanii sarbatoresc CRACIUNUL SI PASTELE i-am raspuns ca da, eu personal sarbatosresc Craciunul in fiecare zi, ii multumesc lui Dumnezeu pentru nasterea Domnului si Pastele la fel in fiecare zi il sarbatoresc pentruca i-mi aduc aminte ca Domnul a murit pentru iertarea pacatelor mele si cred ca AZI daca am sa mor voi fi in TAY, AZI IA SPUS TILHARULUI CA VA FI CU dOMNUL IIN RAT azi ia spus nu dupa ce se boteaza s-au merge la Biserica, vedeti Mintuirea nu este colectiva, mintuirea este personala, pentruca nimenii nu este perfect pe acest pamint, gresim intodeauna cu GINDUL-FAPTA S-AU OMISIUNEA

    • ….care biserica ( ca si denominatie) ia Cina o data pe an ?????….. biserica protestanta sau catolica? Declaratia pe care a-ti facut-o este din auzite?…..sau a-ti mers un an de zile la aceasi biserica, duminica de duminica si Cina a fost oferita numai o data in ianuarie? Nu va suparati de intrebare, dar pe blogurile cu participare romaneasca, 75 % + din referintele catre …”americani”, sau ” obiceiuri americane”, sau „biserici americane” sunt facute de oameni care niciodata nu au calcat pragul vreunei biserici americane, inclusiv pastori, si nimic nu este mai usor a critica, a devaloriza sau a ridiculiza decit ceea ce nu se stie.

      • Fr. Cornel, multi romani au contact cu „americanii” numai prin intermediul TBN, asa ca nu e de mirare ca gindesc asa.
        CJ Mahaney sa retras din conducerea „Sovereign Grace Min.” din cauza ca a fost acuzat ca e mindru. Acuma, ma gindeam la unii din pastorii nostrii………

  6. Aşa-zişii creştini, în loc să aibă grijă de Via Domnului, să o lucreze şi să o păzească, au dat gardurile jos – că, „cică sunt produse învechite ale regimului comunist” – şi au lăsat ca toţi mistreţii şi duhurile înşelătoare să pătrundă în Vie şi să fie călcată în picioare.

    Am ajuns la părerea că Răscumpărarea Memoriei este de fapt o chemare la revoltă faţă de principiile Biblice ale înaintaşilor noştri. Din multele comentarii apărute pe bloguri am dedus următorul lucru:
    Deoarece nu s-au putut face schimbările dorite în Cultul Penticostal, schimbări de tip „hollywood” cu viziuni libertine şi lumeşti, s-a recurs la scoaterea la lumină a celor care au colaborat cu Securitatea şi a eticheta lucrarea Domnului „că nu merge bine datorită fostei colaborări”. Deşi este regretabilă colaborarea cu duşmanii Domnului, şi sunt lucruri care trebuiesc rezolvate, dar tot la fel de regretabilă este şi învăţătura lui Balaam prin care se urmăreşte ca Biserica Domnului să fie contopită cu duhurile veacului.

    Păi ce facem fraţilor? Părăsim Calea Domnului? (Că de lărgit nu o putem lărgi – una este Calea Îngustă şi alta este calea lumii.) Ne întoarcem din nou în mocirla păcatelor din care am fost scoşi? Ne îmbrăcăm din nou cu faptele firii pămînteşti, pe care odinioară le-am osîndit şi de care am fost izbăviţi? Trăim după îndemnurile Duhului Sfînt sau după îndemnurile firii pămînteşti? Păi, ori o rupem cu păgînătatea şi cu poftele lumeşti, ori ce facem?

    • Răscumpărarea memoriei este un demers care poate fi merituos atâta vreme cât nu va fi asociat cu vreun alt curent. Chiar dacă este incomplet și de aceea în curs, viabilitatea lui depinde de totala sa neutralitate când este vorba de alte subiecte. Până recent, pastorul Vasilică Croitor a reușit să mențină acest echilibru. Am avertizat de la început că suportul meu este condiționat tocmai de disciplina de care autorul va da dovadă în acest sens. Șchiopătările sale și ale altora din anturajul său legate de Peniel din ultima vreme ne dau dreptul să punem sub semnul întrebării motivația inițială a demersului. Sperăm (încă) să fie doar o coincidență nefericită. Intervenția lor vis a vis de Peniel este cu atât mai nefericită cu cât dacă în cazul Răscumpărarea memoriei se cereau capete acum primim o invitație la moderație. Această inconsecvență este suspectă, foarte suspectă! Mai vedem…

  7. http://www.foxnews.com/politics/2011/07/14/calif-gov-signs-landmark-law-to-teach-gay-history/?test=latestnews

    Azi, guvernatorul Californiei a semnat o lege care introduce „educatia” LGBT la scoli si la gradinite. La copii de 5 ani!!!

    Wake up Christian America! In ritmul asta, in curand va fi ilegal sa predicam in bisericile noastre din Romani 1, si multe alte texte care sunt categoric impotriva agendei si pacatului LGBT. In curand e posibil ca o predica sa fie considerata „hate-speech,” si biserica sa-si piarda statutul non-proft, sau mai rau.

  8. Sunt de acord cu fratele Ilioi ca pe blogurile crestine de multe ori vin diferiti oameni cu speculatii si incitari. Nu va cer sa-i cenzurati frate Ionescu fiindca trebuie sa vedem si partea monedei de extrema ultra-conservativa, anti-americana… Parerea mea este ca metodele de lucru ale penticostalilor, baptistilor din USA trebuie optimizate, actualizate pentru secolul 21 in care traim. Prin asta vreau sa spun ca avem nevoie de calauzirea Duhului Sfant si de oameni care in frica si temere de Dumnezeu iau decizii nu de dragul „TRADITIEI” Cultului Penticostal ori Baptist. Avem nevoie sa ajungem cu Cuvantul lui Dumnezeu nealterat la inima tinerei generatii din USA ce se framanta intre doua culturi crestine total diferite, cultura crestina romana cu specific bizantin, cu accent pe smerenie – cel putin se vorbeste in biserica de asta – si o cultura crestina americana de exteriorizare, de adorare vadita, nu ascunsa a lui Dumnezeu, ceea ce face pentru cei veniti din cultura crestina romana sa para ca un „show” bine teatricizat. La amandoua culturi insa sunt excese cum stim prea bine… Noi insa, dupa parerea mea, trebuie sa luam ce este bun de la amandoua si sa-l folosim spre slava lui Dumnezeu. A ne izola in „mici colonii romanesti” nu va ajuta nici viitorul bisericilor romane din USA si nici impactului care l-ar putea avea comunitatea crestina din America avand o pozitie de mijloc. Dumnezeu sa ne dea intelepciune sa luam in considerare decizia care e mai buna pentru o expansiune a bisericii lui Dumnezeu romane in USA si pana la marginile pamantului.

    • Pentru Daniel M.

      Traesc in orasul New York de peste 20 ani. Cunosc cultura si crestinismul romanesc (protestant), Am vazut si invatat multe din cultura si crestinismul american.Apreciez ceeace ai spus tu: „excese sunt la amindoua, sa luam ce e bun” (si credeti-ma romanilor, avem multe de invatat !)
      Sa fim smeriti (nu numai in „exterior „), sa ne rugam pentru calauzirea Duhului Sfant, asa cum si tu spuneai, si sa nu credem ca noi am inventat crestinismul .(cum li se pare unora)

      Dupa aprecierea mea modesta, comentariul tau merita nota ” 10 ”

      Sa ai o zi buna !

  9. Da exista absoluturi! Faptul ca omul a capatat mai multe cunostinte si are un orizont mai larg nu il face sa fie altfel decat om deci tot ce era valabil pentru oameni acum cateva sute de ani este valabil si acum ca de exemplu tot sange rosu si nu albastru avem desi de la Potop au trecut cateva milenii.

    Ideea ca nu mai exista absoluturi este o minciuna, evident indusa de Tatal minciunii. Toti care o cred vor vedea ca cel putin durerea este la fel, neschimbata de mii de ani… si nu a evoluat sau s-a relativizat… o lacrima valoreaza fix cat o lacrima indiferent de timp sau de cine o varsa…

    Pedeapsa cea mai grava care li se poate da celor rai este sa fie lasati in pace sa faca ce doresc. Indiferenta totala eventual separare fata de ei! Caci un om este lovit de… insasi pacatele lui… si propriile nedreptati… ii pun piedici…

  10. Ce v-am spus eu in urma cu ceva timp fr,CRISTIAN IONESCU? Acest om nu este serios,si nu ati crezut ,si a-ti anulat toate comentariile mele cu privire la el,si participarea lui la PENIEL.Este pacat ca acest om cheltuieste bani de la cult pentru jocurile lui murdare,si chiar de la voi de la americani.Este un jmecher al zilelor din urma. (v.c.)

  11. ….real sau nu….clar ca inca este salvare…mai este loc la cruce…si ar trebui sa se face pasii in fata, nu sa se semneze juruinte nu suntem blocuri politice nici in armata…suntem in armata Domnului si aici merge pe dragoste…DRAGOSTEA E SINCERA

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cristian Ionescu despre Răscumpărarea Memoriei « România Evanghelică - 16 iulie 2011

    […] Cristian Ionescu: “Răscumpărarea memoriei este un demers care poate fi merituos atâta vreme cât nu va fi asociat cu vreun alt curent. Chiar dacă este incomplet și de aceea în curs, viabilitatea lui depinde de totala sa neutralitate când este vorba de alte subiecte. Până recent, pastorul Vasilică Croitor a reușit să mențină acest echilibru. Am avertizat de la început că suportul meu este condiționat tocmai de disciplina de care autorul va da dovadă în acest sens. Șchiopătările sale și ale altora din anturajul său legate de Peniel din ultima vreme ne dau dreptul să punem sub semnul întrebării motivația inițială a demersului. Sperăm (încă) să fie doar o coincidență nefericită. Intervenția lor vis a vis de Peniel este cu atât mai nefericită cu cât dacă în cazul Răscumpărarea memoriei se cereau capete acum primim o invitație la moderație. Această inconsecvență este suspectă, foarte suspectă! Mai vedem…” […]

  2. Răspuns la interpelările pastorului Cristi Ionescu | Răscumpărarea memoriei - 19 iulie 2011

    […] să fiu interpelat direct, dar e bine cel puţin că mi s-a atras atenţia asupra existenței comentariului, pe care îl redau mai […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: