SPERANȚA NE DĂ… SPERANȚĂ!

Mesaj din partea fratelui Gabi Gorcea, președintele Misiunii Speranța:

”Am revenit din Africa cu gandul sa ma uit pe coperta  Speranta, vol. 25 sa vad exact ce scrie. Intr-adevar conform copertei, piesa „In tara eterna” i-a fost atribuita lui Marius, al carui nume apare atat in dreptul muzicii cat si al versurilor. Stiu ca versurile sunt compuse cu siguranta de Marius, stiam ca piesa a aparut in urma unei solicitari speciale, insa nu stiam ca nu e o piesa de provenienta crestina. Dupa cum am mai zis abia acum am aflat si eu acest lucru. Doresc sa precizez ca in mod absolut eronat, in urma unei greseli neintentionate (subliniez neintentionate), compozitia liniei melodice  a acestei cantari i-a fost atribuita lui Marius, dupa ce el a trecut la Domnul. Nu imi amintesc exact cine sau cum s-au preluat si folosit de catre studio informatiile pentru coperta. Imi asum personal aceasta greseala si imi cer iertare fata de cei care s-au simtit ofensati in vreun fel in urma acestui fapt.”

Așa cum doream și, sincer, mi se părea normal din partea unui om care îl slujește pe Domnul cu toată inima, fratele Gabi Gorcea demonstrează prin acest mesaj că el, echipa și misiunea pe care le reprezintă merită din plin respectul și sprijinul nostru! Cred că ar fi necesară o revizuire a întregului repertoriu și a tuturor produselor pe care le-au promovat în timp, deoarece acest subiect trebuie încheiat complet și pentru totdeauna. Mai mult, cer ca Speranța, soliști și grupuri de cântăreți creștini cunoscuti și îndrăgiti, dirijori etc. să se alăture păstorilor și conducerilor cultelor evanghelice pentru purificarea repertoriului nostru pe următoarele criterii:

  1. Eliminarea tuturor melodiilor lumești cărora în timp li s-au atașat versuri creștine. Dacă versurile au valoare, să li se compună melodii pe măsură.
  2. Recunoașterea și identificarea tuturor melodiilor și/sau versurilor atribuite greșit și restituirea prin publicare a adevăratelor surse.
  3. Stabilirea unor norme comun acceptate și respectate de copyright care să respecte legile dar și litera și spiritul Scripturilor. Acestea vor putea depăși cadrul muzical și aplicate și celui amvonal sau editorial.
  4. Mai mult, prilejul acesta ar putea fi fructificat pentru stabilirea unor limite în ceea ce privește stilurile și manifestările general acceptate ale închinării prin muzică în bisericile noastre și eliminarea extremelor dăunătoare.
  5. Înființarea unor pagini de internet de specialitate unde să fie adunate resursele creștine și documentată publicarea lor. În alegerea titlului unei melodii, predici, linie melodică, s-ar evita suprapunerile și ”coincidențele”.
  6. Înțeleg că acest proces va fi de lungă durată, poate permanent, că vom mai cânta plagiaturi sau cântări adoptate din alte părți fără să știm. Nu-i nimic! Nici Dumnezeu nu ține seama de vremurile de neștiință! Dar cu vremea, odată ce nu mai adăugăm la această plagă care ne-a afectat de atâția ani, se va ajunge la o purificare din care, sunt sigur, închinarea noastră va avea numai de câștigat.
  7. Aștept propunerile dumneavoastră, sugestii și inițiative.

Din nou, frate Gabi, mulțumesc! Domnul să te binecuvânteze pe tine, familia ta și Misiunea Speranța!

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

32 răspunsuri to “SPERANȚA NE DĂ… SPERANȚĂ!”

  1. (Some of) his music is going back into my mp3! 🙂

    • Sunt foarte serios (de obicei ție trebuie să-ți spun 🙂 ), îmi va fi greu să mă despart de ”În țara eternă” pe care am îndrăgit-o mult. Sper ca cineva să îi compună cât mai repede o altă melodie, versurile e păcat să se piardă!

  2. Pacat pentru ca si melodia este foarte frumoasa .

  3. As mai avea o propunere:
    cea mai importanta:
    sa se considere prioritar Cuvintul!

    Sa nu consumam timpul destinat Cuvintului , si al cintarii comune cu trupe
    de cintareti, nu suntem pe stadion.
    Faceti o la evanghelizari, dar cine vine pentru muzica, va ramine doar la muzica.
    Cu rare exceptii.
    Sa nu uitati ca noi mergem la adunare „ca sa si „cintam, ”
    am convingerea ca pastorii au uitat acest lucru;
    transformindu ne in „biserico-specatatori”, muti si cuminti.
    Domnul ne vrea inchinatori nu spectatori.

  4. Frate Ionescu am o mare durere necurmata in inima.
    Vad cum stau cu ochii pe ceas cind predica:
    „a trecut timpul” care timp, al cui timp?
    Vine fratele Stefan Moisiuc tocmai din Suceava, pina la noi
    in Banat.
    As sta sa l ascult macar jumate de zi..sa ma satur.
    Ultima oara a ramas doua zile si ne am bucurat.
    Dar cintaretilor nu le spune nimeni sa incheie.

  5. punctul 1 este interesant:cine stabileste si pe ce baza care sant melodii lumesti??- Das Feuer der Sehnsucht (in tara eterna) pana acum mangia sufletul si de acum e lumeasca? nu pentru ca i-a pus alte cuvinte e rau ci ca s-a inregistrat si vandut fara autorizatie.

    • Probabil ca fratele Ionescu, care e legat afectiv de Speranta, spre deosebire de mine, nu-mi va ingadui acest comment, dar eu unul nici textul cantecului nu-l gasesc foarte profund si bogat teologic, ba chiar foarte simplist. As adauga la lista fratelui Ionescu si asta: sa se compuna cantari/texte mai inteligente si mai profunde si mai bogate teologic si literar. Pentru asta doua lucruri cel putin sunt absolut necesare: 1. citirea si cunoasterea profunda a Scripturilor si o minime cunostinte teologice 2. citirea a cat mai multa poezie, din nou poezie inteligenta bogata si inteligenta si profunda textual.

      • De acord. Nota 10 .Nu ne dati un exemplu de poezie profunda si bogata in teologie? Pentru ca cunoasteti in parte „teologia” stiti probabil ca si vorbele care sunt aruncate voit sa loveasca in cineva nu au in ele inspiratia teologica.?

    • „Das Feuer der Sehnsucht” se traduce „Focul dorintei” daca doriti sa faceti referire la doua melodii odata puteti scrie. „Das Feuer der Sehnsucht/ In Tara Eterna” (sau „si” intre cele doua titluri) sa nu se inteleaga ca „In Tara Eterna ” este titlul melodiei lui Francine Jordi

  6. Propuneri si Sugestii…

    1. Cand compozitorul scrie o piesa, sa includa pe partitura numele si prenumele, locul si data compozitiei.
    2. Cand cineva scrie un text pe muzica compusa de o alta persoana, atunci partitura sa specifice: „Muzica compusa de…, Textul scris de…”
    3. Daca nu se cunoaste cine a compus muzica si/sau textul, atunci sa se specifice: „Compozitor necunoscut”.
    4. Daca se fac adaptari, prelucrari, traduceri dupa o piesa scrisa de altcineva, atunci sa se specifice pe partitura: „Adaptat, prelucrat sau tradus de… dupa originalul compus de…”.
    5. Am rezerve fatza de melodiile puse pe note “din auzite”, chiar daca numele celui ce le-a pus pe note apare pe partitura. Faptul ca o melodie se canta “tot asa” de zeci de ani nu inseamna ca acest “tot asa” corespunde cu originalul! O melodie cantata gresit va fi pusa pe note asa cum a fost cantata, si in felul acesta se introduce in circulatie o versiune diferita de original. (Probabil ca originalul acelei melodii exista undeva, daca a fost scris pe note. Daca n-a fost scris,… atunci cate bordeie, atatea obiceie! 🙂 )

    Acestea ar fi cateva chestii de „uz casnic”, deci in biserica. Cu “cei din afara” sunt si alte aspecte…
    Succes!

  7. „Așa cum doream și, sincer, mi se părea normal din partea unui om care îl slujește pe Domnul cu toată inima, fratele Gabi Gorcea demonstrează prin acest mesaj că el, echipa și misiunea pe care le reprezintă merită din plin respectul și sprijinul nostru! ”
    Sunt cuvintele dv. si cu care suntem de acord cu ele.
    Gabi a dovedit mai multa spiritualitate si intelepciune decat mari critici si teologi ce si-au dat parerea si etalandu-si cunostintele.
    Apreciez mai mult un duh smerit, care isi recunoaste o greseala facuta in ignoranta sa fara, decat cei ce stau pe post de santinele si arunca sageti teologice. Cred ca Dumnezeu a vrut sa scoata cei mai bun din fiecare prin aceste subiecte de plagiatura. Si ca intotdeauna, cel cu inima curata inaintea Domnului a invins . Asa ne place sa aruncam cu…teologia in capul celuilalt si sa jignim….Da, sunt de acord sa se faca dreptate. Am un prieten care in suferinta lui a compus sute de melodii (versuri si muzica) iar unii cantareti crestini renumiti comercializeaza melodiile fara ca macar sa ceara permisiunea autorului. Da, este indignat. Dar nu cred ca sta in firea lui Gaby Gorcea faca astfel de lucruri. Si sa nu uitam ca” Speranta” este compusa din mai multe „sperante” (poate false unele dintre ele) si pe care Gabi nu le poate verifica pe fiecare. Se merge pe principiul increderii. Iar daca cineva scoate un album din plagiatura, nu cred ca este de datoria lui Gabi sa-i verifice. (Si nu vreau sa dau exempl enegative.) Fiecare sa se verifice pe el insus, macar o data pe luna cand merge la cina daca timpul nu le prea permite.

    • Îmi pare rău, dar aici nu sunt de acord cu dvs.
      Pavel l-a înfruntat destul de dur și public pe Petru (mai dur ca mine și mai public că știe o lume întreagă de două mii de ani). Faptul că Petru a fost smerit și a acceptat mustrarea nu reflectă negativ asupra lui Pavel ci pozitiv. Și-a avertizat fratele că greșește (public, fiindcă public a greșit) și a corectat o atitudine devenită în acea vreme epidemică între iudei și neamuri.
      Cred că încep să mă exaspereze creștinii care atunci când aud o mustrare le țiuie urechile. Se vede că nu prea citesc Biblia!

      • Daca m-ati fi mustrat dv. personal nu a-s comenta niciodata nimic. (ma refer la persoana mea) .Ba din contra i-as multumi lui Dumnezeu pentruca mi-a scos un OM prin care sa-mi indrepte pasii de la cararea pierzarii. Dar cred ca sunteti de acord cu mine ca sunt multe persoane care-si atribuie acest lucru fara ca macar sa fie imputernicite sa sa stie ce inseamna o „mustrare sincera pe fata. Mai bine accept o mustrare pe fata care sa-mi dea viata decat o lingusire ascunsa. Dv. sunteti imputernicit sa o faceti dar ma indoiesc de anumite persoane care asa cum am mai spus „arunca cu teologia….dupa sfinti” si mustra ca nu le plac fata sau lucrarea cuiva. Multe persoane confunda critica cu mustrarea sau simti ura prin mustrarile lor.
        Si de ce nu, chiar m-as bucura de critica si mustrarea unei persoane ca dv. Si aveti permisiunea ca ori de cate ori imi gasiti o greseala sa ma corectati si sa ma indreptati. ( de fapt ati si facut-o in cateva randuri si va multumesc)
        Hei,hei, si mustrarea este o arta…..

  8. Sunt de acord sa faceti dreptate si sa scoateti raul din mijlocul nostru…..dar nu sunt de acord cu rautatea care este atat de evidenta in unele comentarii. De parca acele persoane au infiintat spiritul dreptatii pe pamant. Si daca cineva a gresit, mustrati-l, da mustrati-l. Dar cu Duhul Blandetii (ma refer in general si nu am in vedere o anumita persoana ). Deoarece mustrarea facuta cu blindete capata noi contururi in inima si credinciosul se intoarce de la calea sa cea rea.

    • UNDE ați văzut dvs. răutatea?
      Cred că ați citit cu ochi montat.
      V-am scris ca răspuns la un alt comentariu că unii creștini nu prea citesc Biblia dacă aceste mustrări li se par dure.
      În orice argumentație există, natural, o doză de beligeranță.
      Când argumentează cel cu care suntem de acord, se vede pasiunea, durerea, dreptatea, dar atunci când o face cel cu care nu suntem de acord, imediat o dăm, perfid, pe spiritualitate, că e ură, răutate etc.
      Ca să încheiem aici această linie de gândire, nu, nu există niciun dram de răutate în acest demers. Poate… fermitate, dar asta este necesară, altfel nu se va face nimic.

      • Fermitate din partea dv. Da. Si sunt in totalitate de acord cu ceea ce spuneti. Dar nu si din partea altor persoane.
        Nu in comentariile dv. am simtit rautate Din tocmai s-a vazut ca sunteti un om corect pentru care nu va intoarceti fata de la Adevar. Indiferent ca va este un prieten scump ca si Gabi Gorcea sau cineva drag din familie. Ati dat dovada de consecventa, maturitate spirituala si de un parinte mustrator si iubitor in acelas timp. Din pacate nutoti in comentariile lor au dovedit asta.

      • Din raspunsul dat lui Janik i-mi dau seama ce usor se poate ajunge la intelegeri gresite si, daca nu se vegheaza, la hard feelings.
        Continutul in sine nu e rau, incepind de la clarificarea nerautatii, la ce se intimpla cind agreezi sau nu agreezi cu cineva, dar nu se potriveste la ce Janik spunea. Deci ea nu v-a invinuit de nici o rautate. Era vorba de „rautatea … evidenta in unele comentarii. De parca ACELE persoane…”
        Am spus aceasta doar ca sa spun ca asta ma face sa inteleg mai bine un raspuns dat mie…
        Se pare ca e destul de des intilnit efectul de „ochi montat” (prima oara aud aceasta expresie :] sper sa nu aiba inteles prea negativ). Poate din cauza asta s-a ajuns la concluzia ca eu as fi de acord cu plagiatul sau mai stiu eu ce. E adevarat ca nu sunt de acord cu felul si severitatea cu care a fost tratat Gabi Gorcea, sau Speranta. Ca unu care ar merge prin piata, trece pe linga o tejghea cu cirese si ia sa guste o cireasa, apoi sa fie inconjurat de security, luat in suturi, bastoane, invinuit de hotie, tilharie… You may not agree with me. but that’s how I feel about it. Poate si pentru ca tin destul de mult la Misiunea Speranta. Daca eram atacat eu personal poate nu-mi pasa asa mult… In ce priveste plagiatul, inteleg si eu valoarea muncii intelectuale. Si eu sunt platit in majoritate pentru numere si litere, si ceva linii. Ceea ce eu am accentuat e ca nu sunt de acord nici macar cu comertul, in sensul de a face profit, in biserica. Ceva de genul sa nu ajunga o „pestera de tilhari”. Nu-s de loc impotriva sa se adune bani sau sa se vinda lucruri, dar nu cu scop de profit personal. Deci nu-i nici o problema ca cineva sa-si acopere cheltuielile de a produce ceva, sau chiar transportul sau alte cheltuieli legate de vreo misiune. Sau cum e libraria la vreo biserica, unde tot ce se castiga e folosit tot pentru biserica… Iar daca tot „profitul” este pentru lucrarea Domnului, nu inteleg de ce cineva are nevoie de copyright personal. Eventual copyright a-l bisericii daca se insista asa mult, si asta pentru a pastra drepturile pentru in-afara bisericii, nu copyright pentru interiorul bisericii. (E adevarat, problema cu acea cintare a fost de asemenea cu in-afara bisericii)… Mai o treaba cu copyright in interiorul bisericii e o strictete neutila in a pastra originalul exact. Cine sustine asta nu-si da seama la ce se leaga. Chiar aseara la repetitie am schimbat o cintare de vreo doua ori pina am ales varianta mai buna. Schimbi gama daca e mai usor pentru cei care cinta, sau schimbi anumite repetitii daca sunt prea multe… exemple pot fi o mie.
        E bine sa fie luate lucrurile serios, dar nu chiar asa in serios (sau cum a-ti spus?). E foarte posibil ca dumneavoastra sa fi avut in vedere anumite lucruri l-a care eu nu m-am gindit, sau care nu le-am inclus in parerea mea (cum ar fi o carte scrisa de cineva, de exemplu [?]), s-au poate dv. n-ati inteles bine ce-am vrut sa spun. De aceea nu e bine nici sa sarim imediat la concluzii ca unii sunt naivi sau ignoranti, de exemplu…
        Nu am pretentia ca am clarificat toate lucrurile, dar am incercat (cam totdeauna dupa ce am trimis mai gasesc ceva ce ar fi trebuit spus altfel sau corectat :)).
        Adevarul e ca un om intelept invata din toate, si pozitive si negative. Deci se poate invata din toate aceste discutii… Trebuie sa admit ca am fost cam indignat, dar ceva timp, niste apa rece… ne trece. (Mai ales ca duminica e si cina :)).

        • Indignarea mea are de-a face cu o problemă MULT mai adâncă, încurajată de această atitudine de catifea cu care Domnul nu ar fi putut curăța Templul. Problema este că nu avem un mod corect de abordare și rezolvare a stării de păcat în viața oamenilor. Soluțiile oferite mai nou sunt ieftine, triumfaliste și superficiale.

  9. Misiunea „Speranţa” nu a pierdut, ci a câştigat şi mai mult respect şi dragoste din partea mea,prin precuzarea fr. G.G. Nici măcar nu el şi-a asumat calitatea de autor al melodiei, numele fratelui său decedat apare pe album. Ştiu din experienţă ce înseamnă să pierzi o persoană scumpă, cred că descoperirea acestui „plagiat” i-a deschis rana . A răspuns cu demnitate. Meritul lui. E bine că s-a început „purificarea” cântărilor creştine, noi, oamenii simpli, nu avem de unde să ştim cine-s autorii lor. Fiţi binecuvântaţi!

  10. Problema nu este rezolvata decat partial.
    Dupa (…)

  11. Eu consider ca o instrumentatie lumeasca este aceea care are ritmuri nepotrivite, nu ca e folosita de o cantareata din lume cu versuri din lume. Cred ca melodia se potriveste foarte bine cu „In tara eterna.”

Lasă un răspuns

