ORICE GEN MUZICAL POATE FI CREȘTIN?

Una dintre controversele majore ale creștinismului postmodern se leagă de genurile muzicale. Nu, nu mă refer la preferințe. Este o grămadă de muzică în bisericile noastre care – pe mine personal – nu mă ajută cu nimic. În primul rând datorită faptului că platformele cu microfon au fost invadate de tot felul de afoni care n-au o voce plăcută, nu au nici măcar ureche muzicală și unii nici nu au habar de ceea ce cântă. Dacă slujirea este motivată de darurile și înzestrările Domnului, atunci ideea că falsează dar nu contează (bine că Îl laudă pe Domnul) nu mai are trecere. În al doilea rând, sunt sufocat de balivernele care trec drept cuvintele muzicii de închinare contemporană. Pe urmă, ideea de a camufla lipsa noastră de calitate instrumentală prin zdrăngăneli haotice dar aglomerate asurzitor, iată ce mă exasperează. Nu mai vorbesc de datul ochilor peste cap, îngroparea buzelor între dinți, lălăirea tâmpă a capetelor, gemerea de-a dreptul senzuală a cântatului și alte jocuri de scenă care ne fac să ne strâmbăm pe sub scaune de rușine…

Trecând (cu greu) peste toate acestea, eu întreb altceva: este orice gen sau stil muzical neutru? Prin ce (mai) identificăm muzica creștină? Știu și înțeleg că orice melodie poate fi forțată să reprezinte mai toate genurile muzicale. Priviți pe regretatul pianist Anthony Berger interpretând în videoclip-ul următor aceeași melodie în diferite stiluri.

Când, din punctul de vedere al simțului muzical creștin (dacă este vreunul), începem să ne simțim inconfortabil ascultând un anumit gen sau interpretare? Pot rap-ul, rock-ul, heavy metal, pop și, nu vă supărați pe mine, chiar muzica romanțată de pahar, populară și lăutărească să treacă drept muzică creștină doar pentru că versurile au un mesaj creștin? Avertizez din start că răspunsul nu este simplu, iar ușor în niciun caz. Trebuie să acceptăm că dacă eliminăm factorul cultural, din punct de vedere muzical rămânem cu foarte puține opțiuni. Multe genuri muzicale au fost mai întâi consacrate în spațiul secular și doar mai apoi introduse în biserică. Deși o parte din repertoriul clasic este creștin, majoritatea sa reflectă cultura și spiritul laic al vremii. Pe de altă parte, știm că majoritatea tinerilor ascultă o varietate de stiluri și nu doar… muzică creștină. Este o realitatate (tristă) obiectivă.

Vă ofer un criteriu pe care îl consider pertinent și de bun simț pentru acceptarea unui anumit stil muzical în bisericile noastre.

Ce și pe cine reprezintă stilul muzical și ce percepții le crează ascultătorilor.

Aș dori să înțelegem că stilurile muzicale sunt măcinate în moara timpului. Unele devin irelevante și dispar pur și simplu. Altele devin consacrate și universal acceptate. Altele intră într-un proces de asimilare în alte genuri, iar alte stiluri devin moftul unui segment monden (cum este, de pildă, jazz-ul). Un stil acceptat în biserică trebuie mai întâi procesat. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că timpul i-a probat durabilitatea prin acceptarea de suflet a maselor, l-a eliberat de asocierile păguboase ale originii și l-a consacrat în conștiința spiritului bisericesc. Rap-ul spre exemplu, este perceput ca un simulacru muzical, reprezentând spiritul de ghetto metropolitan și nu are o aplicație viabilă în spațiul religios. Muzica rock este prea recent asociată cu revoluția sexuală pentru a nu produce o adâncă repulsie omului duhovnicesc. Introducerea unui nou stil de muzică în biserică nu se face forțând conștiința și zona de confort a comunității. Încă un lucru trebuie adăugat: orice stil muzical are nevoie de o acomodare cu sensul de frumos al esteticii umane. Acest sens este și individual, caracterizat de preferințe muzicale dar și colectiv atunci când un stil devine cel puțin tolerabil pentru toți. În biserică nu se impun preferințe ci se caută un spirit comun al închinării. Cu preferințele te poți delecta în căști. La biserică ne închinăm împreună.

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

44 răspunsuri to “ORICE GEN MUZICAL POATE FI CREȘTIN?”

  1. Adevarul este ca lipsa dedicarii totale in mana lui Dumnezeu ca fii si robi intai, duce la acest statut de vedeta atunci cand cineva este pus intr-o slujba oarecare. Observand atent Comportamentul actualilor slujitori de orice fel, si aici …nu ma refer doar la predicatori ci la oricine face o slujba in casa Domnului ,vom vedea tendinta noastra de competite absurda dusa deseori pana la ridicol de a fi mai bun ca celalalt , de a canta mai artistic ca celalalt ,de a spune lucruri mai deosebite de ceilalti, doar ca sa iasa in evidenta unicitatea persoanei in cauza iar nu pentru slava lui Dumnezeu. Asta aduce dupa sine o adanca desradacinare de adevar si in consecinta rupe si destrama adevaratul mesaj al lui Hristos pentru oameni: cine va vrea sa fie cel mai mare intre voi sa fie slujitorul tuturor!! Adevarul original al bisericii (si cata vreme se lucreaza departe de Cristos) continua sa fie un mesaj fals si fara rezonanta pentru cei ce-l aud

  2. Frate Ionescu,
    eu de profesie sunt muzicant pentru ca nu pot zice muzician. Muzicieni au fost J. S. Bach, L. Beethoven si alti mari compozitori si interpreti… pot zice ca tot ce ati spus pana aici reprezinta o mare realitate despre toata debandada care este la noi in biserici.
    Cum am putea sa schimbam aceasta? sa constientizam rolul important pe care il are muzica in practica si viata noastra de umblare cu Domnul.
    1. La scolile de teologie ar trebui ca viitori slujitori pe coate si pe genunchi sa invete muzica.
    4 ani cat este facultate sa faca muzica (teoriie, cant coral si istoria muzici). Nimeni nu este afon atat timp cat o persoana aude poate sa faca si muzica. asa ca cine are chemare sa fie pastor si aude poate sa faca muzica. Nu ma refer la muzica de performanta, aceasta se face de la varste fragede si cu mari sacrificii… Fiecare slujitor ar trebui sa cunoasca evolutia genurilor muzicala, sa le poate clasifica si identifica prin auditie, sa aiba cunostinte teoretice si istorice despre un anumit gen. Atat timp cat nu stim ce este un gen muzical, cine la cantat, cum sa format, unde sa format, de ce a fost agreeat, Ce reprezinta acel gen, Care este scopul pentru care este practicat genul respectiv, Cui se adreseaza genul, care sunt efectele pozitive si negative aduse asupra intelectului uman…. si alte intrebari de cercetare…
    Daca conducatori de biserici ar avea habar de unde vine muzica cantata de catre asa zisi „muzicieni” sau „artisti” crestini am stii ce este reverenta in inchinare.
    Este un articol foarte tare sper sa fie citit.
    Din pacate la scolile de teologie penticostala din Romania nu se studieaza muzica de nici o culoare, aceasta materie nu este cuprinsa in programa de studiu. Pacat pentru ca ea este un element fundamental in practica noastra crestineasca…
    2. Sa trimitem copii si tineri talentati la scoli de muzica ca sa fie capabili sa cante muzica buna sau culta… atat timp cat nu investim in aceasta latura nu ne putem astepta la rezultate. O persoana care invata muzica singra, dupa ureche nu v-a aborda muzica culta clasica pentru ca este prea complexa si grea ca sa fie invatata fara profesor. In schimb muzica usoara se invata usor dupa ureche… canti ce auzi, daca auzi mai bine canti mai bine, daca auzi mai rau,canti dupa cum auzi … 🙂
    3. Promovarea presoanelor din Biserici care studeaza sau au studiat MUZICA si raman in Hristos. Nu este suficient ca cineva studeaza muzica trebuie ca acea persoana sa fie spirituala, sa ramana in Hristos si sa faca lucrarea pentru Domnul si zidire sufleteasca a biserici, nici intr-un caz nu pentru foloasele sale.
    Pentru slujitori care citesc acest site si doresc sa faca putina curatenie in biserica sau viata personala, in ceea ce priveste inchinarea prin muzica le recomand cateva materiale excelente si care cu siguranta merita sa fie citite de toti cei ce slujesc intr-un fel sau altul Domnului: De ce am parasit miscarea muzicii crestine contemporane – Dan Lucarini, Inchinarea un ghiveci – Peter Masters, Nu tot ce luceste este Aur – John F. MacArthur, MUZICA ÎN ECHILIBRU – Frank Garlock şi Kurt Woetzel, Pregatirea inchinarii – David W. Patterson, Ce s-a întâmplat cu închinarea? – A. W. Tozer… probabil mai sunt si alte carti bune care merita citite daca cineva le stie poate sa imi spuna si mie sunt multe de invatat aici…

    • Nu prea știu, sincer, ce trebuie făcut. Deocamdată urechile mele împreună cu mine facem scandal! 🙂

      • Da, asta este bine si ma bucur ca sunteti printre putini pastori, pe care cu siguranta pot sa-i numar pe degetele de la o mana, preocupati de ce se canta si cum se canta in Biserica, Dumnezeu sa va intareasca si sa ramaneti tot la fel va recomand cu dragoste sa treceti prin cartile amintite daca nu ati trecut deja.

  3. Muzica rock este prea recent asociată cu revoluția sexuală pentru a nu produce o adâncă repulsie omului duhovnicesc.
    Asa e.Chiar si Un membru al trupei rollingstones a declarat ca i se pare stupid sa folosim ritmuri rock pentru cantece crestine.Chiar daca ar fi cele mai frumoase versuri,ritmul le cam ucide.Acesta a spus-o clar si raspicat ca rockul e satanic.Sa spui rock crestin e ca si cand ai zice drac crestin.Makes no sense.

    • Asta toti o stim de la mic la mare… dar vorba aia ma fac frate cu (…) pana trec puntea si apoi il linsez… da de unde mergem din rau in mai rau si nu exista remediu… ne-am compromis si am lasat ca sa fim maritati cu lumea nu cu Hristos…

      Suflete preacurvare! Nu ştiţi că prietenia lumii este vrăjmăşie cu Dumnezeu? Aşa că cine vrea să fie prieten cu lumea se face vrăjmaş cu Dumnezeu. acov 4:4
      Afară sunt câinii, vrăjitorii, curvarii, ucigaşii, închinătorii la idoli şi oricine iubeşte minciuna şi trăieşte în minciună! Apocalipsa 22:15

  4. Daca toate genurile muzicale sunt crestine nu-mi mai ramane decat sa afirmam ca toti oameni sunt mantuiti…

  5. De îndată ce abordăm problema muzicii în biserică intrăm într-un hățiș din care greu se iese… În ce mă privește, când vine vorba despre muzică, singurul verset din Scriptură care mă ajută este cel care spune că harul lui Dumnezeu ne ajută s-o rupem cu păgânătatea. Cu alte cuvinte, dacă lumea, adică păgânătatea (cu toate genurile ei muzicale) o ia la stânga, noi – biserica – ar trebui s-o luăm în direcție opusă, adică la dreapta. Simplu, nu? De aceea cred că biserica își poate crea propria muzică, fără influențe vădite de un fel sau altul. Eu unul sunt baptist și cu toate că n-am o sută douăzeci de ani, îmi plac cântările vechi, adică alea de se cântă la țară. Alea-mi plac mie. Nu le bag pe gât nimănui dar mie alea-mi plac. Ce ascult în timpul liber, când nu sunt în biserică? De toate, dar nu mor fără muzică. De plăcut nu spun ce-mi place că pică alții de la credință…

    • Păi nu căzurăm frate Shifu de acord că nu mai cântăm ce-i place fiecăruia da nu și la restul? Că dacă spre exemplu acum zicem una veche de la țară de vă place matale, pe urmă vine Gigel și vrea un rap? Pe el cum îl dumirim?

      • Problema lui Gigel este ca el vrea sa introduca ceva din mediul secular in biserica. Acest „ceva” este asociat cu un stil de viata detestabil. Muzica hip-hop, in special gansta’ rap a iesit din stilul de viata criminal si jegos din ghetto-urile noastre. Nu se pot concepe inflectiile vocale apasate, gesturile amenintatoare, imbracamintea, crimele, etc, care fac parte din aceasta musica, ca ele sa fie asociate cu versuri crestine. Este o contradictie in termeni. Asta e clar.

        Problema se complica cand Gigel si prietenii lui „increstinesc” hip-hop-ul, si schimba toate lucrurile negative din el in ceva acceptabil. Ramane doar beat-ul, instrumentatia si versurile crestine. Eu tot nu le-as accepta in inchinarea din biserica pt ca ritmul are originea in ce am descris mai sus. Tocmai din cauza asta „christian rap” nu are prea mare succes (comparat cu alte genre) pe piata muzicii crestine.

      • Gigel să-și aranjeze șapca pe cap (cu cozorocul în față, nu pe ceafă) și, dacă vrea rap de calitate, să asculte TUPAC… Îmi zicea un cunoscut pe vremuri (pe vremuri fiind acum vreo 10 ani) că bisericile libere din Scoția (Free Church of Scotland), o adunare de biserici Evanghelice super-conservatoare rupte de biserica tradițională a Scoției, că au rezolvat problema în felul următor: tot observând oamenii că apar probleme din cauza muzicii, au hotărât să cânte (în timpul slujbelor duhovnicești) NUMAI psalmii în sistem metric (fiecare psalm având câteva melodii pe care poate fi cântat; așadar 150 de câteva ori… ai ce cânta vreo trei vieți). Cine vrea să cânte alte cele (cu instrumente de tot felul, în stiluri de tot felul și așa mai departe) e liber s-o facă după terminarea slujbei sau, dacă vrea să fie folositor bisericii, pe stradă, făcând Evanghelizare…

      • @Chris, nu stiu virsta da, dar muzica „acceptabila” in biserica romana traditionala nu cu multi ani in urma era considerata lumeasca. Pe cind eram eu mic copil si mergeam cu bunica mea la biserica, nu erau acceptate orga sau chitara electrica. Singurele instrumente erau accordion, chitara acustica, vioara si asa mai departe. Muzica traditionala acceptabila era asa numita muzica „populara”. Muzica „usoara” care se aseamana cu genul de muzica practicat astazi in bisericile noastre era considerat diabolic. Oare cine are dreptate? Noi ca acceptam genul de muzica „usoara” tip worship sau sfintii de alta data care au interziso?Biserica primara se para ca nu cinta foarte mult, este doar un exemplu in NT, dar activitatea lor principala era „Ei stăruiau în învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frângerea pâinii și în rugăciuni”. Domnul Isus a spus ca adevaratul inchinator se inchina in duh si adevar, nu a exclus preferintele muzicale a nimanui, de la muzica populara, clasica, rap si etc.

      • @Eu,
        Inteleg argumentul cu muzica tip worship moderna care se canta astazi in multe biserici (chitari, tobe etc) fiind probabil considerata lumeasca cu 40 ani in urma… E veridic. Orice generatie filtreaza aceste lucruri la nivelul ei de intelegere, educatie si in special ce este acceptabil in zona ei geografica.

        Dar… argumentul nu tine la hip-hop/rap. Trebuie sa intelegeti ca acest stil de muzica nu poate fi separat the stilul de viata criminal pe care il reprezinta. Va rog studiati in detaliu anturajul hip-hop-ului. Verificati artistul menitonat de Shifu si mesajul va convinge sigur.

        Imaginati-va pe Gigel 🙂 cu cozorocul pe ceafa la condus de inchinare. Apoi gesticuleaza stil hip-hop, preseaza fiecare cuvant cu emotii agresive si fata schimonosita, invita adunarea la sarit in sus in ritm, si atunci aceasta devine concert hip-hop nu inchinare. Uitati-va pe youtube la „christian” rap romanesc. Vai s-amar.

  6. Nelu Jichita -Kitchener-Ontario Răspunde 27 iulie 2011 la 8:15 PM

    Greu subiect.
    Eu l-am cunoscut pe Domnul in urma cu 3 ani de zile.Am incheiat legamant in apa botezului la o biserica penticostala ,dar care am observat acum dupa trecerea acestui timp ca numai penticostala nu este.Dar acesta este un alt subiect. Cat priveste muzica ,este clar ca in multe bisericii se incearca o copiere masiva a sistemului American,daca imi permiteti sa-l numesc asa.,si asta incepe cu muzica si forma de lauda si inchinare.Acum sunt intr-o biserica adevarat penticostala unde cred eu ca se incearca o lauda si inchinare in comun .
    Eu unul cred ca este un lucru foarte important si benefic ca inchinarea sa fie in comun si nu doar ptr.un anumit segment din biserica.Cat priveste genul de muzica nu pot comenta prea multe, ca poate starnesc reactii pro si contra,ceea ce nu doresc.
    DOMNUL SA VA BINECUVANTEZE .

  7. În ceea ce priveşte pianul şi compoziţia, aş putea multe să vă spun pentru că sunt în teren „la mine acasă”. Am pregătire în domeniile acestea din fragedă copilărie şi din ele î-mi cîştig pîinea. Dar nu asta e important. Vorbim de muzica din biserică…

    Pentru a da randamentul maxim în „slujba de Levit”, este nevoie de următoarele lucruri:
    1) Chemarea Domnului în slujba respectivă.
    2) Ungerea Divină pentru slujba respectivă.
    3) Umblarea în Căile Domnului.
    4) Pregătirea profesională pentru slujba respectivă.

    Intenţionat am lăsat pregătirea profesională pe locul 4, nu pentru că aceasta nu ar avea o importanţă oarecare, ci pentru că – trebuie să recunoaştem, nu toţi au avut parte de posibilităţile necesare de a studia muzica la nivel profesional; fiecare î-şi cunoaşte mai bine conjuncturile vieţii prin care a trecut.
    Dar…toţi Leviţii trebuie să îndeplinească punctele 1, 2, şi 3 – fără nici o excepţie. Dacă la aceste puncte se falimentează, atunci lucrarea nu î-şi mai dă randamentul dorit. (Nu toţi apostolii au avut studiile lui Pavel, dar TOŢI au avut parte de aceeaşi chemare, şi TOŢI – fiecare în dreptul lui – au dat un randament extraordinar în lucrul Domnului.)

    În ce privesc genurile de muzică, aici avem de a face cu un teren foarte vast. Am putea asemăna acestea cu mîncărurile din bucătărie. Unul spune că mîncarea e prea sărată, altul spune despre aceeaşi mîncare că nu e suficient de sărată. Altul spune într-un fel, altul într-altul. Cam la fel e şi cu genurile de muzică. La aceeaşi cîntare, unul poate plînge în hohote, iar altul se ispiteşte la maxim. Dar…în niciun caz, cel ce îndeplineşte punctele 1, 2 şi 3 amintite mai sus, nu este caracterizat de lucrurile pe care le-a menţionat fratele Cristi Ionescu în articolul dînsului – „…de datul ochilor peste cap, îngroparea buzelor între dinți, lălăirea tâmpă a capetelor, gemerea de-a dreptul senzuală a cântatului și alte jocuri de scenă care ne fac să ne strâmbăm pe sub scaune de rușine…”
    Trebuie să fim serioşi! Aşa cum a spus apostolul Pavel de unele lucruri, că de multe ori şi „firea ne învaţă cum să ne purtăm (şi să cîntăm)”. (Numai să nu ne ieşim din fire! 🙂

    E un subiect foarte vast şi ar fi foarte multe de spus – de textul cîntărilor, de felul cum se cîntă, de concordanţa dintre text şi muzică, de suprapunerea accentului metric cu cel tonic, de felul cum se folosesc acordurile şi armonia în general, noţiuni de contrapunct, combinaţia instrumentelor, etc., etc. Doamne, sunt aşa de multe!

    Fraţilor, ce aş sugera în final, ar fi aceasta: E bine să ne ferim de extreme, din toate punctele de vedere, şi să croim cărări drepte!

    • si eu sunt din domeniu, si sunt de acord cu tine… doar cine a trecut prin istoria muzici, teoria muzici, armonie si contrapunct poate sa inteleaga cu adevarat marele efect care il are muzica asupra psihicului uman….

  8. Raspunzind la titlu……NU !!!!!…..Nu orice stil de muzica poate fi crestin. Parafrazindu-l pe Caragiale, MUZICA ESTE CEVA CE ITI ZGIRIE URECHILE PLACUT. Conform acestei definitii, mult din ceea ce se cinta azi…..NU E MUZICA, pentru ca numai placut nu este pentru urechi…..

  9. M-am gindit ca acest experiment poate fi educational in aceasta discutie. For her next experiment, Mrs. Retallack used two chambers (and fresh plants). She placed radios in each chamber. In one chamber, the radio was tuned to a local rock station, and in the other the radio played a station that featured soothing „middle-of-the-road” music. Only three hours of music was played in each chamber. On the fifth day, she began noticing drastic changes. In the chamber with the soothing music, the plants were growing healthily and their stems were starting to bend towards the radio! In the rock chamber, half the plants had small leaves and had grown gangly, while the others were stunted. After two weeks, the plants in the soothing-music chamber were uniform in size, lush and green, and were leaning between 15 and 20 degrees toward the radio. The plants in the rock chamber had grown extremely tall and were drooping, the blooms had faded and the stems were bending away from the radio. On the sixteenth day, all but a few plants in the rock chamber were in the last stages of dying. In the other chamber, the plants were alive, beautiful, and growing abundantly.
    http://www.dovesong.com/positive_music/plant_experiments.asp

  10. Si inca un experiment:
    A study by G. M. Schreckenberg and H. H. Bird (1988) on mice demonstrates the widespread effects of music. 36 newly-born mice were divided into three groups: harmonic, disharmonic, and a control group. Around the clock, the harmonic group was exposed to harmonic music, the disharmonic group was exposed to disharmonic music, and the control group was kept in a relatively quiet environment. Two months into the study, four mice from each group were killed and preserved for later study. The remaining mice were given three weeks of maze training followed by three weeks of rest during which no training took place. After the rest period, they were tested for another three weeks to determine how much they remembered, then they, too, were killed and their brains were studied along with the previous twelve mice’s brains. The results demonstrate that disharmonic music causes brain nerve damage and behaviour degradation includes cannibalism

  11. @Ovidiu, chiar asa, de ce nu se poate organiza o forma de invatamint muzical crestin? Si eu stau si ma intreb cui ii foloseste fanfara in casa de adunare?Este clar forma de formatie muzicala pentru afara,in aer liber!Nimeni nu se gindeste la citi decibeli are acces urechea mea.Cit despre genuri, acestea sunt aduse in primul rind de catre tinerii interpreti si prin aceasta ei se dau de gol ce asculta in timpul lor, iar o alta problema este dorinta de succes a celor ce cinta.Afacerea pune amprenta si pe calitatea acestei muzici.Avem atiteaa forme de scoli biblice, tot felul de cursuri de misionariat, de indrumare si ajutorare, de scris carti de cintari( mai ales in ultimii ani) si dupa cum vad eu, fonduri nu prea se duce lipsa.Cit despre specialisti cu studii serioase in domeniu, mai are Domnul vreo sapte mii , nu? Cred ca ramine o treaba de curaj si implicare.Oricum articolul tau arata profesionalism si credinta curata.Personal eu spun ,hai sa ne rugam pentru aceasta.

    • @ Mihail.
      (a. învăţămîntul muzical; b. muzica interpretată; c. decibelii; d. oamenii Domnului.)

      a. Cînd este vorba de lucrătorii din Via Domnului, toate lucrurile trebuiesc filtrate prin prisma naşterii din nou, a pocăinţei personale, a chemării în slujba respectivă şi a ungerii Divine pentru acea slujbă. Dacă aceste elemente lipsesc, atunci învăţămîntul muzical creştin de care aminteai se aseamănă cu un decor pe o ladă de gunoi. Biblia numeşte aceasta „Vin nou în burduf vechi.”

      b. Bineînţeles, muzica cu care interpretul se hrăneşte, aceea o prezintă şi în public. „Fiecare dă ce are”, că dacă n-are, atunci face maimuţăreală şi imită ce-o văzut pe la alţii.

      c. Nu ştiu din ce biserică faci parte, dar fanfara de care spuneai, poate să-şi ajusteze uşor volumul de proiecţie a sunetului.

      d. Domnul mai are oamenii Săi, chiar dacă aceştia stau tăcuţi pe margine. Şi tăcerea î-şi are vremea ei…
      Spunea poetul „Să mor de sete, tot n-aş bea din ape otrăvite”…

      • Ideal, da, teoretic, da, insa eu cred ca cine cere, v-a capata, vointa de slujire trebuie. Biserica mea este penticostala, cred ca se incadreaza in categoria”mare”, ca doar are la fanfara mai mult de 25-30 de pasionati.Intre ei foarte multi tineri, care au invatat cu cineva din biserica, amator si el. Deci dorinta, rugaciunea si bine’nteles binecuvintarea Domnului si a iesit de o fanfara.Dar, tu imi spui ca poate cinta in interior in casa de rugaciune? fanfara cred ca este pentru afara, am mai spus, dar tu ocolesti raspunsul sau eu nu am dreptate.Am emis doar o parere, cert este ca atunci cind cinta, eu trebuie sa iau masuri cu urechile mele, imi este greu.(probabil sunt mai sensibil) dar inca nu am iesit din sala.Cit despre cintarile fanfarei, te rog sa-mi spui criteriile dupa care eu pot deosebi cind cinta a fanfara si cind este lauda si inchinare.Deosebesc muzica in ritm de mars, de vals si …cam atit.Ei pot cintaa orice, daca spun ca lauda pe Domnul, eu ii cred, dar cam atit, cu trairea e mai dificil, ba la incheiere trag asa un final de un zgomot asurzitor si intrerup brusc, la care auzi „aminul”din sala.Ma gindesc:mai, sa fie?Amin la ce?Da.La cele spuse de dirijor la inceput:vom lauda pe Domnul. Asta patesc eu si cred ca or mai fi ca mine care spun: ei,trece si asta, ca pe celelalte le mai intelegem.

  12. baiatul cu masacrul de la Oslo asculta muzica clasica in timp ce ucidea… 😐

    • Vreau dovezi…
      Si te rog studeaza muzica si phologia, influienta asupra comportamentului uman. Nu incerca sa justifici eroarea biserici de azi prin exceptiile care intaresc regula si anuma ca muzica culta influienteaza performantele omului!

    • Satan, pînă ce nu a fost aruncat din cer, asculta muzica îngerilor…

      • Ovidiu, asa de curiozitate, unde scrie( in biblie) ca ingerii pot sa cinte?

      • Gabi, sper să pot să-ţi dau răspunsul dorit. Încerc… 🙂

        Iov 38:6-7
        Aici se vorbeşte că „…stelele dimineţii izbucneau în cîntări de bucurie”.

        Luca 2:13-14
        „Şi deodată, împreună cu îngerul s-a unit o mulţime de oaste cerească LĂUDÎND pe Dumnezeu…”

        Apocalipsa 5:8-14
        Versetele 8 şi 9 spun că „cele 4 făpturi vii şi cei 24 de bătrîni cîntau…”
        Versetele 11 şi 12 spun că „îngerii ziceau cu glas tare: Vrednic este Mielul…”
        Versetele 13 şi 14 spun că „TOATE făpturile ziceau”, inclusiv cele 4 făpturi vii şi cei 24 de bătrîni, care în versetele 8 şi 9 „cîntau”.

        Crec că verbele folosite în aceste versete – a zice, a zice cu glas tare, a lăuda – pot corespunde şi cu verbul „a cînta”. Pe lîngă aceasta, dacă cele 4 făpturi vii şi cei 24 de bătrîni pot să „cînte”, nu ştiu de ce îngerii ar fi lipsiţi de calitatea aceasta.

        Mai multe nu pot să-ţi spun în privinţa aceasta că nu ştiu… 🙂

  13. Frate CBogdan va rog fiti sincer…. In postarea de la subiectul trecut „Fractiuni de secunda” spuneati ca sunteti „incepator” in muzica si dintr-o data a-ti devenit „avansat” de scrieti „sfaturi pentru cei ce nu cunosc muzica…” In bisericile noastre romane din West fie ele si din Romania depinde foarte mult ceea ce se canta in biserica de cultura muzicala a celor din fruntea bisericii, ori de la cor – daca exista?! Dau un exemplu, multi din copiii primelor generatii de baptisti si penticostali au fost manati de aceeasi muzica ce era cantata de predecesorii lor. Prin anii ’70-’90 si mai departe, copiii crestinilor romani s-au „emancipat” trecand pe la Conservator, scoli de muzica, scoli populare, licee muzicale… Multi au ajuns profesori de muzica, altii pastori, altii au tinut muzica doar ca un hobby. Ei bine, eu cred ca impactul „din afara” bisericii a adus in biserici si ghitara electrica, si tobele si alte curente muzicale in lungul anilor. Imi placea cum un binecunoscut pastor spunea „muzica si ritmul” in sine nu pot fi necurate ci „destinatia” muzicii e ceea ce da sens muzicii… Agreez si astazi cu aceasta. Hip-hop nu cred ca va intra 100% in toate bisericile… Are impact? Intrebati-i pe copii dumneavoastra ce asculta la Ipod-urile lor?! Si atunci cand acesti tineri au un solo in biserica vor canta cu un „negativ” unul din cantecele ce le plac, nu? Daca e fiul, sau fiica pastorului vede el/ea acasa, daca nu…trageti voi concluziile. Eu cred ca atata timp cat inima ne este sincera pentru Dumnezeu nu putem sa-i aducem decat lauda lui Dumnezeu, caci El merita lauda noastra! Si vorbind de lauda, spuneti-mi, va place melodia de mai jos?

    • Da, asa este ai dreptate in tot ce ai scris…
      practic muzica de la 7 ani si din aceasta ma straduiesc sa-mi castig existenta din aceasta… nu am inregistrat nici un CD cu muzica crestina sau nu merg la conferinte si Biserici cu scopul de a face bani sunt profesor de pian dar aceasta nu inseamna ca sunt muzician mai am foarte foarte multe de invatat. Eu sunt in procesul de a invata muzica, acum sunt la un stadiu in care imi dau seama cat nu stiu.
      Eu genul acesta nu l-as canta in Biserica macar ca este mult dai decent decat multe altele pe care le-am auzit pana acum candanduse in Biserica.

      • si ca sa spun mai multe nu despre mine ci pentru cei ce cred ca dirijori de cor, pianisti sau mai bine spus interpretii de muzica cult sunt revoltati pe genuri si pe cantatul muzici usoare deoarece nu se pricep sa-l practice…
        Am auzit acest argument de multe ori si cu toata bunavointa va spun ca cine crede aceasta este penibil…
        Si daca nu crezi incearca sa faci muzica lui Bach, Beetoven, Motart dupa ureche si vezi ce iese…
        Cand eram de 15 ani si pana aproximativ 21 de ani eram fan si practicant al muzici promovate de Hillsong. Credeam ca totul este ok si ca asa trebuie sa se cante la noi in biserici. Pentru cei ce cred ca stiu doar pian clasic si doar note (cine stie cunoaste acest fenomen) le pot spune ca am cantat orice piesa imi placea de la Hillsong uneori aveam partitura, alteori o ascultam si cantam o piesa pana o faceam sa sune aproape identic cu cea din piesele lor. Aveam partituri Hillsong, zeci de Gb de astfel de muzica. Cantam in tot felul de trupe si oriunde aveam ocazia la clape in acea perioada orice muzica aproape ca am ajuns sa zic ca este buna pentru Biserica. Nu imi era greu sa cant la clape orice auzeam sau vedeam pana in momentul in care am ajuns sa inteleg ce faceam eu defapt… M-am intrebat eu pe cine slujesc cu muzica mea, cui aduc slava? si oare este multumit Dumnezeu de ce faceam eu?
        Mi-am dat seama ca daca sunt sincer toate raspunsurile il cam exclud pe Dumnezeu si cauza Sa…
        Apoi in timpul studentiei am dat peste uni oameni ai lui Dumnezeu care m-au trezit la realitate, si am inceput sa studiez ce ar trebui sa cant ca Dumnezeu sa primeasca slava, si sufletele oamenilor sa fie zidite. Am citit multe carti am analizat multe idei si bineinteles Biblia care am incercat tot timpul sa fie baza mea pentru orice argument. Stiu si sunt convins ca daca continuam cu muzica worship sau genul Hillsong acum eram foarte cunoscut intre frati mei penticostali si evanghelici din Romania. Cand am analizat aceasta situatia am zis precum Ioan Botezatorul: „eu trebuie sa ma micsorez ca EL SA CREASCA”. Nu vreau faima si glorie dar imi doresc ca prin neinsemnata mea slujire sa aduc Domnului jertfe placute de bun miros si sa imbarbatez pe frati mei. O spun cu modestie amincercat zilele acestea sa cant la pian o piesa worship care cineva tot o canta la noi in Biserica la pian. Am ascultat-o si eu de cateva orti si apoi am incercat s-o cant, mi-am chemat prietenul de la pian si i-am cantat-o cum am auzit-o pe inregistrare apoi am preluat doar ideea muzicala si am facut pe ea variatiuni a ramas prietenul meu pianist masca mi-a spus ca nu credea ca eu stiu sa cant asa ceva… este cu 14 ani mai mic ca si mine nu prea stie ce cantam eu cand eram de varsta lui dar ce mi-a placut ca a fost sincer intr-un fel daca as canta cum canti tu mi-as face cea mai tare trupa de muzica crestina contemporana si as vizita cu ea toata lumea…
        Ma rog pentru el si i-am explicat ca ceea ce gandeste El nu este bine.

  14. Frate CBogdan,
    „Micsorarea” dumitale mi se pare putin suspicioasa… Atat de „micut” vreti sa pareti incat incercati sa ne infuzati prin multe videoclip-uri culese de peste tot netul ca muzica ce-i aduce cinste lui Dumnezeu e cea pe care doar dumneavoastra o indragiti… Fratele Ionescu mi se pare tare dragut ca acorda fiecarui individ ce vrea sa-si posteze punctul de vedere si spatiu pe blogul dinsului. Dupa parerea mea multi cred ca au inteles unde stai dumneata referitor la muzica. Revenind la discutia despre muzica as dori sa intreb pe cei de pe acest blog: daca o trupa de muzica ca si Proconsul ce s-a remarcat cantand muzica ce au cantat-o pentru lumea necrestina se intorc la Dumnezeu si acum intorsi la Dumnezeu ei doresc sa-L cinsteasca pe Dumnezeu cantand in biserici, concerte si alte manifestari din cantari crestine ce parere aveti? Sa-i condamnam ca inca pastreaza blugii si stilul de dinante de a se dedica pentru Cristos ori sa-I dam slava lui Dumnezeu pentru ei ca deschid ochii multora ce erau atei, impietriti fata de Isus dar acum aud despre crestini ca nu sunt un „cult” nu sunt niste incuiati, nu sunt doar manipulati asa cum crezusera inainte despre crestini si sunt curiosi sa afle mai mult… Mai mult sunt celebritati, actori, regizori, muzicieni, politicieni, politisti, prostituate ce intr-o zi Dumnezeu ii intoarce din calea lor ratacita si decid sa mearga cu Dumnezeu de acolo inainte. Ei bine acestia au o intoarcere radicala dar infatisarea exterioara se poate schimba treptat si au inca reminiscente exterioare din viata pe care au trait-o inainte de convertire. Ei sunt impinsi in fata la marturisire, ca multi sa auda cum Dumnezeu i-a iertat si ce transformare a decis sa faca in viata lor. Multi insa, dintre fratii nostrii insa sunt niste sceptici… ei spun: „Astia, intorsi, nu-i vezi cum vorbesc, ce muzica promoveaza, cum se imbraca…” Ba am mai vazut pe blog aici remarci de la oameni care pretind ca sunt super educati, chiar medici, spunand despre cei ce practica stilul de muzica hip-hop crestin ca stil janghinos, de gangster?! Ma intreb este biserica romana si „stilul de inchinare” din bisericile conservative romane cel mai ideal pentru ca Dumnezeu sa fie multumit doar de acest stil de lauda? Putem spune” mai bine indivizi ca acestia sa nu mai vina in Casa lui Dumnezeu!” Ma intreb chiar asa este? Ne-a pus cumva pe noi Dumnezeu responsabili la usa imparatiei si lasam inauntru doar cine si ce ne place noua? Sper sa nu fim ca acei pe care Isus ii aminteste si-i mustra …” nici voi nu intrati… si nici pe altii nu-i lasati inauntru!” Doamne deschide-ne ochii sa fim niste unelte de lauda in Casa Ta, niste slujitori care arata cu mana directia spre Tine! Nu ne lasa sa fim morminte varuite, ipocriti, cu doar o forma de inchinare ci cu o credinta in Tine ce poate motiva pe multi pentru Tine si care aduce roade in orice vreme.

  15. Continutul unui act artistic muzical depinde de compozitor. Daca intr-adevar este arta, include „ceva” autentic, acel „ceva” care il individualizeaza pe compozitor. Daca el are trairi/convingeri spirituale, direct sau indirect, acestea se vor regasi in lucrarile lui. Arta (muzicala si nu numai) nu este programatica si cu atat mai putin propagandistica.

  16. Daniel Ralia ........Biserica Betel Valencia Răspunde 10 august 2011 la 3:59 AM

    AS VREA PENTRU INCEPUT SA PRECIZEZ CA CUGETARILE URMATOARE SUNT PRODUSUL MEDITATIEI SI RUGACIUNI CARE DOMNUL MA AJUTAT PRIN HARUL SAU 🙂

    MUZICA ESTE UN AMIBIENT CARE TRANSMITE UN MESAJ PRIN CUVINTE ACOMPANIAT DE BANDA SONORA
    D-ZEU INCA DE LA INCEPUTUL CREATIEI A LASAT MUZICA IN NATURA, PASARELELE CIRIPIND,
    FOSNETUL FRUNZELOR,RAURI CURGAND LIN,A PUS MUZICA IN INTREAGA NATURA IN TOATE VIETUITOARELE SI VIETATILE.

    OMUL DEASEMENEA A INVATAT SA CANTE INSPIRAT DIN NATURA ,DIN GRAMADA EXPERIENTELOR VIETII, A GANDURIILOR,A SENTIMENTELOR SI A INTERESELOR.

    DIN TOATE VREMURILE MUZICA , A CUCERIT VIETIILE OAMENILOR,PRIN MUZICA OMUL DE MULTE ORI
    POATE GASI O BUNASTARE, O IESIRE CEL PUTIN TEMPORALA DIN NECAZ,
    MUZICA MEREU A FOST PRODUSUL SIMTEMINTELR SI A GANDURILOR SI A INSPIRATILOR IMAGINARE
    MUZICA DE MULTE ORI NE POATE AJUTA SA EXPRIMAM LUCRURILE CE LE PURTAM FIECARE IN INTERIORUL NOSTRU.

    EA MEREU A FOST FOLOSITA PENTRU A INSOTI FESTIVITATI SI ACTE DE SARBATOARE INCA DIN PRIMELE NATIUNI PRIMITIVE.
    MUZICA A REPREZENTAT SI REPREZINTA UN ROL FOARTE IMPORTANT IN VIETIILE NOASTRE,
    EA POATE STIMULA GANDIREA SI MODUL IN CARE VEDEM LUCRURILE , EA ARE O OARECARE PUTERE ASUPRA NOASTRA PENTRU CA DE MULTE ORI NE LASAM CALAUZITI DE VERSURI ,
    SE POATE COMPARA CA O HRANA CARE HRANESTE MINTIILE SI CHIAR INIMIILE NOASTRE.

    MUZICA TREBUIE DESTINATA CREATORULUI EI , A CELUI CARE A INVENTAT-O, A CELUI CARE ESTE VREDNIC SA FIE LAUDAT, CINE ALTUL DECAT D-ZEUL NOSTRU CEL VIU, SLAVIT SA II FIE NUMELE !!

    MULTA MUZICA POATE AUZI URECHIILE NOASTRE IN ACESTE TIMPURI PE CARE LE TRAIM ,
    MULTA DIVERSITATE, ASA DUPA CUM SE SPUNE DUPA PREFERINTELE FIECARUIA, ESTE DREPT LUCRUL ACESTA , INSA TREBUIE SA CUNOASTEM CEL CE DESTINEAZA SI CU-I II O ADRESEAZA .

    IN VIETIILE MULTORA , MUZICA OCUPA UN RANG FOARTE INALT SI ESTE FF BINE , INSA TREBUIE
    SA CUNOASTEM INAINTE CATRE CINE MERGE MUZICA ADRESATA , MERGE CATRE CERINTELE FIRII ?SAU CATRE DORINTA A UNEI INIMI INSETATE DUPA LAUDA DOMNULUI ?

    MUZICA ARE PUTEREA SA SCHIMBE GANDIREA IN BINE SAU IN RAU , INSPRE ZIDIRE SUFLETEASCA
    SAU INSPREA FIRE SI DESCONTROLUL VIETII , DE ACEA ESTE FOARTE IMPORTANT SA CUNOASTEM ADEVARUL DESPRE MUZICA 🙂

    POTI AVEA TALENTUL SA CANTI BINE, SA FI SI APRECIAT DE CATRE CEI DIN JURUL TAU
    POTI DEVENI CHIAR SI UN TROFEU CU MULT PRET PENTRU OAMENI
    INSA TALANTUL TAU TREBUIE SA FIE PUS PENTRU DOMNUL DOAR PENTRU SLAVA NUMELUI SAU !
    REPUTATIA A INCURAJAT VIETIILE MULTORA INSPRE MANDRIE,AU VOCE , O FOLOSESC , INSA TALANTUL NU E ADMINISTRAT BINE ATUNCI CAND INIMA E LA KM DISTANTA DE MUZICA CARE SE INALTA .

    DACA EXISTA O MUZICA BUNA PENTRU SUFLETELE NOASTRE , PENTRU NOI , ESTE FARA INDOIALA ACE-A MUZICA FACUTA IN DUH SI ADEVAR FARA PREFACATORIE , PREFECATORIA VINE DE LA VICLEANUL VECHI DUSHMAN AL NOSTRU SI AL SUFLETELOR NOSTRE DIAVOLUL ,
    CARE MEREU A FACUT PREFACATORI CA SA INSELE OAMENI
    NOI TREBUIE SA IL LAUDAM PE DOMNUL IN DUH SI ADEVAR .

    O MUZICA BUNA ESTE ACE-A CARE ALUNGA SI MUSTRA DUHURILE RELE
    CE-A CARE PROCLAMA PUTEREA SI MARETIA LUI D-ZEU
    ESTE MUZICA FACUTA DINTR-O INIMA NEPREFACUTA DINTR-UN CUGET CURAT
    CAT DE MULTA PUTERE ARE MUZICA CANTATA IN DUH SI ADEVAR.

    NOI TREBUIE SA-L LAUDAM CU O INIMA DESCHISA PE ACELA CE A INVIAT INTREAGA NOASTRA FINTA .

    MULTI CAUTA CA MUZICA LOR SA AIBA SUCCES FINANCIAR , DAR OARE CATI CAUTA CA MUZICA LOR
    SA AIBA SUCCES SPIRITUAL ? CA OAMENI SA FIE ELIBERATI DE PATIMI SI POVERI ?

    MUZICA BUNA TREBUIE SA PRODUCA VICTORIE IN LUPTA ACEASTA SPIRITUALA ,
    O MUZICA BUNA NU SE POATE NASTE IN INIMII PATATE
    DOMNUL FOLOSESTE DOAR INSTRUMENTE CURATE, INSTRUMENTE CARE SA FIE MEREU DISPONIBILE, INSTRUMENTE CARE SA NU SE PUNA PRAFUL NEVEGHERI ,
    DOMNUL ISUS IN ACESTE VREMURI CAUTA INSTRUMENTE CURATE CARE SA-L LAUDE IN DUH SI ADEVAR .

    DAVID CANTARETUL MINUNAT , INSTRUMENTUL MULT APRECIAT DUPA INIMA LUI D-ZEU
    ATUNCI CAND LAUDA PE DOMNUL , ATUNCI CAND II SE INCHINA LUI , TOATE DUHURILE RELE PLECAU , SI MEREU ADUCEA VICTORIE , ACESTE LUCRURI SE INTAMPLA CU INSTRUMENTELE DE LAUDA PLACUTE DOMNULUI .

    O MUZICA PLACUTA DOMNULUI ESTE CANTATA DIN CEL MAI ADANC LOC AL INIMII , EA MEREU ALINA ORICE DURERE, MEREU ADUCE MANGHAIERE, PRODUCE LUMINA SPERANTEI VESNICIEII IN INIMIILE NOASTRE .

    UN TROMPETIST MEREU ARE GRIJA CA INSTRUMENTUL LUI , TROMPETA SA STRALUCEASCA ,
    IL LUSTRUESTE BINE IAR CAND SE BLOCHEAZA PISTOANELE II PUNE ULEI .
    TOT ASA SUNT SI CU INSTRUMENTELE DOMNULUI, ELE MEREU AU NEVOIE DE INTRETINERE,
    UN INSTRUMENT CARE ESTE INCINS PENTRU LAUDA DOMNULUI VA PRIMI MEREU CU BUCURIE
    LUSTRUIREA PENTRU CA STIE CA ARE NEVOIE DE EACA SA SA STRALUCEASCA
    LUSTRUIREA FACE PARTE DIN INTRETINERE , ESTE DE FOLOS,
    ESTE PENTRU BINELE INSTRUMENTULUI,
    PISTOANELE SE MAI POT BOLCA SI NU TREBUIE RENUNTAT
    TREBUIE CERUT ULEIUL , EL VA AJUTA CA DIN NOU TOTUL SA FUNCTIONEZE ASA CUM TREBUIE.

    DOMNUL ARE NEVOIE DE ASEMENEA INSTRUMENTE CARE SA-L LAUDE IN DUH SI ADEVAR SI CARE SA PRIMEASCA CU BUCURIE LUSTRUIREA SI ULEIUL , PENTRU CA SUNT BENEFICE , EL REVARSA PUTERI PENSTE INSTRUMENTUL SLABIT REVARSAND DIN BELSUG PESTE INSTRUMENTUL LUPSIT DE PUTERE.

    UN INSTRUMENT DE LAUDA CARE SA MA LAUDE NENCETAT , INCEPAND DE AICI DE PE PAMANT
    SI ACOLO SUS IN VESNICIE. ACEASTA DORESTE DOMNU
    CU FIINTA MEA INTREAGA PREDATA PE DEPLIN TIE CU SMERENIE SI CU RECUNOSTINTA
    MA INCHIN INAINTEA TA , DE ACUM SI IN VESNICI !! AMIN !!

  17. Stiti cumva unde as putea gasi cartea „Nu tot ce luceste este aur” despre care ziceati in articol?

    Am scris si aici despre cautarea mea: http://www.alexb.me/2012/10/caut-cartea-nu-tot-ce-luceste-este-aur/ 😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. 3 postări în Top 10 WP (28.07.2011) « România Evanghelică - 28 iulie 2011

    […] Luni – Coasa (mariuscruceru.ro) 7. 1 Mai 2011 – la Los Angeles (lascaupetru) 8. Orice Gen Muzical Poate Fi CreȘtin? […]

  2. 3 postări în Top 5 WP (28.07.2011) « România Evanghelică - 28 iulie 2011

    […] Luni – Coasa (mariuscruceru.ro) 4. Orice Gen Muzical Poate Fi CreȘtin? (popaspentrusuflet) 5. 1 Mai 2011 – la Los Angeles […]

  3. 13 postări în Top 100 WP (28.07.2011) « România Evanghelică - 28 iulie 2011

    […] Luni – Coasa (mariuscruceru.ro) 5. Orice Gen Muzical Poate Fi CreȘtin? (popaspentrusuflet) 10. 1 Mai 2011 – la Los Angeles (lascaupetru) 16. La moartea lui John […]

  4. 13 postări în Top 100 WP (29.07.2011) « România Evanghelică - 29 iulie 2011

    […] (mariuscruceru.ro) 17. Hopa-Mitică – Nu te rupe… dar te strică! (lascaupetru) 18. Orice Gen Muzical Poate Fi CreȘtin? (popaspentrusuflet) 20. La moartea lui John Stott (1921-2011) (vaisamar) 27. Rugați-vă pentru […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: