PERICOLUL MIȘCĂRII CARISMATICE – O PERSPECTIVĂ PENTICOSTALĂ

carismaticsM-am născut într-o familie de penticostali, am crescut și am rămas penticostal fără aventuri și intermitențe, cred activ în stăruința, botezul și umplerea cu Duhul Sfânt și nu sunt șanse să-mi schimb principiile, mai ales că sunt temeinic ancorate în ceea ce scrie negru pe alb în Scripturi. Am spus aceste lucruri pentru ca, în lumina lucrurilor pe care le voi scrie aici, să nu existe nicio confuzie cu privire la crezul meu și trăirea mea.

Nu consider că penticostalismul în sine (un fel de a spune) este înrădăcinat în mișcarea de la Azusa de acum mai bine de 100 de ani și nici în evenimentul de la Păuliș, Arad, în urmă cu aproape 100 de ani, decât în măsura în care acestea sunt la rândul lor înrădăcinate în Biserica Apostolică Primară de acum 2000 de ani. Asta pentru cei care ar încerca să-mi discrediteze crezul, menționând anumite exagerări ale acelor momente, deși în cazul experienței românești consider că Biblia a fost respectată și pionierii penticostalismului românesc au avut o reticență proverbială față de extreme. Din păcate, colaboraționismul unora dintre ei în perioada comunistă a creat confuzia de a nu mai ști cât din această reticență era dictată de intenția lor de a ne feri de exagerări și cât era de tributară directivelor securității care avea ca obiectiv eliminarea manifestării prezenței Duhului Sfânt.

În ce constau aceste exagerări? Sunt trei direcții de evadare din spațiul biblic al manifestărilor spirituale legitime prezenței Duhului Sfânt: mai întâi, atunci când contextul general al adunării (timp, învățătură, resurse) este dezechilibrat în favoarea experiențelor și în detrimentul celorlalte funcțiuni spirituale ale Bisericii; apoi, atunci când experiențele nu zidesc o apropiere reală de Domnul în sfințenie, smerenie și sinceritate; în fine, atunci când, pe panta închinării, cultura și manifestările lumești, copiate din spațiul secular, sunt integrate cu iz de spiritualitate în adunările bisericii.

Aș dori să introduc aici un adevăr incontestabil (și îl voi justifica): mișcarea carismatică nu își are rădăcinile nici la Azusa, nici la Păuliș și nici în odaia de sus din Ierusalim, ci în tranșeele revoluției culturale din anii ’60, ’70. De ce trebuie să demascăm această asociere? Ce unește cele două mișcări?

Niciodată în istorie nu a existat până atunci un fenomen de revoltă generală pe criterii generaționale. Au fost răscoale ale sclavilor, țăranilor, națiunilor subjugate. În anii șaizeci din secolul trecut a apărut un nou gen. Pe fondul tulburărilor sociale generate de mișcarea de emancipare a femeii (care a culminat cu Roe vs. Wade) și lupta pentru drepturi civile a populației de culoare (care a generat marile întreprinderi guvernamentale de asistență socială) s-a interpătruns răscoala tinerimii împotriva tradițiilor de bun simț, a decenței și a religiozității. Era o problemă de timp ca acest fenomen să apară și în biserici. Biserica tradițională a devenit dintr-o dată plictisitoare. Nu numai denominațiile clasice au avut de suferit. Iată, bisericile noastre penticostale despre care s-ar putea spune că sunt mai gălăgioase și cu iz de spontaneitate au fost taxate la fel. Iar dacă cineva ar spune că așa ne trebuie nouă, românilor, că suntem mai rezervați, uite că o pățiră și americanii.

Așa se explică faptul că, nemaiauzit în Istoria Bisericii și fără precedent în Scripturile Noului Testament, au apărut biserici de și pentru tineri. Toate aceste biserici sunt unilateral carismatice, predică obsesiv libertatea harului și o pocăință triumfalistă și se închină într-un mod ostentativ, extrem dar nu original, ci copie fidelă a concertelor și manifestărilor lumești de unde se inspiră.

Militantismul cu care își exportă brand-ul este tipic liberal: vizibilitate maximă prin acapararea și exploatarea canalelor media și internet, infiltrarea instituțiilor educaționale, destabilizarea familiei ca nucleu întreg (tata, mama și copiii), afirmarea individului și individualității în detrimentul comunității și creșterii colective, îmbinarea închinării cu distracția și a misiunii cu aventura și, din nefericire, exploatarea slăbiciunilor unor lideri care pun afirmarea și succesul lor mai presus de valorile Cuvântului Sfânt.

Nu vom aluneca nici în cealaltă extremă, să descalificăm orice manifestare a lucrării Duhului Sfânt. În ziua Cincizecimii, oamenii credeau despre apostoli că sunt beți, iar atunci când samaritenii au crezut și s-au pocăit, Biserica din Ierusalim a trimis la ei pe Petru și Ioan cu scopul expres de a fi botezați cu Duhul Sfânt. Dar manifestările nu sunt nici un scop personal în sine și nici un obiectiv declarat al adunărilor bisericii, prin care se evaluează întotdeauna spiritualitatea bisericii. Ca și în Biserica Primară, credincioșii se îndeletnicesc în sfințenie și dragoste cu învățătura apostolilor, legătura frățească, frângerea pâinii și rugăciuni, rămânând la dispoziția lui Dumnezeu când și cum să lucreze prin Duhul Sfânt. Lucrarea Duhului sfânt nu trebuie înăbușită dar nici forțată cu mijloace umane. Ea trebuie să vină în mod supranatural și noi avem datoria doar să facilităm mediul în care darurile spirituale se manifestă. Mediul fiind cel din Fapte 2:42. Nu negăm experiențele și nu le încadrăm în anumite șabloane, dar nici nu facem din ele o obsesie și, nici atât, nu acceptăm ca ele să ne fie vândute din spațiul secular. Ridicatul mâinilor l-a furat lumea de la noi dar hora nu-și are originea în Biserică, nici ”țurai” sau ”oi-oioi, măăăăăi”. Nu mai vorbesc de râsul sfânt, trântitul și tăvălitul pe jos, lătrături și alte imitări de animale…

Deci, sunt și voi rămâne penticostal! Vom organiza cu biserica noastră studii biblice de învățătură, seri de stăruință în rugăciune pentru botezul și umplerea cu Duhul Sfânt, vom promova acele valori care ne apropie și dovedesc apropierea noastră de Domnul, dar ne vom feri de exagerări firești ca cele de orientare carismatică. Cel mai mare păcat este că au trivializat un termen atât de pozitiv în esență și înțeles. Altfel, aș fi fost bucuros să fiu și eu carismatic. Dar așa…

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

62 răspunsuri to “PERICOLUL MIȘCĂRII CARISMATICE – O PERSPECTIVĂ PENTICOSTALĂ”

  1. Articolul acesta ar trebuui publicat in revista de propaganda a cultului…
    Asa pot sa subscriu si eu la titlul de ” penticostal”,
    Denumire terfelita de asa zisi penticostali din aceasta tara… (…)

  2. Oh … si inca o intrebare daca binevoiti sa-mi raspundeti….puteti sa ne recomandati un predicator ( sau doi) penticostali americani care sa corespunda descriptiei dumneavostra de mai sus?
    Eu nu prea cred ca exista…

    • Trebuie sa recunoastem ca penticostalismul actual nu e departe de charismatism si Toronto blessing. Singurii care se manifesta ca penticostalii romani sunt rusii, ucrainienii, ceva biserici de prin India, am gasit ceva si pe la noi prin Canada, si in Colorado langa Denver. Interesant ca numai noi romanii ne numim penticostali. Ceilalti, care se aseamana cu noi in stilul de manifestare si inchinare, au alte denumiri nu cea de penticostal,ei chiar predica impotriva lor, punindu-i alaturi de charismatici. De ex, rusii care cred in lucrarea Duhului Sfant, se numesc biserica evanghelica, altii christian fellowship sau simplu church of God. Interesant, nu?

      • Dacă vă referiți la penticostalismul american recent, da. Cel clasic, eliminând aberația cu șerpi și otrăvuri, și cel românesc sunt altfel. În context românesc sunt foarte confortabil cu eticheta de penticostal.

    • Pastorul Loran Livingston….

      http://www.centralchurchofgod.org/media/

      Asculta cel putin o predica intreaga si doua -trei cantece ale corului impreuna cu orchestra (singura formatie a bisericii…..).

      Trage singur concluzia…..

  3. Felicitári 🙂

  4. Foarte bine punctat. Totusi confuzia este mare: care sunt manifestarile carnale, ale firii pamantesti, si care sunt cele duhovnicesti ale Duhului Sfant? De ex, in hora „dacilor liberi” erau cateva specimene feminine, imbracate mulat si executind segmente de dans oriental. Unii spun ca acest dans e de la Duhul, ceilalti ca este firesc…
    Ati putea scrie un articol despre aceasta cu argumente teologice, frate Cristi?

  5. Outstanding article! Conectia intre carismatism si revolta generationala din anii 60 nu este discutata destul!

  6. intotdeauna am simtit in mine o revolta cand anumiti pastori penticostali”mari” afirmau: penticostalii si carismaticii sant atatea si atatea milioane. gresit.penticostalii nu au nimic de a face cu carismaticii . cred ca pana acum papa ioan paul a definit cel mai bine miscarea carismatica; EI VOR DARURI FARA ROADE

  7. …..chiar nu ma asteptam sa-mi vad amandoua mesaje „deleted”…..publicati-o mai departe pe …(…); „stie” ce spune….. God bless you.

    • Comentariile dumneavoastră mi-au fost adresate atât de… personal, încât am crezut că mi-ați recomandat secvențele video pentru consum propriu. Voi vedea despre ce e vorba, nu am timp acum, și mai vedem…

      • ….au fost raspunsuri pentru ..”Gabi” la intrebarea …..daca se poate recomanda un pastor american care sa corespunda penticostalului veritabil….si i-am recomandat un link despre pastorul Loran Livingston de la Charlotte, NC, pastor foarte „old fashion” style, prooroc, in biserica caruia singura formatie care canta este corul cu orchestra impreuna, nu are grup de worship, si am adaugat doua cantari ale corului si un mesaj al pastorului. De altfel le recomand din toata inima oricarui pastor roman fiind sigur ca vor ramane surprinsi de simplitatea dar puterea din predicile sale. Multumesc pentru ca mi-ati scris…..incepusem sa nu inteleg anumite lucruri….spun sincer.

  8. A scris foarte bine Daniel G. „Trebuie sa recunoastem ca penticostalismul actual nu e departe de charismatism si Toronto blessing. Singurii care se manifesta ca penticostalii romani sunt rusii, ucrainienii, ceva biserici de prin India, am gasit ceva si pe la noi prin Canada, si in Colorado langa Denver. Interesant ca numai noi romanii ne numim penticostali. Ceilalti, care se aseamana cu noi in stilul de manifestare si inchinare, au alte denumiri nu cea de penticostal,ei chiar predica impotriva lor, punindu-i alaturi de charismatici. De ex, rusii care cred in lucrarea Duhului Sfant, se numesc biserica evanghelica, altii christian fellowship sau simplu church of God. Interesant, nu?”

    …si cred ca are dreptate. D-voastra va simtiti confortabil cu aceasta eticheta in context romanesc dar sa nu uitam ca ne ducem veacul in cultura americana si traim intr-o tot mai mare masura intr-un satulet global. La fel este si cu denumirea de „cult”. Daca ar fi dupa mine as incepe eliminarea acestor cuvinte din lexicul nostru. De exemplu, as confisca denumirea de „evanghelic”, chiar daca identifica la modul general mai multe confesiuni, nici una majora nu-si leaga inca particularitatile de aceasta eticheta la modul expres. Poate ca ar fi bine ca penticostalii s-o faca, din multe puncte de vedere ar fi o chestie foarte pozitiva. Bineinteles, trebuie sa fie ceva oficial, de la cult 🙂 si poate ca ar fi o lovitura de imagine necesara.

  9. C.I.
    Aveti dreptul sa aveti orice parere (oricat de aberanta si (ne)adevarata). As vrea sa precizez cateva lucruri incepand cu:

    „Dar manifestările nu sunt nici un scop personal în sine și nici un obiectiv declarat al adunărilor bisericii, prin care se evaluează întotdeauna spiritualitatea bisericii.”
    Nici o Biserica carismatica incepand cu Toronto nu afirma ce sustineti dvs ca afirma…Asta afirma criticii carismaticilor ca ar afirma carismaticii si din pacate, tot ei, criticii, pun clipuri cu doar aceste manifestari pe bloguri ca oamenii sa creada ca asta este tot ce cred si sunt carismaticii.

    In al doilea rand, va recomand sa vizitati mai mult biserici carismatice si sa puteti judeca de la prima mana ceea ce vb si nu din clipuri–eu sunt umblat (f umblat) prin biserici si pot sa spun ca desi eu personal nu imbratisez stilul mdern de inchinare (cu lumini multicolore, etc) nici stilul prea nou de muzica, vad in viata pastorilor si oamenilor din aceste biserici calitati care la bisericile traditionale romanesti pur si simplu nu exista nici nu se cultiva.

    Acum cateva postari ati pus un clip cu „Cutremurati-va…” Acolo se aflau si predicatori carismatici precum David Wilkerson care are inchinare carismatica de ultima moda (el e probabil initiatorul luminilor multicolore si semiintuneric in Biserica) unde se canta in stil Quo Vadis in blugi, etc si femeile in pare parte conduc inchinarea..Totusi, l.ati folosit ca persoana de referinta in articolul acela. Oare de ce???? Pt ca inca o data–cartea nu se judeca dupa coperta. Inca o data, carismaticii nu pun in prim plan manifestarile, nici macar pe departe. Asta este o minciuna folosita ca arma de catre traditionali ca sa.i discrediteze.

    Mai am o sugestie–daca vi se pare prea mult cu ce se intampla, de ce nu ne intoarcem inapoi la ordodoxism si catolicism–care chiar va intrece si pe dvs in decenta si reveranta pe dinafara??

    Sa nu mai zic ca si traditionalistii fug dupa popularitate si afisare ca oricare altii voind sa domine massmedia si chiar sa dea afara pe altii care sunt altfel pt ca nu suporta competitia ci vor cu forta sa ramana doar ei ca sa nu aibe poporul de ales.

    • 1. Exagerați cumplit așa zisul carismatism al lui David Wilkerson.
      2. Sunt și eu destul de umblat…
      3. Aveți dreptate, doar aceste câteva secvențe nu spun totul despre adunările carismatice. În realitate e cu mult mai rău…
      4. Calitățile de care vorbiți fac parte din arsenalul oricărui lider, cu părți bune și mai puțin bune. Primele nu le justifică pe cele din urmă.
      5. Încă nu ați descifrat esența a ceea ce am scris.

      • Sunny este produsul World/Teen Challenge. The Wilkersons imbratiseaza stilul lui Sunny de inchinare si Quo Vadis–stiu asta de la prima mana–mi.e nu mi-l place, dar eu nu ma cred standardul lui Dumnezeu (as fi nebun sa ma cred asa).
        Umblat nu sunteti decat pe internet–va asigur de asta. Nu ati umblat in alte biserici decat traditionale (si din cand in cand ati mers la una de negri, etc ca sa criticati, nu ca sa invatati ceva).

        Am prins esenta, dar aveti dreptul la ce opinie doriti, eu doar va spun ca carismaticii nu fac din manifestari centrul crestinismului–nici pe departe–mai mult, ei insisi avertizeaza impotriva manifestarilor sa nu devina artera principala (si nici nu este)…Dar dusmanii lor trebuie sa.i discrediteze cu ceva, cumva ca ei nu pot castiga vazandu.si de treaba…

      • Fr Matasaru,
        2)ne invata sa o rupem cu paganatatea si cu poftele lumesti
        AMIN!

  10. Nu e vorba de a ne dezlipi de numele de penticostali. Toti stim ca AOG si COG sunt penticostali chiar daca nu au asta in denumirea lor. Stiu ca nu sunteti afiliati cu americanii, dar trebuie sa recunoastem ca acest cuvant e oarecum pervertit in cultura aceasta si exista posibilitatea sa va afilieze altii cu nu mai stiu cine 🙂 Spun si eu, de multe ori orgoliul orbeste. Cultul (in Romania) poate deveni organizatie sau uniune sau asociatie si Uniunea poate sa-si spuna evanghelica fara sa se afilieze cu nimeni si o sa se stie ca e de factura penticostala. Repet, in conjuctura actuala multi ne privesc ciudat, ca noi pe cei de la Baia Mare 🙂

  11. Published on Jan 2, 2013 W A R N I N G

    Hear me. This is I, the God of Abraham, Jacob and Issac. I’m giving my last warning thru my willing vessel. If I have called you out of this world, I specifically told you not to do the things that the world does. Anything created of this world is not of me. Why do you go to it? The movies, the music and all the entertainment of this world is not pleasing to me because it does not speak of Heavenly things. Even your so called Christian movies and Christian concerts are copycats of the world. Why entertain in it when I called you from it? Be like minded and walk as I have walked. Be not like the pharazees who are hypocrites on the inside but appear Godly on the outside. I know your hearts! I know your action and motives! Beware ye who practice ungodliness thinking you have your reward when there is none before me! Tribulation is approaching! It is near Repent and I will forgive or be cast into tribulation that is fast approaching. Where is my first love? Where is that Phildelphia Church I find so pleasing? They love me with their whole heart and my ways. They are my willing vessels in complete obedience. I have the power over all the enemy this I give to you if you are willing to walk with me 100 percent. I shall leave you with this warning and shall be my last. Repent or I will remove your candlestick and pludge you in darkness and I will not hear from you!

  12. Ma rog ca Domnul sa va binecuvanteze si sa va intareasca ca sa-L slujiti cu credinciosie pana la capat indiferent de consecinte. Psalmul 31:24, 1 Corinteni 15:58, Daniel 11:32

    Ceva ce cred ca va edifica:

    • Este un ideal ca sa se cante asa sau corurile si orchestrele bisericilor sa cante asa insa sper ca esti realist ca este imposibil de realizat cu amatorii in cadrul bisericilor aceasta.
      Pentru mine a cazut intr-un momend bun sa ascult Psalmul 23 pus pe muzica de John Rutter.

  13. Eugen , amin brother sa ne ajute Domnul ca toti sa luam seama sa punem la inima si sa trecem la implinit GBY

    • Fratilor, intre carismatici si carismatici este o mare diferenta. Este ca si diferenta dintre $100 real bill, si $100 fals. Adevarata miscare carismatica are energia si zelul care pot sa castige multimi si popoare pentru Evanghelia Domnului Isus. Sunt de acord cu o buna parte dintre cele spuse de „Val”, dar nu cu toate.Cunosc bine bis. Times Square Church (fondata si pastorita de D. Wilkerson), dar niciodata nu am vazut lumini colorate, dansuri, sau alte manifestari ale firii pamantesti de care s-a vorbit, nici la bis. pastorita de Jim Cymbala (Brooklyn Tab.), si totusi sunt considerate biserici carismatice (non denomination). Va spun insa ca noi romanii, avem multe de invatat dela astfel de biserici, daca judecam in lumina Cuvantului, fara prejudecati. Referitor la denominatie, cum spunea si Doru mai sus, nu stiu ce s-a intamplat cu penticostalii din America, cel putin aici in zona N.Y, nu au o reputatie buna. Anul trecut am avut o serie de intruniri cu romani, si romani armeni in Sunnyside, si o sora armeanca mi-a spus, „frate daca le spuneti ca sunteti penticostal, nimeni nu o sa va mai asculte, toti o sa plece”, asa ca m-am prezentat ca pastor evanghelic.(desi sunt penticostal convins, si consider o binecuvantare faptul ca m-am nascut si crescut in aceasta denominatie) Ma tem ca si in domeniul spiritual s-ar putea intampla ca si in politica, un nebun posedat de deavolul ucide copii si profesori la o scoala, iar politicienii vor sa confiste armele dela cei care le folosesc pentru aparare (legali), ceea ce o sa-i avantajeze pe criminali, care oricum nu respecta legile. Eu zic ca adevaratii crestini carismatici, sunt ceice sustin focul spiritual in comunitatile unde Duhul Sfant lucreaza prin darurile Lui la cresterea si desavarsirea sfintilor, adese ori in feluri in care nu ne asteptam. Cu totii stim caci „carismatic”, deriva dela cuvantul „Har”, dar sa fim siguri ca e ADEVARATUL HAR, care: 1)aduce mantuire pentru toti oamenii. 2)ne invata sa o rupem cu paganatatea si cu poftele lumesti. 3)Ne invata sa traim in veacul de acum cu cumpatare, dreptate, si evlavie, asteptand aratarea slavei marelui nostru Dumnezeu si Mantuitor, Isus Hristos. (Tit 2-11,13) Har si pace tuturor sfintilor !

  14. ca si cu alte denominatiuni , expl, bis ortodoxa, oamenii care participa din credinta si pe undeva ignoranta la tot felul de „noi manifestari ale Duhului Sfant” nu sant de vina decat in masura in care cautand adevarul nu si-l insusesc. Vina este a celor care incep acest tip de miscari ca sa divida si sa slabeasca crestinatatea. Cei care nu vegheaza sant usor atrasi in mrejele celui rau caci pana la urma este mana lui la mijloc.

    • Draga Sarah,
      E la fel de periculos sa refuzi orice lucrare (vin) nou pe motivul ca cel vechi e mai bun, adica sa zici ca miscarea din care faci tu parte este ultima miscare autentica–asa se face de la Luther incoace, De accea mai avem si azi Biserici luterane, metodiste, baptiste, etc…. Pt ca fiecare a considerat ca Dumnezeu a lucrat DOAR pana la ei si DOAR prin ei si DOAR in stilul lor, iar dincolo de ei, DOAR diavolul lucreaza.

      Baptistii sustin ca ei sunt ultima trezire autentica (iar de penti zic ca sun rataciti), penti zic ca ei sunt ultima (si zic de carismatici ca sunt rataciti)… Si uite asa… Realitatea e ca Dumenzeu face mereu ceva nou si pastreaza mereu ceva vechi… Dar cine pricepe asta?! ….

      • Frate Val,
        Se poate?… Un teolog ar trebui să știe că vinul nou se referă și se LIMITEAZĂ la Noul Legământ și nu la adoptarea tuturor mofturilor și stilurilor firești de închinare.

        • Nu era vb de mofturi nici de stiluri, ci de miscari… care nu pot fi negate doar pt ca precedentii nu sunt deacord nici pt ca exista si lucruri nepotrivite sau firesti in acele miscari… O miscare nu se judeca dupa excese si probleme, ca daca facem asa, nici o miscare incepand cu chemarea lui Avraam Isaac si Iacov, iesirea din Egipt si pana la Biserica primara, toate au fost pangarite intr.un fel sau altul si au avut destule probleme…unele chiar groaznice

          Pt mine e clar… Mesia pe care il descria Moise, ziceau fariseii, nu semana cu Mesia pe care il vedeau cu ochii–de aceea n.au crezut. Pt ca Dumnezeu intodeauna nu pare sa fie ce este, chiar si cei mai duhovnicesti se pot poticni–Ioan Botezatoru era gata gata sa.l respinga si el. Dar Dumnezeu arata calea Sa celor smeriti–asta e singura noastra sansa sa putem pricepe Scripturile din trecut cand sunt puse in practica in zilele noastre.

          Ati sarit din nou peste ideea mesajului meu–asta e 🙂

      • Val , o intrebare :Ieremia 18 :15….. nu mai este valabil ? S-a schimbat oare D-zeu? Atat cat ma pricep stiu ca D-zeul cel viu, cel vesnic, D-zeul Lui Israel este Sfant si daca aduc foc strain pe altarul Lui as putea sa patesc ca fiii lui Moise. Sub noul legamant daca facem asa ceva santem morti duhovniceste si „everything goes” , asta e atitudinea cand santem caldicei ………

  15. Pvb 10:21 a Buzele celui neprihanit invioreaza pe multi oameni ,––––––––-Fr Cristi , am urmarit mai multe adunari cu ” Treziri spirituale ” si ”liderii lor” folosesc conotatii si explicatii diverse : uneori este raul sfant ,alteori apa pana la glezne , pana la genunchi. din Ezc. …uneori ” vinul nou ” , ”al 3-lea val ,alteori , focul sfant , etc–-pt a intelege mai bine , aveti nevoie de dictionarul Kundalini…LOL–––Apreciez felul de lupta si directia in care mergeti , indrumand si pe altii sub calauza Duhului Sfant . Cu permisiunea dvs. imi permit o gluma : Nu va mai numesc C. I. – ci , C. P. adica , CRISTI POMPIERUL – pt ca a-ti stins multe focuri straine pe acest blog si nu numai aici .

  16. VA ROG URMARITI.E EXTRAORDINAR

  17. Imi pare rau sa aud ca, baptistii numesc pe penticostali rataciti.
    In ce ma priveste, nu pot afirma ca am auzit macar de la o singura persoana,
    macar numai membru baptist, nu pastori, asa ceva.
    Sunt biserici in care se accentueaza vorbirea in limbi, in detrimentul roadei,
    fara de care n vom ajunge in CER;
    dar asta e alta poveste, neavind nicio problema cu ratacirea.
    Denominatiunile sunt extra-scripturale.(Tozer)
    Biserica adevarata este cea care se conduce dupa Scripturi, nu dupa pofte,
    numindu-se cum o vrea fiecare.
    La Brasov s-au unit biseica baptista cu cea penticostala si crestini dupa evanghelie,
    si, pe rind are loc lucrarea de rugaciune anuala, la fiecare dintre ele.
    Biserica mare penticostala, nr1 sau cum se numeste, este dupa Scripturi, si merg si pastorii si fratii de la baptisti sa predice.
    Luni de zile am frecventat acolo, avind o sora prietena.
    Aici, pastorii nostri baptisti sunt gelosi, ca multi merg in anumite ocazii la penti, in vinerea prelungita, la evanghelizari. 🙂

    La carismatici am fost o singura data, nestiind unde ma duc. 🙂
    insa nu am reusit sa stau prea mult;
    am inteles de la surorile penticostale care au mai ramas,
    ca se aruncau pe jos, acest lucru se intimpla si cu picioarele in sus.
    Hai sa fim seriosi, ori e DUHUL lui DUMNEZEU, ori acolo se roaga cuiva care lipseste cu desavarisire, facind totul dintr-o dorinta fireasca, nu ca robi plini de bucurie ca au un asemenea Stapin, care cere o inchinare in DUH si in ADEVAR.
    Aibe mila si indurare Domnul ca sa-i aduca la Sine pe toti cei sinceri si fermi.
    Sa ne ajute Domnul sa ne opunem curentelor care vin sa strice doar.

  18. Excellent article. May God bless you and please continue to preach the message.

  19. In parte aveti dreptate. Sunt de acord cu ce ati scris aici si in celelalte 2 postari pe acest subiect dar in parte. Asta din cauza ca termenul ,,carismatic” e unul larg care a primit multe intelesuri.
    Am cunoscut anul trecut catolici care-L Domnul Isus, iubesc Biblia (implinind) si iubesc lucrarea Duhului Sfant. Intalnirile lor de rugaciune nu sunt diferite de ale noastre, si manifestarile sunt cam la fel, diferenta e ca ei nu au dezvoltata chiar asa o traditie ca noi. Ei is zic ,,catolici-carismatici” pentru ca darurile Duhului Sfant le numesc ,,carisma” sau ,,carismata”, si de-acolo denumirea. Am aflat ca acest fel de catolici nu sunt putini, si nu doar in Romania.
    tot anul trecut,am cunoscut cativa oameni simpli, evlaviosi, care isi ziceau simplu ,,carismatici”, care veneau din biserici numite de noi ,,independente”.Ei mi-au demontat tot ce credeam despre ei. desi manifestarea e putin diferita de a noastra, eu ii consider frati(ca pe fratii mei baptisti).
    de cateva zile am ramas de-a dreptul uimit cand am vazut pe blogul lucrarii lui john piper expresia ,,charismatic Calvinist” :))
    si sunt sigur ca mai sunt si altii. Am auzit de ortodocsi care au primit botezul Duhului Sfant si darurile, dar ar fi culmea sa se numeasca si ei carismatici.
    dar cum spuneam, termenul ,,carismatic” e un termen foarte larg si poti intelege multe prin el. chiar si noi suntem carismatici, doar credem ca darurile Duhului sunt date si astazi Bisericii lui Hristos. Asa ca, atunci cand aud despre unii ca sunt carismatici, ma feresc sa-mi fac o parere pripita despre ei pana nu ii cunosc, pentru ca ma tem ca nu cumva sa ajung sa lupt impotriva lui Dumnezeu (cum ii avertiza Gamaliel pe farisei). Cum sunt atatia proroci mincinosi la noi la penticostali, si forme transformate in legi, si greseli(ca suntem oameni), si alte destule neajunsuri, cine nu ne cunoaste, ce parere are despre noi? cautati pe youtube ,,adevarul despre penticostali” si vedeti, si pot spune ca pentru unii carismatici, articolele dvs au venit ca si pentru noi aceste ,,adevaruri” despre penticostali. (e buna pentru noi intrebarea lui nicodim ,, osandeste legea noastra pe un om inainte sa il asculte si sa stie ce face? „)
    Sunt sigur ca orice padure are uscaturile ei. Am prieteni carismatici, care prin modul lor de viata si dorinta lor de sfintire imi sunt exemplu, la fel cum cunosc penticostali si baptisti vai de ei.
    am discutat cu un prieten penticostal despre subiectul asta, si mi-a zis ,,singurii carismatici buni is aia pe care ii cunosti tu, restu is rataciti”. El nu avusese tangente cu niciun astfel de credincios, dar cine stie, poate are dreptate…

    nu doresc sa apara aces mesaj la comentarii, ci doar v-am spus parerea mea. Daca o cititi, astept un raspuns, sa stiu daca ati inteles ce am vrut sa spun.

    p.s. S-ar putea in america altfel sa fie situatia, dar aici in tara eu cam asa o vad. E bine sa ne ferim de tot ce se pare rau, dar sa cercetam in acelasi timp si sa pastram ce este bun. mi-am amintit acum un lucru bun de la carismatici: ei sunt singurii care mai cred in refacerea Romaniei si a romanilor (ultimul album Decean se numeste ,,Vindeca tara”, scoala biblica se numeste ,,Cristos pentru Romania”, chiar Sunny, are cateva cantari in care asta e rugaciunea principala). In privinta asta eu ii consider putin naivi, dar ma bucur pentru credinta lor.

    p.p.s. aici n-am intalnit inca rasul sfant, caderi pe spate si alte lucruri asemanatoare

    pace si binecuvantare

    • Mișcarea carismatică în cercurile credincioșilor din biserici tradiționale este probabil să fi apărut pe fondul unei dorințe sincere după o mai multă cunoaștere și apropiere de Domnul. Dar, Dumnezeu nu ne lasă doar cu experiențe și fără adevăr.
      Mișcarea carismatică în cercurile evanghelice și, mai ales, penticostale, consider că în marea ei majoritate a apărut pe fondul infiltrării firescului în actul închinării.

  20. Emilian,
    cind manifestarea fizica este evidenta, nu are rost sa mai cauti darurile si roadele.
    este o prima faza, unde deja s-au vazut roadele.
    Cine primeste pe Duhul lui Dumnezeu, nu se mai inchina LUI oricum;
    desigur ca in orice confesiune sunt oi si capre, insa unde se accepta felul de inchinare
    lumesc, care inchina firea, unde nu este inchinare induh si Adevar, acolo nu se gasesc decit capre, care ori ies de acolo, ori ramin cu lumea si cu Dumnezeu deodata, ceea ce
    e Imposibil asa cum spune Cuvintul.
    Am si eu un fiu ortodox, cu o viata model pt oricine,
    cind vine de la biserica nu se aseaza la masa, ci intra in camaruta lui,
    asta pe linga multe alte infrinari;
    nu stiu ce face acolo, banuiesc ca se roaga, mediteaza;
    dar pina cind Domnul nu-i va scoate cele ce tin de traditii si altele,
    inca nu este”bine”.
    Amesetecarea celor care sunt cu roada cu ceilalti fara , o permite si Domnul;
    numai la marea Judecata vom stii.
    Insa nu uita, singura intrare la Tatal este prin UŞA, care este Hristos!
    Sunt foarte multe confesiuni, repet:” extrascripturale” fiind acestea,
    dar cind IL cunosti pe Dumnezeu nu-ti mai alimentezi firea,
    si te hranesti doar cu MANA care nu face viermi.
    ..si..nu ppti sta cinci minute in zanganeli firesti, pt ca duhul tau nu le mai poate
    primi.
    Fii binecuvintat !

  21. erata
    rindul 9 de sus,
    inchina firea -se sterge
    se inchina in Duh(nu duh)

  22. Aces cantec coral intrece pe 1000 de pui de daci !http://www.youtube.com/watch?v=QJCxt2DjZK0

  23. Val, unde locuiti, Romania?

Trackbacks/Pingbacks

  1. CRISTIAN IONESCU: PERICOLUL MIȘCĂRII CARISMATICE – TREI PERSPECTIVE: PENTICOSTALĂ, PASTORALĂ ȘI PERSONALĂ – Blog Creștin Ardelean Viorel - 4 noiembrie 2019

    […] https://popaspentrusuflet.wordpress.com/2013/01/26/pericolul-miscarii-carismatice-o-perspectiva-pent… […]

Lasă un comentariu