BISERICILE DUPLICAT ȘI COMERCIALIZAREA LOR GLOBALĂ

imagineimagineBineînțeles, în diverse forme ale liberalismului au căzut și biserici integrate în diferite denominații religioase, dacă nu chiar denominații întregi. Dar tot atât de adevărat este că forme mai mult sau mai puțin accentuate ale mișcării conservatoare s-au păstrat mai ales pe structura denominațiilor (vezi Southern Baptist în America, Cultele Evanghelice din România).

Nu intru acum în amănuntele unor stări criticabile la nivel de mega organizații. Cu cât este mai mare, o corabie nu se poate răsuci prea repede, sperăm că nici la rele dar nici la bune. Fenomenul pe care aș dori să îl evaluăm într-o măsură este cel al bisericilor duplicat, apărute în scena americană spre sfârșitul secolului trecut. Willow Creek, Harvest, Vineyard și o mulțime de comunități organizate pe structura model a inițiatorilor au apărut în America și mai apoi și în alte țări. Export-Importul acestor branduri a creat un val anti cult și în România.

Este adevărat, în România au apărut biserici, mai ales de orientare penticostală sau baptistă, cu vederi carismatice, unele independente, altele pe post de cal troian în vreun cult, asociindu-se oarecum tacit între ele, dar fiecare cu identitate proprie. Fenomenul nu este cu totul nou. Ceea ce a instigat această controversă în ultimele zile a fost imitarea stilului Harvest și încercarea de francizare în spirit corporativ.

Modelul american este simplu: o biserică de mare succes (cel puțin numeric) condusă de un lider devenit proeminent, își stabilește capete de pod în alte orașe prin ucenici loiali și doritori de succes la rândul lor. Astfel au apărut biserici tipizate, purtătoare de (același) nume conspirativ, creatoare de etichetă. Recent am discutat cu un pastor care îmi descria cum s-a încercat racolarea de către un asemenea lider a unui număr de persoane din bisericile existente în acel oraș pentru deschiderea unei astfel de biserici.

Motivul invocat este întotdeauna starea spiritual stagnantă a bisericilor parte din denominații, generația tânără este obiectivul țintă, iar momeala se cuprinde în stimulenți de genul libertate în Hristos și anti legalism.

De ce la un moment dat se ajunge la derapaje? Pentru că biserica model, nava amiral a mișcării trebuie să proiecteze percepția de succes într-un timp foarte scurt. Așa cum orice pastor și biserică (independentă sau parte dintr-o denominație) ar putea aluneca în extrema permisivității, dar mult mai acut în cazul acestui fenomen, recrutarea agresivă poate duce (vorba lui Juan Carlos Ortiz) la îngrășarea și nu creșterea bisericii. Nu mai vorbim de presiunea creată asupra ucenicului de a nu-și dezamăgi mentorul.

Totuși, întrebarea care mă frământă pe mine este… dacă denominațiile existente cu stilul și moleșeala lor nu sunt bune, de ce încearcă aceste mișcări să creeze denominații-replică? În cazul Cultelor Evanghelice, bisericile au o relativă autonomie care ține de condițiile specifice regionale și istorice. În cazul acestor biserici duplicat, tocmai rigiditatea pe care o critică la marile denominații, aceasta devine structura de control a sateliților. Cineva îmi va spune că acest tip de biserici au încercat să fie și denominaționale. Da, până una alta, ca piatra între măsele…

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

19 răspunsuri to “BISERICILE DUPLICAT ȘI COMERCIALIZAREA LOR GLOBALĂ”

  1. Se numesc „Franchises McChurch”

    Un citat de pe site-ul Grace to You(J. MacArthur)

    –Multisite churches are now all the rage. If you don’t know what that means, you’re better off for it. (…) there is no biblical justification for multisite church ministry, where satellite congregations watching the main preacher’s pulpit ministry remotely via video screen. Technology makes multisite possible, but is it spiritually beneficial for the saints of God?

    http://www.gty.org/blog/B120104

    • Am incercat ieri seara sa caut un canal crestin in jurul orei 10PM. Am 11 canale crestine (evanghelice) pe DirecTV. La acea ora de audienta din 11 canale 7 din ele aveau unele celebritati din mediul „evanghelic” cantand ori predicand, dar pe toate cele 7 canale, dupa cateva minute de cantare ori predica „vorba” ajungea la …”…trebuie sa strangem $2 mil. pana la ora de…”, „…daca dai astazi, in 24 de ore Dumnezeu te va binecuvanta, nu stiu cum dar El….” si tot felul de astfel de divagatii…Am ajuns sa angajam „sales people’ pentru a „intretine” resursele acestor asa zisi evanghelisti? Ma intreb unde este un David Jeremiah ori altii ca si el ce nu „bat apa in piua toata ziua” cu ” we need money, money, money…”De fapt ma intreb daca mai este vreun program crestin autentic la TV americana? Da, inteleg, sunt cheltuieli pentru a pune aceste canale pe TV, intrebarea se pune cat efort se concentreaza pe Lucrarea lui Dumnezeu prin aceste canale si cat efort se pune pentru a-si umple unii din acesti indivizi buzunarele de bani, a-si cumpara masini si proprietati la preturi exorbitante ori etala giuvaieruri la cele mai scumpe preturi, bodyguarzi si lifestyle ce numai de …crestinism in sensul natural al cuvantului ce-a fost destinat nu sunt?! Si atunci ne miram ca unii cauta cu lumanarea semne si minuni pe care le poti „auzi” istorisindu-se la aceste canale, dar ma indoiesc ca Dumnezeu mai are loc in lucrarea de ‘anvergura” dusa de persoane care cauta mai mult celebritatea cu orice pret decat…reala imparatie a lui Dumnezeu.

  2. Totuși, întrebarea care mă frământă pe mine este… dacă denominațiile existente cu stilul și moleșeala lor nu sunt bune, de ce încearcă aceste mișcări să creeze denominații-replică?
    Raspunsul este tot la d-voastra:”Modelul american este simplu: o biserică de mare succes (cel puțin numeric) condusă de un lider devenit proeminent, își stabilește capete de pod în alte orașe prin ucenici loiali și doritori de succes la rândul lor.
    Un al doi-lea motiv ideia unui suport financiar,care se insala amarnic,bisericile americane nu dau bani numai in momentul in care proprietatea e pe numele lor ,si in asemena situatie te obliga sa aduni bani care sa treaca prin accountul biserici mama si de acolo ii vei primi inapoi.(un caz de misiune,tinerii romani care mai frecventeaza una dintre cele mai mari biserici locale au venit cu ideia unei misiuni in Romaia,conducerea biserici americane a fost 100% de acord cu o singura conditie pana la data respectiva fiecare dintre voi copii mergeti la neamuri,la vecini,la.. si spuneti ca pentru o good cause cat dau?nu uitati donatia sa fie pe numele biserici iar noi va dam banii,zis si facu ma pomenesc cu o asemenea ideie:…cat imi dai pentru o cauza buna,i,am dat ceva dar i-am spus dute si la neamurile bogate,respectivul a adunat$2800 ,ore atat a fost biletul , pe urma in romania s-au folosit tot de banii lor a copiilor si mancat la neamuri).
    Cele romanesti mari cand e vorba de construirea unor biserici ele dau tot $1000 de dolari ca si cele mici,(cazuri rare cand se depaseste).
    Deci nu e vorba de nimic duhovnicesc ci de un nume aici pe pamant.
    Pana la urma sa nu uitam ca bisericile mari fie ele rusesti ori romanesti,ori americane nu sunt mai bune decat cele mici. Diferenta e un program mai aranjat caci sunt o sumedenie de vedete(care chiar foarte talentati actori sau cantareti te adorm ascultandui duminica de duminica),dar cand vorbim de servicii religioase sunt mai bune si mai spirituale in cele mai mici.(vedere personala,nimeni nu trebuie sa agreeze cu mine).

  3. Libertatea in Christos se manifesta in inima omului prin inchinarea in Duh si-n Adevar, si acest fel de inchinare trebuie sa fie o caracteristica a oricarui crestin autentic. Niciun sistem omenesc nu are putere de oprimare asupra acestei inchinari si libertati din inima omului!

    Moleseala din biserici se datoreaza, in mare parte, nevegherii si nestatorniciei pe Calea Domnului. Din pricina nevegherii oamenii au cazut victime a multor patimi, si se complac in a trai in starea aceasta de pacatosenie. „Datorita inmultirii faradelegii dragostea celor mai multi s-a racit”, si aceasta raceala spirituala produce starea de moleseala.
    Solutia libertinilor de-a scoate crestinismul din aceasta stare se aseamana cu „focul strain” adus de fiii lui Aron. Cu alte cuvinte, „daca e faradelege si moleseala in biserici si Domnul nu mai trimite focul Lui ca altadata, las’ ca venim noi cu solutiile noastre!”

    „Cine se-aseamana, se-aduna!” Coalitia libertinilor i-si are scopul de-a creia „centre crestine” bine solidificate, din care sa atace bisericile (si crestinii) cazuti in moleseala, spunandu-le ca „marfa descoperita de ei ar fi acea ploaie tarzie si adevarata bucurie in Christos”. Oamenii nevegheatori cad usor victime unor astfel de invataturi, mai ales cand acestea au lozinca unui „succes rapid” si ofera posibilitatea de-a naviga pe marea acestei lumi, purtat de curentul veacului, si nicidecum vaslind din greu impotriva lui.

    • Comentariul fratelui Ovidiu e printre cele mai bune pe care le-am vazut in ultimii ani pe aceasta tema!

      De fapt „traditia”, „moleseala” etc sunt scuze pe care cei ce ne vor „binele” le folosesc ca sa aduca in adunari lumea si confortul firii pamantesti. Ei traiesc (si chiar ne repeta si noua mereu asta) sa traim cum vrem in timpul saptamanii ca sa ne inchinam oricum duminica si la toate astea spun: „Domnul e aici”, „Aplauze pentru Dumnezeu”, „Ridica o mana si esti mantuit”, etc. Ei ne promit vesnicia cu Isus daca traim ca lumea jos, fara mari diferente, ca doar trebuie sa mantuim oameni, deci sa ne facem ca ei.

      Domnul sa se indure de noi si sa ne fereasca de pompierii care sting focul Duhului.

      ps: „Toti iti vor binele. Nu-i lasa sa ti-l ia” ar trebui sa fie deviza de veghere a adunarilor care inca mai doresc inchinarea in Duh si in Adevar.

  4. Lecturînd acest articol mă gîndeam dacă nu e normal ca cineva, după auzirea credinţei să meargă să ducă mai departe ce a auzit, cum a auzit. Însă imediat mi-am dat seama de un principiu. Trebuier să facem nu ucenici ai noştri, ci ucenici ai lui Hristos, după Adevărul Scripturii. Mi-am amintit de versetul Matei 23:15. Se pare că la modă nu mai este să facem ucenici ai lui Hristos, ci tovarăşi de credinţă, cum era Saul tovarăş cu să zicem Gamaliel. Domnul să ne ajute să facem corect această distincţie.

    Efeseni 4:24

  5. „sumedenie de vedete”
    spune mai sus fratele”strainsicalator”;
    ascultam un program de stiri in care se vorbea de Congresul PNL-ului,
    am ramas socata, nu numai mirata, sa aud, ca barbati din lume, care nu au nimic
    cu prezenta mindriei intr-un loc anume, sa condamne tinuta necorespunzatoare a femeilor politicieni, neadecvata, cu tocuri inalte, care se suie pe aceste tocuri
    ca sa fie bagate in seama, netinind cont ca la o intilnire politica nu se vine cu posete
    scumpe, si cu pantofi rosii cu toc.
    Ma gindeam la fratii nostri, care nu remarca ca in fata amvonului nu e nicio scena,
    si desi e Casa de Rugaciune a Dumnezeului PreaInalt, noi ne mascarim cu toacele
    acelea absolut penibile intr-un loc sfint, unde ai venit ca sa te inchini, Unui Dumnezeu Sfint Sfint Sfint, si te apuci sa-I cinti in fata acolo, cocotata pe toace
    care se poarta la spectacole de teatru, opera si nicidecum intr-un locas de rugaciune.
    Nu trebuie ca ei sa ia atitudine, sa nu lase sa se faca lucrarea Domnului cu nebagare se seama?
    Oare liberalii sunt de vina?
    Intreb sincer, sau adormirea din biserici ni se datoreaza noua tuturor.

  6. Elena Udrea, parlamentar, acuzata ca vine la intilnire politice, in parlament,
    cu pantofi cu tocuri inalte:
    ‘Aș umbla și desculță, nu numai în teniși, dacă asta ar face ca PDL să recâștige alegerile”
    fiii veacului sunt mai intelepti ca noi 😦

  7. Un lucru care este foarte interesant in Apocalipsa, este faptul ca, in ciuda faptului ca avem situatii catastrofale in unele Biserici din cele descrise in aceasta carte, niciunde nu spune Ingerul Bisericii vreo unuia sa iasa din Biserica ( mai ales exemplul Bisericii din Pergam ) !!!!

  8. Crestini din toate tärile unitiä. Nu e timp pt. explicatii. Rugäciune, Post si Actiune.Pt. eliberarea ac. copii si pt.libertatea de a inväta copiii nostri principiile crestine

Trackbacks/Pingbacks

  1. 11 postări în Top 100 WP (26.02.2013) | Romania Evanghelica - 25 Februarie 2013

    […] Un predicator a murit intr-o Biserica Baptista din Judetul Cluj (crestintotal.ro) 8. Bisericile Duplicat Și Comercializarea Lor GlobalĂ (popaspentrusuflet) 10. Manifestul tânărului creștin (irisologie) 11. AVETI RABDARE…! […]

  2. 4 postări în Top 10 WP (26.02.2013) | Romania Evanghelica - 26 Februarie 2013

    […] Barbosu are o nouă biserică (lascaupetru) 5. Bisericile Duplicat Și Comercializarea Lor GlobalĂ (popaspentrusuflet) 6. Un predicator a murit intr-o Biserica Baptista din Judetul Cluj […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: