CONTRADICȚIE DE… TERMENI

Liberal! Libertin! Liber! Conservator, legalist, fundamentalist, retrograd!
Etichete, necesare etichete! Unele și le-au pus singuri, altele sunt atribuite. Definițiile sunt multe și mărunte, de la caz la caz, funcție de context, contrast și contestatari. Câte bordeie atâtea obiceie-uri… Totuși, chiar nu mai înțelegem ce vrem să spunem, fără dicționar? Care dintre ele? Bunăoară, recent, am căutat un cuvânt, n-are importanță care…
În engleză era și suna bine, în „translator” zicea că e la fel și în românește, DEX-ul mai vechi (de pe iPhone) nu îl învățase, iar pe Google era dar cu alt înțeles. Select and delete! Și uite așa, printre omonime, antonime, sinonime și… pantomime (vorba unui proaspăt emigrant: „am vorbit ieri cu vecinul de mă dor mâinile”) dăm să zicem și nu mai reușim. Totuși, este chiar așa de greu să ne exprimăm și să înțelegem exact ceea ce am vrut să transmitem? Nu cred!
Spre exemplu, mult dez/răs/com-bătutul cuvânt/termen/noțiune/etichetă liberal: eu cred că este un cuvânt cu înțeles(uri) larg. Sensul/conotația/definiția sa depinde în primul rând de categoria/genericul unui articol: religie, politică, cultură, economie, filantropie…
În fiecare categorie există sub-curente/puncte/înțelesuri sub care sunt alte curente/puncte/înțelesuri! Adică, o junglă a vorbelor. Trebuie să scrii/citești/vorbești cu dicționarul în brațe, translatorul pe fază, automatul de corectat în funcțiune și contorul de cuvinte armat. Scurt și cuprinzător! Adică, sumar și complet! Adică, puțin și tot!
Așadar, înainte de a înțelege ce înseamnă liberal, să stabilim contextul:
RELIGIOS, EVANGHELIC, ROMÂNESC. Mai rămâne să stabilim dacă și TEOLOGIC sau nu și ne-am lămurit.
Apoi, să stabilim contrastul: liberal vs. conservator, liberal vs. legalist, liberal vs. fundamentalist, liberal vs. Ionescu/Popescu/Georgescu…
În fine, să vedem cine sunt contestatarii: liberalii/libertinii/liberii și alții, adică printre ei.
Concluzia? Liberalul, în colțul nostru de junglă, este unul care vrea calea mai largă decât a fost.
Asta o știa și bunica… fără dicționar!

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

32 răspunsuri sa “CONTRADICȚIE DE… TERMENI”

  1. Imi place finalul.De fapt asta si e liberalul si anume unul care vrea calea mai larga decat este.Nu e multumit cu cale ingusta.Vrea sa o transforme in autostrada.

  2. Frate Ionescu,
    ce e cu noi romanii care traim in USA, A, D … de peste 20 de ani? La ce context ne raportam?. In Europa e studiat si publicat faptul ca majoritatea turcilor din Europa sunt mai „conservatori-fundamentalisti” religios decat cei din Turcia. Exista si o explicatie! Daca avem in vedere marturia crestina nu ar trebuii sa treaca 20 de ani ci din prima zi in strainatate va trebuii sa ne raportam la RELIGIOS EVANGHELIC AMERICAN; GERMAN;AUSTRIAC; SPANIOL…

  3. I’m laughing out loud at the last two sentences =D

  4. Subscriu si eu frate Ionescu la cele afirmate-explicate de dumneavoastra intrucat prinsesem conotatia aorioric explicatiei date de curand. Nu pentru mine ceream explicatii complementare ci pentru altii care se joaca cu expresiile ca si copii cu baloanele de sapun. Le admira cum plutesc umflate cu aer si cum lumina se „rotunjeste” spectral in baloanele umflate de ei. Sa fiti binecuvanta si sa stiti ca va sta mult mai bine asa cum sunteti acum: virulent dar cu masura indoita de Duh Sfant !

    Doresc din toata inima sa fiti binecuvantat nu numai in pastorirea turmei dar si intru „blogarirea” turmei…virtuale care pasuneaza pe blogul dumneavoastra !
    Cu dragoste sfanta, un…acidut…

  5. CORECTARE: „aprioric”…

  6. Asta chiar ii buna! 🙂

    • @CBogdan,

      Ce-i bun pe-aici?
      Ca ne situam deoparte sau de alta a „baricadei” (liberali sau legalisti) ? „Ca tot lumesti sunteti…”(I Corinteni 3:3) din moment ce ne stampara doar replicile date „in duelari de sabii ale limbii”, si acestea ne „racoresc” doar firea infierbantata si duhul zgandarit si atitat la zaviistii in care cei mai multi se pierd… Asta-i chiar buna, frate CBogdan ?

  7. Adrian, dar libertin ce crezi ca inseamna?
    ca mai mare ca autostrada e vazduhul. 🙂

  8. Legalistul secolului 20 ( romanian context) avea probleme cu ceasul , cravata, pantalonii, par,fuste , etc.
    Legalistul modern are probleme cam cu aceleasi obiecte plus inca citeva, se uita de sus la tine daca ai mai mult de 2,1 copii, daca nu ai girl (boy)friends, daca nu-ti dai ochii peste cap si ridici mina cind cinti, daca mai crezi ca exista standarde, daca inca mai cinti imnuri vechi, etc , etc.

    • Aha, era să nu pricep din prima… 🙂

    • Gabi, cu respect dar, imi scapa mie ceva din comentariul tau sau… chestia cu legalistul modern nu suna prea bine, dar cred ca ai pus pe „NU” unde nu trebuei.
      Sa auzim numai de bine!

      • Ungindbun, legalist in sensul ca au o dogma pe care o considera necesara in manifestarea si practica crestina. Am fost cu unii legalisti moderni in biserici mai legalist-traditionale, sa vezi acolo aere de superioritate. Legalistii au de obicei aceiasi atitudine, diferenta este aplicatia, unii sint stinga, altii sint de dreapta. La ora actuala crestinismul este invadat de legalistii libertini( astia de fapt sint mai periculosi, ca dau friu liber pacatului in numele libertatii crestine)

    • Bine zis frate Bogdan !

      „Se uita de sus la tine…”, dar si „liberalul” se uita tot de sus…pentru ca nu se uita prin Sangele Domnului Isus !
      Numai pocaitul-pocait si smerit se uita ca de la egalul tau.
      Asta-i… „egalitatea in drepturi” in ochii lui Hristos.
      Adica,
      „Cine te face deosebit ? Ce lucru ai care sa nu-l fi primit ? Si daca l-ai primit, de ce te lauzi ca si cum nu l-ai fi primit? ( I Cor.4:7) sau,
      „Daca este vreo indemnare in Hristos, daca este vreo mangaiere in dragoste…faceti-mi bucuria deplina si aveti o simtire, o dragoste, un suflet si ungand…sa aveti in voi gandul gandul acesta care era si in Hristos Isus: EL MACAR CA AVEA CHIPUL LUI DUMNEZEU…”(Filipeni 2:1,2,5-6)
      Dar noi ?
      Noi, macar ca…”eram morti in greselile si-n pacatele noastre…”(Efeseni 2:1-22) uitam Biserica din ceruri pentru asa zisa biserica a cretaretilor de pe pamant !

  9. De fapt cele mai legaliste biserici sint de fapt bisericile „deschise”, cu „lauda si inchinare”,( sau mai bine zis ,vorba lui Cruceru, „frauda si intinare”). Incercati sa mergeti la una , sa vedeti cum va „judeca”!

  10. Si daca tot vorbeam de biserici” deschise”: Critica la bisericile traditionale este ca sint prea rigide, prea multe programe , prea „previzibile”.
    Acum sa va descriu „libertatea” in asa zisele biserici „deschise”
    1. Se incepe programul( 10 minute dupa ora exacta) , cam toti sint imbracati la fel, in acelasi stil.
    2. Se face o rugaciune care este asa de tacuta ca te asurzeste.
    3. Incep laudarosii cu cintarea( vreo 8 , media de virstra 17 ani) , care de obicei folosesc vreo 20 de cuvinte repetate de vreo 2000 de ori cu o melodie ad-hoc, suna de parca e facuta la fata locului, „instrumentul de baza fiind toba( si citeodata un solo de chitara).
    4. Daca auzul nu sa dus dupa numarul de mai sus, asculti o predica de la un umblaret in jurul amvonului care de obicei incercind sa iti explice care este adevaratul „worship”
    5. Biserica se incheie dupa o ora jumatate.
    6. Si tot asa, si asa, duminica dupa duminica( ca joia nu prea vin) , cu exceptia la superbowl sunday, sau cind baga o pantomima( de obicei de craciun si de pasti)

    • Gabi, bine le-ai pus, inclusiv punctul 3! 🙂
      Cîntări ad-hoc şi de unică folosinţă, cîntate lălăind şi care, în general, îndeamnă oamenii la ridicarea mîinilor şi/sau baterea din palme. Dacă te observă că nu eşti emancipat precum se cere, te acuză că eşti ţapăn şi nu te închini cu libertate în Christos.
      Ce zici de unele texte, precum „privesc în ochii tăi, simt răsuflarea ta, simt bătaia inimii, simt cînd te bucuri sau suspini” şi altele de genul acesta?
      Cîteodată trupa se mai scapă şi cu o cîntare clasică, tradiţională, cum ar fi „Eu cred în vindecările Divine”. Dar cînd încep ghitările cu nişte efecte de heavy metal, î-ţi pui întrebarea precum străjerul: „Doamne, mai este mult din noapte?”

    • 🙂 🙂 🙂 @ „un umblaret in jurul amvonului”

  11. Traim zile grele si sa vedeti ce zile vor trai copiii nostri. Asta nu este decat inceputul. M-am intors la Dumnezeu in „94, insa acum lucrurile sant mult alterate fata de atunci si asta dupa numai 17 ani. Traiesc in Germania si pot sa spun ca, din cei din Romania cu care am avut contact in vizita fiind, aproape toti sant schimbati. Acest virus occidental care a patruns si in Romania, i-a atins pe majoritatea fratilor. Iar fratii care au venit in vest din Romania, marea majoritate au fost atinsi si ei aici de virusul germanic.
    Razboiul se inteteste. Avem nevoie de putere. Batalia este pe viata si pe moarte. Se apropie vreme de stramtoare mare.
    Doamne ajuta-ne sa ramanem credinciosi pina la moarte ca, sa avem parte cu tine.

  12. Ce ziceti de „crestinii” acestia din Olanda? Vor ajunge sa influenteze si crestinismul american sau mondial?! Socant!

    http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14410482

  13. Fratilor,

    Observ ca unii, pur si simplu i-si bat joc de felul in care o parte din tineri inteleg, si le place sa laude pe Domnul. Sunteti siguri ca toti acestia sunt niste pacatosi notorii ? Eu nu-s tanar, (eram ca ei acum 50 de ani) dar ma bucur de bucuria lor, atunci cand cu inima curata sunt plini de entuziasm si iubesc pe Dumnezeu ( I’m not refering to those whu live in sin,whu can be found among both „conservatives” and „liberals”)

    Eu zic sa-l lasam pe Gamaliel sa-si spuna parerea si de data aceasta: „Daca incercarea sau lucrarea aceasta este dela oameni, se va nimici; dar daca este dela Dumnezeu n-o veti putea nimici. Sa nu va pomeniti ca luptati impotriva lui Dumnezeu” (F.Ap.5-38,39)

    Vrea cineva sa spuna ca a ridica mainile e ceva gresit? (vezi Exod 17-11, Ps. 134-2, 1Tim. 2-8 etc.)
    In cazuri speciale, este ceva rau sa batem din palme pentru a aplauda lucrarile Lui ? (vezi Ps. 47-1, Isaia 55-12 [ cred ca e vorba de oameni nu de copaci ! ]

    Multi ani in urma, la conferintele de „(des) orientare” care se tineau la Arad, Orastie, Alba-Iulia, etc, cand intra inspectorul de culte (ofiter de securitate), aproape toata lumea (eu nu) se ridica si aplaudau. Atunci, eram plin de gelozie ca pentru Domnul nu faceam asaceva, macar ca El e singurul care merita gloria si slava.Pentru-ca am facut-o de cateva ori in biserica pe care am pastorit-o, eram aproape sa fiu exclus din slujba.

    Sa nu ne grabim sa punem „stampila” de libertin pe cineva care se manifesta in a-L lauda pe Domnul intr-un mod diferit de felul in care suntem obisnuiti. Daca este biblic si traeste o viata de adevarat crestin, Domnul sa-l binecuvinteze.

    Dragi tineri, daca tot vorbim de „conservatorism” (eu ma consider unul) , va spun eu ce ar trebui sa insemne :

    – O persoana (tanar) care nu foloseste alcool in nici o imprejurare.
    -Se abtine dela orice experienta sexuala inainte de casatorie.
    -Se imbraca ingrijit si in limitele bunei cuviinte.
    -Respecta pe cei mai in virsta, iau si invata dela ei ceea ce e bun si valoros, in timp ce duc mai departe lucrarea inceputa de „parintii in credinta”, dar in inprejurarile si conditiile diferite a vietii contemporane.

    Mai sunt si altele, dar ma opresc aici, cu speranta ca m-ati inteles, si ca a-ti putut „privi” pentru cateva momente in inima unui om trecut prin incercarile vietii, dar cu inima inca tanara. (sper)

    Frate Cristian, va multumesc anticipat. Sa aveti un weekend binecuvintat !

    • Frate Stefan Matasaru, spune-ti:
      Daca incercarea sau lucrarea aceasta este dela oameni, se va nimici; dar daca este dela Dumnezeu n-o veti putea nimici. Sa nu va pomeniti ca luptati impotriva lui Dumnezeu” (F.Ap.5-38,39)

      Problema este ca daca lucrarea aceasta nu este de la Domnul, o generatie va fi nimicita. Statisticile ne arata ca se pare ca mai multi cad decit ramin. Semnele nu sint prea bune.

    • Fr. Mătăsaru,

      Dacă cineva subliniază anumite aspecte, asta nu este bătaie de joc! Nici eu nu mă „poticnesc” în ridicarea mîinilor sau în a bate din palme, atîta timp cît persoana în cauză simte călăuzirea Duhului Sfînt în manifestările acestea şi o face îndemnat de Duhul. Mă refer la textul propriu-zis al cîntărilor. Atunci cînd textul sau subiectul fiecărei cîntări (sau aproape al fiecărei cîntări) forţează nota şi repetă mereu şi mereu despre ridicarea mîinilor şi/sau a bate din palme, deja acest lucru mi se pare cam exagerat. (Şi este exagerat, mai ales cînd liderul de închinare se opreşte din cîntat şi mustră biserica că nu se închină precum trupa de pe scenă. Hai să fim deschişi! E prea bătător la ochi ca să nu-ţi dai seama în ce direcţie se merge!)

      În ce priveşte Gamaliel, noi avem pe Unul mai mare decît Gamaliel – este Christos Domnul, şi El ne-a spus că î-i vom cunoaşte după roade, şi roadele firii pămînteşti se văd din abundenţă. Nu, roadele firii pămînteşti nu sunt ridicarea mîinilor şi/sau bătutul din palme! Nu la acestea fac referinţă! (Pavel menţionează faptele firii cînd î-i scrie lui Timotei despre vremurile din urmă şi cum vor fi oamenii.)

      La mai bine să nu ne aşteptăm pe pămînt! Următorul articol al fr. Cristi ne reaminteşte de ce vremuri trăim…

      Fiţi binecuvîntat!

    • Frate Matsaru.Sunt tanar(27 ani) dar niciodata nu as putea sa ma port ca si saltaretii si zvapaiatii astia de la Peniel.E un atac la adresa bunului simt.De astfel de lucruri aveam parte si in lume.Pai atmosfera descrisa de dumneavoastra cu acei tineri tzopaitori se gaseste din plin la disco.Asadar care-i atunci diferenta intre lume si noi?Nimeni nu se pocaieste daca vedeastfel de manifestari.Vorba aia:De asta am si eu parte in lume.N-are rost sa ma pocaiesc.

  14. Frate Stefan,
    imi permiteti sa va spun ca nu aveti dreptate. 🙂
    In adunarea pe care o frecventez, se cinta duhovniceste atit cintarile comune, cit si Corul mare, Corul barbatesc, trupele de copii(sunt multi, parca 90..)
    Insa cind e programul tinerilor e ceva atit de diluat, cinatrile nu au nici mesaj, nici melodie.
    De ce sa incurajam acest lucru?
    numai pentru ca unii sunt sinceri si entuziasmati?(multi la predica is pe culoar sau in fata bisericii).
    Nu credeti ca ar trebui sa fie invatati mai mult sa iubeasca valorile crestine?
    Nu simplul entuziasm, acre nu provine dintr-o tarire autentica, ci pur si simplu nevoia de a se bucura.
    Sa-i invatam sa se bucure in Domnul, pentru ca firea ne joaca feste.
    Reverenta in Casa lui Dumnezeu nu e acelas lucru cu pasiunile pentru
    lucruri omenesti.
    Tinerii, acre au deja 35-37 de ani, cinta altfel de cintari.
    Nu stiu de und e a scos tineretul aceste cintari lilaite, cum se spunea mai sus; si a caror versuri se repeta fara sir.
    (am auzit la radio o muzicologa, acre spunea ca astazi se prefera muzica fara mesaj si fara melodie..asta in ;lume…dar noi?
    noi ai cui suntem?)
    S-a intimplat de vreo doua-trei paote, ori, sa cinte ca si restul bisericii.
    Frumos a fost !
    Domnul sa-i binecuvinteze si pe cei maturi care sunt obligati sa le fie aproape.
    Mult har sa aveti de la Domnul nostru Isus Hristos.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: