ÎNTREBĂRI DESCHISE: FRATE PUSTAN, AM VOIE SĂ-MI FAC SEMNUL CRUCII?

Nimic tendențios, totul deschis și pertinent! Dacă un slujitor penticostal extrem de popular își face semnul crucii atunci când merge să predice într-o biserică tradițională, ca mai apoi să invite în fieful său un preot ortodox care își face semnul crucii și prezintă apologetic ortodoxia, tânărul cutare întreabă: frate Pustan, am voie să-mi fac semnul crucii?

Nu îmi spuneți că trebuie să dăm dovadă de maturitate, că tinerii înțeleg făcutul cu ochiul al pastorului Pustan (”știți voi…”), că semnul crucii este nimic, fără consecințe. Așa, ajungem la multe pe care mi-e și frică să le pomenesc aici, nu cumva să dau cuiva idei. Dacă preotul Necula a spus niște lucruri extraordinare (cum i-a introdus Vladimir Pustan cuvântarea), întreb și eu cum au încercat câțiva ortodocși nemulțumiți și ei de revărsarea de ecumenism de la Beiuș: cum rămâne cu moaștele, pururea fecioria Mariei, mijlocirea maicii Domnului și a sfinților și sfânta liturghie a bisericii mântuitoare prin ea de suflete, hm?

Frate Pustan, eu chiar întreb: cât de greșită este credința penticostală pe care o biciuiți adesea pentru tradițiile ei, în vreme ce prin andorsarea ortodoxiei (direct sau indirect) încurajați poporul român să se piardă în întunericul periculoaselor tradiții păgâne?

Dacă tot am început cu întrebările, pe când să aștepte tânărul cutare, confuz și intrigat, aproape convins de valorile sublime ale ortodoxiei, o clarificare oficială din partea mai marilor lui Vladimir Pustan, dacă are?…

Doresc să menționez că susțin și cred în dreptul fiecărei persoane de a se închina liber, cum dorește, atâta vreme cât nu reprezintă un pericol pentru viața nimănui. De asemenea, cred într-un prozelitism politicos în spațiilel personal, neutru și chiar al altora atunci când ni se oferă oportunitatea. Consider că trebuie să ne respectăm ca cetățeni ai aceluiași neam și ca oameni. Dar ceea ce suntem, trebuie să fim oricând și oriunde. Din acest punct de vedere, preotul Constantin Necula i-a dat o lecție usturătoare lui Vladimir Pustan!

Deși aștept răspunsuri concrete, nu îmi voi ține respirația…

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

22 răspunsuri sa “ÎNTREBĂRI DESCHISE: FRATE PUSTAN, AM VOIE SĂ-MI FAC SEMNUL CRUCII?”

  1. De necrezut cum se pot intoarce vremurile… Imi povestea tatal meu cite batai lua, el si fratii lui, de la unii profesori care-i obliga sa-si faca semnul crucii, copil fiind la scoala. Multa ocara au putut aduce si mai intii lui Cristos si nu neaparat crucii, aceste „religii traditionale”, pentru ca crucea pina la urma urmei e doar un ansamblu de lemne. Dar numai faptul ca te inchini unui obiect sau chiar persoane, fie ea Maria sau apostolii sau mai stiu eu ce sfinti, stirnesti gelozia lui Dumnezeu si pe buna dreptate. Pina si ingerii nu accepta inchinare. Si cum spune in Iov (daca nu gresesc) „Esti tu mai tare ca Dumnezeu sa-i stirnesti gelozia?”
    Nu-i mare diferenta de cei ce se inchinau in trecut la idoli, sau astazi la natura, la animale, pesti, pomi, oameni cu renume…, dar necinstesc pe Cel ce le-a creat pe toate.
    Si cruciadele s-au facu cu crucea inainte. Si au ramas in istorie cit de gresiti au putut fi.

    Daca o cruce desenata pe un bumper sticker sau parte a unei embleme pe o cladire s-ar rezuma simplu la a face clar unui trecator pe strada ca eu sunt crestin si nu musulman sau budist, poate n-ar fi asa problema (dupa mine). Dar nici n-as insista. As renunta usor daca as sti ca se poticneste cineva (de-ai nostri, nu musulmanii sau budistii)… Dar facind semnul cruci in fata unei adunari (care stie clar ca esti crestin, sau poti sa le spui prin vorbe), sau chiar de unul singur cind nu te vede nimeni, ca si cum ar avea ceva simbol „magic”sau supranatural, e cu totul gresit. Roaga-te lui Dumnezeu si numai Lui sa te inchini si sa-i aduci lauda.

    • da, stiu si eu deasemenea povestea altor copii, de penticostali- care erau batuti de parinti pt. ca nu voiau sa se tunda la zero, cum era „moda” pocaitilor acelor vremuri, erau pusi pe ultimul rand pt. ca venisera cu „freza” la biserica, sau ca au fost vazuti purtand un ceas de mana sau Doamne fereste- o cravata!- sau ca rabdau de foame duminicile pt. ca tatal „decreta” postul pentru intreaga familie, sau erau urechiati pt. ca nu au cantat cum trebuie in fanfara, etc.
      Altii, si-au riscat viata facandu-si semnul crucii, marturisindu-si credinta prin acest gest, inainte ca biserica din persecutata sa devina persecutoare.
      Intr-adevar, vremurile se schimba, si ne schimba… dragostea lui Dumnezeu insa ramane. restul, sunt doar detalii si legi omenesti

  2. Frate Cristian,
    Omul de litere, care își face o fală din a corecta gramatical și lexical pe alții și-a dat în petic din pricina bombasticismului pe care îl practică în exprimare. Bunăoară, într-un articolaș în care vociferează acuzând pe alții de exprimare pleonastă, oferă următoarea construcție proprie:
    „Jocul ludic al (…) constă însă în mișcarea dintr-o parte în alta a balanței…” Specialistul nostru în litere nu știe că „ludic” este un adjectiv ce descrie ceva ce are caracter de joc. Un pleonasm mai umflat nici nu se putea, dar este latitudinal în ton cu pretențiile sale ridicole de dascăl în litere, și longitudinal pe măsura grandomaniei ce o practică în scris. Nu știm cine îi joacă festa: E grandomania ce i s-a urcat ludic la cap, sau insuficiența oxigenării neuronilor din moment ce capul îi este în nori?

  3. Albu: cred ca ai dreptate…in timp vom afla si raspunsul.

  4. Nu fac altceva decit imi dau cu parerea…ca banuiesc ca pot sa fie aduse multe argumente si pro si contra in cazul de mai sus.
    Pe mine asa un gest nu m-ar deranja – pentruca in mintea mea este ceva asemanator mincarii inchinate idolilor …si a te feri de o astfel de mincare este necesar doar in cazul cind afecteaza pe cineva. Idolii sint materie moarta si fara importanta – de ce sa-i bagam chiar noi in seama. Am inteles din unul din comentarii ca au fost oameni care au suferit pentruca nu au vrut sa-si faca cruce- dar situatiile difera…in acel context a-ti face cruce insemna lepadare de credinta- pe cind in contextul Pustan inseamna au totul altceva – cred eu- si anume…”oameni buni va aduc o veste buna…dati-mi voie sa va spun despre Mintuitorul ( despre acel dumnezeu fara nume caruia voi i-ati ridicat un altar – dar despre care nu stiti inca nimic in afara de traditia ce a-ti mostenit-o).
    Tot eu mai cred ca fratele Pustan ( desi nu-l cunosc personal) ca si apostolul Pavel – a vrut probabil sa se faca grec cu grecii si …ortodox cu ortodocsii ca sa le vorbeasca despre acel Christos pe care il cunoastem noi fiecare in mod personal. Noi toti gresim in comportament din cind in cind pentruca gindim gresit si nu neaparat intentionat. Ma intreb la ce foloseste discutia asta prelungita la infinit. Omul are un Stapin pentru care lucreaza – si caruia ii va da socoteala. Iar serviciile noastre auxiliare- vorbind la infinit despre un gest care este significant doar daca il facem significant- nu ajuta nimanui decit sa aduca si mai multa confuzie in viata unora si sa dezbine.
    Cum am zis…comentez si eu pe baza subiectului – fara sa am vreo pretentie ca am dreptate. N-as vrea ca nimeni sa-si faca semnul crucii dupa ce citeste ce-am scris…
    🙂

    • Nu cred că cineva își va face semnul crucii doar citind ce ați scris… Nici măcar dvs. 🙂
      Dar, ați pus punctul pe i: să nu fie pricină de poticnire! A fost și este!

    • Sora Rodica, intii vreau sa te asigur ca nu mi-am facut cruce.M-am bucurat insa ca ati revenit.
      Ceea ce as vrea sa va spun, inspirat de ceea ce ati scris, vedeti, cind un soldat isi incepe cariera, incepe cu exersarea salutului, a intoarcerilor la dreapta si la stinga, cu pasul pentru defilare si alte gestulete zicese din miscarile de baza, dar, acestea in nici un caz nu te lasa sa vezi pe puscasul de elita de mai tirziu, care dintr-o rasuflare doboara 16 vieti. Sigur, pacatul este ca s-au dus nemintuite, dar…. meseriasul a inceput cu „exercitii nevinovate”
      Domnul sa va binecuvinteze.

  5. Va rog corectati…”n-as vrea ca „CINEVA” sa-si faca semnul…( inlocuind pe „nimeni”). Thanks

  6. Intr-o localitate din Romania ,nu spun unde sint doua biserici baptiste una cu cruce si una fara creuce. Dece crucea i-a despartit pe cind in primul veac (secolul 1) crucea i-a unit si-au fost arsi pe rug impreuna?

    • Frate Petru , simplu. Aceasta este diferenta intre crucea de care vorbeste Domnul Isus ca trebuie luata si dusa, cea din sec.I, iar cea care dezbina este crucea ce am „confectionat-o” noi, unii o poarta la git, altii …o pun pe cladirile crestinilor pentru a convinge pe cineva ca sunt crestini, in loc ca aceasta sa se vada, asa cum ne indeamna biblia.
      Crucea Domnului Isus este neiertatoare, ucide fara regrete, nu face nici o concesie, a ucis si pe Isus, doar 6 ore au fost necesare. Este crucea care ucide pe omul adamic, dar, prin puterea lui Dumnezeu ,invie asa cum a facut Isus, invie omul nou, cel duhovnicesc.
      Ramine insa o alta problema, doar vor sa „arate” crucea de pe casa de adunare, sau doresc sa „se puna pe cruce”, asa cum spune Domnul Isus, sa „o ia si sa o poarte”, aceasta purtare fiind puterea care v-a ucide e-ul, firea, …pamintescul si v-a zidi omul nou, cel din’launtru, cel care nu se trece.
      Fii binecuvintat.

  7. Întrebările de tipul „am voie să fac cutare și cutare?” sunt greșit puse. Întrebarea corectă este: „Ce așteaptă Hristos de la mine? Ce dorește Hristos să fac?”. Mă și duc cu gândul la veșnicile întrebări pe care le puneau tinerii la biserică, la întâlnirile de tineret: „Am voie să mă țin de mână cu prietena mea etc.?” Un fel de a întreba: „Cam până unde pot să merg ca să mă asigur totuși că nu e păcat?”, în loc ca întrebarea să fie: „Cum vrea Hristos să fie relația dintre mine și prietena mea?”

    Tânărului cutare trebuie să i se spună că deja crucea e făcută, deci nu trebuie să-și mai facă el alta. El trebuie doar să o ia și să o poarte. Vorba tatălui meu, într-o împrejurare când a fost silit de un preot să-și facă cruce (ca să primească dreptul de a îngropa un pocăit în cimitirul satului): „Eu nu-mi fac cruce. Crucea mi-o faceți voi. Eu doar o port.”

    În altă ordine de idei, tânărului respectiv i se mai poate spune și că zecile de cruci superstițioase pe care le fac de zor oamenii înrobiți de tradiții pământești nu o să le folosească la nimic.

  8. Frate Ionescu, de fapt ce va deranjeaza mai tare : faptul ca Vladimir Pustan si-a facut cruce de doua , trei .. n.. ori , sau ca nu binevoieste sa raspunda postarilor dumneavoastra ?

  9. Da,sint momente in care eu mi-am facut semnul crucii,dar nu din convingere ci din complezenta,si as dori sa va dau citeva exemple!
    1.am predicat odata intr-o adunare a Oastei Domnului,prin harul lui Dumnezeu am vestit Evanghelia,Domnul si-a facut Lucrarea si multi oameni si-au predat viata lui Isus.Apoi toti acestia au facut legamant cu Domnul si in apa botezului(intr-o biserica penticostala).Oare semnul acesta banal pt.mine a avut vreun efect,oamenii care s-au intors la Hristos sint acum crestini evanghelici?
    2.am fost invitat sa predic,imbracat in straie de preot,la inmormantarea unui preot,mitropolitul intirzia sa-i faca slujba,si le-am vorbit celor prezenti(printre care si vreo 150 de preoti) prin calauzirea Duhului despre Chiril Lukaris,marele reformator al ortodoxiei care spunea ca”dupa moarte nu mai exista sansa de a te pocai”,si sa se gindeasca bine ce vor sa faca cu vesnicia lor!Dupa ce am vorbit 10 minute,m-am retras,dar stiu ca Domnul a pus deja saminta acolo!Oare puteam sa predic in acea biserica ortodoxa,in fata atitor clerici fara sa-mi fac semnul crucii?Oare Domnul nu si-a facut Lucrarea?Cred ca inchistarea si intoleranta sint pacate,pe care Domnul le va sanctiona!

    • Dragă frate Ionesco Bogdan,
      Apreciez comentariile dvs. și mă bucur de lucrarea pe care o faceți!
      Dar, trebuie să fim foarte, foarte atenți deoarece pentru orice deviere de la adevăr avem o întâmplare emoționantă și drăguță. Scopul NU scuză mijloacele!
      Succesul nu justifică metodele! Emoțiile și bunele intenții nu pot înlocui adevărul!
      Excepțiile de circumstanță nu mai pot fi combătute în forma finală a produsului!
      Deci, cu tot dragul și simpatia, veghere!

  10. Am citit si eu comentariile de mai sus, am citit si comentariile despre seara ortodoxiei pe pagini srtodoxe unde mai marii ortodoxiei din romania erau bucurosi despre lovitura data de pr. Necula lui Pustan si adunarii de la Beius, care erau foarte bucurosi de interventia avuta de Necula si sperau ca prin Duhul Sfant sa mai trezeasca cativa pocaiti de pe calea ereziei si sa se intoarca cu fata la religia cea mai profunda ortodoxia. Eu ca si crestin baptist, prin natura muncii mele, umblu foarte mult prin pelerinaje pe la manastiri in Romania si de multe ori cand aud cum suntem catalogati noi pocaitii aceasta secta care duce oamenii la pierzare, ca oamenii se amagesc aici ca spun ca iubirea este Cristos si ii imbata cu iubire, etc..etc..
    Concluzia mea este ca daca noi predicam despre inchinarea la idoli (cruce, icoane, etc..) si daca chiar credem ce predicam atunci nu ar trebui sa facem semnul crucii nici in joaca. Orice gest cat de mic este poate fi o arma impotriva noastra mai ales ca este aceasta batalie intre ortodoxie si protestantism.

  11. Exista multe prejudecati in randul penticostalilor si asta datorita SLABEI educatii religioase. Cunostinte lacunare are si autorul articolului, care in MOD EVIDENT nu cunoaste ce presupune cultul sfintilor, al moastelor. Nu ma mir, m-am intalnit deseori cu penticostali plin de elan revolutionari ce-mi explicau mie cat de „rataciti” suntem noi ortodocsii, dar tot ce spuneau ei nu era real, nimic din credinta noastra. Cele mai mari confuzii le fac in legatura cu icoanele si sfintii, nici macar unul n-a inteles „mijlocirea” , niciunul n-a inteles mijlocirea in rugaciune, puterea de crestere duhovniceasca, toti aveau idei preconcepute, probabil alimentate de pastorii penticostali, cum ca noi nu l-am recunoaste pe Hristos ca singurul mijlocitor si mantuitor intre om si Dumnezeu, ceea ce e evident fals. Nu intru in amanunte, cine e de buna credinta, cauta, nu ne ataca gratuit.

    Cat priveste gestul pastorului Puscas, care si-a facut cruce cand a fost intr-o biserica ortodoxa, eu il privesc cu retinere. Pot sa inteleg de ce a facut-o, a dorit sa le arate oamenilor ca nu e un ratacit, slujitor al raului, ci e si el crestin, ca si ei, insa nu agreez asfel de demonstratii. Semnul crucii il faci cu sinceritate, prin asta areti ca toata fiinta ta e inchinata lui Dumnezeu, nu-l faci in scop demostrativ. Nu era cazul sa o faca, cand noi stim obstinatia penticostalilor de a nu-si face cruce, unii dezvoltand chiar o obsesie in acest sens.(cunosc cazuri destule). Sunt de parere ca in ceea ce privese predicarea si inchinarea fiecare trebuie sa stea in confesiunea lui, in a carui invatatura crede si traieste. Eu nu ma inchin lui Dumnezeu intr-un lacas penticostal sau la o adunare de-a lor. Pot desigur sa-l vizitez, sa schimb amical opinii, dar amestecarea unor aspecte religioase (mai ales daca-s radical diferite) din initiative umane duc la sciziuni in cadrul comunitatii. Modul nostru de inchinare (ma refer la ortodocsi) NU ESTE UN PACAT, iar daca domnul Pustan incearca sa elimine aceasta preconceptie printre penticostali, bine face, DAR din punctul meu de vedere n-ar trebui ca el sa sa inchine ca si noi, atata timp cat este penticostal. Daca afirma ca a facut-o doar datorita unor circumstante, ca de fapt pe el nu-l reprezinta semnul crucii, atunci ii spun inmod direct domnului Pustan ca ce a facut e PACAT, caci nu-ti bati joc de Dumnezeu.

  12. Domnul Pustan ar trebui sa stie ca a-ti face semnul crucii nu e totuna cu a te descalta cand intri intr-o moschee, semnul crucii e o rugaciune (non-verbala), a te descalta e un gest de politete si tine de regulamenul interior al lacasului respectiv. Cand intri intr-o biserica ortodoxa nu te obliga nimeni la nimic, nu te obliga nimeni sa-ti faci cruce, sa saruti o icoana etc… esti liber sa interactionezi cu sacrul, caci esti in casa Domnului, tot ce faci este pentru ca iti doresti, asa simti, nu pentru ca esti siluit. As spune ca ce a facut el este o desconsiderare a semnului crucii, o banalizare a lui, daca nu-l face si cand e intr-o adunare penticostala, ci doar cand e intr-una ortodoxa, caci asta ne arata ca el nu simte asta, ci e un gest popular ce ascunde un usor machiavelism: scopul scuza mijloacele.

  13. Cand aud ce spune domnul Ionescu Bogdan, ca a imbracat straie preotesti sa arate ca un preot si a predicat in adunarile ortodoxe, ma gandesc la lupul in blana de oaie. Scopul nu scuza mijloacele, iar prozelitismul e un mare pacat. Nu confundati evanghelizarea cu prozelitismul. Dumnezeu sa va ilumineze si sa va aduca pe calea cea buna.

  14. Pana si inchinatorii lui Baal (dati un click pe numele meu ca sa invatati cine sunt ei) il condamna pe predicatorul acesta idolatru! Oare Domnul Isus te-a trimis acolo Pustane sau ai lucrat tu din „intelepciunea” ta? Ai atras o mare multime dupa tine in Iad; Totusi este bine sa se arate cati isi pun increderea, viata si mantuirea in mainile unui om, si cati in Domnul Isus. Indemnul meu pentru cei care suspina dupa lapte curat este (…) caci Domnul Isus nu are nevoie de unitate in hipocrizie ci de cei care nu tagaduiesc puterea lui Dumnezeu. Oare nu vedeti ca pana si predicile lor suna ca ortodocsii? Cati dintre ei se mai roaga la Domnul Isus? Nu vedeti ca ei nu mai au nevoie de mijlocitor? Stiu ca exprimarea mea nu este foarte buna, dar chiar si asa, cine are urechi de auzit (sau ochi de citit) va auzi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: