ÎN SPATELE SLOGANULUI

20130220-060748.jpg„Viața la maxim”, „Cea mai bună viață pentru tine, acum”, „Ce este mai bun, urmează”, „Capturând binecuvântarea”, „Rostește-ți propria viață”, „Viața și chiar biserica condusă de scopuri” și câte și mai câte. Titluri de cărți și intitulări de predici, teme de conferințe, puncte de referință și citate, rolul sloganului nu poate fi supraestimat și nu ai voie să-l subestimezi. În păienjenișul de reclame și fraze-cârlig, o lozincă bine (s)pusă sare în ochi.
Să nu-și închipuie cineva că n-aș pricepe importanța alegerii unui titlu sau că nu aș ști să apreciez un titlu bine ales. Jocurile de cuvinte și aliterațiile îmi sunt pasiuni vechi și le folosesc frecvent în enunțarea punctelor în predicile mele.
Totuși, un titlu trebuie să reflecte un punct de vedere concret, corect și coerent. Chestiuni de genul „Secretele succesului”, „Cum să câștigi orice argument” sau „Crede în Dumnezeul care crede în tine” mi se par rețete sigure ale dezamăgirii. Când am venit în America, la scurt timp, adică suficient cât să învăț atâta engleză să am cu ce mă face de râs, primesc o reclamă. „Cum să ajungi milionar în cel mai scurt timp” este o broșură care costă DOAR cinci dolari. O cumperi și te-ai aranjat. Ce mai contează că dacă asta era calea îmbogățirii n-ai mai fi avut loc de milionari, ce dacă cumpărând broșurica tocmai îl făceam milionar pe un șmecher…
Mare e curiozitatea! Zic, și dacă mă păcălește și nu-mi trimite nimic, cinci dolari… dă-i încolo!
Da de unde! Mi-a trimis-o, cu coperte lucioase, însoțită de o scrisoare de mulțumire (păi nu?) și cu urarea „la cât mai multe milioane”.
Pentru cei pe care v-a apucat pufnitul în râs, vedeți-vă de treabă! Ce era să facă un tinerel prin anii ’80, venit în țara tuturor posibilităților, căruia nu-i venea să-și creadă ochilor și urechilor…
Să revenim la carte sau, mă rog, broșură. Avea vreo opt capitolașe. Cică să zâmbești mult, să fii punctual, să te îmbraci frumos, să te parfumezi, să-ți îmbogățești vocabularul, să te bagi în seamă cu băieții deștepți, să ai grijă cum treci strada, treburi de genul ăsta.
Nu mi-a părut rău de cei cinci dolari cât de faptul că mi-am pierdut încrederea în titluri.
M-am gândit atunci la tânărul bogat care a venit la Domnul cu un titlu gata rezolvat (schimbi doar semnul de întrebare cu unul de exclamare): „Ce să fac ca să am viața veșnică?!”
Păi, stai cuminte, poartă-te frumos, mergi la adunare, ce scrie acolo.
Aiurit, săracul om se lamentă că pe acestea le-a păzit din tinerețe dar încă nu a ajuns la viața veșnică. „Îți mai lipsește un lucru!” Ei, ăsta da titlu! Doar, pentru asta am venit să întreb. „Vinde tot ce ai, împarte la săraci și vino după mine!” Cartea la loc pe raft, degetele în urechi la asemenea predici…
Și totuși, înapoi la broșura cu milionari, dacă zicea „Cum să fii un om de treabă”, m-ar fi interesat? Nu, nu mi-o trebuia nici pe gratis, pentru că știm deja ce înseamnă să fim cumsecade.
Nu mai vorbim de titluri de-a dreptul respingătoare, cum ar fi „Dacă nu mâncați Trupul Meu și nu beți Sângele Meu, nu aveți viață”. O puteți găsi pe rândul categoriei „Cum să gonești 70 de membri odată”… Unii din enoriașii noștri ar cumpăra totuși titlul, dacă ar putea fi siguri că acele cuvinte se pot aplica păstorului în locul Domnului.
Punctul meu de vedere este, nu-mi vinde „Cea mai bună viață pentru tine, acum” dacă vrei să mai doresc să ajung în rai și nu mă momi cu titlul „Dumnezeu te vrea bogat, sănătos și să trăiești 100 de ani” dacă mai vrei și să mă duc misionar în junglă.
În loc de concluzie, sau confuzie dacă vreți, totuna, să fim (mai) atenți la titluri…

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

12 răspunsuri to “ÎN SPATELE SLOGANULUI”

  1. Iata doua slogane, citate din repertoriul de cantari al unora care au luat-o razna, si care considera ca „noua lor revelatie” trebuie exportata si altora…

    – Laudele vor rasuna, tara o vei transforma!

    – Pas cu pas mergem ‘nainte, tot mai mult cucerim teren!

  2. Bine scris despre slogane.
    Ce ziceti de sloganul „Pot totul in Hristos care ma intareste”?
    Chiar putem? Totul? Eu vad acest verset ca pe o marturisire personala a lui Pavel legata de „intarirea” primita de a trai multumit,atat in saracie cat si in belsug(contextul). Aceasta „intarire” se primeste pe campul de lupta in slujba lui Hristos.

    • Dacă are acoperire practică și în context, atunci nu mai e slogan, e mărturie!
      Totuși, să revenim la contextul lui Pavel:
      „Nu zic lucrul acesta avînd în vedere nevoile mele; căci m’am deprins să fiu mulțămit cu starea în care mă găsesc.
      Știu să trăiesc smerit, și știu să trăiesc în belșug. În totul și pretutindeni m’am deprins să fiu sătul și flămînd, să fiu în belșug și să fiu în lipsă.
      Pot totul în Hristos, care mă întărește.”
      Ce ziceți?…

      • Pot totul în Hristos, care mă întărește.

        Ceea ce ne potenteaza este unitatea spirituala cu (in) Hristos pe de-o parte si intarirea zilnica a Duhul Sfant pe de alta parte. Ce inseamna „totul”?
        Sigur doar acele lucruri care isi au sursa in Hristos si care il glorifica pe Tatal.
        ….zic si eu 🙂

  3. …“Vinde tot ce ai, împarte la săraci și vino după mine!” Cartea la loc pe raft, degetele în urechi la asemenea predici…

    De milioane… N-am putut sa nu bufnesc… Sorry!… Dar cit adevar. Very good point.

  4. Am ris cu lacrimi. A-ti exprimat exact ceea ce eu si sotul meu discutam de un timp incoace: teorii false si periculoase, cu titluri atractive si trebuie sa recunosc ca multe dintre ele sunt prezentate in mod excelent. Cine nu ar vrea sa fie bogat, sa traiasca sanatos sute (nu doar una) de ani si sa mearga direct de la Raiul pe pamint la Raiul adevarat???

  5. Am observat si eu in ultimul timp ca ma deranjeaza anumite titluri si ma gandeam daca este ceva gresit cu mine. Parca nici nu puteam citi anumite articole. Imi place nespus de mult titlul: ,,Iti mai lipseste ceva”. Da, imi lipseste intelepciunea, dragostea de Domnul si de caile Lui, si rabdarea, si bunatatea si atatea altele, ca ma prabusesc de dor dupa puterea si intelepciunea Domnului, care sigur, numai El, ma ajuta sa traiesc asa cum scrie in Sfintele Scripturi.
    ana
    anatatarandras.com

Lasă un răspuns

