ELEMENTE, SIMBOALE ȘI ALTE INTERVENȚII… MUZICALE

De parcă nu erau destule, în ultima vreme sesizăm apariția unor dificultăți amvonale de exprimare, adevărate jocuri pe cioburi, într-un fel ca să fie altfel și deosebit ca să fie diferit. Nu vă speriați stimați pastori, predicatori și/sau alți maeștri de ceremonii: sunt eu însumi autorul unor asemenea năstrușnicii! Și când te prinzi pe tine nu mai crezi pe nimeni!

Ați auzit pe la nunți când se anunță bucata sau partitura ori piesa… instrumentală, timp în care mirii vor intra împreună cu familiile și însoțitorii lor în Casa Domnului? Dar atunci când corul va lăuda pe Domnul cu o cântare, apoi fanfara va lăuda TOT pe Domnul, apoi sora/fratele… apoi orchestra TOT cu o cântare și TOT spre slava Domnului! Deci, apoi tot! Sau ”după aceste intervenții/puncte muzicale va predica fratele…” Ce părere aveți despre ”să ne ridicăm pe picioarele noastre”, ”să ne așezăm pe scaune/bănci”, ”să ocupăm locurile” (sună a expansiune imperialistă!), ”adunarea este liberă” (fusese… ocupată!) etc. etc. etc.

Sincer, pe mine nu mă deranjează! Le zicem și noi cum putem! Pricepe lumea (în sensul bun al cuvântului)! Eu cu altceva am probleme. Cu expresiile deliberat meșteșugite pentru a exprima elegant (citește inept!) incertitudinile noastre teologice. De exemplu ați auzit că la Cina Domnului ne împărtășim cu… elemente și simboluri? Ultima oară când am citit, Domnul ne cere să mâncăm Trupul Lui și să-I bem Sângele! ”Prea de tot!” au zis în cor câteva duzini de ucenici de… duzină și au plecat! Mirarea mea este că – spre deosebire de noi, pastorii grijulii de astăzi – Mântuitorul nu face prea multe eforturi de a-i reține. Eu săream ca ars, adică ”măi oameni buni, stați așa că n-ați priceput! Ce credeați că vă dau să mâncați carne și să beți sânge literalmente? Nuuu, aici e vorba de niște elemente care sunt simboluri, adică ne împărtășim cu ceva care reprezintă… adică au valoarea…

Cu o dezinvoltură aproape sfidătoare, Domnul îi întreabă pe cei rămași (încă o duzină) dacă nu se duc și aceștia pe urmele celorlalți. Semn că nici ei nu pricepuseră mare lucru, Petru întreabă – în numele tuturor, ca de obicei – sublima întrebare pe care ar trebui să o punem când nu pricepem: ”Unde”?

Stați liniștiți, nu pledez pentru trans/co/ sau altfel de substanțiere. Îmi place expresia ”sfintele taine” pentru că reflectă înțelegerea faptului că lucrurile stau mult mai adânc decât capacitatea noastră de a explica lucrurile, deși poate sugera o alunecare spre misticism. Ce aș pretinde eu este să nu ”ne (mai) învârtim în jurul textului” cum spunea odată un… predicator. Pentru unii, Cina Domnului este (doar) un serviciu memorial cu… elemente și simboluri. Pentru alții este o retrăire fizică a crucii. Alții consideră că este un prilej evanghelistic și de aceea simt nevoia de a explica amănunțit ce este și ce nu este.

Haideți să facem o recapitulare! Cine a instituit Cina Domnului? Isus Hristos! Ce spune El despre aceasta? Că pâinea și rodul viței sunt carne și sânge? NU! Că sunt Trupul și Sângele Lui? DA! Cei care se împărtășesc și cei ce asistă deopotrivă pot VEDEA și GUSTA că nu se schimbă compoziția chimică a… elementelor! Simbolistica este ușor de înțeles și predicat. Dar atunci când ne rugăm, să lăsăm mai ușor elementele și simbolurile, valorile și reprezentările și să binecuvântăm pâinea și rodul viței zicându-le cum le-a zis Domnul: ACESTA: TRUPUL MEU! ACESTA: SÂNGELE MEU! Și gata! Este exact ceea ce scrie și Pavel în Corinteni. Nu știu de ce sunt unii care consideră că lor li s-a descoperit mai mult decât lui.

Pentru cei care au rețineri… civilizate, nu uitați că Cina a fost instituită înainte de patimile și moartea Domnului! Este clar că avem de-a face cu elemente (pâinea și rodul viței), simboluri (crucea: suferințele și moartea), valori (unitatea frățească în/cu Hristos) și reprezentări (pâinea: Trupul și rodul viței: Sângele). Dar a introduce aceste noțiuni aproape… chimice/tehnice în rugăciunea de binecuvântare este nu numai caraghios dar și o dovadă de timiditate spirituală. Timiditate de care Domnul nu a dat niciodată dovadă!

1 Corinteni 2:13 ”Şi vorbim despre ele nu cu vorbiri învăţate de la înţelepciunea omenească, ci cu vorbiri învăţate de la Duhul Sfânt, întrebuinţând o vorbire duhovnicească pentru lucrurile duhovniceşti.”

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

14 răspunsuri sa “ELEMENTE, SIMBOALE ȘI ALTE INTERVENȚII… MUZICALE”

  1. Frate Cristian,
    Este atat de limpede si de transparenta explicatia dumneavoastra cu greutate de pledoarie in favoarea invataturii corecte despre Simbolurile refetitoare la Cina Domnului incat m-as mira daca ar mai necesare atle argumentari „complementare” si cu pretentii de…”ultimul cuvant !”
    M-as fi bucurat sa am si alta oportunitate de a continua discutiile de aici si sa le transferam in sectorul privat dar ma multumesc cu spatiul marinimos oferit de dumneavoastra pe acest blog. Daca veti dori candva o extindere a partasiei noastre si in spatiul virtual privat pentru mine ar fi o mare si neprefacuta bucurie !
    Eu, sa stiti, chiar ma rog Domnului pentru aceasta !
    Domnul sa va binecuvinteze cu o indoita daruire din intelepciunea Duhului sau cel Sfant, Amin !

  2. Aveti dreptate, eu cind iau Cina, nu ma mai gindesc la nimic din toate astea; desi citeodata aud”in mod simbolic” mincam si bem din Singele si Trupul Domnului..eu le iau exact ca pe Sfintele Taine;
    stiu ca Domnul nu vrea sa fim „prea de tot destepti”
    iar daca vad ca si pastorii o mai scalda,nu mai pun la inima.
    In ce priveste programele ramin la parerea ca biserica nu este un loc pentru afirmarea talentelor, ci unul de inchinare C O M U N A !
    ceea ce ,desi s-a stricat de la intelesul bun, nu mai tulbura nici macar pe pastorii „cei mai buni”, ei fiind multumiti ca au „iesit bine”
    interventiile muzicale, si macar nu au mai cintat fals unii care tin sa se afirme in fata.
    Domnul sa le deschida inima sa inteleaga CEEA CE vrea Domnul de la o biserica care I SE INCHINA, banuiesc ca nu oameni care intepenesc pe scaune de atita auditie muzicala, care o pot face si acasa, spre deosebire de CINTAREA IMPREUNA cu fratii pe care o pot face doar in Biserica lui Hristos, unde este si El prezent.

  3. Domnul Isus nu sa rugat pentru binecuvantarea painii sau vinului (rodul vitei).Singurul argument pentru binecuvantarea paharului ramane interpretarea (subiectiva) a 1 Corinteni 10;16. Paharul e binecuvantat inainte de al binecuvanta noi (care „noi”?) Ce e cu painea? Frate Ionescu, mi-e teama sa nu ne atribuim merite si responsabilitati pe care nu le vem.

    • „paharul binecuvântat pe care-l binecuvântăm”!

      • „…pe cale-l binecuvantam” nu cred ca se refera la un act ceremonial de binecuvantare ci la o binecuvantare (vorbire de bine) colectiva si nu doar ocazionala a „paharului binecuvantat”

    • Han Cristian, foarte intesant argumentul tau!
      Vrei sa spui ca rugaciunea din inaintea cinei este o inventie fara suport biblic? In alte cuvinte expresia ” fratele cutare Se va ruga ptr. elementele cinei ca ele sa primeasca valoarea trupului…. ” este ne biblica?
      Ai putea sa elaborezi un pic Mai mult?
      Thank you.

      • Gabi, ma lasi pe mine sa scot castana din foc ? 🙂
        Se considera ca e nevoie de o rugaciune prin care „…elementele cinei sa primeasca valoarea trupului…. ” pentruca se asteapta o infuzie de „viata”. Invatatura e construita pe Ioan 6;53. Daca comparam V:47 cu V:54 din Ioan 6 atunci vedem ca din punct de vedere spiritual (ceea ce conteaza cu adevarat) am mancat Trupul si am baut Sangele atunci cand am CREZUT (in necesitatea si valoarea mortii Mantuitorului ) si astfel avem Viata vesnica in Isus Hristos Domnul nostru.

  4. „Acesta este trupul meu!”, „Acesta este sangele meu!” sunt afirmatii care arata ca painea si rodul vitei reprezinta trupul si sangele Domnului. Deci, daca din punct de vedere chimic azima si mustul raman la fel, inseamna ca spiritual ele se transforma, devin ceea ce a afirmat Domnul Isus, cumva ar fi o consubstantiere.

  5. Eram într-o biserică în USA la un serviciu de binecuvântare unde s-a ruga pentru unul din copii un frate în vârstă. Atunci auzise pentru prima dată numele copilului și a tebuit să se raoge. Am trecut prin câteva minute de confuzie totală, fratele găsea foarte greu cuvintele de rugăciune. De obicei se ruga mai înflăcărat și mai fluiet. Mai târziu am aflat că nu știuse pentru ce s-a rugat, băiețel sau fetiță, codul culorilor la copiii mici nu îl știa de asemenea. Abia atunci mi-am explicat și oarecum m-am amuzat de modul în care alegea și rostea cuvintele.
    Oare când cineva se roagă ”pasărește” la Cina Domnului nu are cam aceași problemă?
    Dacă răspunsul ar fi nu, atunci înclin să cred că alte păreri, convingeri despre pâinea și rodul viței cu care se împărtășește biserica dar îi este frică să se exprime.
    Ori vrea să fie politic corect?
    Ce altceva mai poate fi…?

  6. „Mântuitorul nu face prea multe eforturi de a-i reține.”
    Ma intreb, nu erau ei obisnuiti ca Domnul Isus sa le vorbeasca in pilde? Ba da. Ei au inteles ca Domnul le vorbea despre o mantuire care cere sacrificiu, care cere suferinta, jertfa, dar mintea lor plina de prejudecati nu puteau concepe o asemenea cale asa ca prefacandu-se ca nu inteleg L-au parasit pe Mantuitorul lor. Domnul Isus stia ca acei oameni, care Il urmau, asteptau hrana fireasca, doreau sa se sature trupeste, pe cand Domnul Isus nu dorea sa se rezume doar la atata ci voia ca hrana lor sa fie spirituala, sa caute sa-si hraneasca sufletul si sa traiasca vesnic. Natura omeneasca este aceiasi si astazi numai ca inca nu ni s-a cerut sa facem alegerea finala.

  7. Draga frate Cristian Ionescu,
    Draga frate Pǎstor,

    Nu m-am “grabit” (ca si la…celelalte postari) cu comentariul la subiectul doctrinar propus de dumneavoastra despre Cina Domnului si importanta acesteia pentru credinciosii nou-testamentali, nou-nascuti din Duhul Sfant, lasandu-i si pe alti frati sa-si desfasoare si sa-si dezvolte nu numai parerile dar si convingerile; sa-si cristalizeze deci principiile si convingerile doctrinare despre Cina Domnului, ce este, ce contine, cine-o poate « lua » si in ce conditii.

    Pe marginea unei asemenea invataturi si practici crestine cu o imensa greutate de doctrina instituita de Domnul Isus, invatata si aplicata de apostoli in prima Biserica Crestina din secolul intai si transmisa nealterata pana la noi, in secolul al XXI-lea, nu este cuviincios sa se spuna doar pareri indoielnice, presupuneri sau marturii si marturisiri despre…capacitatea de intelegere si interpretare a fiecaruia « dupa intelepciunea data lui… ». Nu se accepta nici asa-numitele IDEI NOVATOARE introduse in practica oficierii Cinei Domnului ca si act simbolic in Noul Testament si implicit in Biserica, alaturat unui alt act simbolic, Botezul Nou-Testamental.

    Marturisirea noastra de credinta este diferita de Taina Euharistiei specifica crestinilor Ortodocsi si care la randul ei este diferita de Taina Euharistiei la Romano-catolici.

    Cu privire la intelesul Cinei Domnului ca act simbolic al mortii si invierii Domnului Isus Hristos, Marturisirea noastra de Credinta incepe cu : NOI CREDEM SI MARTURISIM CA…
    Pe cand in Taina Euharistiei Ortodoxe se spune : (citat preluat de pe http://ro.orthodoxwiki.org/Euharistie ) :

    « Euharistia ca Jertfă
    Biserica Ortodoxă mărturisește că Euharistia este aducerea unei jertfe (sacrificiu). După cum auzim în Liturghie, „Ale Tale dintru ale Tale, Ție îți aducem de toate și pentru toate”
    1. În Euharistie, jertfa adusă este Hristos Însuși, și Însuși Hristos este Cel care aduce Jertfa: este atât preot cât și jertfă.
    2. Ție îti aducem. Euharistia este Jertfă adusă lui Dumnezeu Cel în Sfânta Treime – nu doar Tatălui, ci și Sfântului Duh și lui Hristos Însuși. Deci ce este Jertfa euharistică? Cui Îi este oferită? La ambele întrebări, răspunsul este: Hristos.
    3. [Ție Îți] aducem… pentru toate: conform teologiei ortodoxe, Euharistia este o jertfă de împăcare, adusă atât în numele celor vii, cât și al celor adormiți.
    Biserica învață că Jertfa nu este doar un semn, un simbol, ci un adevărat sacrificiu. Nu pâinea este jertfită, ci Însuși Trupul lui Hristos. Iar Mielul lui Dumnezeu S-a jertfit o singură dată, pentru totdeauna. Astfel, Jertfa euharistică nu este jertfirea sângeroasă a Mielului, ci jertfă nesângeroasă, unde pâinea se preschimbă în Mielul de jertfă.
    Momentele jertfei lui Hristos – Întruparea, Cina cea de Taină, Răstignirea, Învierea și Înălţarea Domnului sunt actualizate în Euharistie, nu sunt repetate.
    Euharistia este atât simbolică, cât și mistică. De asemenea, în Biserica Ortodoxă Euharistia este considerată a fi adevăratul Trup și Sânge al Mântutorului Hristos, tocmai pentru că pâinea și vinul sunt taine și simboluri ale adevăratei și deplinei prezențe a lui Dumnezeu și ale manifestării Lui față de noi în Hristos.
    Înaintea Tainei Sfintei Împărtășanii, ortodocșii refuză orice analiză și explicație în termeni pur raționali și logici. Căci Euharistia, ca și Hristos însuși, este o taină a Împărăției Cerurilor care, după cum ne-a spus Domnul Iisus, „nu este din lumea aceasta”. Euharistia, întrucât aparține Împărăției lui Dumnezeu, nu este în nici un fel ținută de regulile logicii pământești a umanității marcate de păcat. »
    (am incheiat citatul).

    Din comentariile postate la tema dumneavoastra atat de binevenita, sunt destui intre credinciosii evanghelici care confunda Cina Domnului cu…Taina Euharitsiei. Am fost foarte atent la exprimarile-marturii despre cum se impartasesc la Cina Domnului si ce inteleg unii prin Cina Domnului si nu vreau sa fiu acuzat de blamare si nici ca sunt vanator de greseli de exprimare.
    Ca si credincios evanghelic, deopotriva cu toti fratii mei, am datoria sfanta ca pe langa dumneavoastra frate Cristian Ionescu, sa limpezim, sa cristalizam, sa readucem in fagas de normalitate invatatura despre Cina Domnului ca doctrina nou-testamentala, nealterata de subterfugii liturgice si confundate cu euharistia.
    Pornind de la invatatura-porunca a Domnului Isus Hristos : « SA FACETI LUCRUL ACESTA SPRE POMENIREA MEA ! » (Luca 22 :19 ; Matei 26 :26 ; Marcu 14 :22 ; 1 Corinteni 11 :24), apostolul Pavel promoveaza aceeasi invatatura devenita astfel cu greutate de doctrina biblica in 1 Corinteni 11 :24 « CACI AM PRIMIT DE LA DOMNUL CE V-AM INVATAT… » Vedem aceasta greutate doctrinara apoi chiar si in Apocalipsa 5 : 5-14 ; Apocalipsa 19 : 10 b-16 unde in viziunea sa din Patmos, apostolul Ioan il vede pe Cel Comemorat, HRISTOS , PASTELE NOASTRE (CARE) A FOST JERTFIT ! (1 Corinteni 3 : 6-8).
    Desigur, de la Rusalii si pana la cristalizarea definitiva a invataturii ca doctrina despre Cina Domnului (in 1 Corinteni 11 :24) asa cum a fost poruncita ea de catre Domnul Isus la instituirea initiala a Cinei Domnului, cu totul deosebita si ca o adanca semnificatie, alta decat masa pascala, prima Biserica Crestina din Ierusalim, mai avusese partasii la Cina Domnului (Fapte 2 : 42, deosebite de « frangerea painii de-acasa » care se lua cu multumiri, ca dar de hrana din partea Domnului, din versetul 46).
    Aceasta invatatura primara care incepuse deja sa devina practica stabila si frecventa in Biserica Domnului, DEGENERASE INSA IN BISERICA DIN CORINT (1 Corinteni 11 :1-22) fapt care l-a determinat pe apostolul Pavel sa ia atitudine si sa puna bazele doctrinare ale invataturii si practicarii Cinei Domnului in conditii deosebite si cu totul speciale decat cele existente in Corint.
    As dori sa remarc aici, cum ca si apostolul Petru subliniaza o degenerare a partasiei la Cina Domnului in 2 Petru 2 :13 : « Ca nişte întinaţi şi spurcaţi, se pun pe chefuit la mesele lor de dragoste, când ospătează împreună cu voi. ». La fel subliniaza si apostolul Iuda in versetul 12 : « Sunt niste stanci ascunse la mesele voastre de dragoste… »
    I. CINA DOMNULUI CA DOCTRINA TEOLOGICA.
    Acest act comemorativ simbolic, CINA DOMNULUI, ca invatatura data de Domnul Isus, insusita de apostoli si pusa in practica in prima biserica crestina (caci doar aceasta poate fi considerata o doctrina, nu-i asa ?), este foarte dens din punct de vedere teologic. El are seminificatie deplina doar pentru cine citeste si cunoaste semnificatia si importanta jertfelor de ispasire din Vechiul Testament.
    a) Cand se sarbatorea masa pascala, fiecare evreu celebra eliberarea din robia Egiptului. Cand auzeau rostindu-se : « Iata sangele legamantului… », in mintea evreilor era Legamantul de la Muntele Sinai, darea Legii (Exod 24 :8) ;
    b) Domnul Isus SINTETIZEAZA APROAPE TOT VECHIUL TESTAMENT SI IL IMPLINESTE PRIN CUVINTELE : « acesta este sangele Meu, sangele Legamantului celui nou, care se varsa pentru multi spre iertarea pacatelor ! » (Matei 26 : 28 si celelalte Evanghelii…)
    c) TERMINOLOGIA ESTE CLARA ! se vorbeste despre :
    – o Jertfa,
    – un trup,
    – sange,
    – varsare ;
    dar nu orisice « trup », nu orisice « sange », nu orirsice « varsare » ci :
    « TRUPUL MEU » si « SANGELE MEU » !
    Au fost aduse miliarde de jertfe si au fost rastigniti zeci si sute de mii de oameni (milioane chiar) dar EXISTA NUMAI « UN TRUP » SI « UN SANGE » care implineste nevoia omenirii de mantuire si pretentiile lui Dumnezeu de a desavarsi mantuirea omenirii pacatoase !
    II. Gasim in formularea domnului Isus Hristos TREI CONCEPTE EXTREM DE IMPORTANTE CARE DEFINESC VIATA SI TRAIREA FIECARUI CREDINCIOS :

    a) IERTAREA, ca act juridic prin care Dumnezeu declara ca pacatul, care era ca un « zid de despartire intre noi si El », a fost daramat. Domnul Isus a intrat in Sfanta Sfintelor din ceruri cu SANGELE LUI, a purtat pacatele noastre si le-a sters curatindu-ne trupul, sufletul si constiinta !
    b) ELIBERAREA, este un act practic de scoatere de sub autoritatea despotica a Celui Rau si ne-a « stramutat in Imparatia Fiului Dragostei Lui ! » Aici primim putere sa nu mai pacatuim si, cu siguranta, daca suntem aici, nici nu mai avem dorinta de a pacatui !

    c) LEGAMANTUL CEL NOU, este UN ANGAJAMENT BENEVOL prin care ramanem intr-o RELATIE « CONTRACTUALA » CU DOMNUL ISUS HRISTOS. El a PECETLUIT LEGAMANTUL CU SANGELE LUI, cu jertfa Lui, facand astfel POSIBILA RELATIA CU NOI si NE ASIGURA DE ASISTENTA LUI DIVINA PANA VOM AJUNGE IN VESNICIE ! Partea noastra este insa ASCULTAREA, CREDINCIOSIA SI DARUIREA « ca o jertfa vie… » (Romani 12 :1-2) depusa la picioarele Domnului Isus Hristos, Mantuitorul nostru. ! este exact ceea ce spunea Domnul Isus celor care doreau sa-L urmeze : « SA SE LEPEDE DE SINE, SA-SI IA CRUCEA SI SA IL URMEZE ! »

    III. CONCLUZIE. Numai daca aceste concepte extrem de importante sunt adevarate pentru noi si in viata noastra, avem ingaduinta sa ne apropiem spre a ne impartasi la Cina Domnului. In afara de aceste conditii, vom participa la Cina Domnului doar IN CHIP NEVREDNIC ! ( 1 Corinteni 11:27-32). Astfel, POCAINTA IMPLETITA CU CREDINTA IN DOMNUL ISUS, NE FACE VREDNICI DE PARTASIE LA MASA DOMNULUI (CINA). Sa nu uitam, pentru toate aceste, pretul platit a fost incomensurabil : SANGELE DOMNULUI ISUS, TRUPUL SAUI FRANT (CA O PAINE) PE CRUCEA GOLGOTEI . De aceea, SA APRECIEM CU CISTE iertarea oferita in dar, SA EXPERIMENTAM CU BUCURIA MANTUIRII eliberarea de sub robia pacatului si SA ONORAM CU CREDINCIOSIE SI STATORNICIE Legamantul cel Nou, IN SANGELE LUI HRISTOS, MIELUL FARA PRIHANA SI FARA CUSUR AL LUI DUMNEZEU.
    IV. INVATATURA DESPRE SPALAREA PICIORELOR, INSTITUITA CA PRACTICA DE SLUJIRE UNII ALTORA, DE SMERIRE IN DRAGOSTE SI DE ASCULTARE, URMARE A EXEMPLULUI DOMNULUI IUS, NU AM LUAT-O IN DISCUTIE AICI (CI DOAR UNUL DIN CELE DOUA SIMBOLURI NOU-TESTAMNTALE –CINA DOMNULUI) , intrucat practica SPALARII PICIORELOR nu cred sa fi suferit vreo denaturare in decursul vremurilor. Nici n-am constatat discutii controversate pe aceasta tema. Cel putin aici, vocile sunt la unison pe blogul dumneavoastra, frate Cristian Ionescu !

    (va urma partea a doua cu Locul Jertfei Domnului Isus in Jertfele de ispasire de la Cortul Intalnirii….ca « UMBRA A LUCRURILOR VIITOARE »)

  8. Ce credeti ca ar fi facul Mantuitorul daca s-ar fi gasit vreun ascultator (neevreu 🙂 ) care nu ar fi avut vreo problema cu Ioan 6, V – 53?… sa-i fi spus „asteapta pana dupa instaurarea Cinei Domnului „?

    • N-am inteles ?
      Evreii din Vechiul Testament stiau ca este vorba doar de”sangele Legamantului” nu de euharistie ! Sangele Legamantului vorbea despre pacat, jertfa de ispasire si cine o va aduce aceasta jertfa de ispasire si spre ispasire !

      Aveti nevoie de zadarnice ciocniri de vorbe, (adica galceava pe blog ), de transsubstantiere euharistica sau de Ioan 16: 13-15, adica de Cina Domnului asa cum ne-nvata Duhul Sfant calauzitorul care proslaveste Jertfa lui Hristos, asa cum au practicat-o, o cred si-o marturisesc crestinii evanghelici ?
      Eu nu asa inteleg si nici Ioan 6:53, invocat de dumneavoastra !

      Daca cititi, chiar si cu ochii inlacrimati, veti vedea explicatia in insasi cuvintele Mantuitorului din versetele 55-58: „…Trupul Meu CA O HRANA (nu o hrana) si sangele Meu CU ADEVARAT CA O BAUTURA”( nu o bautura) Unde vedeti dumneavoastra aici transsubstantiere euharistica, sau sacramente catolice ?
      Nu este de datoria mea sa continui aici ciocnirile de vorbe !
      Este de datoria celui in drept sa va modereze, intrucat ” inadins va faceti ca nu pricepeti !” Asa ca dialogul dintre noi doi se incheie aproape inainte de a se incinge !
      Din cate observ si nu numai de-acuma, pe dumneavoastra va intereseaza doar galceava, zadarnicile ciocniri de vorbe si, iertati-ma daca gresesc…(cam) nu stiti de ce duh sunteti calauzit !
      Cu parere de rau trebuie sa va spun lucrul acesta !
      Poate va reveniti si vom discuta in alt mod !
      Sa fiti totusi, binecuvantat !

Trackbacks/Pingbacks

  1. 13 postări în Top 100 WP (08.11.2011) « Romania Evanghelica - 8 noiembrie 2011

    […] Prediculoza (mariuscruceru.ro) 9. Elemente, Simboale Și Alte INTERVENȚII… Muzicale (popaspentrusuflet) 15. Ioan Berar declanșează riposta pe blogul său (rascumparareamemoriei) 19. […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: