CREȘTINII ȘI STATUL: VULNERABILITĂȚI CARE TREBUIE PROTEJATE

Dacă demersurile deconspirative au demonstrat ceva util pentru procesul de conștiință al instituțiilor religioase românești este lipsa de capacitate umană de a-și păstra verticalitatea atunci când are de câștigat și/sau de pierdut. Tot ceea ce oferă aparatul politic are un preț. Prețul afectează întotdeauna exprimarea intransigentă a principiilor pe care lumea politică le desconsideră și de care se simte amenințată.

Înțeleg foarte bine argumentele folosite de păstorii cu care am discutat problema. Și credincioșii neoprotestanți plătesc taxe și ar fi doar normal să beneficieze de anumite drepturi de care biserica majoritară se bucură. Însă uneori este mai bine să nu ne folosim de anumite drepturi. Pavel a taxat lipsa de maturitate a corintenilor tocmai prin faptul că nu s-a folosit de dreptul său. Le-a și reproșat acest lucru atunci când le-a scris că a despuiat alte biserici pentru a avea resursele necesare continuării lucrării. În mod normal, bisericile și instituțiile religioase ar trebui să aibă maturitatea de a fi autosuficiente financiar. Slujitorii trebuie să fie responsabili și să depindă în primul rând de biserica locală și apoi de instituția denominațională. În fața autorităților, proorocii și apostolii au ajuns doar în lanțuri sau ca să mustre stilul lor de viață decadent și caracterul lor corupt.

În cazul nostru, istoria ne-a învățat că suntem prea vulnerabili la avantajele materiale pe care ni le oferă sistemul politic. S-au tulburat multe ape atunci când oameni despre care aveam opinii cosmetizate au fost deconspirați. Opinia mea este că în aceleași condiții, mulți dintre noi (poate majoritatea) am fi cedat pe de o parte presiunilor amenințătoare dar și ademenirii cu unele privilegii.

Chiar dacă este dureros sacrificiul, eu consider că pentru Biserica Domnului Isus, parteneriatul cu administrația politică este extrem de prejudiciabil. Instituțiile creștine ar trebui să stea în banca lor și să-și vadă de treburi! Asta nu înseamnă că devenim absenți sau neutri în spațiul social. Pe platformele disponibile (amvon, media) putem și trebuie să ne exprimăm poziția față de discursul politic atunci când se intersectează cu cel religios. Poziție care va fi mult mai credibilă și greu de suprimat atunci când ne păstrăm independența și integritatea.

Îmi dau seama că subiectul este complex, controversat și bine argumentat de ambele părți. Dar istoria ne dă de gol slăbiciunile. Pentru mine este vorba de vulnerabilități pe care nu cred că trebuie să ni le expunem.

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

14 răspunsuri sa “CREȘTINII ȘI STATUL: VULNERABILITĂȚI CARE TREBUIE PROTEJATE”

  1. Ultima fraza m-a lasat putin confuz.
    Aveti in vedere ascunderea vulnerabilitatilor sau impotrivirea fata de „accesarea” lor.
    Daca doar ne ascundem vulnerabilitatile atunci n-am facut mare isprava, daca insa ca in orice ispita ne impotrivim „accesarii”, punerii lor in practica, atunci am castigat, dupa care ii cerem Domnului sa nu mai fim asa vulnerabili la unele lucruri ca ne-am mai facut si in trecut de comedie.

    • Există vulnerabilități în predispozițiile noastre umane. Aici se încadrează la ”nu dați prilej celui rău”!

      • Ma gandesc totusi ca aveti in vedere o aplecare, in sensul lucrarii, asupra vulnerabilitatilor astfel incat acestea sa iasa de pe lista cu slabiciuni, devenind parti stabile si solide, ca daca doar ne ferim sa le expunem, caderea pandeste dupa colt in fiecare clipa.

  2. Dati dar cezarului ce este al cezarului si lui Dumnezeu ce este a lui Dumnezeu” Luca : 20 :25. Cezarul nu are din partea lui D-zeu , prerogativele de a administra lucrurile lui D-zeu. Cred ca in Mare Parte Biserica e confuza si azi despre tot ce prevede aceasta lege de finantare a cultelor. Cine te finanteaza………te si controleaza Si cine iti da papa iti da si de lucru. Gestionarea Bisericii de catre stat va fi grava…..cum a fost si ducerea evreilor in robia Babylonului .[doar o parere…vom vedea] Legea cultelor, are in clisele ei , niste parghii invizibile acum [un mecanism subtil ] ……cu potential de-a ne unii cu ortodoximul in rom. si poate mai tarziu intr-o miscare sincretista…posibil New age…[..ca sa nu se supere nimeni ] si in final la o singura religie catre Noua O> Mondiala. Asadar, conducatorii cultelor de buna voie s-au dat in mana politicii teologice a statului – cand statul vrea sa fie mai generos le va spune :DACA FACI………ATUNCI….. iar cand devine mai aspru le va spune: Pentru ca…………Atunci……….. Numai inceputuri si sfarsituri de fraze ,in rest , plin de puncte ……………………………………………………………………… care vor fi completate de fiecare guvern in parte………..

  3. „În fața autorităților, proorocii și apostolii au ajuns doar în lanțuri sau ca să mustre stilul lor de viață decadent și caracterul lor corupt.”
    .
    Într-adevăr, apostolii au fost adesea „la cuţite” cu sistemul politic al vremii lor. Dar nu e mai puţin adevărat că există unele lucruri de care apostolii nu se slujeau şi pe care noi le luăm „for granted”. Apostolii nu erau integraţi în sisteme de pensii, sănătate, asigurări sociale. Nu aveau conturi curente la bancă, nu-şi luau salariul în mod regulat de la bisericile cărora le slujeau (nu erau angajaţi cu carte de muncă), nu plăteau contribuţii sociale, de pensie etc. Nu avea credite la bancă, nu mergeau în concediu. După o anumită logică (care se doreşte biblică), tot ce nu e în Scriptură e nebiblic. Sistemul de pensii de stat (sau privat) e nebiblic, fiindcă apostolul Pavel nu a avut o pensie dată de statul roman. A merge în concediu / vacanţă e nebiblic, fiindcă apostolii nu mergeau în concediu. Cât de mult putem încerca să reproducem contextul primului secol, în condiţiile în care lumea nu mai trăieşte în primul secol? Există o sumedenie de lucruri în bisericile şi organizaţiile noastre care nu sunt biblice (în sensul că nu sunt prezentate în Biblie în forma în care le avem noi). Dar sunt în mod necesar rele din acest motiv?

    • Și nici nu am vorbit de toate acestea! Am întrebat (așa într-o doară) cât de dependenți ne putem permite să fim de ”generozitatea” unui sistem care poate oricând să pună la încercare loialitățile noastre… Doar atât!

  4. Ca o parere. daca studiem in decursul mileniilor, orice administratie a oricarui stat (inclusiv Vaticanul, unde ar trebui sa fie cu totul deosebit de lume), politicile duse au avut la baza :
    -interese politice (adica minciuna la rang de rege)
    -interesele financiare ( dirijarea marilor mase monetare spre „ai nostrii”)
    -crearea aparatului de stat care sa apere „interesle” celor din politic
    -o justitie partinica (acoperirea excrocheriilor si a estorcarilor de valori)
    -crearea grupurilor de interese pentru a avea canalele de scurgere a valorilor spre….
    – subjugarea a tot ce inseamna media, pentru a coordona eficient divide et impera
    -crearea serviciilor necesare pentru sustinerea „voluntara” a sistemului
    Daca privim doar la cele citeva sectoare existente in aparatul de stat, deducem ca principiul de baza in functionarea acestor sectoare este minciuna , inselaciunea, furtul , fara a aminti metodele de lucru ale serviciilor speciale, de sustinere a sistemului.
    Toate aceste metode, daca vrem sa le generalizam putin, vom vedea ca au la baza un complex de ” valori „apartinind tatalui minciunii, adica lui mamona.Nimic sfint,nimic din Dumnezeu,nimic pentru Dumnezeu. Si in aceste comditii, ce facilitati, ce colaborare, ce asteptari, ce legaturi se pot crea intre stat si biserica? Dupa parerea mea nici macar in gluma.
    Ar putea fi o varianta de discutie ca biserica sa-si propuna ca obiectiv ajungerea unor crestini in pozitiile organismelor de stat, asa ar putea asigura desfasurarea activitatilor statului dupa principiile biblice, dar, dupa cele ce vedem, cangrena este atit de mare, incit numai o minune a lui Dumnezeu mai poate rezolva aceste aspecte sub aceasta forma.
    De aceea cred ca noua crestinilor ne ramine forma de rezistenta prin rugaciune, cresterea spirituala pentru a putea face fata prigoanei, ca statul este primul care o va face, clar.Si nu in ultimul rind a incerca o influentare pozitiva prin putinele drepturi oaferite cetatenilor(pina in prezent si crestinii sunt socotiti cetateni,nu?)
    Cu privire la vulnerabilitati, parerea mea este ca le putem aduce numai inaintea Domnului in rugaciuni cu multumiri.Fagaduintele lui Dumnezeu ramin valabile.Fiti binecuvintati

  5. Ps. Va rog sa editati ce este scris dupa binecuvintare,Nu imi dau seama cum a aparut.Vreo neatentie de a mea.
    Si daca tot am deschis acest PS, se merita o completare:
    – priviti unde s-a ajuns cu ortodoxismul in Romania? Si toata aceasta situatie se datoreaza strict faptului ca aceasta denominatie este tutelata de stat. Dar priviti ce valori se trafica, ce sursa de risipa a bugetului statului, cind primii ar fi vaduvele si orfanii si pensionarii, si alte categorii defavorizate. daca te uiti la popisorii nostrii, unul mai roscovan ca altul, sa-i auzi despre avere, cica a bisericii, te uimesti.Dar oare ei nu trebuie sa ajute saracul si orfanul? Pai nu prea s-ar parea.Ei nu sunt biserica, ei sunt RELIGIE DE STAT. Ca sa nu mai vorbim de „bratul lung” al acelor servicii. Si ma cutremur cind niste iresponsabili de conducatori ai popilor , fara sa tina cont de ce vremuri traim, din orgoliu cladesc o biserica(parca nu ar fi destule in tara)ce trebuie sa fie cu 15-20 de metrii mai inalta decit Casa Poporului? Cui foloseste? NU vedeti de la oposta ca satana este in spatele acestor „afaceri”?Greu, dar fenomenul este mult,mult mai complex si cel mai bine ca Bisericile Apostolice ale Domnului Isus sa nu aiva nici o tangenta cu aceste state.

    • Sincer Mihai, chiar crezi ca exista diferenta intre popii lor pastorii nostri? Aproape ca i-as cantari di pe unii si pe altii, de la greutatea in carne la cea in aur. Care spui tu ca-s mai saraci?
      Cladirile noastre crezi ca sunt mai modeste?
      Nu sunt ortodox, am fost canva si Domnul mi-a deschis ochii, dar nu mi i-a deschis ca sa-i inchid in alta parte.
      Sa fim cinstiti si cu iertare, intre neoprotestantismul contemporan si bisericile traditionale nu mai este aproape nicio diferenta. Cu mici exceptii.

  6. Problema apare cind oamenii nu stiu care sint indatoririle bisericii, ale statului si ale familiei. De aici haosul prezent. Daca am sti, nu ne-am mai intreba daca asigurarile sociale, de sanatate, etc si „generozitatea” sint rele sau nu.

  7. De parca asigurarile sociale nu sunt tot o forma de ingrijorare, adevarat, numita intelepciune. Oare cel ce se ingrijoreaza de hrana de maine si nu de peste 20 ani nu ar fi intelept in felul sau gandind ce va manca sau imbraca.
    Exista si pagani „intelepti”, de ce nu ar fi si crestini „intelepti.” Probabil nici unii, nici altii nu stiu ce va fi peste 20 de ani, dar vor sa fie siguri la batranete.
    Nu stiu daca sa fiu sau nu sigur pe batranete.

  8. Apostolii aveau totul impreuna;
    daca m avea totul impreuna, nu ar fi nevoie de Stat scu asigurarile sociale.

  9. …asta e comunism…apostolii nu mai aveau nimic, erau cu totul ai Domnului,…noi sintem cu totul ai statului….ai statului degeaba…

  10. marcel s

    nu aveau mimic sau totul impreuna. 🙂
    inca nu aparuse comunismul.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: