EVANGHELICI ȘI CATOLICI (SAU ORTODOCȘI) ÎMPREUNĂ – RĂSPUNSUL PASTORULUI PHILIP DE COURCY

Phillip De Courcy este pastorul Bisericii Comunitare Kindred din Anaheim, California. Am avut recent plăcerea să călătorim împreună în Egipt și Israel. Cum era și normal, am purtat discuții pe teme diverse. Fiind de orientare baptistă iar eu, penticostal, ne-am prezentat cât se poate de respectuos diferențele de opinie. La un moment dat i-am povestit cum am vizitat Catedrala Notre Dame din Paris chiar în timpul oficierii unei liturghii. Fără să-mi fi făcut semnul crucii sau să fi îngenuncheat în dreptul vreunui altar, pastorul de origină irlandeză s-a supărat foc și a declarat simpla mea prezență drept idolatrie. Cu toate încercările mele de a accentua caracterul turistic al intrării mele într-un edificiu istoric, nu s-a lăsat convins. Pe când s-au mai răcit apele, mi-a explicat antecedentele dureroase și sângeroase ale conflictului din Irlanda de Nord și experiențele traumatice pe care le-a trăit. Cartea pe care a scris-o (STANDING ROOM ONLY ROMAN CATHOLICISM) este o pledoarie foarte bine documentată, prin care sunt demascate superficialitatea și chiar spiritul eretic al ecumenismului evanghelico-catolic (se poate citi și ”ortodox” în cazul nostru). Prezint mai jos un pasaj în limba engleză, însoțit de traducerea în limba română.
The fallacy of ETC (Evangelicals and Catholics Together) is that one can consistently believe in two opposing propositions at the same time. It is implied, that at worst, the choice between the theology of Catholicism and Protestantism is a choice between what’s good and what’s best. But that is not true. One cannot possibly believe, as Protestantism does, that salvation is by faith, apart from works, and at the same token believe that good works contributes to the obtaining of eternal life. Surely this is theological oil and water.
To give Roman Catholicism an Evangelical make over is most diabolical. Rome’s creeds, catechisms, decrees, and dogmas have anathematized the one true biblical gospel, for which she has never repented. Therefore, to be saved, a Catholic would have to believe the true gospel and reject Catholicism’s false gospel. Roman Catholicism is no safe house for troubled sinners but a prison where men and women are bound to tradition, shackled to ritualistic works, and tied to a false hope of heaven.
Eroarea comisă de ETC (Evanghelicii și Catolicii împreună) este crezul că cineva ar putea să accepte constant și concomitent două puncte de vedere opuse. S-ar subînțelege că, în cel mai rău caz, alegerea între Teologia Catolică și Protestantism este o decizie între bine și cel mai bine! Nu este adevărat! Nu se poate ca cineva să creadă, așa cum declară Protestantismul, că mântuirea este prin credință și nu prin fapte, dar în același timp să accepte și că faptele bune contribuie la obținerea vieții veșnice. Categoric, acestea sunt apă și ulei teologic.
A da Romano-Catolicismului o față Evanghelică este absolut diabolic. Crezurile Romei, catechismul, decretele și dogmele sale au anatemizat Evanghelia adevărată, biblică, exclusivă, lucru de care nu s-a pocăit niciodată. De aceea, pentru a fi mântuit, un catolic ar trebui să creadă adevărata Evanghelie și să respingă falsa evanghelie a catolicismului. Romano-Catolicismul nu este un cămin sigur pentru păcătoșii apăsați ci o închisoare unde oamenii sunt legați de tradiție, înlănțuiți în acte ritualistice și agățați de o falsă speranță a raiului.
Când cineva ajunge într-un asemenea mediu (catolici – romano sau greco -, ortodocși), prioritatea nu este să îi învețe pe acești oameni să nu mai fure, să nu mai mintă, să nu curvească sau să nu ucidă. Aceste lucruri se pot învăța și într-o moschee! Mulți oameni care trăiesc o viață decentă vor merge în iad! Ceea ce ne mântuiește este credința ADEVĂRATĂ nu cumsecădenia noastră. Faptele bune și viața de sfințenie trebuie să fie ancorate în ACEA credință! Altfel sunt lăudabile din punct de vedcere social dar fără valoare veșnică!
Întrebarea mea, legitimă, pentru cei care promovează ecumenismul dintr-un spirit de sfințenie socială (pe care și Vladimir Pustan le-a predicat-o greco-catolicilor fără să se lege de idolatria lor) este de ce nu atacă falsul evangheliei lor, care nu-i va ajuta la nimic și care este rădăcina diferenței dintre noi și ei?…
În pilda celor două case, Domnul Isus atrage atenția mai întâi nu asupra construcției în sine, ci asupra temeliei: pe stâncă sau pe nisip. Doar după ce stabilește foarte clar că temelia trebuie să fie Hristos (CUVÂNTUL!) – temelia apostolilor și proorocilor – abia atunci Pavel spune că este important cum și ce clădește cineva deasupra (1 Corinteni 3).
Atunci, când un predicator evanghelic ajunge în mijlocul oamenilor cu o temelie falsă, pentru ce le oferă doar sugestii cu privire la arhitectură?
Ca să nu mai vorbim că le și sărută nisipul (temelia)…

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

11 răspunsuri to “EVANGHELICI ȘI CATOLICI (SAU ORTODOCȘI) ÎMPREUNĂ – RĂSPUNSUL PASTORULUI PHILIP DE COURCY”

  1. FARCAU IONEL-SATU -MARE Răspunde 17 Decembrie 2011 la 8:15 AM

    Prin ecumenism se doreste sa se realizeze unitatea credinciosilor prin Cuvant ,adica ai apropia la cel mai mic numitor comun.In limbaj biblic el mai inseamna si pamaintul locuit.Astazi el apare ca un curent bazat pe valori crestine si religioase, in srtransa legatura cu schimbarea de valori generalizate, in egala masura si din evolutiile politice, culturale si sociale.Are de a face cu cuvinte magice ale crestinismului apusean:toleranta,pace,umanitate dreptate si pastrarea creatiei;se spera la o unitate mondiala.Are la t4melie o doctrina imbratisata si de fericitul Augustin care ar suna c-am asa: 1)Doctrina separa,rugaciunea uneste, 2)Noi vrem sa construim punti nu ziduri,3)In lucrurileimportanteunitate,in lucrurile secundare libertate , dart dragoste mai presus e toate!Amagire! Satan care stie care este cel mai bun mijloc pentru diluarea credintei decat persecutia sau astfel spus:crestinismul nu trebuienici dizolvat nici eliminat . Ajunge daca este neutralizat.Ce frumos a zis Domnul:”V-am spus mai dinainte aceste lucruri..”

  2. Fratilor, intre timp s-au mai schimbat lucrurile!
    Pe 14 Dec CE al CP s-a intrunit si la pardonat pe fratele Pustan. Acesta si-a prezentat mea culpa in prealabil. Deci lucrurile incep sa se indrepte!
    Sunt curios care este acum reactia celor ce l-au criticat vehement, il iertam si noi!?

    • Și nu trebuie să știe nimeni? Că de văzut a văzut toată lumea…
      Pe de altă parte nu tocmai acest lucru l-am cerut? Adică să se pocăiască.
      Întrebarea nu este ce zic cei care l-au criticat vehement, ci cei care l-au apărat vehement, ca și cum n-ar fi fost mare lucru. De aceea, dacă e adevărat ce spuneți, pentru mine cazul Pustan se poate încheia, dar cel al semnului crucii, idolatriei și ecumenismului rămâne. Acum să vedem dacă toți criticii mei vor putea să dea cu călcâiul în țepuș și să recunoască faptul că am avut dreptate. Nu am mari speranțe.
      Încă o dată, chiar Vladimir Pustan ar putea comunica public regretul faptei sale și angajamentul că nu va mai repeta aceste aberații: idolatrii, gură slobodă…
      Ar fi recuperată o mare valoare!
      Să vedem!

  3. Aveti dreptate! Oricum, la aprox. 3 saptamani, este mare lucru ca cineva sa-si recunoasca vina asa de repede! De obicei trec ani si gafele raman neretractate, cum ar fi: prezicerea venirii Domnului, a razboaielor, apoi colaboratorii cu sec, si de ce nu a tombolelor de la conventii… 🙂
    Cred ca va aparea si o mea culpa publica, dar sa avem rabdare.
    Cat despre aparatorii sincretismului ecumenic, aici au dat un rateu puternic. Sunt foarte curios de reactia lor, acum ca lucrurile au luat o intorsatura impotriva lor. Se vor alatura ei acum si acesui gest recent al fratelui Pustan?
    Normal ar trebui sa-l sustina pana in panzele albe! Dar tare mi-e teama ca ei sunt doar contraci, sincretisti si pe nicaieri, ce sa asteptam de la baptisti lepadati si trecuti la anglicanism!?

  4. (…)
    __________________________________
    Frate Mihail,
    prefer să vă editez comentariul din următoarele motive:
    1. Încă nu este nimic cert. Doar zvonuri. Până la proba contrarie lucrurile rămân la fel.
    2. În cazul în care este așa cum am auzit, demersul nostru rămâne la fel de valabil deoarece s-au dovedit slăbiciuni grave în modul în care unii teologi se raportează la idolatrie.
    3. Din nou, dacă este așa, se dovedește că am avut dreptate și că s-a ajuns unde trebuia.
    4. Faptele caritabile nu substituie învățătura sănătoasă, așa cum am spus într-unul din articolele recente.
    5. Mulțumesc pentru înțelegere. A vă fi răspuns mai pe îndelete trebuia să vă spun unele lucruri pe care prefer să nu le spun.

  5. In conflictul din Irlanda de Nord privit din exterior, si protestantii si catolicii sunt la fel de rai… Si unii si altii sunt foarte rai si fac aceleasi lucruri…
    Cand un protestant ajunge ca in numele lui Dumnezeu (care l-a iertat prin har?) sa puna bombe cu ce se deosebeste de teroristii musulmani, in afara faptului ca poarta (prin eroare…) numele de crestin???

    Fiecare va fi judecat DUPA FAPTE nu DUPA CREZURI…

    Matei 5:20. Caci va spun ca, daca neprihanirea voastra nu va intrece neprihanirea carturarilor si a fariseilor, cu niciun chip nu veti intra in Imparatia cerurilor.

    • Este vorba de extremiști (cum se găsesc peste tot).
      Nu ne referim la consecințele care s-au transformat într-un adevărat război, ci la sursa inițială a conflictului despre care se știe mai puțin.

      • Ma rog, parerea mea este ca acesti extremisti (de ambele parti, catolici si protestanti) au avut ca suport moral ideea gresita ca ei sunt singurii care detin adevarul, ca sunt singurii care sunt adevaratii slujitori ai lui Dumnezeu si ca grupul lor este singura biserica a lui Dumnezeu… Si din cauza acestei mandrii au ajuns sa faca faptelele altui Tata…

  6. FARCAU IONEL-SATU -MARE Răspunde 19 Decembrie 2011 la 11:04 AM

    Daca avem extremisti in unele denominatiuni, ce ne facem cu fundamentalistii?Inteleg ca extremistii discrediteaza fundamentalismul si au caderi regretabile , impardonabile. In anumite situatiidoresc litera Legii ceea ce a fost criticata aspru de Isus.Chiar daca astazi mai timid , totusi fundamentalistii au ca tel comun acela de a apara veridicitatea absoluta a Bibliei ca fiind cuvantul lui Dumnezeu,si un asemenea fundamentalism nu reprezinta in nici un caz un pericol pentru omenire.Da sunt totalde acord ca si in Irlanda de Nord inca mai vorbesc armele si dintr-o parte si din cealalta, fara macar sa se auda ca cineva le-ar predica iubirea.Potrivita ar fi o parafrazare din F.A.17:22/b „Fratilor Irlandezi in toate privinteleva gasesc foarte religiosi”.Restul doar mireasma si tamaie!

  7. Eu din cate cunosc si vad … nu cred ca va fi un ecumenism intre evabghelici si ortodocsi .. si o spun din punctul lor de vedere … Am observat din pacate ca la diferite posturi tv crestine din tara .. precum alfa si omega se vede dorinta de ecumenism din partea multor pastori invitati la diferite emisiuni .. asta ma dezamageste total pe mine fiind un simplu crestin evanghelic.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: