TREI TIPURI DE REBELIUNE ÎN BISERICĂ (ȘI NU NUMAI)

În casa împăratului David a fost mereu confuzie și tulburare. Ba Merab, ba Mical, ba amândouă. Asasinate, conspirații, imoralitate, violență…

Cele mai mari sfâșieri i le-au produs însă copiii. Pierzându-și într-o mare măsură autoritatea morală (prin propria indiscreție urmată de crima și chiar conspirația trădătoare împotriva lui Urie și a propriei armate), David a rămas ”omul după inima lui Dumnezeu” datorită spiritului său sincer în pocăință și dorință de îndreptare. Dar… și consecințele au rămas. Patru dintre fiii săi au căzut victime acestui blestem. Primul a fost fructul direct al păcatului, fără a fi fost el însuși vinovat. Ceilalți trei, doi în timpul vieții sale și unul după moartea sa, au devenit tipuri de răzvrătire în spatele cărora identificăm duhuri care se manifestă în toate sferele de autoritate.

1. AMNON: tipul de rebeliune morală. ”Amnon” nu se amestecă în problemele împărăției, nu comentează acțiunile tatălui său și nici nu emite pretenții statutare. În schimb, împreună cu anturajul său de nimic, petrece și se afundă în dezmăț. Modul lui Amnon de a se răzvrăti este prin sfidarea și încălcarea rânduielilor morale. Cine îl poate opri? Tatăl său nu mai puțin vinovat?

2. ABSALOM: tipul de rebeliune uzurpatoare. Absalom ridică o mare parte din împărăție împotriva lui David, tatăl său și împăratul legitim, folosind la început metode conspirative, dar apoi declanșând un conflict direct, militar, adică un război civil. Necinstind autoritatea împărătească prin siluirea publică a țiitoarelor, Absalom transmite un mesaj sumbru: între el și tatăl său podurile sunt arse. Lupta este pe viață și pe moarte. Orice afecțiune și simțăminte familiale au dispărut.

3. ADONIA: tipul de rebeliune indirectă. Adonia se resemnează la început în fața inevitabilului: fratele său Solomon a fost uns împărat. Dar frustrarea și resentimentele rămân. Cerând-o de soție pe Sunamita (prin Bat-Șeba, mama lui Solomon) Adonia are doar de câștigat. Dacă Solomon acceptă, Adonia capătă mai multă legitimitate, căsătorit fiind cu o femeie din intimitatea iubitului împărat David în ultimii ani ai vieții sale. Puțin probabil ca Solomon să accepte acest lucru. Rămâne ca, refuzat fiind, Adonia să câștige simpatia și compătimirea tuturor, începând chiar cu mama împăratului Solomon, care pledează în favoarea sa și chiar manifestă o atitudine de reproș față de fiul ei. Este un prim pas (atât de necesar) pentru a submina popularitatea împăratului. Ar fi urmat alții dacă Solomon nu ar fi citit scopul final al îndrăgostirii lui Adonia ca fiind doar o schemă perfidă în drumul spre tron. De aceea i-a și dat mamei sale o replică pe măsură: ”De ce nu ceri și tronul pentru fratele meu mai mare?”

Până în ziua de azi, aceste tipuri sunt multiplicate și folosite de împărăția întunericului în scopul de a destabiliza instituțiile și structurile de autoritate îngăduite de Dumnezeu. Pe Amnon, Absalom și Adonia îi întâlnim în familii, biserici, la locurile de muncă și cam peste tot. Cu puțină perspicacitate, numele lor pot fi înlocuite cu ale unor persoane din spațiul dumneavoastră proxim.

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

23 răspunsuri sa “TREI TIPURI DE REBELIUNE ÎN BISERICĂ (ȘI NU NUMAI)”

  1. Va rog sa postati acest video care va ajuta spre indreptarea si zidirea multor femei tinere ( surori din biserici ).

    http://video.resursecrestine.ro/predici/51842/cum-va-imbracati-surorilor

    I am a young lady myself who agrees 100% with everything in this video and I think it should be an alarm for all the young ladies and women in Romanian churches.

    Va multumesc!

    • Aceste imagini video au reprezentat obiectul mai multor postări aici pe acest blog. Totuși, nu strică încăodată.
      Vă mulțumesc!

      • Frate Cristian ionescu,

        Este salutara ideea de a re-posta link-ul cu subiectul atat de „educativ” deopotriva, atat pentru surori cat si pentru unii frati „complici taciti si…tacuti” la modul de a se imbraca al scumpelor noastre surori in Domnul…

        Totusi, am mostenitara cam de multisor predilectia, predispozitia de „a eluda meandrele concretului”, de a divaga, chiar si acum cand postarea dumneavoastra cu cele „trei tipuri de rebeliune…” este de o inalta tinuta morala si stilistica prin exprimare…Asta denota ca nu ne prea intereseaza prea mult, cine, cum , cu ce si de ce scindeaza bisericile noastre prin diferite tipuri si…tertipuri de rebeliune…
        Vrem vesminte, vrem garderoba, vrem sa bestelim ! Asta ne hraneste, asta ne sustine (?!!)
        Chiar si atunci cand se „impune pe drept cuvant, „pe merit” si, mai dramatic, chir si dupa ce anumite rani s-au vindecat sau macar au „prins un inceput de…pojghita subtire de viitoare cicatrizare ! Noi vrem…noi vrem altceva decat ceea ce ar trebui sa vedem ca este de o periculoasa si distrugatoare realitate…
        (Doar „pe alocuri” oare ? Ca-n buletinele meteo ?….)
        Oare nu avertizeaza apostolul Pavel in Efeseni 6 despre ofensiva „duhurilor rautatii care sunt in locurile ceresti ?” „Domnul puterii vazduhului lucreaza cam demultisor timp in fiii neascultarii !”
        Si acestia s-au infiltrat in chip diversionist, cu adevarate lupre de guerila, chiar in trupul Bisericii lui Hristos. Oare nu este Biserica un loc ceresc inca de aici de pe pamant ? Caci dupa cum hristos este ceresc, si noi suntem ceresti, cetateni ai cerului, desi inca neridicati de pe pamant !

        Ce frumos si deslusit vedea Psalmistul David in Psalmul 23:5 acea „intindere a mesei in fata pptrivnicilor…”
        Oare unde se afla David in clipa aceea ? La oi, la lupta ? Nu ! Cercetati versetul 6 ! „In Casa Domnului !” I

        nca de pe vremea aceea era DOAR Casa Domnului ! Ba, chiar mai de dinainte, tocmai de cand stra-strabunicul psalmistuuli avusese un vis frumos, cu o scara, cu ingeri care „se suiau si se coborau pe ea…”, si cu un Dumnezeu Viu care statea de veghe la capatul ei de sus…(Genesa 28:10-19).

        Frate scump, frate pastor, scrieti mai intai despre diverisunea din postarea de fata si pericolul comiterii ei prin toate toate tertipurile de desfasurare, prin toate „mijloacele ei de amagire”..
        Iar noi, o sa continuam cu comentarii la subiect nu dupa „metoaghele scolerului” din piesa lui Caragiale, „Un pedagog de scoala noua…”

        Ca si asta este de mare actualitate…

        Vesminte femeiesti ba, chiar si barbatesti la o adica, cu camasi scoase din nadragi, cu maiinile pana la coate afundate in buzunare, gata astfel de o pioasa si cucernica slujire…Sa-i vada lumea cat sunt de „cool-mea” ! Totusi , „aveti putintica rabdare…” Mai pot astepta nitelus, ca asta-i alta poveste,alta postare. Eu am aruncat carligul… si sunt sigur ca se va prinde ceva chiar si-asa…

        …Si vom continua, pe puncte:
        1) Amnon; 2) Absalom; 3) Adonia…

        Next !

      • „cu adevarate lupte de guerila…”

  2. Vaisamar,
    ati fost sau nu la Osijek?
    Ati vorbit despre autorul cartii, care spune ca musulmanii si crestinii se inchina aceluias dumnezeu?
    Stiti sau nu ca Volf este un tradator al crestinismului?
    Este adevarat ce spune fr de la Ioan8? Ar trebui sa se stie daca este adevarat.

    • @Vechile Cărări.
      Vă răspund şi eu ca Mântuitorul: tot ce am scris despre vizita mea la Osijek este public. Puteţi citi şi judeca independent. Dacă aveţi alte nelămuriri, vă stau la dispoziţie.
      Nu ştiu ca Volf să fie un trădător al creştinismului. Dvs. aţi citit cartea sau reluaţi acuzaţii auzite de la alţii?
      Dvs. ştiaţi că în Fapte Ap. Pavel se opreşte în dreptul unui altar ridicat de nişte păgâni şi le spune că acela este altarul Dumnezeului pe care li-l vesteşte el? O mare trădare în opinia celor care nu ar fi acceptat în rupul capului o asemenea declaraţie. Auzi, în mijlocul unei cetăţi idolatre, un altar pentru un zeu necunoscut despre care Apostolul spune că ar fi Dumnezeul cel Viu.
      Acuma, ca să revin la lucruri serioase, cred că echilibristica teologică a lui Volf în încercarea de a înfiripa un dialog cu islamul e sortită eşecului. Am citit fragmente din carte şi nu subscriu argumentaţiei lui, dar unele informaţii sunt utile (mă refer la partea de istorie). Cercetaţi totul şi păstraţi ce este bun.

      • Vad ca lista poate continua cu…”Next !
        Sunteti grabit in a va „asigura” locul patru in rebeliune ?

        Caci din exprimarea dumneavoastra voit ciuntita, dati liber la un sincretism religios modern extrem de periculos pentru toate bisericile evanghelice care in naivitatea lor copilareasca si frapati de titlurile dumneavoastra academice „pun botul” ( ii rog pe fratii care citesc sa-mi scuze expreia in aparenta doar luata „ad-literam”) si care „incremeniti de uimire” afirma:
        „Pai fratilor, daca dom’ profesor Emanuel Contac o spune, trebuie sa-l credem pe cuvant! Stie el mai bine !”
        Nu contest ce stiti si cat stiti, dar este important in special CUM (de) STITI ? SI DE UNDE stiti asa ceva ?

        Din contextele ajutatoare paragrafului citat in mod ciuntit si incomplet din Faptele Apostolilor 17:22-23, nu reiese ca apostolul Pavel face o propaganda ieftina si nejustificata doar altarului in sine ca fiind (intr-adevar) al „Unui Dumnezeu Necunoscut” pentru greci.
        Ca si de-aceea au venit reprezentantii lor la ucenicii Domnului Isus sa-i intrebe: „Domnule, am dori sa-L vedem pe Isus !” (Ioan 12:20-36)
        Asta in cazul in care acceptati ca Domnul Isus este Fiul lui Dumnezeu intrupat si nu numai o…somitate istorica…

        Apostolul Pavel cu aceasta prezentare a Fiului lui Dumnezeu, continua ce a inceput cu altarul descoperit in Atena (ca masura de siguranta pentru grecii care aveau o droaie de zeitati…) „unui Dumnezeu necunoscut”, in versetele din contextul urmator din Fapte 17:29-31, el subliniaza elocvent:
        „Dumnezeu nu tine seama de vremurile de nestiinta…”.
        Dumneavoastra in afirmatia (pe jumatate adevarata) pretindeti a oferi „cireasa de pe tort” al unei noi religii sincretice in plina de altare si dumnezei pe care nu trebuie sa ne obosim in a-i cunoaste ci doar sa ne inchinam „la ce nu cunoastem” ! (Ioan 4:22).
        Este aidoma religiei corcite a samaritenilor din 2 Regi 17:32-34 ! Doar religie corcita ! Cu astfel de idei vreti sa „cadorisiti” bisericile Domnului ? Asta nu-i „cireasa de pe tortul dumneavoastra voit academic…este altceva, mai cu…mot !
        Afirmand prin…procedeul homiletic al metodei deductive( cu premisa mare, premisa mica ci conlusiva) incercati fara succes sa induceti in mintea celor care va citesc cum ca in fata acestui altar Pavel, porbabil s-a si inchinat, din moment ce-l semnaleaza si-l remarca a fi „obiect de cult” (chiar era pentru greci) si care valoreaza mai mult decat cunoastrea in sine, mai mult decat Jertfa in sine ! Parca asa va exprimaserati aprioric incepand din preambulul comentul-replica data fratelui „vechile carari” mizand argogant ca acesta nu stie ce scrie de-adevaratelea in Scripturi si in special in Fapte !
        Iata-va mai jos „superbul si celebrul citat” care va face lauda si…fala goala :

        „Dvs. ştiaţi că în Fapte Ap. Pavel se opreşte în dreptul unui altar ridicat de nişte păgâni şi le spune că acela este altarul Dumnezeului pe care li-l vesteşte el? O mare trădare…”

        Cu alte cuvinte, „Dumneavoastra stiati sau sa va spun eu ce stiu ?
        …Mizati pe mine, eu sunt cel de-al patrulea de pe lista tinerilor capabili de…(doar de…)”

        In concluzie, incercati sa impacati capra cu varza si pe amandoua cu…lupul:

        „Acuma, ca să revin la lucruri serioase, cred că echilibristica teologică a lui Volf în încercarea de a înfiripa un dialog cu islamul e sortită eşecului…”
        Dar dumneavoastra ati elogiat aceasta carte, nu-i asa ?

        „O mare tradare…” !
        CURAT TRADARE, coane Fanica !”

  3. Thanks very much for posting! I haven’t posted before but I always read with much interest and admiration your blog! I personally know others who read it, and we all appreciate your hard work!

    Fiti binecuvantat de Domnul si EL sa va tina tare in lucrarea ce o faceti pe acest pamant pentru EL. Continue to be His servant that you are si veti avea o rasplata.
    May God help us all, by His grace, to be those true faithful and devoted servants… sa ne deosebim in totalitate de cei din lume!

  4. Fr. Ionescu,

    va rog dati-mi o adresa de e-mail, unde sa va pot contacta in privat. Puteti sa-mi trimiteti un e-mail pe adresa mea pe care o aveti.
    Multumesc.

  5. Curaj mare cu acest articol, frate Ionescu……pentru ca, daca rebeliunea produsa de Amnon in general este o rebeliune tinereasca ( chiar daca uneori nu numai…..), rebeliunile produse de Absalom si Adonia …..(Pe Amnon, Absalom și Adonia îi întâlnim în familii, biserici……Cu puțină perspicacitate, numele lor pot fi înlocuite cu ale unor persoane din spațiul dumneavoastră proxim) sunt produse de minuitorii Cuvintului, care se bat pentru anvon si pozitii.

    • Da, frate Cornel Iioi,

      „Cu puțină perspicacitate, numele lor pot fi înlocuite cu ale unor persoane din spațiul dumneavoastră proxim) sunt produse de minuitorii Cuvintului, care se bat pentru anvon si pozitii.”

      Am si inceput sa ne dumirim pe cine „sa inlocuim” in schema data de fratele Cristian Ionescu !…

    • Hmmm….
      Cornel, eu sunt din spațiul proxim al fratelui Cristi și am multă apreciere pentru tine, înțeleg ideea de bază și te asigur că nu interpretez nimic din comentariul tău.

      • I am glad you understand my point…..see you soon in Chicago…..I will be there from Thursday to Tuesday. Mini vacation with my family……. and Convention participation. Be blessed and all the bloggers too.

  6. Interesant articol…
    Cîteodată rebelii lucrează în echipă – pe familii şi în trei schimburi! Adulţii, din dorinţa de al înlătura pe cineva, î-i încurajează pe tineri la dezmăţ şi lucruri slabe, ştiind că acelui „cineva” nu î-i plac asemena lucruri. În timpul acesta ei rîd pe sub mustăţi şi înfig sabia!

    Rebelii ar trebui să înţeleagă că ulciorul nu merge de multe ori la apă! Duhul Sfînt trage un semnal de alarmă şi întreabă prin profetul Ieremia: „Dar ce veţi face la urmă?”

    • Sigur in echipe, frate Ovidiu,si pe trei schimburi.
      Marile „elaborari” pseudo-teologice se realizeaza in echipa pentru a stabili o noa strategie si pentru ca mai apoi, dupa aceasta strategie, sa treaca la atac in forta sau uneori subtil, soft si catifelat, subtiindu-si buzele a cuvantare dulce si mieroasa precum Isabela, scumpa sotie a lui Ahab: „Pace tie, noule Zimri !”(2 Regi 9:31).
      Dupa situatia tactica elaborata, „echipa lui Amnon”, „echipa lui Absalom”, „echipa lui Adonia, „echipa…next”, next, next…, echipe de doritori, ingroasa randurile Legiunii mercenarilor pusi pe hacuit si ciuntit din trupul Bisericii lui Hristos, oricare si oriunde ar fi aceasta !

      Sa fiti binecuvantat, frate Ovidiu Marinca !

  7. Mai anevoios este pentru ”David” când se găsesc adesea câte doi sau trei ”fii” să se asocieze și să își facă „lucarea”

  8. „s-au inchinat unui dumnezeu necunoscut”, nu inseamna ca s-au inchinat
    cui trebuie;
    cred ca , mai degraba ca au avut o dorinta sincera de a se inchina, dar INCA nu au gasit Cui TREBUIE sa se inchine?

  9. Trebuie luat in considerare ca toți 3 frați fiind sunt copii de „lider”? Credeți ca ar trebuii pus Putin accentul si pe importanta slujirii care o au astăzi „liderii”? Cel Putin mie mi se pare ca cei mai mulți cred ca sunt chemați sa „imparateasca” nu sa „SLUJEASCA”. si asta poate sa aibe un efect negativ in primul rând asupra copiilor lor si mai apoi in biserica. Dar mă rog ca Dumnezeu sa mai scoată si astăzi „David” mai mulți in biserica .

  10. Unii dintre evanghelici sunt mai inchizitoriali decât cei mai acerbi catolici… Poate să-mi placă o carte pentru erudiția cu care e scrisă; nu trebuie să fiu musai de acord cu conținutul ei. Asta însă nu mă va opri să citesc tot soiul de cărți, inclusiv cele care stau la temelia islamului, budismului, shintoismului, confucianismului etc. Sau, pur și simplu, vreau să citesc literatură laică… nu văd care-i baiul.

  11. @ Cornel Ilioi,
    I am waiting for you.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: