CONCLUZII CU PRIVIRE LA UN MOD DE GÂNDIRE

Atât în ce privește cazul Peniel cât și, mai recent, vizita pastorului Pustan într-o biserică greco-catolică, ceea ce trebuie observat până la urmă, dincolo de actele în sine ale celor două ipostaze (și altele asemănătoare) sunt percepțiile maselor și modul de gândire pe care îl generează. Pentru că acest mod de gândire (sau mentalitate) devine doctrina noastră cea de toate zilele.

Mai întâi trebuie să îmi exprim dezamăgirea față de modul ostentativ în care aceste elemente, chipurile nonconformiste, deși promit eliberarea de anumite tradiții și obiceiuri nu fac altceva decât să le înlocuiască cu altele care mai de care mai caraghioase sau mai… învechite. Și masele de ascultători înghit găluștile cu entuziasm, fără să-și dea seama că doar și-au schimbat… căciulile între ei. Vechitura altuia ți se pare nouă când i-o iei de pe urechi și o porți pentru prima oară. Durerea este că noile… tradiții nu sunt nici noi, nici bune.

Pantomimele și dansul pe scenă, slujirea publică în cadrul unor conferințe creștine a celor care nu sunt născuți din nou, semnul crucii și plecăciunea în fața statuilor și icoanelor sunt acțiuni care nu numai că nu sunt ziditoare sau, intrând în tonul zilei sunt ”ca apa sfințită, nici n-ajută nici nu strică”, dar reprezintă o întoarcere spre lume sau spre jugul robiei idolatre. Cât de ridicol poate fi ca oameni care se revoltă împotriva ”obiceiurilor și tradițiilor penticostale” citând de zor din Galateni, să ne întoarcă în lume sau sub jugul unor tradiții nu numai moarte, dar cu rădăcini oculte pe care le-am părăsit altădată.

Dar să enumăr câteva din aceste trenduri ale gândirii de masă:

1. Da, sunt erori, dar trebuie să le corectăm în particular nu în public. Fals! Delincvenții noștri sunt recidiviști! Li s-a atras atenția nu o dată și nici de două ori. De multe ori! Pe de altă parte, în lipsa unei luări de poziție publică, acțiunile lor pot deveni distructive din punct de vedere spiritual și mulți pot cădea în aceste curse. Nu numai că trebuie aplicată o corecție persoanei dar trebuie confruntat fenomenul.

2. Acești oameni au făcut mult bine, fac lucruri extraordinare și nu trebuie să uităm aceste lucruri. Iată de ce căderile lor sunt cu atât mai periculoase! Când un om ca Billy Graham spune că nu numai în Numele lui Isus Hristos poate fi cineva mântuit, nu doar că marele evanghelist și-a exprimat o opinie (a greșit și el, săracul) dar s-a trasat o nouă direcție de gândire evanghelică, pentru că Billy Graham nu este oricine. În Biblia mea scrie că neprihănitului care o ia razna i se uită neprihănirea! Nu contest valoarea activității acestor oameni, dar eforturile și intențiile lor (bune sau nu) nu justifică tolerarea escapadelor lor eretice.

3. Prin această campanie publică le asasinăm caracterul, îi defăimăm și ne băgăm în viața lor personală. Nimic mai departe de adevăr! Nu mă interesează unde locuiește pastorul Pustan sau cei de la Peniel și cu ce umblă, nu sunt interesat să cunosc viața lor particulară. Nu m-am implicat în bârfele satului și nu voi face acest lucru vreodată. Aici avem de-a face cu acte publice care țin de credință și conștiință. Victimele în aceste cazuri nu sunt cei confruntați (așa cum se lamentau unii că noi îi facem cruce lui Vladimir Pustan, nu el ne-o face mai grea nouă tuturor). Adevăratele victime sunt oamenii slabi în credință cărora aceste mascarade le provoacă o stare de confuzie. Dacă eram ortodox convertit, m-aș fi dus la pastorul sau evanghelistul (poate chiar Pustan) prin care am fost convertit și l-aș fi întrebat de ce nu m-a lăsat liniștit în starea în care eram. Că, dacă se lasă de păcate, și ortodocșii pot fi mântuiți. Atunci cum rămâne cu botezul copiilor mici, parastasurile pentru morți, cultul moaștelor și multe altele?

4. De ce tocmai eu am luat această atitudine? Unii, în mod perfid, îmi reproșează că stau ore în șir pe blog și nu îmi îndeplinesc datoriile slujbei. Tuturor acestora, rușine să vă fie! Când am fost ordinat ca pastor, una dintre îndatoririle mele a fost cea de a apăra credința și învățătura sănătoasă. Biserica Elim din Chicago știe (sau așa sper) acest lucru. Datorită interconecțiilor noastre extrem de rapide, ceea ce se întâmplă într-un colț de lume se cunoaște instantaneu și are impact pretutindeni. Conceptul de universalitate a bisericii nu a fost vreodată mai actual. Da, ceea ce face Peniel, Vladimir Pustan sau părerile lui Emanuel Conțac cu privire la crearea unui stat palestinian, sau demersul ”Răscumpărarea memoriei” sunt elemente constitutive ale unui amalgam de factori care formează mentalitatea colectivă a mediului evanghelic. Fiecare dintre noi contribuim mai mult sau mai puțin la șablonarea acestui mod de gândire care determină cum trăim. În primul rând nu, nu îmi ia ore pe zi, dar cel mai important lucru este că în fața conștiinței mele sunt liniștit că îmi împlinesc cu conștiinciozitate menirea și chemarea. Nu mă interesează rating-ul și vizibilitatea deși nu am cum să nu știu că sunt (și au fost înainte de aceste demersuri) foarte ridicate. Ai mei îmi spuneau cu îngrijorare că îmi fac dușmani sau le dau apă la moară celor care deja îmi sunt dușmani. Știu! E treaba altora de ce ei nu iau atitudine (ceea ce într-un fel tot o luare de atitudine este)!

5. Diversiuni! În aceste frământări extrem de necesare mediului evanghelic, s-au găsit și dintre aceia care să deturneze discuțiile spre alte probleme care îi dor pe ei. Unii iau supărările lor și fac din ele steagul oricărei discuții pe orice temă. Internetul este un loc unde într-adevăr se poate spune orice despre oricine. Nu înseamnă și că este adevărat. Lucrurile pe care eu le aduc în prim plan nu sunt subiective. Nu sunt plângerile unor oameni despre care nu știm mai nimic și nici nu are rost să te confrunți cu ei. Labirintul acestor nemulțumiri este ca un nod gordian. Reclamațiile sunt uneori fondate, alteori dovedite, de cele mai multe ori am zis/a zis. Să nu fiți în pielea noastră! ACESTE lucruri eu nu le rezolv pe internet! În niciun caz pe acest blog. Și nu pe această cale mi se va forța vreodată mâna să fac pastorație în sfera mea practică de responsabilitate.

Cititorilor mei le atrag atenția asupra unui lucru: nu sunt perfect și nu pretind nimănui să fie perfect! Există însă niște limite ale libertății noastre de exprimare și niște restricții de autoritate pe care trebuie să le respectăm. Nu-mi spuneți să renunț la furculiță și cuțit (niște tradiții) ca apoi să-mi oferiți bețe chinezești sau metoda gheruțelor medievale (alte tradiții). Rețineți: de tradiții nu scăpăm! După cum nu îmi poate oferi cineva un pahar cu apă fără… pahar, tot așa nu îmi poate oferi cineva credința fără tradițiile care o conțin. În cazurile amintite nu este vorba de tradiții ci de încălcarea unor principii de credință! Îngenuncherea la amvon este o tradiție (bună)! Semnul crucii este exprimarea unui crez (fals!). Dacă pentru Vladimir Pustan a-și face semnul crucii nu este o problemă de credință, pentru mine (și mulți alții) este! Dacă pentru Peniel nu este o problemă de credință să se afișeze cu oameni nenăscuți din nou pe scenele lor, pentru mine (și mulți alții) este! Ce-am scris am scris și rămâne ca istoria să ne aprobe sau să ne infirme. Cuvântul lui Dumnezeu să ne dea dreptate! Tradițiile sunt bune pentru o vreme și este bine să le păstrăm. Când se vor înlocui cu altele mai adecvate (poate și mai… duhovnicești) să se păstreze acelea. Dar nu mă amețiți pe mine cu azi așa, mâine altfel și poimâine altminterea că așa vrea in-stabilimentul! Și dacă totuși vreți să ne eliberați de toate tradițiile (probabil trăind într-un vid sau ceva…) nu le înlocuiți cu altele fără noimă și fără sens spiritual. Că tot vorbirăm de îngenuncheatul la amvon, cu ce l-am înlocuit? Cu statul în picioare într-un moment de reculegere? Muuult mai duhovnicesc! Iar dacă dăm de-asvârlita cu amvonul de lemn masiv și-i punem în loc unul… transparent 🙂 sau un morman de flori ce-am făcut? Ori dacă predicatorul este el însuși amvon umblător, ce? Care este câștigul spiritual al acestor reforme care îi fac pe mulți tineri să cadă în transă? Sau dacă ne scoatem cămășile din pantaloni, ne pieptănăm pletele cu perna și ne dăm toți la boturi îmblănite, ce revoluție ne-a schimbat radical viața? Ah, pastorii ăștia de viță veche care se încăpățânează să fie oameni serioși, constanți, sobri și… plictisitori! Predica despre sfințenie nu e predică dom’le fără o poantă, o șmecherie, ceva pe șleau, acolo…

E adevărat, tradițiile sunt periculoase atunci când în spatele lor nu mai rămâne nimic de substanță. Atunci, în virtutea tradițiilor pe care încă le respectă, credinciosul se poate minți că este încă… credincios. Dar soluția nu stă în eliminarea tradițiilor. Nu avem cum! Doar le vom înlocui cu altele mai periculoase deoarece acestea din urmă ne vor minți că am făcut o reformă spirituală când de fapt am înlocuit doar glazura! Dacă nu este apă degeaba îmi dai paharul. Dar nu sparge paharul de ciudă! Caută apa și păstrează și paharul să ai în ce-o pune!

Voi nu vedeți că acești impostori ne vând roșcove? Nu vedeți că aplaudăm schimbări înspre îndobitocire? Suntem mai aproape de Domnul dacă ne-am lepădat de tradiții, dacă ne-am vopsit perii, ne-am înlănțuit cu aur și ne-am dat voie să nu mai facem cum făceam? Asta este eliberarea de care vorbește Scriptura? Și pe deasupra tuturor pantomimelor, dansurilor, steagurilor și altor asemenea artificii, semnul crucii?! A mirare, desigur! Nu, nu sunt un poticnit! Nici Pavel nu a fost atunci când i s-a întărâtat duhul văzând spiritul idolatru al atenienilor!

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

47 răspunsuri to “CONCLUZII CU PRIVIRE LA UN MOD DE GÂNDIRE”

  1. Modul in care a-ti scris aici se lega foarte mult cu subiectul anterior.
    Sa vezi,sa stii si sa nu faci nimic de dragul prieteniei sau chiar de dragul unei persoane.
    Victimele sint mai multe (tinerii) si trebuie sa stie ce e bine si ce e rau.
    Daca inaintasii nostri amestecau credinta adevarata cu erezii era vai de noi.
    E de datoria noastra sa ducem credinta adevarata pina la capat ,in familie si societate.
    Dumnezeu sa va dea putere,intelepciune si sa va calauzeasca prin Duhul Sfint.
    Cum ii spunea Mardoheu lui Estera alta data: „Si cine stie daca nu pentru o vreme ca aceasta ai ajuns la imparatie”Estera 4:14

  2. „Sa aveti in voi gindul acesta care era in Cristos Isus:
    El macar ca avea chipul lui Dumnezeu, totus n-a crezut ca un lucru de apucat, sa fie deopotriva cu Dumnezeu, ci S-a desbracat pe Sine insusi si a luat chip de rob.”

    Sa avem in noi gindul lui Cristos Isus.

  3. Frate Cristian,

    Precedentul a fost creat inca de pe vremea profetului Ieremia! „Veniţi să urzim rele împotriva lui Ieremia! Căci doar nu va pieri Legea din lipsă de preoţi, nici sfatul din lipsă de înţelepţi, nici cuvântul din lipsă de proroci. Haidem să-l ucidem cu vorba şi să nu luăm seama la toate vorbirile lui!” – (Ieremia 18:18).

    Ma rog Domnului ca sa va dea putere sa supravietuiti acestor bombardamente mediatice care „ucid cu vorba” ! („Caci doar nu va pieri Legea din lipsa de preoti,
    nici Sfatul din lipsa de intelepti !”)

    Apoi, apostolul Pavel, atunci cand a spus: „calcati pe urmele mele caci si eu calc pe urmele Domnului Isus”, se referea inclusiv la modul cum a fost primit el, pastorul bisericii din Corint de catre preaiubitii si scumpii sai enoriasi in 2 Corinteni 11:1-13:5:

    a) „Dar mă tem ca, după cum şarpele a amăgit pe Eva cu şiretlicul lui, tot aşa şi gândurile voastre să nu se strice de la curăţia şi credincioşia care este faţă de Hristos.
    În adevăr, dacă vine cineva să vă propovăduiască un alt Isus pe care noi nu l-am propovăduit sau dacă este vorba să primiţi un alt duh pe care nu l-aţi primit sau o altă Evanghelie pe care n-aţi primit-o, of, cum îl îngăduiţi de bine! (Gal 1.7-8);
    Dar socotesc că nici eu nu sunt cu nimic mai prejos de apostolii aceştia „nespus de aleşi!” (2 Corinteni 11:3-5).

    b) „Pe voi înşivă încercaţi-vă dacă sunteţi în credinţă. Pe voi înşivă încercaţi-vă. Nu recunoaşteţi voi că Isus Hristos este în voi? Afară numai dacă sunteţi lepădaţi.” (2 Corinteni 13:5).

    Apoi, in Galateni 4:16, apostolul ii intreaba direct, fara ocolisuri, privindu-i parca fix in lumina ochilor pe galatenii lui preaiubiti : „M-am facut oare vrajmasul vostru pentru ca v-am spus adevarul ?”

    Acestea fiind spuse, precedentele fiind create si va stau drept suprt moral, frate pastor Cristian Ionescu, „ce fala este sa suferiti pe drept…?” (1 Petru 2:19-22).
    Primiti din partea Domnului si din partea mea, un salut plin de dragoste in Hristos Domnul:

    „…că, după ce ne va izbăvi din mâna vrăjmaşilor noştri, ne va îngădui să-I slujim fără frică, (Rom 6.18-22; Evr 9.14); trăind înaintea Lui în sfinţenie şi neprihănire, în toate zilele vieţii noastre.” (Ioan 1:74-75).

    Domnul sa va dea mult HAR !

  4. cand sunt de acord cu articolul nu prea am ce sa comentez. ma intristeaza cei care se erijeaza in lideri de opinie folosesc expresii jignitoare. isi exprima refularile incercand sa ia apararea unei persoane pe care nu o cunosc dar cu care se confunda prin gestul de non conformism exprimandu si prin asta revolta impotriva unui sistem sau altul care nu i a cam bagat in seama. acuzatia ca i am facut cruce, celui in cauza, este ridicola dupa cum cunosc eu persoana cred ca i am facut soclu si publicitate. a ti exprima o opinie spiritual crestina implica o mare responsabilitate pentru ca dai directii pentru vesnicie si consencintele vor fi vesnice.

  5. Frate Cristian,

    Daca tot este 30 noiembrie 2011, sunt sigur ca absolut toti utilizatorii internetului au accesat cel putin odata astazi pagina Google care dedica in exclusivitate celui mai sarcastic scriitor si umorit american pe numele sau real, Samuel Langhorne Clemens (November 30, 1835 – April 21, 1910)…alias Mark Twain…
    “Vopsirea gardului” (contra-cost de catre prietenii lui Tom Sawyer), devine astazi un simbol comemorativ aniversar, preluat cu drepturi exclusive de catre Google. Fiindca tot este, asa cum am mai spus, miercuri, 30 noiembrie 2011, va rog mai dati un click, macar din curiozitate pe pagina de deschidere Google sa vedeti cate puteti afla…

    Oare, dragi confrati de…blogareala, ati stiut de ce Mark Twain a refuzat a fi crestin ?

    Iata argumentul sau forte:
    ” Daca as fi citit doar Cartea (Biblia), as fi devenit cu siguranta crestin. Dar cand ii vad pe atatia „crestini” in jurul meu, nu, multumesc frumos ! Nu !”

  6. POST-SCRIPUM:
    Cu alte cuvinte, mai pe romaneste: „Afara-i vopsit gardul, inlauntru-i…leopardul!”

  7. Manuela - ServingGodforever Răspunde 30 Noiembrie 2011 la 4:33 PM

    Pentru cei de aici fluenti in Engleza.

    Awesome thoughts by John R. Rice!

    „Let us boil the thing down simply. Whatever the Bible says, we ought to follow it. No one ought ever set one Scripture against another and try to cancel out a plain command of Scripture by a twisted interpretation of another Scripture.

    I am convinced we do not need „New Evangelicals,” but old evangelicals who stand for the old truth, with old-time fire and old-time convictions. To follow a man as an idol, right or wrong, is sin, and leads to twisting of Scriptures to excuse the sin.

    It did not keep Spurgeon from winning souls when he opposed the down-grade movement (modernism) so openly and finally left the Baptist Union of Great Britain and Ireland over it!

    Do you think D. L. Moody was kept from winning souls because he would not sit on the same platform with a Unitarian preacher in a temperance meeting?

    It is shocking that great crowds can attend a so-called revival campaign these days and when it is over, there are just as many crimes, just as much child delinquency, just as many divorces. Infidelity is just as strong as ever before! The revival campaigns of the mighty soul winners of the past really changed things. They cleaned up corrupt governments, shut up saloons, emptied the jails, doubled the attendance at churches, shut the mouth of infidels, dispersed the infidel clubs of Bradlaugh in England and Ingersoll in America!”

  8. Manuela - ServingGodforever Răspunde 30 Noiembrie 2011 la 4:38 PM

    Nine Ecumenical Excuses for Unequal Yokes ( by John R. Rice )

    1. Parable of the Tares: „Leave Them Alone Till Harvest.”

    2. „But Love the Modernists as Christian Brothers.”

    3. The Great Success of the Compromise Proves God Is for it.

    4. „Fundamentalists Are Jealous, Envious Pharisees.”

    5. „Touch Not Mine Anointed.”

    6. Gamaliel’s Advice, „If Not of God, It Will Come to Nought.”

    7. „Judge Not, That Ye Be Not Judged.”

    8. „The Holy Spirit Will Take Care of the Converts When They Are Sent to Modernistic Churches.”

    9. „Sinners Will Be Turned Away From Christ by Christians’ Disagreeing.”

  9. Manuela - ServingGodforever Răspunde 30 Noiembrie 2011 la 4:45 PM

    In case the fallacy of each excuse is not obvious, you can find John Rice’s explanation of why each is invalid here:

    http://www.jesus-is-savior.com/False%20Doctrines/ecumenical_excuses_for_unequal_yokes.htm

  10. Stiti care cred ca e supararea? Nu ca avem traditii, ci ca le impunem si altora..
    De exemplu: nu e rea traditia sa te pui pe genunchi cand mergi la amvon, DAR e foarte RAU, DACA ii acuzi de necistirea amvonului pe cei ce nu tin de aceasta traditie.
    Altfel, ati argumentat foarte convingator si foarte drept.

    • Am fost în biserici unde nu se îngenunchează la amvon și am respectat (fără să critic) obiceiurile casei. Culmea este că cei care nu îngenunchează au sărit la gâtul nostru, cei care o facem că, deh, sunt datori cu explicații…

      • Brother Ionescu,
        Having grown up in American churches, I had never seen the ‘tradition’ of kneeling pe genunchi la amvon or in biserica, until I saw it in Romanian churches. I think it is a wonderful testimony to everyone that even those who are pastors and/or leaders in the church publicly demonstrate humility before God. In the same way I think it is wonderful for the church to kneel together in prayer. I see NO comparison between this and kneeling before idols, or images of saints, or various symbols (which in fact we should not revere). Neither is humility before God a man-made tradition (like making a cross when praying), humility before our Creator is a requirement.

        Blessings in the Lord.

      • @ Fr. Cristian,
        L a tot ce ati postat pana acum,iata un fel de „concluzie pusa de un alt crestin http://youtu.be/xTI-G0b3BkQ
        Ce parere aveti.??

      • Matt, I also agree that kneeling and praying is an act of humility before God. I always thought that the preacher got on his knees at the pulpit to ask for God’s guidance throughout his message… Sort of like many American pastors who say a short public prayer right before their sermon.

  11. Aveti f mare dreptate–Peniel nu trebuia sa aibe nepocaiti ca si slujitori in taberele lor, punct. Pustan nu trebuie sa se inchine la icoane, punct. Dar, nici la conventia de la Chicago nu trebuia sa se faca loterie (act „curat murdar”, cum ati numit-o si dvs), nici sa invite un politician la amvon (un act la fel de murdar), nici (actul cel mai murdar) sa vina un colaborator cu securitatea (…) pe care l-ati denuntat la Atlanta cu un an inainte, sa faca colecte tupeiste.

    Totusi, dvs, (desi nu ati f deacord cu cele mentionate ca fiind potrivite la o conventie penti), nu ati numit conventia de la Chicago o conventie a Satanei), cum ati facut cu Peniel si cu Pustan….Cel putin, fata de Peniel, ati fost mult prea exigent, in opinia mea.

    • Deci am zis „curat murdar”, nu?

      • da, dar doar fata de acel act, nu fata de intreaga conventie–e o diferenta…in schimb Peniel a trecut drept satanic pt un act de care s.au si cait 🙂

        PS nu inteleg de ce a trebuit sa editati numele unui colaborationist nemarturisit si cunoscut de toti..ce le tinem parte? 🙂 chiar nu inteleg cum de a devenit invitat de onoare cand cu un an in urma cica cercurile penti s.au lepadat de astfel de oameni! ma depaseste.

        • 1. În fiecare an Convenția merge în altă parte și alții sunt responsabili de organizare. Nu poți critica Convenția pentru erorile organizatorilor dintr-un an.
          2. Nu doresc să pronunțăm unele nume aici…

      • Frate Ionescu,

        Chiar cu riscul de a-mi repeta afirmatia, sunteti indemnat de un esantion apreciabil de…votanti pro-semnul crucii…,
        la calm (aparent) si cumpatare verbala, ca si cand ati trai pe vremea profetului Elisei care incerca sa nu faca “popularitate” rapirii parintelui Ilie Tisbitul la cer ! “Fiii proorocilor, cari erau la Betel, au ieşit la Elisei, şi i-au zis: ,,Ştii că Domnul răpeşte astăzi pe stăpînul tău deasupra capului tău?“ Şi el a răspuns: ,,Ştiu şi eu, dar tăceţi.“ (2 Regi 2:3)
        Acolo nu era insa vorba de vreo COMPLICITATE, de vreo CONSPIRATIE, DE ACOPERIREA UNUI PACAT ! Acolo omul lui Dumnezeu a inteles perfect PACATUL POPULARITATII GRATUITE FACUTE CU PRETUL UNUI COMPROMIS (DOCTRINAR) !

        Stiti ce spunea Mark Twain (ca tot a fost ieri aniversarea zilei sale de nastere…) ?

        „Când realizezi că eşti de partea majorităţii, este timpul pentru o reformă.”
        „Când vezi că ai aceeaşi părere cu majoritatea, e bine să mai reflectezi o dată.”
        „E mai bine să meriţi laude şi să nu le primeşti decât să le primeşti fără să le meriţi.”
        „Procedează întotdeauna corect, vei face plăcere unora si vei produce uimire altora.”
        „De regulă, este mai bine să meriţi cinstirea fără să o capeţi decât să te bucuri de ea fără să o meriţi.”
        „Omul e acceptat în sânul unei biserici pentru ceea ce crede şi este dat afară pentru ceea ce ştie.”

        Fie ca acesta afirmatie sa va intareasca in curajul de a spune lucrurilor pe nume, in pofida celor care acuzandu-va cum ca v-a…crescut ratingul prin postarea acestui subiect atat de controversat, ei insisi urmaresc in mod indirect si meschin, doar cresterea ratingului personal dupa care le umezeste atat de lacom si apetisant, buza…

    • Val, acel politician , înainte de a fi politician , este un crestin, si unul destul de bun, îl cunosc.
      Ai cumva si alte meserii care crezi ca ar trebui sa fie interzise de la amvon 🙂
      Cit despre securistul/poet/baladist/pastor/sefdecult/avocat/CNSAScercetator/comediant/vindecator cu numele (…) am fost si eu socat. Am început sa mă pisc.
      Încă încerc sa dezleg enigma si nu pot.
      Oare este maria sa (…) din Bistrița?
      Ca dacă era din Arad cinta un solo la trombon. 🙂
      Stie cineva? Ca alta explicație nu am…

      Ce diferența un an face

      • Gabi,
        O fi cel mai bun, dar este irelevant.. Fr Ionescu nu aproba astfel de mutari (si sunt de partea lui) in cadrul unei conventii si totusi, ca si Eminescu, a dezaprobat in taina, pastrand tacere, gandind ca astfel va face bine…
        Enigma ta se talmaceste cu „curat murdar”…S-a luat „atitudine” la Atlanta asa sa se „spele” imaginea, dar nu cred ca s.a facut concret nimic… doar declaratii

  12. „Atitudinea de la Atlanta” a avut ” bătaie ” mai lunga. Sa încercat ceva. Dar asta cu alta ocazie. 🙂 .

  13. Frate Ionescu, o întrebare, știu mulți penticostali care își iau doctoratul la ortodocsi. Din ce cauza?

  14. „…dacă se lasă de păcate, și ortodocșii pot fi mântuiți. Atunci cum rămâne cu botezul copiilor mici, parastasurile pentru morți, cultul moaștelor și multe altele?…” întrebați dumneavoastră. Ei bine, să presupunem, deocamdată la absurd, că un ortodox decide să se întorcă la Dumnezeu, să-L slujească pe El în fiecare zi și se lasă de pacat și obiceiuri murdare, parastasuri pentru morți, cultul moaștelor, inchinarea la idoli, facutul crucii, botezul copiilor mici, inchinarea la vreo icoană ori fecioara Maria…și totuși decide să se închine lui Dumnezeu in continuare în biserica lui ortodoxă … Greșește ori păcătuiește prin asta? E nevoie să se „transfere” la o biserică neoprotestantă pentru ca intradevăr să fie mântuit? Cât despre Billy Graham „În Biblia mea scrie că neprihănitului care o ia razna i se uită neprihănirea!” Nu ne putem nici unul lăuda cu NICI o neprihănire! Existăm și stăm în credință doar prin HARUL nemeritat al lui Cristos. Oricine se îndreptățește singur înaintea lui Dumnezeu… știți unde vreau să ajung! Nu că Billy Graham nu ar putea să cada de la credință, dar HARUL lui Dumnezeu e așa de bun cu acest om… Dacă o viață l-a slujit pe Dumnezeu cu sinceritate, de ce ar face acest om, acum, o intoarcere de 180 de grade de la Cel ce l-a călăuzit o viață?! Nu multe argumente am găsit despre Samson că a fost iertat de Dumnezeu pentru ticăloșia lui, și nici un indiciu nu ni se dă in Cartea Sfântă până in Noul Testament unde este enumerat printre eroii credinței… Iar dacă pe un Samson Dumnezeu l-a iertat, poate ierta același Dumnezeu pe un Billy Graham ori să-l lase să rămână neprihănit – după o remarcă?! Ca să sumarizez, poate un gest, o vorbă, o faptă greșită, de care ne căim în final în fața lui Dumnezeu să ne despartă de El pentru veșnicie sau doar NOI facem LEGILE astea „traditional” românești de pedepsire, izolare, condamnare pentru că așa credem noi că este bine?!

    • Un credincios ortodox care primeste revelatia, harul si mantuirea lui Dumnezeu, si este nascut din nou nu poate persista in credinta (biserica) traditionala cu ereziile enumerate in comentariul dvs. Sau credeti ca e posibil? Puteti argumenta biblic cum?

  15. Pái asa cum se iau doctoratele la ortodocsi,asa se fáceau examinárile pástorilor la bucuresti de cátre baptisti.Cauza?(lipsa de personal calificat).Acum nu mai e cazul(din cate informatii am).

  16. Frate Cristian,
    explicatiile date sant excelente,doar o singurá obiectie.Cánd cineva nu e deacord cu unele aspecte legate de cadru,decor,sau aduce unele detalii suplimentare sau poate contradictorii,…nu inseamná cá vá e dusman sau cá nu e deacord cu esenta mesajului,dimpotriva:poate cá articolul impreuná cu comentariile formeazá intregul.(exceptie comentariile ráu voitoare).
    Referitor la sfatul „familiei”,poate are dreptate.Sánt cazuri cand la fel ca si David,(reintoarcerea lui dupá fuga de Absalom)trebuie sá lucrám in echipá,pregátind bine terenul.Stiti cum se spune:”o rándunicá nu aduce primávara..”.In incheere ca si incurajare”Si eu sánt conservator,páná in máduva oaselor.”:)

  17. SCUZE GABI TE ROG SA IMI DAI MIE VOIE SA ITI RASPUN FOARTE PE SCURT LA INTREBAREA TA de ce si au luat si isi iau doctoratele la ortodocsi? ba mai mult au inceput sa preia teologia ortodoxa. ca si altele, raspunsul are mai multe componente. pe scurt ar fi din acelasi motiv pentru care pustan si a facut semnul cruci si peniel a invitat o trupa de teatru sa le predice. sau din acelasi motiv pentru care in perioada comunista au colaborat cu statul. distantarea de Dumnezeu te face sa cedezi presiunilor valorii societatii in care traiesti si sa nu vezii in aceasta nici un pacat. dupa revolutie liderii si nu numai au simtit nevoia de a fi recunoscutii si aceasta recunoastere necesita si o recunoastere academica. alte motive snobismul, pentru ca se obtinea usor si de multe ori contra cost fara sa faci mai nimic altceva. pentru doctorat iti adauga un procent de substantial la salariu.

  18. Frate Cristian Ionescu. Doresc ca Dumnezeu sa va binecuvinteze.
    Să stiti că eu mă bucur cind se pomeneste de înaintasi nostri.
    Bunici nostri au fost printre primi crestin penticostali de pe valea tîrnavelor.
    Ei la orcine care vroia să urmeze calea pocăinţe , ziceau calea aceasta este îngustă şi fără ocolisuri ziceau la la toţi să gîndească bine căci nu se poate merge si cu Dumnezeu şi cu lumea. Şi că ei a păstrat credinţa curată pe vremea lor roadele mărturisesc pentru că s-a deschis şi alte biserici dar cu durere trebuie să zic că pe valea tîrnavelor altele de atunci nu prea sa mai deschis. Dar este şi o zonă a vinului de aceia cu o lună in urma am menţionat un verset din Ieremia cap. 48. v.11.
    Cred că acum este binevenită comentariul meu,pe această temă.
    Adică Moabul… se odihna… pe drojdiile lui,..i sa păstrat gustul, şi nu i s-a schimbat mirosul.
    Se stie cind struguri se srîng,ca şi alte fructe, atunci proaspăt presat numim suc.
    Rodul viţei zice scritura pe care şi domnul isus a băut cu ucenici in odaia de sus,poate chiar in yiua aceia de pregătire a cinei Domnului sa presat Lc.22, v.17. Dar la citeva zile rodul viţei diferit de alte sucuri, începe să tulbure saintre in fermentaţie şi Biblia zice mustul care ia minţile omului şi asa este, vai de toţi acei cari consumă, căci si medici zic este otravă şi oameni spun tulburel,în adevăr îi tulbură mintea,se înbolnăvesc . Dar cum măslinul presat are şi drojdie,dar trebuia adusă undelemnul curat fără drojdii, să ardă în candelele necurmat.Ex.27.v20.
    Tot asa vinul de crăciuni începe să se limpezească şi toată drojdia se depune în fundul vasului. Şi oameni începi să tragă vinul curat întrun vas curat de pe drojdie, căci altfel vinul ia gustul si mirosul urît a drojdiei,şi procedura nu ştiu de cite ori se face,şi toteauna se toarnă in alt vas curat, căci dacă nu face prinde gust şi are miros. Şi Domnul Isus a spus Mc.2.v. vinul cel nou sparge burdufurile vechi.,…si vinul nou este pus in burduful nou..Frate Cristian I. vă apreciez pentru că aşa văd că şi dumneavoasra pocedaţi la fel, (cred căci nu voi fii înţeles gresit) doriţi ca vinul nou să fie păstrat în vas nou şi curat,şi să fie turnat tot in vas nou şi curat.Pentru că acel nou ,nu un om a adus şi Domnul Isus Hristos şi nouă n-a lăsat ca şi noi să călcăm pe urmele lui,şi să nu ne lepădăm de el cum a făcut Petru In 13.v38,.. să nu vi se tulbure inima.Şi să avem credinţă în Dumnezeu.. Drojdia, tradiţiile,obiceiurile, Domnul Isus a lepădat ,… iar credinţa a fost dată sfintilor odată şi pentru totdeauna . Pe vremuri cînd noi copii,duminică ne duceam acasa de la biserica, şi ne întîlneam pe drum oameni veniţi din altă biserica în braţe pline cu covrige şi impărţeau la toată lumea zis pomană,Bunici nostri refuzau, şi ziceau ca şi noi copii să nu luăm căci este păcat,lucru jerfit idolilor, o cit de curios am fos,doream măcar odată să gustăm şi noi. Şi ca o concluzie , drojdia pe care uni zis născut nou, mai au în adincul inimi, şi din cînd în cînd se mai miscă şi atuncia se simte mirosulşi stiţi dumneavoastră bine cum este. Exemplu ..dacă un pahar cu apă are un pic de drojdie depusă la fund cum un pic o mist se tulbură apa,dar dacă este curată pot să amesteci cît o vrei tot curată rămîne,si eu doresc Frate C.I. asa să rămîneţi. Iar pentru toţi acei cari se se bizuiesc pe drojdile lor doresc să citească Ţefania cap.1 v.12.

  19. Si (…) prezidentu si-a luat doctoratul la ortodocsi… poate de aia Pustan inca mai este pastor in Cultul Penticostal – pe cale sa devina unit cu Roma.

    • Hmmmm…. Acum se vede de cat compromis a fost nevoie ca sa avem si noi niste oameni in „frunce”. Incep sa se limpezeasca apele. Cine e inca treaz (?) are ce invata de aici. Ce se se face cu pomul care nu aduce roada? Se mai indreapta oare un copac batran care a crescut stramb? Pestele de unde se strica? Intrebari care si le pun multi… Radacini infipte adanci, greu de scos.

  20. Am citit de mai multe ori articolul dumneavoastra de concluzii. Ma bucur ca atat de clar ati expus si clarificat diversele pozitii fata de liberalism, erezii. Etc. Vad acum c-aveam o pozitie egoista fata de altii, adica nu conteaza ce face sau ce crede cineva, eu iau ce-mi foloseste mie. Sunt personaje Ninlice care-au pornit foarte bine umblarea cu Dumnezeu iar la urma au cazut in neascultare. E de necrezut ca asemenea tragedii nu se pot petrece-n zilele noastre, si ce urmeaza nu stim. Ma tot gandesc daca e bine sau nu sa nu mai citesc nimic altceva decat Biblia, sa nu mai ascult carti si predici, ca masura de securitate. Contactul cu lumea se face simplu prin discutii si servicii cotidiene. Globalizarea ne-a adus ce n-aveam in urma cu cateva veacuri. Eu sigur nu stiam de Peniel si Pustan daca nu era internetul.

  21. http://dli.ro/f/videos/571/tara-mea-vladimir-pustan.html

    I-a uitat pe baptisti! 🙂

    Not my cup of tea, that’s for sure!

Lasă un răspuns

