IOSIF ȚON – CLARIFICARE CU PRIVIRE LA SCOT MCKNIGHT ȘI EMERGENT CHURCH

În câteva postări pe diferite bloguri dar și în unele comentarii pe acest blog, s-a ridicat problema posibilei asocieri între Iosif Țon și teologia lui Scot McKnight și conceptul de ”emergent church”. Iată răspunsul pe care l-am primit de la fratele Iosif Țon:

 

După câte îmi pot eu aminti, am auzit prima dată despre Scot McKnight din scrisoarea lui Radu Gheorghiță din noiembrie 2010, în care îmi semnala faptul că acest autor a scris o carte despre gândirea Domnului Isus.

Cartea se intitulează ”The Jesus Creed”. Mi-am făcut rost de ea, am citit-o și … nu sunt de acord cu modul în care redă McKnight esența gândirii Domnului Isus.

Apoi, în Decembrie, Christianity Today a publicat un articol de McKnight întitulat ”Jesus vs Paul” (Isus contra lui Pavel), în care autorul arată că de la Luther încoace evanghelicii își bazează teologia pe epistolele lui Pavel, dar că în ultimii 20 de ani un număr tot mai mare de teologi încep să-și clădească gândirea pe învățătura lui Isus.

McKnight arată că teologii liberali nemți au fost primii care au afirmat că ar fi o mare diferență între  gândirea lui Isus și cea a lui Pavel.

Acum, teologii evanghelici spun și ei că ar exista o diferență majoră: Isus are în centrul învățăturii Lui conceptul de Împărăția lui Dumnezeu, iar Pavel are în centrul învățăturii lui conceptul de îndreptățire prin credință.

McKnight încearcă să împace cele două tabere, propunând propria lui soluție (vezi articolul din Christianity Today). Eu nu sunt de acord cu soluția propusă de el.

La începutul seriei mele mele de articole în care îmi formulez propriul crez (vezi aceste articole pe iosif-ton-mesaje.eu), am citat pe larg din articolul lui McKnight, cu scopul de a arăta, prin cuvintele altuia, că există azi o frământare între teologii evanghelici referitor la posibilitatea armonizării învățăturii lui Pavel cu cea a lui Isus și îmi exprim convingerea că între Pavel și Isus nu există conflict și că, în cursul acestor articole, voi ajunge să demonstrez cât de bine L-a înțeles Pavel pe Isus și cât de fidel este el  învățăturii Domnmului Isus.

Daniel Branzai a fost primul care a semnalat că McKinght face parte din mișcarea ”emergent church” și a încercat să mă asocieze cu aceasta pentru simplul motiv că am citat din articolul lui McKinght.

Eu nu am știut că Scot McKnight ar fi parte din ”emergent church”, dar lucrul acesta nu are nici o însemnătate.  Eu l-am citat doar pentru faptul că el semnalează disputa actuală dintre teologii evanghelici referitor la Pavel și Isus.

La atât se reduce legătura mea cu McKnight. Orice legare a mea de mișcarea ”biserica emergentă” prin simplul fapt că l-am citat pe McKnight este incorectă și lipsită de orice bază.

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

5 răspunsuri to “IOSIF ȚON – CLARIFICARE CU PRIVIRE LA SCOT MCKNIGHT ȘI EMERGENT CHURCH”

  1. „Isus are în centrul învățăturii Lui conceptul de Împărăția lui Dumnezeu, iar Pavel are în centrul învățăturii lui conceptul de îndreptățire prin credință.”

    Bineinteles ca este asa, Domnul Isus a venit la evrei sa le spuna ca imparatia lui Dumnezeu a venit, evrei refuza, Domnul moare si invie, incepe( prin Pavel) propovaduirea indreptatirii prin credinta .

    De ce trebuie acuma reinventata roata , nu inteleg,

    „McKnight arată că teologii liberali nemți au fost primii care au afirmat că ar fi o mare diferență între  gândirea lui Isus și cea a lui Pavel.”

    Buna sursa lui McKnight, teologii liberali nemti, datorita carora bisericile germane mucegaiesc de „pline” ce sint

    Este oare, fr. Ton ,teolog neamt? 🙂

  2. Doamne fereste ce se mai ratacesc unii teologi de atita invatatura si filozofie pe baza Cuvantului lui Dumnezeu!!!!
    Pai daca apostolul Pavel spune ca Evanghelia propovaduita de el nu este de ” obarsie omeneasca ” si ca a primit-o direct de la Domnul Isus, cum sa fie contradictii intre Pavel si Domnul Isus???

  3. Nu degeaba este scris in SFINTELE SCRIPTURI;
    ..”va veni vremea cînd oamenii nu vor putea să sufere învăţătura sănătoasă; ci îi vor gîdila urechile să audă lucruri plăcute, şi îşi vor da învăţători după poftele lor.

    4Îşi vor întoarce urechea dela adevăr, şi se vor îndrepta spre istorisiri închipuite.”
    De multe decenii omul filozofeaza si creiaza filozofii,analize,expuneri si invataturi!De ce ?Ce ne este scris?Am citit cu atentie versetele scrise?Deci sa nu ne miram de ce se scrie si pentru ce anume aceste invataturi apar!!Un singur lucru sa nu uitam!De porunca Domnului ;”Cartea aceasta a legii să nu se depărteze de gura ta; cugetă asupra ei zi şi noapte, căutînd să faci tot ce este scris în ea; căci atunci vei izbîndi în toate lucrările tale, şi atunci vei lucra cu înţelepciune.”Aceasta porunca mereu este preluata si continuata ,insa este acceptata?Prea putin ,fiinca daca am fi inteles mesajul am fi preocupati de ce in Scriptura este scris si indemnul ap.Pavel chit si al Tatalui ceresc ne ar ajuta sa ne insushim CUVINTUL si am starui asupra lui pentru a avea puterea de a-l propovadui (2 Timotei 4 cu 1 la 5.)sa nu uitam ca cine nu cunoaste aceste lucruri si nu ramine in invatatura domnului ISUS HRISTOS ;Ce se intimpla?Avem cunostinta despre ce se intimpla cu cei care nu ramin in invatatura domnului ISUS HRISTOS? Ce este scris in SFINTELE SCRIPTURI?Gasim raspunsul? Si in ce masura ne pune sa meditam asupra lui?

  4. Când văd poza domnului Iosif Ţon, cea ovală în sepia, mă simt şocat, pentru că omul este pretty much alive and kicking! Nu aveţi cumva alta mai… tonică?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Iosif Țon – Clarificare cu privire la Scot McKnight și Emergent Church « România Evanghelică - 26 februarie 2011

    […] Precizările au apărut pe blogul lui Cristian Ionescu. […]

Lasă un comentariu