ADEVĂRURI INCOMODE ÎN SPATELE FENOMENULUI ”MEGACHURCH”

De la început doresc să clarific două lucruri: mai întâi, nu cred că o biserică de mii sau zeci de mii de membri este un rău în sine; apoi, în condiții de (relativă) libertate nu aș dori să fac parte dintr-o biserică prea mică (sub 100 de membri). Potențialul unei mega-biserici nu trebuie subestimat: resurse imense pentru implicarea în misiune, servicii sociale, conferințe educative și servicii religioase antrenante, reflectarea unei percepții pozitive despre creștinism și imaginea de succes pe care o reprezintă. Chiar Biserica Primară Apostolică este identificată ca o biserică numeroasă, în creștere locală dar și într-o continuă expansiune. Așadar, mișcările Willow Creek, Vineyard, Harvest etc. reflectă, aparent, spiritul nou-testamental al creștinismului. Cu… MICI diferențe!

Biserica lui Isus Hristos a fost fondată pe principiile Împărăției lui Dumnezeu. Scopul ei în sine nu a fost niciodată relevanța, adaptarea la preferințe sau acomodarea presiunilor culturale ale societății. Să ne aducem aminte că în istorie, creștinismul nu a fost vreodată mai expus decât, la început, culturii iudaizatoare. Ceea ce trebuie remarcat aici este că, în ciuda preluării tendențioase a termenului de ”legalism” în vremea noastră – sub steagul fals al așa zisei ”libertăți în Hristos” -, Legea Vechiului Testament era norma acceptată a valorilor sociale ale civilizației mozaice. Adevărat, această extremă pendula în sfera unor îngrădiri religiose care își pierduseră semnificația în contextul venirii lui Mesia în lume.

Astăzi, extrema fluturată în numele eliberării de corsetul legalist afirmă drepturi cărora Scripturile sau Hristos nu le-au acordat niciodată legitimitate: o îmbrăcăminte (din ce în ce mai) indecentă, bijuterii cu ridicata, o muzică lipsită de restricții, un spirit tolerant, ecumenic și un regim comercial de prezentare: o paletă de denominații și biserici cu o varietate nelimitată de nuanțe pentru gustul fiecăruia. De fapt, diversitatea exagerată și extrapolată în domeniul esențialului a dus la pierderea identității Bisericii.

O mare pacoste a acestui curent religios (care se ascunde sub masca… relație nu religie) sunt conferințele de leadership anuale, lunare, prin satelit, aici și acolo, pretutindeni și tot timpul. Aceste conferințe au ca scop infiltrarea acestei mentalități în rândul noii generații de pastori. Multiplicarea acestui concept este esențială pentru întreținerea și justificarea brandului. Printre ideologiile necesare acestor centre sunt prosperitatea, siguranța eternă a mântuirii, relevanța, evanghelia socială ca scop în sine, soluții mai mult psihologice în consilierea personală și de familie în locul puterii și manifestării darurilor spirituale, obsesia succesului ca unitate de măsură a călăuzirii, viziunea ca substitut al călăuzirii divine și atmosfera emoțională și – în multe cazuri – contrafacerea minunilor ca surogat al prezenței reale a Duhului Sfânt.

Creștinismul evanghelic românesc (și de ce nu, penticostal, în forma lui originală) nu poate fi competitiv pe această piață de desfacere. Mai ales în diaspora, unde fenomenul de diluare a tradiționalului este la el acasă, dar și în România unde a început să-și întindă tentaculele, sistemul este contagios și se extinde cu repeziciune. A afirma că nu suntem (majoritatea, dacă nu toți) afectați într-o oarecare măsură este o contestare a realității.

Presiunile de a îngădui măcar parțial acest compromis în viața bisericii sunt imense. Amenințarea cu falimentul este pentru multe comunități iminentă. Stigmatizarea agresivă a tot ceea ce este învechit, tradițional sau demodat, coroborată cu apariția unui nou tip de lider din mijlocul turmei (adică nu în frunte, nu în coadă) riscă să devină coșmarul unei comunități hibrid, pe cale să-și piardă identitatea și direcția. Mai nou, maimuțărelile lamentabile ale unor pastori și predicatori, mișcările de scenă gen pinochio și carismele ieftine în căutare de aplauze, în loc să atenueze exodul generației tinere spre ”the real thing” mai rău l-au agravat.

Consider că, dacă tot vorbim de opțiuni, ceea ce ne caracterizează pe noi ca români evanghelici, chiar dacă nu conservat în mod absurd, ar trebui să rămână modul nostru de închinare și manifestare care ne stă bine. Ce bine că David nu s-a dus la luptă împotriva lui Goliat cu armătura lui Saul. Era nu doar caraghios dar și periculos (pentru el însuș). Cineva ar putea argumenta că ne vom pierde, că vom dispare. Probabil, dar asta se poate întâmpla oricum. Dumnezeu ne-a cerut să slujim celor din generația noastră. Majoritatea bisericilor care au existat vreodată au dispărut. Altele le-au luat locul. Or, dacă viitorul Bisericii este în forma ei propagată de spiritul postmodern, personal prefer să rămân (cât mai) în trecut. Scopul nostru NU este de a reinventa biserica. Alții vor avea grijă de asta…

About Cristian Ionescu

Pastor Elim Romanian Pentecostal Church Chicago, USA

73 răspunsuri to “ADEVĂRURI INCOMODE ÎN SPATELE FENOMENULUI ”MEGACHURCH””

  1. Pastor Ionescu – interesting commentary on the mega-church phenomenon. As a Romanian-American living in Texas where it is common to see American families holding hands and praying together before a meal at a Olive Garden or to start a conversation with „what church do you go to”, I’ve come to a realization that there are many ‘traditional American evangelical’ Christians that would put to shame many Romanian evanglicals when it comes to living a Christ centered life and being a witness in their daily living.

    The Romanians who desire the mega-church movement seem to have some things in common such as wanting something more from a church, looking to worship in a contemporary style, or adopt the consumeristic approach of a mega-church with the professionalism that is seen in secular organizations.

    As a Romanian that was born in Romania but have lived in the USA over 30 years, I am proud of my Romanian heritage, tradition, and way of worship. However, what are we to do when heritage, tradition, and worship STIFLE the spiritual growth of those that truly seek growth in Christ and a true outpouring of the Holy Spirit?

    • Brother Cosmin,
      I know about the evangelical churches in America that keep true conservatism and values. They are less or in-visible for most youth in our community.
      As far as worship style and other preferences are concerned, as a pastor I have to confess, we’ve compromised and accommodated as much as we could and more.
      Unfortunately, the issue here is no longer what more can we do, but rather how can we keep the substance of our identity, as we’ve become something we’re not, trying to care for people that no longer care about who we are.

    • Cosmin, you asked the 1 million dollar question. The answer may not easy, but I will tell you what the answer is not.

      The answer is not to move into the direction of the mega-church phenomenom only on a smaller scale. I say smaller scale because there are only a few Romanian churches in the US with more than 1,000 members.

      First, as soon as the Romanian church loses its identity (prayer hour, comunal worship songs, lots of youth involvement in choir, band, groups, worship team) it will be forced to compete with the same product put out by the mainstream nondenominational mega (or almost mega) American churches. And the Romanian church will lose because the American „professional” churches will be better at that particular package- mainly a 30 minute worship team driven set, one prayer, and one 40 minute message.

      Second, because I deal with the youth on the regular basis, I can tell you that they do not seek spiritual growth in the „lights-out,” blue light, smoke filled stage at the local megachurch. They go there to have fun, see a worship atmosphere that is like a concert. Its nice to have the subwoofers pumping the bass and feel good. But that is not Christ centered worship.

      The only way that the Romanian church is to survive and grow spiritually is to maintain its identity as a clear alternative to the above mentioned phenomenon. This is done while adapting in the use of the mixed Romanian/English language and gradual introduction of Christ centered worship songs from our American bretheren. This must be done wisely to incorporate ALL generations in the church, not just the teenagers, while maintaining the traditional services that really set us apart.

      You will find brethren on all sides of the issue… some will be rigid and not allow modern instruments in the church, etc (the wrong approach), while others will want to replace the prayer hour with a „lights-out” music set, also a wrong approach.

      But above all, if Christ is at the center, we will succeed in Christ.

      • Chris – thank you for your comment. I agree 101% with your comment:

        „…..I deal with the youth on the regular basis, I can tell you that they do not seek spiritual growth in the “lights-out,” blue light, smoke filled stage at the local megachurch. They go there to have fun, see a worship atmosphere that is like a concert. Its nice to have the subwoofers pumping the bass and feel good. But that is not Christ centered worship”

        I too have worked with youth at a small and large scale within the Romanian church and have dealt with the generational gap that exists not only in Romanian churches but American ones as well.

        When we first moved to Texas we visited the church Pastored by the legendary author/pastor Chuck Swindoll. His church is traditional in the American sense with a pipe organ and a worship leader that is at the pulpit and conducts the audience from a hymnal and a choir/orchestra behind him.

        We attended a youth service where they mentioned a staggering statistic where American youth after they leave high school youth ministry, 80%+ of them do not return to church and only after they are 34 yrs old do 60% of them return (as they now have small children of their own to start the cycle again).

        Relevance to the American generation is not only a Romanian problem.

        I have a firm conviction and exercise the need to maintain our Romanian culture and style of worship (corporate singing, Harfe songs, brass band, choirs, etc.) but also need to ask the question, if the people we care about no longer care than how long will we have people that care?

        • Val
          „Accentul trebuie mentinut NUMAI pe continut si nu pe forme”

          Gresesti… schimbare cotinutului va scimba forma

          Fariseii incercau sa schimbe forma fara sa schimbe continutul

          „Matei 23:26
          Fariseu orb! Curăţă întîi partea din lăuntru a paharului şi a blidului, pentruca şi partea de afară să fie curată.

          Daca partea de afara este murdara, oare cita murdarie este inauntru?

          I

        • Relevance has nothing to do with the youth not returning to church… Actually the more relevant some churches become .. the less impact they have on the culture.. the last 20 years are proof…

          Ill recommend you a book by Ken Hamm that does an excellent research on the subject… it has to do with Genesis 1, 2 and 3….
          http://www.amazon.com/Already-Gone-your-kids-church/dp/0890515298

          And it has to do with the Gospel that is being preached in most churches today…

          And an interesting clip from Texas from one of the biggest pentecostal churches … the senior pastor introduces Glenn Beck, a mormon , as a fellow believer in the Christian God… just another one that wants to be relevant

          Robert Morris, senior pastor of Gateway Church,

          See more here: http://www.youtube.com/watch?v=ZF14jfexNaI

  2. Ar trebui ca sa va publice articolul acesta revista oficiala Pentecostala din Romania. Iata deasemeni un articol in legatura cu fenomenul semnalat http://ioan8.wordpress.com/2012/10/28/pastorul-cristian-barbosu-conectia-cu-james-macdonald-si-sumitul-global-de-conducere/

  3. Aici se afla un website care expune problemele din biserica postmoderna aflata in apostazie. Da multe exemple din inchinarea gresita din bisericile mega.

    http://www.alittleleaven.com/

  4. C.I.
    Ingrijorarea este una normala si critica justificata in cazul de fata..Chiar nu cunosc gruparile amintite ca sa stiu daca ati zis bine sau rau….DAR, atentionez ca felul cum puneti problema (accentul pe forme) in acest articol, ii face pe cititori sa creada ca raspunsul ar fi „conservatorismul”, iar asta e la fel de grav. Nu uitati ca nici fariseii (marii conservatori ingusti) nici saducheii (marii liberali) nu au fost aprobati de Isus. Daca duceti o lupta ‘conservatorism’ vs ‘libertinism’ tin sa va spun ca luptati o lupta inutila pt ca egal cine castiga, ambii pierd.

    Accentul trebuie mentinut NUMAI pe continut si nu pe forme; si, lupta trebuie luptata in scopul tranformarii de vieti (nu a nostalgiei dupa trecut ), iar transformarea se masoara nu in cate tatuaje (nu) are cineva sau cat de scurt (nu) are parul sau cum (nu) se misca la amvon…Vedeti, sincer, eu vad (de-a lungul articolelor) ca va poticniti in lucruri de 2 bani prea mult si NU CONSIDERATI GRAVITATEA GRESELII IN EGALA MASURA (cel care spune ca daca nu sti cu cati arginti a fost vandut sau daca nu sti Biblia pe derost, nu trebuie/meriti sa fii botezat sa fie la fel de combatut cu cel care spune ca e ok sa faci ce vrei ca Harul te mantuieste oricum) nu va va crede nimeni ca sunteti avocatul dreptatii si adevarului (decat cei care sunt deja (d)in tabara proprie). Cand scrieti 16 ariticole obsesive despre Peniel (taind in carne vie) si unul singur despre pedofilie (si ala fara sa dati nume si foarte vag) dovediti (cel putin mie) ca vanati adevaruri incomode doar la cei din tabara „adversa”. In rest sunt foarte de acord ca noi crestinii (si legalistii si liberalii) suntem intr.o groapa din care nu ne va scoate nici conservatorismul nici limberalismul, ci doar (neetichetata) pocainta si intoarcerea la Dumnezeu

  5. Conservatorismul si liberalismul nu sunt valori (ne)biblice, ci preferintele noastre, mai degraba…..Valorile biblice sunt dragostea, dreptatea, adevarul, etc…iar astea (nu) se gasesc (nici)si la una (nici)si la alta in egala masura, as zice…. 🙂

      • „Abstract” si nu prea……eu inteleg foarte bine cum pune problema Val: cand dragostea, dreptatea si adevarul sunt inabusite de….cantari in comun… fanfare….orchestre….coruri (mixte, de baieti, de fete, de barbati, a capela, etc)….pana la urma ce este mai important?…sau cum intreba Cosmin: „…if the people we care about no longer care than how long will we have people that care?”…..si nici nu putem argumenta caci dupa noi numai este mantuire!

        • De ce trebuie neapărat ca acestea să se excludă reciproc? Cu ce sunt vinovate corurile și fanfarele că nu sunt oamenii mai pocăiți? Nu înțeleg deloc..

          • Ca o parantez: adunare de vreo sută membri intr-un sat, aproape nimeni nu le are cu predicatul, căci bătrînii ce predicau nu prea mai pot. De multe ori doar cîntă, citesc pasaje biblice şi se roagă, plus program cu copiii. e bine şi-aşa?…

          • Fr. Ionescu,

            nu era cazul sa stergeti comentariul meu. El reflecta un adevar al zilelor noastre. Da, Bisericile sunt pline de organizari de cor si fanfare, dar duc lipsa cronica de unele din darurile spirituale, care sunt de foarte mare nevoie in Biserica.

          • Pe acela l-am moderat iar pe acesta l-am lăsat. Înțelegeți de ce?…

          • Stiu ca Mintuitorul s-a ocupat de apostoli trei ani si jumatate;
            fara coruri si fanfare, desi erau toata vremea impreuna;
            stiu ca apsotolul Pavel i-a invatat pe frati timp de trei ani si jumatate zi si noapte, fara coruri si fanfare;
            nu aveau timp nici sa manince si unii si altii.
            Foloseau intreg timpul;
            Cintau IMPREUNA cintarea, cintau o cintare noua.
            Cuvintul ne spune „cu cintari duhovnicesti, cintari de lauda si Psalmi;
            iar daca unul are o descoperire sa o spuna.
            Noi avem citeva ore pe saptamina cind laudam pe Domnul sau ne rugam, din care jumatate e luat de fanfara, cor, duete, poezii( ce cauta ele in adunare?)
            Nu trebuie sa facem muzica de performanta,
            nu trebuie sa ne tarnsformati in spectatori,
            ascultind cum altii cinta, dor ei.

            NU este BIBLIC !

            Bucuria de a cinta impreuna cind ne intilnim,
            nu o inlocuiti cu orice altceva.
            Nu numai cintaretii vin la adunare sa laude pe Domnul.
            NU E BIBLIC!
            Cintarea comuna, rugaciunea si Cuvintul, acestea trei nu trebuie sa lipseasca.
            Noi, noi, ce facem? Cind cintam impreuna?
            acasa in fata sticlei de calculator?

        • Cornel Ilioi… cred ca stii ce cred despre fanfara. orchestra si coruri…
          dar totusi… urmaresc multe biserici americane… media de peste 40 de ani…. tineri nema….
          ma uit in bisericile romane asa zis conservative… cu cor, fanfara si orchestre… o multime de tineri… la noi in Portland corul de tineri numai este mai mare decit multe biserici de tip contemporan din zona care promoveaza stilul modern de biserica …. bate vintul in bisericile lor…

          Majoritatea romanilor care frecventeaza biserici americane.. cind au nunti , botezuri si inmormintari ai vezi inapoi la romani….

          La conventia din Seattle … si acolo … majoritatea au fost tineri…

          Ai vreo explicatie?

          • Se pare ca am observat același lucru! (See my post below)… Poate chiar este adevărat!

          • @Gabi Bogdan, partial si pentru Chris……am explicatii sau mai bine zis opinii, cuvantul „explicatii” fiind mai greu de digerat de catre unii.

            O prima opinie-explicatie (aceasta ESTE explicatie nu opinie pentru ca este din familia mea): la evenimente, se vine inapoi la biserica romana datorita relatiilor din familie; baiatul meu, Daniel, duminica viitoare v-a lua botezul in biserica romana cu toate ca de doi ani fregventeaza si lucreaza cu copiii intr-o biserica americana. Intrebat fiind de Pastorul roman cumde s-a hotarat sa ia botezul la romani Daniel a raspuns: am crescut in aceasta biserica de la un varsta de un an, parintii, bunicii, alte rude si neamuri sunt parte din aceasta biserica si cred ca este mai corect sa vin aici pentru botez decat sa chem pe toti la o biserica unde poate numai cativa inteleg limba engleza. Aceasta declaratie arata ca, generalizez, cei care vin la evenimente intre noi o fac pentru noi si nu pentru „specificul bisericilor romanesti”.

            O a doua opinie……se pare normal pentru unii sa fregventeze o biserica americana in mod curent (cand e vorba despre….suflet) dar sa-si faca nunta la romani din cauza multimii invitatilor si darurilor, stiindu-se ca la americani cadourile sunt simbolice. Aceasta arata ca cei care vin sa faca nuntile (includ aici si alte evenimente asemanatoare) la noi o fac pentru pompa, mese intinse si cadouri consistente si nu pentru „specificul bisericilor romanesti”. Ar fi un specific romanesc aici dar care tine mai mult de traditie si cultura si nu de biserica. Dovada: multe nunti se fac sambata cand nici nu canta formatiile, nici macar fanfara 🙂 dar la masa sunt sute si sute de invitati…..

            In privinta inmormantarilor, nici nu mai zic. La americani se face mai mult o comemorare la doua-trei saptamani dupa inmormantare unde de regula participa numai familia, pastorii si cei mai cunoscuti sau buni prieteni. La comemorare se vorbeste despre viata celui plecat dintre noi, se incurajeaza familia, se aminteste clar ca cel mort nu este disparut ci este la Dumnezeu…..
            La noi, traditie romaneasca si nu bisericeasca, trebuie sa publicizam durerea familiei, sa judecam cine plange mai mult sau cine nu plange ( daca plinge prea tare nu are credinta, daca nu plinge nu l-a iubit, daca se exteriorizeaza face spectacol, daca e linistit nu-i pasa…..cunosti foarte bine scenariu) sa ascultam cate doua trei predici de evanghelizare chiar daca nu este prezent nici un „necrestin”….numeste cum vrei acest ….show. Inteleg motivatiile traditionale dar ca sa le accept trebuie sa vad beneficiu lor. In Romania se explica ca inmormantarile sunt prilej de evanghelizare publica, profitam de ocazie sa-L vestim pe Dumnezeu, se forma cortegiu funeral cu coruri care cantau de rasunau strazile oraselor, o multime de necredinciosi erau expusi la cuvant fara nici un risc din partea guvernului, inclusiv autoritatile comuniste ascultau cantari si mesaje si era foarte bine. Dar aici ?

          • cornel ilioi
            excelente observatii…

          • erata;
            apostolul Pavel i-a invatat trei ani, nu si jumatate. :))

        • (…)
          ________________________________
          din ce în ce mai tendențios…

      • C.I.
        Stiu…dar daca suntem SINCERI, dupa aceasi judecata, si Biblia este abstracta….

    • 1950, 1960 America tara foarte conservativa cu o societate bazata pe principile puritanilor, rata divorturilor 10%

      .. Elvis, Beatles, hippies apar pe scena cu acelasi lozinci : dragoste, dreptate , libertate…

      50 de ani mai tirziu prostitutia la drumul mare, homosexualitatea ridicata la grad de virtute, legalizarea sinuciderilor si a drogurilor

      Si val scrie:”Conservatorismul si liberalismul nu sunt valori (ne)biblice, ci preferintele noastre” right…

      1970s biserici inca conservarive… the seeker friendly biserici apar, cu dragostea pe amvoane, devin tot mai liberale … nu mai conteaza forma ci inima… muzica de tip Beatles cu trupe de inchinare care apar pe scenele tot mai elaborate ale asa ziselor biserici….poti sa vi in maieu si in pantaloni scurti la biserica

      2012…450 000 de biserici in America(Premier Touris Marketing)
      120 000 de scoli publice ( centre de indoctrinare liberale)

      22 de ani de biserici moderne , seeker friendly …
      Nici un impact asupra culturii americane… 450 de mii de biserici…

      Si Val scrie ca:Conservatorismul si liberalismul nu sunt valori (ne)biblice, ci preferintele noastre….

      • Gabi, problema este ca la ambele extreme a spectrum-ului exista LEGALISM. Fiecare zice ca asa cum face el este corect, si fiecare arata cu degetul la celalat din extrema opusa.

        Totusi, culmea culmilor, caci cu putine exceptii, bisericile romanesti conservatoare si moderate cu coruri si orchestre sunt cele mai numeroase, si au cel mai mare procentaj de tineri aici in America.

        Bisericile romanesti „progresive” din cealalta extrema (cu putine exceptii) sunt frecventate de mai putin tineri sub varsta de 20-25 ani.

        E un paradox interesant. Poate cineva sa explice aceasta?

      • Parea mea Este Ca datorita unor asa zisi pastori (…) o ajuns bisericile in starea asta , ei acesti pastorii au introdus si ingaduit libertatea a tot felul de curente in biserica din pricina ca erau corupti si iubitori de bani si placeri. Au tolerat (…) in biserica si asa a lasat ca duhul isabelei sa puna stapinire pe biserica. ….

      • Foarte interesant acest comentariu. Mă mir cum de a involuat asa de repede cultura evanghelică americană. Liberalismul continuă involuţia… pînă unde? căci pînă cînd… e clar.

  6. Val , ce sa-ti fac daca-ti place politica [ abstracta ] L.O.L. Cine te pune sa stai la cozi intreminabile si sa dai bani pt o ruda a bradului – [ molidul ] , care , pana-l aduci acasa se scutura-n tramvai…..apoi ii canti :O molid frumos , o molift frumos !–––Fi concret : du-te in padure si ia un adevarat brad . De multe ori , din TONUL cu care vorbim , intelegem mai bine decat din cuvintele scrise . ” CUVANTUL s-a facut TRUP si a locuit printre noi plin de har si adevar ” Cred ca daca s-ar inventa o Biblie cu Tonalitatea Domnului ISUS atunci , megabisericile postmoderne ar fi intr-un declin numeric si Incomodate .

  7. Fr. Cristi , nu sunt vinovate cu nimic corul si fanfara , ca oamenii nu sunt, mai pocaiti …… Dar, din multele comentarii postate aici , se pare ca , ele sunt acuzate de mandrie . Corul si fanfara , ca si ceilalti aduc o jertfa iar, daca acuzatia e valida ,poporul se autocontamineaza si la predica nu simt fiorul ,cercetarea …N-as vrea sa sune ca o ispita , dar , s-ar putea oare sa cante corul si fanfara mai nevazuti [ undeva la balcon , ca pe vremuri la ortodoxi ] –sa se auda doar glasurile ingeresti nu , si straiele . S-ar rezolva problema celor care acuza si ,se v-a sti si carora le place sa slujeasca din umbra . Stim cu totii ca daca exista o tensiune mocnita , poate fi impiedicata ungerea Duhului Sfant . – A-ti mentionat aici ca : ”personal prefer sa raman cat mai ] in trecut ” , da , e mai bine , dar si mai bine ar fi : ca la inceput….. Fac referinta la unele forme si metode de prezentare a programelor in biserica imprumutate definitiv [zestre ] de la tovarasii … care si astazi au ramas intiparite in adn-ul nostru si credem ca ce avem noi e 100% original si nimic contrafacut . Fr V. Croitor le explica mai clar si concret in R.M. Stim f bine ca actual exista pastori romani [tineri si varstnici antrenati in spirit comunist de informator] activati ca celularele…si nu m-as mira sa lucreaze la aceeasi cauza [de ratacire ] in cercuri concetrice sub steagul relatiei nu religiei .

    • (…)
      _______________________________
      cam tendențios…

    • Santrio, desi nu-mi este interesul in aceasta tema, vreau sa-ti spun ceva:
      -nimeni nu poate nega faptul ca mergem la adunare si din 3 ore duminica dimineata, se fac 3-4 rugaciuni de cite 5-7 minute.In rest imi vei spune tu ce se intimpla.Sigur, vei spune lauda si cu cintec de cor si cu fanfara.Ceva copii cu o poezioara sau un cintecel si….la restaurant ca e dum inica si nu spalam vase:
      -priveste cit timp folosesc mai nou cei pusi la dea indemnuri la rugaciune in celelalte zile.Ai sa ramii uimit.Toti cauta sa predice:
      -noi spunem ca avem invatatura si biserica APOSTOLICA!!!!! Unde le cinta fanfara si corul apostolilor ,chiar si in zile cind se pocaiau cu sutele ca cu miile a fost mai rar;
      -una si pentru bucuria fr Remus. In vechime am avut diaconite, am avut proorocite, dar APOSTOLITE nu am avut. Ia mai vezi ce se mai aude prin biserici, cu toate ca „nu-i dau voie” si cu toate ca „este o rusine” si ASTA O SPUNE BIBLIA prietene.
      De ce ne miram? Semanam, semanam, vrem a culege si ce sa vezi. Ne trebuie descintatori ca sa ne dam seama pe unde am ajuns.Macar ca este atit de simplu si CONCRET ghidul crestinului.Acel ghid sfint numit biblie.Dar mai vrea cineva in integralitatea lui acest CUVINT. Cind citesti ce spune ap Pavel despre apostoli ti se ridica parul pe tine si tu sau eu sau orcine ,credem ca vom mai vedea pe cineva sa fie apostol? Sa fie ca gunoiul lumii, sa fie batjocura tuturor, in lipsuri, in nevoi? Hai sa ne trezim pina nu vine ….decembrie.
      Postarea fr Ionescu mie unul mi se pare de antologie. Singurele lucruri mai acatari sunt pe la posibilitatile materiale si sustinerea in misiuni.Dar si acolo ,daca sapam mai adinc putem avea surprize legat de ” ce-i mina pe ei in lupta”? ” ce doreau acei…” si strigatul sa ne fie de luare- aminte.Har si pace

  8. I find it funny that many people say Romanian churches are nothing but shows. Brass bands, choirs, orchestras, etc. It’s all just a „show” Our church has upwards of 200 people involved in some sort of worship/musical formation. And on the other hand you go to an American church that has 10 people leading hundreds or thousands but that’s in no way a „show”. What a joke

    Mi se pare amuzant că mulți oameni spun biserici românești nu sunt nimic, ci spectacole. Fanfare, coruri, orchestre, etc Totul e doar un „spectacol” Biserica noastră are in jur de 200 de persoane implicate într-un fel sau altul in formatii muzicale. Și pe de altă parte, te duci la o biserică americană, in care 10 oameni conduc sute sau mii, dar asta ne e un „spectacol”? Ce glumă

    • Raul,

      You’re saying „our church has upwards of 200 people involved in some sort of worship/musical formation”. So do the secular organizations, and they also perform sacred music.

      • Frate Ovidiu,
        ceea ce subliniem noi nu are de-a face cu amănunte de genul noi avem coruri, ei au worship, e bine la noi și rău la ei. NOI suntem atacați de această mișcare că ce rost ar avea corurile și fanfarele. Trebuie să avem discernământul cine atacă și cine se apără. Acuzațiile care ni se aduc (menționate de Raul, adică show) sunt absurde. Ceea ce discutăm este baza, fundamentul pe care se clădește o biserică. Acesta este subiectul articolului.

        • Frate Cristi,
          Inteleg ca atacurile vin din partea unor oameni care, probabil, nu-L cunosc pe Dumnezeu sau poate L-au cunoscut odata dar au imbratisat alte invataturi. Inteleg ca anumite conferinte „de-a lor” sunt organizate si au scopuri precise, unul din scopuri fiind si acela de a-si exporta marfa de proasta calitate spre alte biserici si de a cuceri terenuri noi. Inteleg ca „cel firesc va prigoni pe cel duhovnicesc”, si nicidecum invers. Dar… sa nu cadem in panta aceea de auto-multumire si de a pune succesurile din bisericile noastre pe seama formatiilor pe care le avem. Cam asta ar fi ideea… 🙂

          • Sunt de acord! De fapt, nu absența unor tradiții românești am acuzat eu, ci fundamentul și rațiunea de a fi a acestor biserici. Pe de altă parte, pentru cei care pun presiune să renunțăm la anumite forme, cu ce le înlocuim?…
            Deci, din nou, de acord.

  9. Daca oamenii (tinerii) sunt atrasi de biserici numai pentru activitatile cultural-artistice ce se desfasoara (coruri, orchestre, fanfare, etc.), iar liderii se complac in ideea ca „bancile sunt pline” datorita acestor activitati, atunci se ridica un MARE semn de intrebare cu privire la prioritatile acelei comunitati in raport cu Sfintele Scripturi.

    • Ovidiu… este foarte usor sa aflii care sint atrasi si care nu sint atrasi de activitatile cultural artistice… suspenda aceste activitati ptr. citeva luni… vezi ce se intimpla… separi oile de capre rapid…

      • Gabi, ai perfecta dreptate. Cred ca unele biserici folosesc aceste activitati ca „momeala” prin care sa-si atraga enoriasii. Ca altfel…ar suiera vantul printre banci… Nu ca aceste activitati ar fi rele in sine, dar daca acestea au ajuns sa tina oamenii in biserica, atunci e vai de noi. Avantajul acestor activitati este ca implica mai multe persoane deodata comparat cu trupele de lauda/inchinare, unde sunt implicati mai putini.
        Dar, cum spune fratele Ionescu, „cu ce le inlocuim”? Poate cu ceva „indemnuri” de-a fratilor si cu rugaciuni. (Or a pop Christian band. 🙂 )
        Happy Thanksgiving, bro!

        • Ovidiu… ar mai fi o solutie…sa pui muzica in spatele bisericii… dupa cum aveau obiceiul bisericile prin secolul 18 si 19….atunci sa vezi daca trupele de inchinare se mai uita in tavan…..
          Happy Thanksgiving to you too…

      • Sau ar mai fi o varianta fr Gabi. Pastori sa faca si cursurile de regie si scenografie pentru a avea calitate.Baza de pregatire, la Peniel.

  10. Ce poate fi rau cind niste copilasi lauda pe Domnul fie la orchestra sau fanfara ?

    • Nimic rau fr Pete.Dar, pentru aceste activitati se pot face repetitii iar cind au cite ceva „copt” ,periodic se pot organiza concertele de muzica crestina asa cum avem concertele de colinzi , de exemplu. Se pot organiza seri dedicate acestor activitati, ocazie cu care pot veni si invitatii din afara bisericii, fara ca sa se poticneasca de „formele” noastre de rugaciune. Care , si acestea incet ,incet ajung la niste forme pe care aproape ca le putem discuta.In scurta vreme ii vom face „program de actiune” si Domnului Isus. Cum sa faca, ce sa faca, cum sa ne dea, cum sa nu ne ia, etc… Doar chestiune de timp.

      • Subscriu la Mihail– se ia prea mult timp cu muzicutele, tobele, tromboanele-( nu mai aduc in discutie calitatea) iar celor ce vin de departe sa predice, le ramin 15-20 minute de predica– pe care o- stringe in teasc -si aproape ca nu ai inteles continutul mesajului.

        • Da Mike. Aceasta este „temelia” de care se tot cramponeaza fr Ionescu, numai ca se tot fereste sa-i zica pe nume. Oare ce s-ar intimpla daca s-ar renunta la o parte din confortul pastorilor? Ce s-ar intimpla daca duminica am avea 2 ore de RUGACIUNE si o ora ce or vrea „organizatorii”? (dimineata, pentru seara fie ce-o fi)
          Trist ca desi se recunoaste importanta rugaciunii, pentru a te putea bucura de ea trebuie sa venim „extra” la adunare la programele de staruinta. Pai nu este asta caruta cu rotile.sus???

          • Păi avem frate Mihail:
            o oră de rugăciune
            o oră Cuvânt
            o oră cântări și poezii

          • Da fr Ionescu.daca la dvs este asa, puteti sa o mai duceti cumva viata de crestin, dar, eu intreb: de ce nu se pot face doua ore de rugaciune, si o ora „altceva”(cuvint, adica vedem ce stie unul sau altul sau vorba dvs, cit s-a pregatit, ascultam o cintare,doua, mai vedem pe vreun copil care lipseste de la scoala duminicala c a sa vina in fata noastra cu o poezie, si cam asa)
            Chiar nu vreti sa vedeti de unde se trag aceste consecinte ale inchinarii din zilele noastre?
            -concesiile pentru aspecte sau lucruri care sunt la limita cu cerintele biblice;
            -disciplina si respectarea cuvintului biblic asa cum este scris in scopul in c are il avem in biblie, aceasta fiind „invatatura apostolica” si n u ceea ce au inteles toti dupa logica Teo;
            -intelesul gresit(cred eu) al mersului la adunari. Pai sa fie clar ca un crestin nu merge pentru ca sa fie fericit, sa fie binecuvintat, sa fie rasplatit, sa fie umplut….UN CRESTIN ARE PRIMA DATORIE DE A SLAVI PE DUMNEZEU, DE A I SE I NCHINA. DE A II SLUJI DOMNULUI ISUS. Toate acestea pentru ca Dumnezeu sa-si poata lua slava ce i se cuvine NUMAI LUI.
            Asa vad eu indemnul din biblie: CAUTATI MAI INTII IMPARATIA… celelalte enumerate mai sus le vom primi pe deasupra!!!!
            Acest principiu repus la locul lui cred ca poate avea sanse de revigorare a credintei, de TREZIRE SPIRITUALA mult visata de orice crestin care cauta cu tot dinadinsul pe Dumnezeu.
            In orice caz, parerea mea este ca problemele de credinta au conotatii tot mai firesti datorita incalcarii unor principii si porunci, pentru ca altfel cum am putea sa ne justificam rivna, stradania, staruinta si toate celelalte preocupari pentru mintuirea sufletelor noastre?
            Cred ca nu va deranjeaza intelegerea mea despre cor si cintat, dar exemplele biblice ne arata ca aceste activitati erau IN AFARA TEMPLULUI. Nu va spune nimic acest aspect? Iar noi, ca suntem mai „umanisti” le-am dus usurel inauntru. Pina la o ora sau doua si vorba lui Mike (Oregon) :presam predicatorul sa ne expuna in 15-20 de minute tot mesajul.
            Puteti crede ca la Conventia 2012 as fi putut asculta inca o ora predica pastorului Cornel Avram? Si ca mine au mai spus si altii , cu zecile in jurul meu.Dar pe total? Cam asa cred eu : FACEM DIN CREDINTA O STIINTA IN LOC SA FIE O TRAIRE! Harul si pacea sfinta sa va umple inima.

  11. Ce activitati cultural artistice? Lauda Domnului e in biserica Nu activitati culturale.Voi care vorbiti impotriva cintarilor orchestrei fanfarei Or nu aveti copii or sint mici.
    Si un lucru nu inteleg ce spune Ilioi mai sus ca au inlocuit dragostea cu orchestre fanfare etc. Dragostea lui Dumnezeu a fost turnata in inimile noastre prin Duhul Sfint Cum poate cineva sa o inlocuiasca
    Observ ca unii au nevoie de o doza mai mare de afectiune din partea pastorilor Or vreau ca pastorul sa-i baby-site pina la adinci batrinete
    N-ai decit fr.Ionescu esti slujitorul tuturor ai fost inzestrat cu calitati mai deosebite decit cei de rind Trebuie sa te descurci si cu cei greu de multumit

    • Draga Josif, „Inabusit” nu este tot una cu „Inlocuit”; acum nu ma mira ca le incurci, pentru ca , cel putin la prima vedere, tu iti incurci si numele propriu „Josif” nefiind nici in romana (Iosif) si nici in engleza (Joseph)…. doar un amalgam de litere pana la urma!
      Dar pornind de la aceasta si ajungand la concluzia numai pe acest considerent ca cineva are de nevoie de „baby-sitter” pana la batranete este cale lunga! Mult prea lunga sa fie ….acceptata de acest blog si nici nu cred ca ai pricepe ce as vrea sa spun…….

      • @ cornelilioi
        Thank you ca vrei sa ma inveti numele in romineste in engleza si totusi e Josif Ce mai ai de spus Bucurate ca al tau nu e un amalgam de litere.

        • Prietene, nu pot sa ma bucur pe supararea unui frate. In privinta numelui dupa cum ai vazut am precizat…..”pentru ca , cel putin la prima vedere….”, am avut lasata o portita. Daca te cheama Josif e….. Josif! Am inteles si imi cer iertare pentru expresia cu amalgamul de litere. Neintelegerea cu numele a fost rezolvata insa asi dori sa-mi raspunzi si la fondul problemei.
          Pana imi raspunzi….Happy Thanksgiving!!!!!

  12. Mihail , Asa e , cum si scri…….iar cu ordinarea de apostolite ,etc…Paul Dan a facut o treaba buna prin ultimele potari . Cat priveste luna dec. ….nu ai zis bine. Decembrie vine si pleaca si nu se v-a intampla nimic…..din ce se aude. Iar motivatia : sa ne pocaim mai repede , pana nu vine dec. este cel putin caraghioasa..––Iar , ultimele versuri : ” ce-i mana pe ei in lupta…ce doreau acei misei….” e cam ”Abstracta” l.o.l.

    • Prietene, legat de decembrie eu folosesc la modul ironic aceasta afirmatie.Ma mira faptul ca si in adunari se pierde vremea cu afirmatii de genul ” mai este putin” sau ” mi s-a descoperit si nu mai este mult” , sau alte asemenea brasoave, cind avem foarte deslusit cuvintul Domnului despre timp si soroace si acea comparatie cu venirea unui hot noaptea. Deci , foarte clar; nimeni nu are voie sa treaca peste cuvintul Domnului Isus.
      Dar asa se intimpla cind avem logica Teo. (adica neica nimen)
      O fi abstractia si ea ceva pe acolo, dar , eu as vrea sa-ti faci un prieten care misioneaza cu adevarat si ai sa te minunezi tare de cele ce vei putea auzi.
      Am un frate FOARTE bun prieten, misioneaza de peste 10 ani in zone unde ,fara protectie ( si paminteana de data aceasta) este foarte „riscant” cum spunea fratele pastor despre Israel. Dupa ce l-am ascultat mai multa vreme (imprejurarea mi-a fost favorabila) cred ca ar merita facute „dezvaluiri” a la CNN! Cred ca este bine sa ne vedem de pocainta pentru ca asa cum scria Mike din Oregon, se va da socoteala la vreme potrivita.Si aceasta este din biblie, nu din „mega” adunari, „mega” money, „mega”pocainta, si mult, mult ,mult mega.Dar lucrurile se intimpla asa cum vedem pentru ca majoritatea nu SE TEM de Dumnezeu.A intervenit cred eu o „mega” rutina. Har si mega-pace.

  13. Fr.Cristi––” Pe de alta parte , pt cei care pun presiune sa renuntam la anumite forme , cu ce le inlocuim ?…” –-Daca , chiar nu stim cu ce sa le inlocuim , inseamna ca ne-au intrat in reflex ! ? ”Nimeni nu poate pune o alta temelie decat cea care a fost pusa si care este ISUS HRISTOS.” Deorece standardizarea multor slujbe din biserici , a avut loc progresiv , [ parca ne-a hipnotizat ] si suntem gata sa zicem : ”Noi tinem credinta asa cum am primit-o ” […-de la d.c. ] ? Credinta la inceput am primit-o bine , dar in mod brutal s-au produs modificari si forme de catre reg. comunist. Nu ” prea ” se potriveste in cazul org. bisericilor independente , ci , ma refer mai mult la concubinajul stat si Biserica….–- moralitatea bisericii nu se poate zidi pe o imoralitate de fond .- Numai o intoarcere la sist bisericii primare si o dependenta totala de puterea Duhului Sfant ne , mai poate salva si o rupere totala de orice se cheama politica. Atunci viitorul Bisericii , in forma ei nu , va mai fi modelata/afectata de curente postmoderniste.

    • Santrio, spun un mare si puternic AMIN!
      Dar astazi, fr Pete a dat lovitura de gratie. Asta este bubita. Lipseste dependenta de rugaciune. Ori aceasta este LEGATURA crestinului cu Dumnezeu.
      Ba mai aud pe fr Josef ca mergem ca sa ne vedem copii cu saxofoanele atirnate de git.El saracu nu-si da seama ca a adus, cred ,fara sa vrea, o inchinare show-lui .Doamne, ai mila de noi.

      • @ Mihail
        Dar show poti face si tu din banca Mindru poti fi si tu din banca Nu numai corul,fanfara si orchestra.
        Eu personal nu cred ca corul,fanfara orchestra ii tine pe tineri in biserica.Daca ar fi asa atunci ar fi simpla solutia pentru fii risipitori.Le-am cumpara cite un instrument i-am invata sa cinte etc etc.
        Sint tineri si in biserici mari si in biserici mici.Sint mai multi in cele mari ca e normal unde e biserica mai mare sa fie mai multi tineri.
        Am vazut chiar in orasul care sint o biserica care a scos rugaciunea si in loc au introdus Lauda si inchinare prin cintare.Surpriza Sint foarte putini tineri si chiar in general putini.
        Am fost la noi noapte de veghe vinerea trecuta Ai fi fost surprins de numarul mare de tineri care au fost acolo
        Din toata inima cred ca nimeni nu vine la pocainta pina nu este atras de Tatal si Cel ce ne tine in picioare este Domnul Isus A lLUi sa fie gloria si slava

  14. Gaby scoate rugaciunea ca sa vezi citi mai vin atunci ?fii sigur mult mai multi

    • @ pete– atunci care e rostul –veniri la biserica?? ne mai ramine –parada modei, ultimile stiri sau mersul inpreuna la impinge tava( vorba lui Mihail) dupa jurnalul de amiaza sau seara. Iar aici i-ti dau dreptate –vor fi, mai mult de o- Multime-matematic vorbind. God bless you.

  15. Toate sint bune si folositoare daca se fac spre slava Domnului si cu rinduiala .Problema este caci oricit ai incerca nu-i poti multumi pe toti ,la unii le place numai muzica ,unora le plac mai mult predicile ,la rugaciune mai greu gasesti sa le placa chiar asa de mult sa renunte la celelalte si la unii le place numai critica ,nimic niciodata nu-i poate multumi . Sa ne rugam Domnului sa le dea intelepciune la pastori sa pastoreasca turma {oi, miei si oite} fara nici o diferenta ,fara a neglija pe unele si favoriza pe altele .

  16. Bun si drept articol…. Nu m-am putut adapta desi am visitat des… nu sunt de acord sa facem spectacole din adunare ca sa atragem oameni la pocainta. Domnul Isus rastignit este destula frumusete pentru a atrage un pacatos -parerea mea…

    • Da Lumea lui Vuiton. La ce sa te adaptezi? Macar fr pastor Ionescu mai are curajul si indrazneste sa rosteasca si sa si scrie ceea ce il framinta, ceea ce face sau incearca sa faca, ceea ce gindeste ca ar fi sau este bine sa fie prin rindurile adunarilor. Si in ziua de astazi nu este putin lucru.
      Dar nenorocirea este ca sunt tot mai putini cei care vor ca si ei sa se puna „pe cruce’ cu Domnul Isus, sa indure „crucea”.
      Marea majoritate vor si accepta numai beneficiile „crucii”!
      Legat de spectacole, da, lucrurile prind sa se contureze sub acest „epitet”, dar zbaterea blogului arata tocmai ideea ca sunt persoane la care le pasa.Si asta nu este rau.Cit despre biserica si adunari, Dumnezeu in atotputernicia lui ,nu va ingadui cre eu, ca lucrurile sa mearga foarte departe.
      Noua ne raamine sa ne rugam ,chiar daca vedem ca acuma creste numarul invatatorilor. Har si pace.

  17. interesant

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: